Νόμοι — ΦΕΚ A' 159/2026

Type Νόμος
Publication 2026-10-05
State In force παρωχημένο κείμενο
Κείμενο Όπως δημοσιεύθηκε
Source ΦΕΚ
articles 100

Αυτή είναι η πράξη όπως δημοσιεύθηκε. Οι μεταγενέστερες τροποποιήσεις δεν έχουν ενσωματωθεί στο κείμενο: καθεμία είναι ξεχωριστή πράξη σε αυτό το αποθετήριο και μια εγγραφή στο ιστορικό αυτού του νόμου.

1 amending act · 2026-10-05, GR-DAILY-2026-10-05

Reform history JSON API

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5338

Νέα κίνητρα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, αναδιάρθρωση Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων και λοιπές διατάξεις.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή: ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΜΕΡΟΣ Α’: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1 Σκοπός
Άρθρο 2 Αντικείμενο
Άρθρο 3 Γενικές αρχές για τις κρατικές ενισχύσεις - Ενωσιακό δίκαιο
Άρθρο 4 Ορισμοί

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: ΝΕΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ - ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ

ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Άρθρο 5 Καθεστώς κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων
Άρθρο 6 Προκήρυξη καθεστώτος Άμεσων Ξένων Επενδύσεων
Άρθρο 7 Δικαιούχοι και εξαιρούμενοι ενισχύσεων
Άρθρο 8 Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια
Άρθρο 9 Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων
Άρθρο 10 Μη επιλέξιμες δαπάνες
Άρθρο 11 Είδος ενίσχυσης - Κίνητρα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων
Άρθρο 12 Ελάχιστο και μέγιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 13 Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων περιφερειακού χαρακτήρα
Άρθρο 14 Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων
Άρθρο 15 Χρηματοδοτικό σχήμα επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 16 Υποβολή αίτησης
Άρθρο 17 Επιτροπή Αξιολόγησης
Άρθρο 18 Περιεχόμενο αξιολόγησης
Άρθρο 19 Διαδικασία αξιολόγησης - Αποφάσεις ένταξης
Άρθρο 20 Όργανα ελέγχου επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 21 Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 22 Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων
Άρθρο 23 Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας
Άρθρο 24 Χρήση της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής
Άρθρο 25 Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων
Άρθρο 26 Παρακολούθηση τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων
Άρθρο 27 Παράβολα
Άρθρο 28 Ανάκληση αποφάσεων υπαγωγής - Κυρώσεις
Άρθρο 29 Αποζημιώσεις επιτροπών και οργάνων ελέγχου
Άρθρο 30 Διενέργεια διαδικασιών μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’: ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ - ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ Γ’ ΚΙΝΗΤΡΩΝ

ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Άρθρο 31 Αναδιάρθρωση Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων - Σύσταση και αρμοδιότητες Τμήματος

Γ’ Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων - Προσθήκη περ. γ) στην παρ. 2 του άρθρου 62 του π.δ. 5/2022

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 32 Εξουσιοδοτικές διατάξεις

ΜΕΡΟΣ Β’: ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΛΛΟΔΑΠΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ - ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Α.Ν. 89/1967

Άρθρο 33 Προσωρινή άδεια εγκατάστασης και υποχρεώσεις εγκατάστασης - Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 1

α.ν. 89/1967

Άρθρο 34 Δασμοφοροαπαλλαγές - Ατέλειες - Τροποποίηση άρθρου 2 α.ν. 89/1967
Άρθρο 35 Παράβολα - Προσθήκη άρθρου 9 στον α.ν. 89/1967

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΗΣ

ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Άρθρο 36 Κλιματικό Σύμφωνο Επένδυσης - Προσθήκη άρθρου 2Α στον ν. 4864/2021
Άρθρο 37 Εξουσιοδοτική διάταξη - Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 28 του ν. 4864/2021
Άρθρο 38 Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Μητρώου Αποκλεισμένων Διευθυντών Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 56γ, παρ. 1 άρθρου 56δ, άρθρου 56ε, παρ. 18 και 22 άρθρου 57 ν. 4919/2022
Άρθρο 39 Παράταση ισχύος μέτρων για την ομαλή λειτουργία της αγοράς
Άρθρο 40 Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων κεφαλαιουχικών εταιρειών για το έτος

2026 - Τροποποίηση άρθρου 18 ν. 5055/2023

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Άρθρο 41Ψηφιακό σύστημα και μητρώο κατασκευαστών πινακίδων - Προσθήκη άρθρου 94Α στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Άρθρο 42 Εξουσιοδοτικές διατάξεις για το ψηφιακό σύστημα και το μητρώο κατασκευαστών πινακίδων

κυκλοφορίας - Τροποποίηση παρ. 31 και προσθήκη παρ. 31A στο άρθρο 112 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Άρθρο 43 Διαπιστωτική πράξη παραγωγικής λειτουργίας ψηφιακού συστήματος πινακίδων και μητρώου

κατασκευαστών - Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 114 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Άρθρο 44 Συμπλήρωση ρυθμίσεων για εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης συγκοινωνιακού έργου της εταιρείας «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία» - Τροποποίηση παρ. 6

άρθρου 1 ν.δ. 511/1970

Άρθρο 45 Στάθμευση οχημάτων σε χώρους του πολιτιστικού πάρκου «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος

Νιάρχος» - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 62 ν. 4484/2017

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Άρθρο 46 Αλλαγή φορέα δραστηριότητας - Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 10 του ν. 2323/1995
Άρθρο 47 Απλοποίηση διαδικασίας ηλέκτρισης Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας Γ’ ανταγωνιστικής διαδικασίας - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 43 ν. 5233/2025
Άρθρο 48 Παράταση λειτουργίας νομίμως υφιστάμενων χρήσεων στη δημοτική ενότητα Αιγίου του Δήμου

Αιγιαλείας - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 3 του από 16.8.2016 προεδρικού διατάγματος

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’: ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Β’

Άρθρο 49 Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Β’

ΜΕΡΟΣ Γ’: ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Άρθρο 50 Έναρξη ισχύος

ΜΕΡΟΣ Α’

ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ A’

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1

Σκοπός Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος ξένων επενδυτών για υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα σε καίριους τομείς της οικονομίας και η μόχλευση ξένων κεφαλαίων για τη βέλτιστη εγχώρια οικονομική ανάπτυξη, μέσω χορήγησης κινήτρων προς επένδυση σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες και κλάδους, προκειμένου να πραγματοποιηθούν νέες Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (εφεξής: Α.Ξ.Ε.) και να ενισχυθούν ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας, η στήριξη καινοτόμων επενδύσεων και των προσώπων που επιδιώκουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών, η απασχόληση με εξειδικευμένο προσωπικό, η στήριξη της νέας επιχειρηματικότητας, το επενδυτικό ενδιαφέρον στην ελληνική περιφέρεια και η ανταγωνιστικότητα σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Άρθρο 2

Αντικείμενο Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι:

  • α) η θεσμοθέτηση ειδικού καθεστώτος χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία χρηματοδοτούνται από μη εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια και τα οποία δύναται να υπάγονται στις ακόλουθες κατηγορίες:
  • αα) Μεταποίηση και Βιομηχανική παραγωγή,
  • αβ) Έρευνα, Εφαρμοσμένη Καινοτομία και Τεχνητή Νοημοσύνη,
  • αγ) Βιομηχανοποιημένη Πρωτογενής Παραγωγή,
  • αδ) Βιοτεχνολογία,
  • αε) Αμυντική Βιομηχανία και Αεροναυπηγική,
  • αστ) Εφοδιαστική αλυσίδα - αποθήκευση (logistics),
  • αζ) Τομέας Υγείας - Κέντρα Αποθεραπείας και Αποκατάστασης,
  • αη) Κοινωνική Πρόνοια - Κέντρα Παροχής Υπηρεσιών Οίκων Ευγηρίας,
  • β) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τις διαδικασίες αξιολόγησης, έγκρισης, ελέγχου και πιστοποίησης των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στο καθεστώς του παρόντος και
  • γ) η θέσπιση μηχανισμού για την ενίσχυση των Α.Ξ.Ε. σε καίριους τομείς της οικονομίας.
Άρθρο 3

Γενικές αρχές για τις κρατικές ενισχύσεις - Ενωσιακό δίκαιο

1.

Η υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος διέπεται, ιδίως, από:

  • α) τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014, για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης

για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης [Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός (εφεξής: Γ.Α.Κ.), L 187], όπως τροποποιήθηκε με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1315 της Επιτροπής της 23ης Ιουνίου 2023 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης και του κανονισμού (ΕΕ) 2022/2473 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης (L 167),

  • β) την υπό στοιχεία C (2021) 2594 final/19.4.2021 Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Κατευθυντήριες

γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα για την περίοδο 2022-2027»,

  • γ) τον εγκεκριμένο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων για τις Περιφέρειες

της Ελληνικής Επικράτειας της περιόδου 2022-2027, με την υπό στοιχεία C (2023) 6801 final/16.10.2023 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως την 31η Δεκεμβρίου 2027 (ενδιάμεση επανεξέταση) - SA. 109322 (2023/Ν) - Ελλάδα, όπως η απόφαση αυτή τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία C(2024) 7152 final/21.10.2024 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την οποία τροποποιήθηκε εκ νέου ο χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας (1η Ιανουαρίου 2022 - 31η Δεκεμβρίου 2027) και προβλέφθηκαν αυξημένες εντάσεις ενίσχυσης για επενδύσεις που καλύπτονται από τον Κανονισμό STEPSA.115889 (2024/n) - Ελλάδα,

  • δ) τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2472 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την κήρυξη ορισμένων

κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 327),

  • ε) τον Κανονισμό (ΕΕ) 1379/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου

2013, για την κοινή οργάνωση των αγορών των προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, την τροποποίηση των Κανονισμών του Συμβουλίου (ΕΚ) 1184/2006 και (ΕΚ) 1224/2009 και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 104/2000 του Συμβουλίου (L 354), με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στον Γ.Α.Κ. και τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2473 της Επιτροπής, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 327),

  • στ) τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/1056 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 24ης Ιουνίου

2021, για τη θέσπιση του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης (L 231).

2.

Τα υπαγόμενα στο παρόν επενδυτικά σχέδια διέπονται από τους εξής κανόνες:

  • α) Κανόνας σώρευσης:
  • αα) Επενδυτικά σχέδια που ενισχύονται βάσει του καθεστώτος του παρόντος επιτρέπεται να υπαχθούν σε

άλλο καθεστώς ενισχύσεων ή καθεστώς ενισχύσεων «ήσσονος σημασίας» (de minimis) ή να δανειοδοτηθούν με δάνεια που ενέχουν στοιχεία κρατικής στήριξης, με την προϋπόθεση ότι οι ενισχύσεις του παρόντος και οι ενισχύσεις που χορηγούνται βάσει άλλων καθεστώτων για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, εάν σωρευθούν, δεν οδηγούν σε υπέρβαση της έντασης της ενίσχυσης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. 9 του άρθρου 4 ή των ποσών ενίσχυσης που ορίζονται στον Γ.Α.Κ., στους Κανονισμούς «ήσσονος σημασίας» (de minimis) ή στην οικεία απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εκδίδεται κατόπιν κοινοποίησης σε αυτή.

  • αβ) Για να εξακριβωθεί, στο πλαίσιο του καθεστώτος του παρόντος, η τήρηση των ορίων, των μέγιστων

εντάσεων ενίσχυσης και των μέγιστων ποσών ενίσχυσης που προβλέπονται στον Γ.Α.Κ., λαμβάνεται υπόψη το συνολικό ποσό των ενισχύσεων που χορηγούνται τόσο στο ενισχυόμενο επενδυτικό σχέδιο όσο και στην επιχείρηση, εφόσον αυτή υλοποιεί περισσότερα του ενός επενδυτικά σχέδια, ενώ ελέγχεται η περίπτωση τεχνητής κατάτμησής του.

  • αγ) Αν ενωσιακή χρηματοδότηση, η οποία υπόκειται σε κεντρική διαχείριση από τα θεσμικά όργανα, τους

οργανισμούς, κοινές επιχειρήσεις ή τους φορείς της Ένωσης και δεν τελεί υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του κράτους, συνδυάζεται με ενίσχυση του παρόντος, προκειμένου να εξακριβωθεί κατά πόσο τηρούνται τα όρια κοινοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Γ.Α.Κ., και οι μέγιστες εντάσεις ή ποσά ενίσχυσης, λαμβάνεται υπόψη μόνο η κρατική ενίσχυση, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης που χορηγείται για τις επιλέξιμες δαπάνες δεν υπερβαίνει το πλέον ευνοϊκό ποσοστό χρηματοδότησης, όπως καθορίζεται από τους κανόνες της ενωσιακής νομοθεσίας.

  • β) Κίνητρα:

Οι κρατικές ενισχύσεις που χορηγούνται μέσω του καθεστώτος του παρόντος λειτουργούν ως κίνητρο για την περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων ή έργων και δεν παρέχονται για δραστηριότητες τις οποίες θα ανέπτυσσε ο δικαιούχος, ακόμη και αν δεν του είχε χορηγηθεί η ενίσχυση. Οι ενισχύσεις έχουν χαρακτήρα κινήτρου, μόνο εφόσον ο δικαιούχος έχει υποβάλει γραπτή αίτηση υπαγωγής σε καθεστώς ενίσχυσης πριν από την έναρξη των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου.

  • γ) Αρχή «Deggendorf»:

Στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος δεν μπορούν να υπαχθούν σχέδια φορέων για τους οποίους εκκρεμεί διαδικασία ανάκτησης ενισχύσεων κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δυνάμει της οποίας οι προγενεστέρως χορηγηθείσες ενισχύσεις έχουν κηρυχθεί παράνομες και ασυμβίβαστες προς την εσωτερική αγορά.

Άρθρο 4

Ορισμοί Για τους σκοπούς του παρόντος, ισχύουν οι ορισμοί του άρθρου 2 του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού (Γ.Α.Κ.) και οι ακόλουθοι:

1.

Αρχική επένδυση (άρθρο 2 περ. 49 Γ.Α.Κ.):

  • α) Η επένδυση σε ενσώματα και άυλα στοιχεία ενεργητικού σε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα:
  • αα) τη δημιουργία νέας εγκατάστασης,
  • αβ) την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας υφιστάμενης εγκατάστασης,
  • αγ) τη διαφοροποίηση της παραγωγής υφιστάμενης εγκατάστασης σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν

παρήγαγε προηγουμένως η εγκατάσταση,

  • αδ) μια θεμελιώδη αλλαγή στη συνολική παραγωγική διαδικασία των προϊόντων ή στη συνολική παροχή

των υπηρεσιών που αφορά η επένδυση στην εγκατάσταση.

  • β) Η απόκτηση στοιχείων ενεργητικού που ανήκουν σε εγκατάσταση που έχει κλείσει ή θα είχε κλείσει εάν

δεν είχε αγοραστεί. Η απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης δεν χαρακτηρίζεται αρχική επένδυση. Η επένδυση αντικατάστασης δεν συνιστά αρχική επένδυση.

2.

Αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα (άρθρο 2 περ. 51 Γ.Α.Κ.):

  • α) Η επένδυση σε ενσώματα και άυλα στοιχεία ενεργητικού σε ένα ή αμφότερα από τα ακόλουθα:
  • αα) τη δημιουργία νέας εγκατάστασης,
  • αβ) τη διαφοροποίηση της δραστηριότητας μιας εγκατάστασης, υπό την προϋπόθεση ότι η νέα δραστηριότητα δεν είναι ίδια ή παρεμφερής με τη δραστηριότητα που ασκούνταν προηγουμένως στην εγκατάσταση.
  • β) Η απόκτηση στοιχείων ενεργητικού που ανήκουν σε εγκατάσταση που έχει κλείσει ή θα είχε κλείσει εάν

δεν είχε αγοραστεί, υπό την προϋπόθεση ότι η νέα δραστηριότητα που θα ασκείται με χρήση των αποκτηθέντων στοιχείων ενεργητικού δεν είναι η ίδια ή παρεμφερής δραστηριότητα με εκείνη που ασκούνταν στην εγκατάσταση πριν από την απόκτηση. Η απλή απόκτηση των μετοχών μιας επιχείρησης δεν χαρακτηρίζεται ως αρχική επένδυση που δημιουργεί νέα οικονομική δραστηριότητα.

3.

Ίδια ή παρεμφερής δραστηριότητα: Κάθε δραστηριότητα που εμπίπτει στην ίδια τάξη (τετραψήφιος αριθμητικός κωδικός) της στατιστικής ταξινόμησης των οικονομικών δραστηριοτήτων NACE - αναθεώρηση 2 (άρθρο 2 περ. 50 Γ.Α.Κ.).

4.

Έναρξη εργασιών: Το πρώτο χρονικά σημείο μεταξύ είτε της έναρξης των κατασκευαστικών εργασιών που αφορούν στην επένδυση είτε της πρώτης νομικά δεσμευτικής ανάληψης υποχρέωσης για την παραγγελία εξοπλισμού ή άλλης ανάληψης υποχρέωσης που καθιστά μη αναστρέψιμη την επένδυση. Η αγορά γης και οι προπαρασκευαστικές εργασίες, όπως η λήψη αδειών και η εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας, δεν θεωρούνται έναρξη των εργασιών. Για τις εξαγορές, ως έναρξη των εργασιών νοείται η στιγμή απόκτησης των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται άμεσα με την αποκτηθείσα εγκατάσταση (άρθρο 2 περ. 23 Γ.Α.Κ.).

5.

Ενιαίο επενδυτικό σχέδιο: Για την εφαρμογή του καθεστώτος ενισχύσεων του παρόντος, ως ενιαίο επενδυτικό σχέδιο θεωρείται κάθε αρχική επένδυση του ίδιου δικαιούχου (σε επίπεδο ομίλου), περιλαμβανομένων και των συνδεδεμένων ή συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, η οποία αφορά στην ίδια ή παρεμφερή δραστηριότητα και αρχίζει εντός τριών (3) ετών από την ημερομηνία έναρξης των εργασιών για άλλη ενισχυόμενη επένδυση στην ίδια περιφέρεια (Nuts 3) του Κανονισμού (ΕΚ) 1059/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Μαΐου 2003 για τη θέσπιση μιας κοινής ονοματολογίας των εδαφικών στατιστικών μονάδων (NUTS) (L 154) (άρθρο 14 παρ. 13 Γ.Α.Κ.).

6.

Ενισχυόμενο κόστος: Το συνολικό ποσό που συνιστά το μέρος των επιλέξιμων δαπανών, το οποίο τελικά ενισχύεται βάσει των ορίων και περιορισμών του παρόντος.

7.

Επιλέξιμες δαπάνες: Όσες δαπάνες επιτρέπεται να ενισχυθούν βάσει του ενωσιακού και του εθνικού δικαίου.

8.

Επιλέξιμο κόστος: Το συνολικό ποσό που προκύπτει από το άθροισμα των επιλέξιμων δαπανών.

9.

Ένταση ενίσχυσης: Το ακαθάριστο ποσό της ενίσχυσης εκφραζόμενο ως ποσοστό των επιλέξιμων δαπανών, πριν από την αφαίρεση φόρων ή άλλων επιβαρύνσεων (άρθρο 2 περ. 26 Γ.Α.Κ.).

10.

Κρατική ενίσχυση: Κάθε μέτρο που πληροί τα κριτήρια που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εφεξής «η Συνθήκη») (άρθρο 2 περ. 1 Γ.Α.Κ.).

11.

Μετεγκατάσταση: Μεταφορά της ίδιας ή παρεμφερούς δραστηριότητας ή μέρους αυτής από επιχειρηματική εγκατάσταση στο έδαφος συμβαλλόμενου μέρους της συμφωνίας του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (αρχική εγκατάσταση) σε επιχειρηματική εγκατάσταση στην οποία πραγματοποιείται η ενισχυόμενη επένδυση στο έδαφος άλλου συμβαλλόμενου μέρους της συμφωνίας του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ενισχυόμενη εγκατάσταση). Μεταφορά υπάρχει όταν το προϊόν ή η υπηρεσία στην αρχική και στην ενισχυόμενη εγκατάσταση εξυπηρετεί, τουλάχιστον εν μέρει, τον ίδιο σκοπό και καλύπτει τις απαιτήσεις ή τις ανάγκες του ίδιου τύπου πελατών και χάνονται θέσεις εργασίας στην ίδια ή παρεμφερή δραστηριότητα σε μία από τις αρχικές εγκαταστάσεις του δικαιούχου στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (άρθρο 2 περ. 61α Γ.Α.Κ.).

12.

Περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση: Οι περιφερειακές ενισχύσεις που ορίζονται στα άρθρα 13 και 14 του Γ.Α.Κ. που χορηγούνται για αρχική επένδυση ή για αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα σύμφωνα με τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων της περ. 17 (άρθρο 2 περ. 41 Γ.Α.Κ.).

13.

Μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ή ΜμΕ: Οι επιχειρήσεις που πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στο Παράρτημα Ι του Γ.Α.Κ. (άρθρο 2 περ. 2 Γ.Α.Κ.). Όσες επιχειρήσεις δεν εντάσσονται στην έννοια των ΜμΕ θεωρούνται μεγάλες.

14.

Προβληματική επιχείρηση: Η επιχείρηση για την οποία συντρέχει τουλάχιστον μία από τις προϋποθέσεις που τίθενται στην περ. 18 του άρθρου 2 του Γ.Α.Κ..

15.

Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (ΕΜΕ): Οποιοσδήποτε εργάστηκε με πλήρες ωράριο στην επιχείρηση για ένα (1) έτος, δηλαδή για τριακόσιες (300) ημέρες, με απασχόληση οκτώ (8) ωρών ανά ημέρα εργασίας, υπολογίζεται ως μία (1) ΕΜΕ.

16.

Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων (Χ.Π.Ε.): Κατάλογος των περιοχών που έχουν οριστεί από ένα κράτος μέλος σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα και έχουν λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ορίζονται τα ανώτατα ποσοστά ενισχύσεων που δύναται να χορηγούνται για αρχικές επενδύσεις στις Περιφέρειες της χώρας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΝΕΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ - ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Άρθρο 5

Καθεστώς κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων

1.

Θεσπίζεται καθεστώς Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (εφεξής: καθεστώς Α.Ξ.Ε.) με σκοπό τη χορήγηση κινήτρων σε επενδυτικά σχέδια που χρηματοδοτούνται από μη εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία δύναται να υπάγονται στις κατηγορίες της περ. α) του άρθρου 2.

2.

Το καθεστώς Α.Ξ.Ε. προκηρύσσεται άπαξ ετησίως σύμφωνα με το άρθρο 6 του παρόντος υπό την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ..

3.

Για την υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. εφαρμόζονται τα όρια κοινοποίησης της παρ. 1 του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ., καθώς και η πρόβλεψη της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 1 του Γ.Α.Κ..

4.

Η εφαρμογή του Μέρους Α’ του παρόντος δεν θίγει τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εξωτερικών, της Διυπουργικής Επιτροπής Ελέγχου Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του ν. 5202/2025 (Α’ 84) και της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε. (Enterprise Greece). Η υπαγωγή επενδυτικού σχεδίου στο καθεστώς του παρόντος δεν θίγει την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (L 79I), του Κανονισμού (ΕΕ) 2026/1386 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Ιουνίου 2026, σχετικά με τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων στην Ένωση και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 (L 26.6.2026) και του ν. 5202/2025, ούτε τις αρμοδιότητες των οργάνων που προβλέπονται σε αυτούς.

Άρθρο 6

Προκήρυξη καθεστώτος Άμεσων Ξένων Επενδύσεων

1.

Το καθεστώς Α.Ξ.Ε. προκηρύσσεται άπαξ, ετησίως με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης.

2.

H απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής:

  • α) τον στόχο του Καθεστώτος Α.Ξ.Ε.,
  • β) τον συνολικό προϋπολογισμό του Καθεστώτος Α.Ξ.Ε. και την προέλευση της δημόσιας χρηματοδότησης,
  • γ) το ελάχιστο και μέγιστο ύψος των επενδυτικών σχεδίων,
  • δ) το είδος των επενδυτικών σχεδίων, τη μορφή, το ποσοστό και το ύψος των χορηγούμενων κινήτρων,
  • ε) τις προϋποθέσεις, τις προδιαγραφές, τους πρόσθετους όρους και τους περιορισμούς για την υπαγωγή

επενδυτικών σχεδίων που δύναται να αναπτύσσονται σε διαφορετικές περιοχές,

  • στ) τα είδη δαπανών, το ποσοστό ενίσχυσης και τους κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών,
  • ζ) τα κριτήρια και τον τρόπο αξιολόγησης, τους συντελεστές βαρύτητας, καθώς και την ελάχιστη βαθμολογία που απαιτείται να λάβει το επενδυτικό σχέδιο προκειμένου να είναι επιλέξιμο,
  • η) τα δικαιολογητικά για την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής και τροποποίησης της απόφασης υπαγωγής,
  • θ) τα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτημάτων τακτικού ελέγχου,
  • ι) τα δικαιολογητικά για την υποβολή αίτησης για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης των επενδυτικών

σχεδίων,

  • ια) τους όρους και τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής

λειτουργίας της επένδυσης,

  • ιβ) το ύψος του παραβόλου για την υποβολή αιτήσεων υπαγωγής, τροποποίησης των αποφάσεων υπαγωγής, καθώς και ελέγχου επενδυτικών σχεδίων,
  • ιγ) τις υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων, τόσο κατά το στάδιο πραγματοποίησης του σχεδίου, όσο

και μετά την ολοκλήρωσή του,

  • ιδ) άλλους όρους που προβλέπονται στις διατάξεις του καθεστώτος Α.Ξ.Ε..
Άρθρο 7

Δικαιούχοι και εξαιρούμενοι ενισχύσεων

1.

Δικαιούχοι των κινήτρων του Καθεστώτος Α.Ξ.Ε. είναι οι φορείς επενδύσεων που αποτελούν νέες επιχειρήσεις και είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα ή υφιστάμενες αλλοδαπές επιχειρήσεις που ιδρύουν νέο υποκατάστημα στην Ελληνική Επικράτεια, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιχειρήσεις έχουν τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης ή αντίστοιχη εταιρική μορφή της αλλοδαπής. Ως «νέες» νοούνται οι επιχειρήσεις με ημερομηνία ίδρυσης που δεν ξεπερνά τους δώδεκα (12) μήνες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στο Καθεστώς Α.Ξ.Ε.. Μέτοχοι των φορέων επενδύσεων μπορεί να είναι φυσικά πρόσωπα που είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού ή νομικά πρόσωπα με έδρα εκτός της Ελληνικής Επικράτειας.

2.

Από τα κίνητρα και την υπαγωγή στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. εξαιρούνται:

  • α) επιχειρήσεις, σε βάρος των οποίων εκκρεμεί, κατά την υποβολή της αίτησης επενδυτικού σχεδίου, διαδικασία ανάκτησης ενισχύσεων κατ’ εφαρμογή της αρχής Deggendorf,
  • β) επιχειρήσεις, σε βάρος των οποίων εκκρεμεί κατά την υποβολή της αίτησης ή έχει εκδοθεί καταδικαστική απόφαση για την παραβίαση διατάξεων της εργατικής και κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας, όπως

προβλέπονται στα άρθρα 18 και 73 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),

  • γ) προβληματικές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στην περ. 18 του άρθρου 2 του Γ.Α.Κ.,
  • δ) επιχειρήσεις, οι οποίες σε χρονικό διάστημα άνω των δύο (2) ετών πριν από την υποβολή της αίτησης

υπαγωγής, έχουν μετεγκαταστήσει την επιχειρηματική εγκατάσταση στην οποία πρόκειται να πραγματοποιηθεί η αρχική επένδυση,

  • ε) επιχειρήσεις που αρνούνται να δεσμευθούν ότι δεν θα μετεγκαταστήσουν την ως άνω επιχειρηματική

εγκατάσταση, για περίοδο δύο (2) ετών, μετά την ολοκλήρωση της αρχικής επένδυσης,

  • στ) επιχειρήσεις, οι οποίες υλοποιούν επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για

λογαριασμό του Δημοσίου, βάσει σύμβασης εκτέλεσης έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών,

  • ζ) επιχειρήσεις σε βάρος των οποίων έχουν επιβληθεί κυρώσεις για παραβάσεις του άρθρου 40 του

ν. 4488/2017 (Α’ 137), περί αποκλεισμού δυνητικών δικαιούχων από ένταξη σε πρόγραμμα ή υπαγωγή σε καθεστώς ενίσχυσης λόγω παραβάσεων της εργατικής νομοθεσίας.

Άρθρο 8

Υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια

1.

Στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. δύναται να υπάγονται επενδυτικά σχέδια των τομέων της οικονομίας που ορίζονται στην περ. α) του άρθρου 2.

2.

Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. μπορούν να λαμβάνουν ενισχύσεις για επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακού χαρακτήρα για αρχική επένδυση.

3.

Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. για ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και ειδικότερα πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) Επένδυση σε ενσώματα και άυλα στοιχεία ενεργητικού σε ένα (1) ή περισσότερα από τα ακόλουθα:
  • αα) τη δημιουργία νέας εγκατάστασης,
  • αβ) την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας υφιστάμενης εγκατάστασης,
  • αγ) τη διαφοροποίηση της παραγωγής υφιστάμενης εγκατάστασης σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν

παρήγαγε ή δεν προσέφερε προηγουμένως η εγκατάσταση. Ειδικότερα, όσον αφορά τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε μεγάλες ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις για διαφοροποίηση υφιστάμενης επιχειρηματικής εγκατάστασης, οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν κατ’ ελάχιστον κατά διακόσια τοις εκατό (200%) τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που επαναχρησιμοποιούνται, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών,

  • αδ) μία (1) θεμελιώδη αλλαγή στη συνολική παραγωγική διαδικασία των προϊόντων ή στη συνολική παροχή των υπηρεσιών που αφορά η επένδυση στην εγκατάσταση. Ειδικότερα, όσον αφορά τις ενισχύσεις που

χορηγούνται σε μεγάλες επιχειρήσεις για την υλοποίηση θεμελιώδους αλλαγής στην παραγωγική διαδικασία, οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με την προς εκσυγχρονισμό δραστηριότητα κατά τα τρία (3) προηγούμενα οικονομικά έτη.

  • β) Απόκτηση στοιχείων ενεργητικού που ανήκουν σε εγκατάσταση που έχει κλείσει ή θα είχε κλείσει εάν

δεν είχε αγοραστεί. Η απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης δεν χαρακτηρίζεται αρχική επένδυση. Η επένδυση αντικατάστασης δεν συνιστά αρχική επένδυση.

Άρθρο 9

Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων Οι επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων για τις οποίες χορηγούνται περιφερειακές ενισχύσεις, με την επιφύλαξη ειδικότερων όρων και προϋποθέσεων που προβλέπονται στο παρόν, είναι οι κατωτέρω:

  • α) Επενδυτικές δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού και συγκεκριμένα δαπάνες για:
  • αα) Την κατασκευή, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και ειδικών

και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων, και για κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία και στα εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές αθροιστικά δεν μπορούν να υπερβαίνουν το σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακού χαρακτήρα. Ο συντελεστής αυτός διαμορφώνεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) για τα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται στον τομέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Οι δαπάνες αυτές ενισχύονται και στην περίπτωση που πραγματοποιούνται επί κατασκευών οι οποίες, κατά τον χρόνο υποβολής του αιτήματος υπαγωγής στο καθεστώς ενίσχυσης του παρόντος, έχουν υπαχθεί στον ν. 1337/1983 (Α’ 33) ή στον ν. 4178/2013 (Α’ 174) ή στον ν. 4495/2017 (Α’ 167) ή στις διατάξεις του Μέρους ΣΤ’ του Κώδικα Χωροταξίας - Πολεοδομίας «Νικόλαος Ταγαράς» (ν. 5306/2026, Α’ 88). Η έναρξη καταβολής των ενισχύσεων δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, εφόσον στο εγκεκριμένο φυσικό αντικείμενο της επένδυσης περιλαμβάνονται κατασκευές για τις οποίες δεν έχει περαιωθεί η διαδικασία νομιμοποίησης ή τακτοποίησης.

  • αβ) Την αγορά του συνόλου ή μέρους των υφιστάμενων παγίων στοιχείων ενεργητικού, όπως κτίρια,

μηχανήματα και λοιπός εξοπλισμός επιχειρηματικής εγκατάστασης, υπό τις εξής προϋποθέσεις σωρευτικά: i) ο φορέας της επένδυσης που αποκτά τα στοιχεία είναι μικρομεσαία επιχείρηση (ΜμΕ), ii) η επιχειρηματική εγκατάσταση έχει κλείσει, iii) η αγορά πραγματοποιείται από τον φορέα του επενδυτικού σχεδίου, ο οποίος δεν σχετίζεται με τον πωλητή της επιχειρηματικής εγκατάστασης του στοιχείου ii), εκτός εάν πρόκειται για μικρή επιχείρηση, η οποία αποκτάται από υπάλληλο του αρχικού ιδιοκτήτη, και iv) η σχετική συναλλαγή πραγματοποιείται υπό τους συνήθεις όρους της αγοράς. Από τις εν λόγω επιλέξιμες δαπάνες αφαιρείται το κόστος στοιχείων του ενεργητικού, τα οποία έχουν επιχορηγηθεί ή επιδοτηθεί στο παρελθόν μέσω αναπτυξιακών νόμων ή άλλων καθεστώτων κρατικών ενισχύσεων πριν από την αγορά τους.

  • αγ) Την αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων και των μεταφορικών μέσων που κινούνται εντός του χώρου

της εντασσόμενης μονάδας.

  • αδ) Τα μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και

λοιπού εξοπλισμού του οποίου αποκτάται η χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι στη σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) προβλέπεται ότι ο εξοπλισμός περιέρχεται στην κυριότητα του μισθωτή κατά τη λήξη της σύμβασης.

  • αε) Τον εκσυγχρονισμό ειδικών εγκαταστάσεων που δεν αφορούν σε κτίρια, και μηχανολογικών εγκαταστάσεων, εφόσον τεκμηριώνεται ο χαρακτήρας της αρχικής επένδυσης.
  • β) Επενδυτικές δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού και συγκεκριμένα δαπάνες για:
  • βα) Τη μεταφορά τεχνολογίας, μέσω της αγοράς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, ευρεσιτεχνιών, τεχνογνωσίας και μη κατοχυρωμένων τεχνικών γνώσεων.
  • ββ) Συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, πιστοποιήσεων, προμήθειας και εγκατάστασης λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης.

Οι δαπάνες των υποπερ. βα) και ββ) πρέπει να πληρούν σωρευτικά τις εξής προϋποθέσεις: i) να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά στην επιχειρηματική εγκατάσταση που λαμβάνει την ενίσχυση και να παραμένουν συνδεδεμένες με το έργο, για το οποίο χορηγείται η ενίσχυση, για πέντε (5) τουλάχιστον έτη από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης ή για τρία (3) τουλάχιστον έτη στην περίπτωση των ΜμΕ, ii) να περιλαμβάνονται στα αποσβεστέα στοιχεία του ενεργητικού της επιχείρησης, iii) να αγοράζονται σύμφωνα με τους όρους της αγοράς από τρίτους που δεν έχουν σχέση με τον αγοραστή. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι ενισχυόμενες δαπάνες για άυλα στοιχεία ενεργητικού δεν μπορούν να υπερβούν το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακών ενισχύσεων. Για τις ΜμΕ το ανώτατο ποσοστό διαμορφώνεται στο πενήντα τοις εκατό (50%).

Άρθρο 10

Μη επιλέξιμες δαπάνες Ως μη επιλέξιμες δαπάνες, οι οποίες εξαιρούνται από την παροχή ενισχύσεων θεωρούνται:

  • α) τα λειτουργικά έξοδα της επένδυσης,
  • β) η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου,
  • γ) η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων,
  • δ) η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων. Σε περίπτωση αγοράς κτιριακών εγκαταστάσεων, δεν

μπορεί να ενισχυθεί το τμήμα της δαπάνης που αφορά στην αξία του οικοπέδου επί του οποίου αυτές έχουν ανεγερθεί,

  • ε) η εισφορά στο εταιρικό κεφάλαιο ακινήτων, μηχανημάτων και λοιπών πάγιων στοιχείων,
  • στ) η ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί γηπέδου που δεν ανήκει κατά κυριότητα στον φορέα

της επένδυσης, εκτός αν τούτο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή από φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), ή έχει μισθωθεί από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ή έχει αποκτηθεί επ’ αυτού δικαίωμα επιφανείας για τον σκοπό αυτόν για όσα χρόνια ορίζονται στο άρθρο 25 του παρόντος, πλέον τεσσάρων (4) ετών από την πιστοποιηθείσα ημερομηνία ολοκλήρωσης. Οι μισθώσεις αυτές, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση της ολοκλήρωσης της επένδυσης, δύναται να καταρτίζονται και με συμβολαιογραφικό έγγραφο, εφόσον τα στοιχεία τους υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αντίστοιχη πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το συμφωνητικό της μίσθωσης εγγράφεται στα βιβλία του Συστήματος Μεταγραφών και Υποθηκών, που τηρεί το κατά τόπον αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο ή Υποκατάστημα, εάν πρόκειται για μη κτηματογραφημένη περιοχή, ή στα τηρούμενα κτηματολογικά βιβλία, όταν πρόκειται για κτηματογραφημένη περιοχή, αντίστοιχα. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εγγραφής η μίσθωση αποκτά την ισχύ που προβλέπεται στο άρθρο 618 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984, Α’ 164).

Άρθρο 11

Είδος ενίσχυσης - Κίνητρα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων Στα επενδυτικά σχέδια τα οποία υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος δύναται να παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:

  • α) Φορολογική απαλλαγή, η οποία συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί

των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, αφαιρουμένου του φόρου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, ο οποίος αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) και συνιστά ισόποσο αποθεματικό, το οποίο τηρείται σε διακριτό λογαριασμό στις οικονομικές τους καταστάσεις.

  • β) Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης:
  • βα) Με την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου, κάθε απαιτούμενη άδεια ή έγκριση για την εκτέλεση έργων,

την εγκατάσταση ή τη λειτουργία επενδύσεων του καθεστώτος ενίσχυσης του παρόντος συμπεριλαμβανομένων των χωροταξικών αδειών εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή από τον φορέα επένδυσης στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης πλήρους φακέλου για κάθε απαιτούμενη άδεια ή έγκριση. Για την έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων των επενδυτικών σχεδίων του πρώτου εδαφίου εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 3 και 9 του ν. 4864/2021 (Α’ 237). Στις προθεσμίες της παρούσας υποπερίπτωσης δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος προσκόμισης των συμπληρωματικών στοιχείων που αιτείται η Διοίκηση.

  • ββ) Η Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε. εξετάζει την τυπική πληρότητα και τη συμβατότητα των στοιχείων του φακέλου με

βάση την απόφαση της υπαγωγής και μπορεί να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία για την ολοκλήρωση του φακέλου. Κατόπιν, διαβιβάζει στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή την αίτηση και τον οικείο φάκελο για την έκδοση της άδειας, της έγκρισης ή της γνωμοδότησης.

  • βγ) Η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή ολοκληρώνει κατά προτεραιότητα τη διοικητική διαδικασία και εκδίδει

την απαραίτητη άδεια, έγκριση ή γνωμοδότηση εντός των προθεσμιών της υποπερ. βα). Η αδειοδοτούσα αρχή εξετάζει την τυπική και ουσιαστική πληρότητα του φακέλου και δύναται, εντός δεκαπέντε (15) ημερών, να ζητήσει την προσκόμιση των απαραίτητων συμπληρωματικών στοιχείων, οπότε η προθεσμία αναστέλλεται και επανεκκινεί από την κατάθεση των στοιχείων αυτών. Σε κάθε περίπτωση, οι προθεσμίες της υποπερ. βα) δεν παρεκτείνονται, εξαιρουμένων των περιπτώσεων ανωτέρας βίας.

  • βδ) Αν, στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας της παρούσας περίπτωσης, απαιτείται η αποστολή προς την

αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή εγκρίσεων, εισηγήσεων ή γνωμοδοτήσεων περιφερειακών ή άλλων υπηρεσιών, αυτές ολοκληρώνονται σε τέτοιο χρόνο, ώστε να διασφαλίζεται ότι η τελική άδεια έγκρισης ή η γνωμοδότηση εκδίδονται εντός των προθεσμιών της υποπερ. βα).

  • βε) Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της υποπερ. βα), η αρμοδιότητα έκδοσης των

αδειών μπορεί να ασκηθεί από τον Υπουργό Ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται διαπιστωτική πράξη περί παρέλευσης της προθεσμίας από την αρμόδια υπηρεσία. Ο Υπουργός Ανάπτυξης, μετά από εισήγηση της Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε., βεβαιώνει την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, και αιτιολογημένα είτε εκδίδει τη σχετική άδεια, λαμβάνοντας υπόψη την αίτηση και τα στοιχεία του φακέλου, είτε την απορρίπτει εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης περί παρέλευσης της προθεσμίας, υπό τον όρο ότι δεν θίγονται αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων.

  • βστ) Για τις άδειες ή εγκρίσεις εγκατάστασης ή λειτουργίας των ανωτέρω επενδύσεων, στις αρμόδιες αδειοδοτούσες αρχές, περιλαμβάνεται και η Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.
  • γ) Κίνητρο παροχής δανείων με την εγγύηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε.:

Για τα επενδυτικά σχέδια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τα οποία λαμβάνουν απόφαση υπαγωγής στο Καθεστώς Α.Ξ.Ε., οι φορείς δύνανται να αιτηθούν να λάβουν δάνεια, βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα, για την υλοποίηση της επένδυσης, με την εγγύηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε. από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Development Law Financial Instrument (Ταμείο Εγγυοδοσίας DeLFI) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, με την επιφύλαξη τήρησης των ορίων που τίθενται στο άρθρο 4 του Γ.Α.Κ., καθώς και της προϋπόθεσης της παρ. 14 του άρθρου 14 του Γ.Α.Κ.. Το κίνητρο της παρούσας περίπτωσης εμπεριέχει κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας προστίθεται στην ενίσχυση της περ. α). Σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων τροποποιείται η απόφαση υπαγωγής με την αφαίρεση του ισοδύναμου υπερβάλλοντος ποσού. Τυχόν υπερβάλλον ποσό είναι άμεσα απαιτητό, εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την εκάστοτε Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190).

  • δ) Κίνητρο διευκόλυνσης χορήγησης αδειών διαμονής για την πραγματοποίηση του επενδυτικού σχεδίου

και τη λειτουργία της επένδυσης: Για την πραγματοποίηση και λειτουργία των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. δύναται να χορηγηθούν άδειες διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών κατ’ εφαρμογή του άρθρου 97 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α’ 81), τόσο για τους επενδυτές, σύμφωνα με την παρ. 1, όσο και για τους εργαζομένους σύμφωνα με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου. Η απόφαση υπαγωγής στο καθεστώς του παρόντος αποτελεί στοιχείο τεκμηρίωσης της σκοπιμότητας χορήγησης της άδειας διαμονής του άρθρου 97 του Κώδικα Μετανάστευσης και η Διεύθυνση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε. εξετάζει μόνο το ελάχιστο ύψος επένδυσης του πρώτου εδαφίου και την ιδιότητα των πολιτών τρίτων χωρών στην επένδυση, του δευτέρου εδαφίου αντίστοιχα της παρ. 1 του ιδίου άρθρου. Η εφαρμογή της παρούσας δεν θίγει τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εξωτερικών και των Προξενικών Αρχών ως προς την έκδοση θεωρήσεων εισόδου και τον έλεγχο των σχετικών δικαιολογητικών.

Άρθρο 12

Ελάχιστο και μέγιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων Για την υπαγωγή στο καθεστώς Α.Ξ.Ε. προβλέπεται ελάχιστο και μέγιστο ύψος του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, το οποίο προσδιορίζεται με βάση το μέγεθος του φορέα, και εξειδικεύεται στην απόφαση προκήρυξης του άρθρου 6. Το ύψος του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ ούτε να ξεπερνά το ποσό των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ. Ειδικά για τα επενδυτικά σχέδια στους τομείς της έρευνας, της εφαρμοσμένης καινοτομίας, της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και της βιοτεχνολογίας, το ύψος του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ.

Άρθρο 13

Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων περιφερειακού χαρακτήρα Οι εντάσεις και τα ανώτατα ύψη των ενισχύσεων των επενδυτικών σχεδίων του Kαθεστώτος Α.Ξ.Ε. εξειδικεύονται στην απόφαση προκήρυξης του άρθρου 6 και τελούν υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) Οι μέγιστες εντάσεις ενισχύσεων για τις επενδύσεις περιφερειακού χαρακτήρα εγκεκριμένων ανώτατων

ορίων περιφερειακών ενισχύσεων καθορίζονται από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (Χ.Π.Ε.) και αφορούν στις μεγάλες επιχειρήσεις. Οι εν λόγω εντάσεις προσαυξάνονται κατά δέκα τοις εκατό (10%) για μεσαίες επιχειρήσεις και κατά είκοσι τοις εκατό (20%) για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

  • β) Στις περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη

Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.), όπως αυτές προσδιορίζονται στον Χ.Π.Ε., οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται για οποιαδήποτε μορφή αρχικής επένδυσης ανεξάρτητα από το μέγεθος του δικαιούχου.

  • γ) Στις περιοχές που πληρούν τις προϋποθέσεις της περ. γ) της παρ. 3 του άρθρου 107 της Σ.Λ.Ε.Ε.:
  • γα) οι ενισχύσεις μπορούν να χορηγούνται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις για οποιαδήποτε μορφή αρχικής

επένδυσης, γβ) σε μεγάλες επιχειρήσεις χορηγούνται μόνο για αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα στη συγκεκριμένη εγκατάσταση.

Άρθρο 14

Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων

1.

Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ..

2.

Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα επενδυτικού σχεδίου ενισχύσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, δεν μπορεί να υπερβούν σωρευτικά τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γ.Α.Κ.. Οι περιορισμοί αυτοί ισχύουν για τα επενδυτικά σχέδια, τα οποία υπάγονται στο παρόν και για χρονική περίοδο τριών (3) ετών από την υποβολή της αίτησης του φορέα για υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου του. Ως ποσό ενίσχυσης, ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο, λαμβάνεται υπόψη το εγκριθέν με την απόφαση υπαγωγής. Το υπερβάλλον ποσό ενίσχυσης περικόπτεται αναλογικά κατά ομάδα δαπανών.

Άρθρο 15

Χρηματοδοτικό σχήμα επενδυτικών σχεδίων

1.

Κάθε φορέας συμμετέχει στο επιλέξιμο κόστος του επενδυτικού σχεδίου με ίδια, μη εγχώρια, κεφάλαια ή με εξωτερική χρηματοδότηση. Τα ίδια κεφάλαια πρέπει να ανέρχονται τουλάχιστον στο σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικού κόστους.

2.

Το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) τουλάχιστον του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου καλύπτεται μέσω ιδίων, μη εγχώριων κεφαλαίων ή μέσω εξωτερικής χρηματοδότησης που δεν περιέχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης.

Άρθρο 16

Υποβολή αίτησης

1.

Η αίτηση για τη χορήγηση κινήτρων περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:

  • α) την επωνυμία και το μέγεθος της επιχείρησης (μεγάλη, μεσαία, μικρή, πολύ μικρή),
  • β) την περιγραφή του έργου, συμπεριλαμβανομένων των εκτιμώμενων ημερομηνιών έναρξης και λήξης,
  • γ) τον τόπο εκτέλεσης του έργου,
  • δ) τον κατάλογο των δαπανών του έργου,
  • ε) τα είδη και το ύψος των κινήτρων,
  • στ) το χρηματοδοτικό σχήμα του επενδυτικού σχεδίου και
  • ζ) το παράβολο του άρθρου 27.
2.

Η αίτηση υπαγωγής και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά υποβάλλονται υποχρεωτικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν), του άρθρου 126 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), η λειτουργία του οποίου διέπεται από τον ν. 4314/2014 (Α’ 265) και το οποίο είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ). Ο φορέας ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την παραλαβή και καταχώρισή τους. Οι αιτήσεις υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και παραλαμβάνονται ηλεκτρονικά από το αρμόδιο Τμήμα Γ’ Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων. Το περιεχόμενο της αίτησης και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά καθορίζονται στην απόφαση προκήρυξης του άρθρου 6.

3.

Σε όσες περιπτώσεις ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου πρόκειται να λάβει δάνειο από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την υλοποίηση του επενδυτικού του σχεδίου, το είδος των δικαιολογητικών που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής, καθώς και ο χρόνος υποβολής τυχόν συμπληρωματικών στοιχείων ορίζονται στην προκήρυξη του άρθρου 6. Ο φορέας δηλώνει ρητά κάθε χρηματοδότηση που περιλαμβάνει κρατική στήριξη.

4.

Δεν επιτρέπεται η υποβολή αίτησης υπαγωγής για επενδυτικό σχέδιο το οποίο, είτε στο σύνολό του είτε εν μέρει, έχει, ήδη, υπαχθεί στα κίνητρα του παρόντος ή οποιουδήποτε άλλου καθεστώτος κρατικής ενίσχυσης. Οι αιτήσεις υπαγωγής του πρώτου εδαφίου απορρίπτονται με αιτιολογημένη απόφαση της Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε. και το παράβολο του άρθρου 27 καταπίπτει υπέρ του Δημοσίου.

Άρθρο 17

Επιτροπή Αξιολόγησης

1.

Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων του παρόντος πραγματοποιείται από Επιτροπή Αξιολόγησης, η οποία συστήνεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης. Στην ίδια απόφαση ορίζονται ο αριθμός των μελών, η σύνθεση, οι αρμοδιότητες και οι κανόνες λειτουργίας της Επιτροπής.

2.

Τα μέλη της Επιτροπής προέρχονται από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.

3.

Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, η οποία δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άρθρο 18

Περιεχόμενο αξιολόγησης Για την υπαγωγή στο καθεστώς του παρόντος διενεργείται αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων από την Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 17, η οποία περιλαμβάνει έλεγχο νομιμότητας, καθώς και αξιολόγηση εύλογου κόστους και έλεγχο δεικτών βαθμολογίας:

  • α) Ο έλεγχος νομιμότητας για κάθε επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει με ποινή αποκλεισμού τα εξής:
  • αα) πλήρη συμμόρφωση της αίτησης υπαγωγής και του υπό έγκριση επενδυτικού σχεδίου με τον παρόντα

και τους όρους της προκήρυξης,

  • αβ) τεκμηρίωση της φερεγγυότητας του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, με την προσκόμιση των σχετικών

πιστοποιητικών, ιδίως φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς και κάθε άλλου εγγράφου που ορίζεται στην απόφαση προκήρυξης,

  • αγ) τεκμηρίωση της δυνατότητας χρηματοδότησης του κόστους του επενδυτικού σχεδίου μέσω ιδίων μη

εγχώριων κεφαλαίων ή με εξωτερική χρηματοδότηση, σύμφωνα με τους τρόπους που ορίζονται στην οικεία απόφαση προκήρυξης.

  • β) Η αξιολόγηση του εύλογου κόστους και ο έλεγχος δεικτών γίνονται στη βάση:
  • βα) εκτίμησης του εύλογου κόστους των επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου,
  • ββ) εκτίμησης της υποβληθείσας ανάλυσης βιωσιμότητας του επενδυτικού σχεδίου,
  • βγ) πλήρωσης δεικτών βαθμολογίας με βάση τα εξής ενδεικτικώς αναφερόμενα κριτήρια:
i)

οικονομική επίδοση του φορέα, όπως δείκτες ρευστότητας, δανειακής επιβάρυνσης, αποδοτικότητας κεφαλαίων, ii) διαθέσιμα κεφάλαια μετόχου/εταίρου, iii) δείκτες βιωσιμότητας και απόδοσης της επένδυσης, iv) δείκτες βιωσιμότητας και απόδοσης του φορέα μετά από την ολοκλήρωση της επένδυσης, v) δημιουργούμενες θέσεις εργασίας, με έμφαση σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, vi) αξιοποίηση αργούντων κτιρίων, vii) άλλα κριτήρια τα οποία εξειδικεύονται στην οικεία προκήρυξη.

Άρθρο 19

Διαδικασία αξιολόγησης - Αποφάσεις ένταξης

1.

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με τη διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης από την Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 17. Η αξιολόγηση και η υπαγωγή επενδυτικού σχεδίου στο καθεστώς του παρόντος δεν υποκαθιστούν τον έλεγχο άμεσων ξένων επενδύσεων του ν. 5202/2025 (Α’ 84). Για τα επενδυτικά σχέδια που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ανωτέρω νόμου, η έκδοση της απόφασης υπαγωγής τελεί υπό την επιφύλαξη της ολοκλήρωσης της διαδικασίας που προβλέπεται σε αυτόν.

2.

Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων εκκινεί από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στο καθεστώς του παρόντος και ολοκληρώνεται με την υποβολή της έκθεσης αξιολόγησης από την Επιτροπή Αξιολόγησης εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών.

3.

Εάν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι αρνητικό, εκδίδεται πράξη από τη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, με την οποία απορρίπτεται η υποβληθείσα αίτηση υπαγωγής. Η πράξη αυτή κοινοποιείται στον φορέα μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν).

4.

Εάν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι θετικό, ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου οφείλει, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν του θετικού αποτελέσματος, να υποβάλει επικαιροποιημένα πιστοποιητικά δικαστικής φερεγγυότητας, φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και λοιπά έγγραφα, τα οποία ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης. Εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής του παρόντος και της απόφασης προκήρυξης, τα επενδυτικά σχέδια εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος, κατόπιν έκδοσης ατομικής πράξης υπαγωγής από το Τμήμα Γ’ Κινήτρων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων. Η πράξη του δεύτερου εδαφίου κοινοποιείται στον φορέα μέσω του Π.Σ.-Αν. Περίληψη της απόφασης υπαγωγής δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο Πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ».

5.

Στην απόφαση προκήρυξης είναι δυνατόν να εξειδικεύονται τα κριτήρια, η μεθοδολογία, η προθεσμία παροχής διευκρινίσεων, τα όργανα και η διαδικασία της αξιολόγησης και να καθορίζονται τα επιμέρους στοιχεία αξιολόγησης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι δείκτες βαθμολόγησης και η στάθμισή τους, καθώς και η ελάχιστη βαθμολογία που πρέπει να συγκεντρώνει το επενδυτικό σχέδιο, προκειμένου να υπαχθεί στο καθεστώς του παρόντος.

6.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης εκδίδει Οδηγό Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, ο οποίος αναρτάται στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και περιλαμβάνει τις μεθόδους ελέγχου των προϋποθέσεων νομιμότητας και τις μεθόδους αξιολόγησης, τα πρότυπα κόστη ανά είδος επενδυτικών σχεδίων και λοιπές οδηγίες για την ορθή εκτέλεση του έργου της αξιολόγησης.

Άρθρο 20

Όργανα ελέγχου επενδυτικών σχεδίων

1.

Η διενέργεια των ελέγχων των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στον παρόντα πραγματοποιείται, σύμφωνα με το άρθρο 21, από:

  • α) Ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία, κατ’ επιλογή του φορέα. Στην περίπτωση αυτή, υποβάλλεται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) έκθεση ελέγχου περί

πιστοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του επενδυτικού έργου ή της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, υπογεγραμμένη από ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία που είναι εγγεγραμμένος/η στο Δημόσιο Μητρώο του άρθρου 14 του ν. 4449/2017 (Α’ 7) και διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη επαγγελματικής ευθύνης ποσού τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ ανά συμβάν και συνολικού ποσού τουλάχιστον πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ ετησίως. Με αυτή συνυποβάλλονται η έκθεση ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4449/2017, υπογεγραμμένη από τον ως άνω ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία και σχετική βεβαίωση υλοποίησης από πολιτικό μηχανικό μέλος του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.), καθώς και, όπου απαιτείται από το είδος και τους όρους υπαγωγής της επένδυσης, από μηχανικό κατάλληλης ειδικότητας ή λογιστή - φοροτεχνικό Α’ τάξης για τις οικονομικές καταστάσεις ή γεωτεχνικό, μέλος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ή άλλης επαγγελματικής ειδικότητας πρόσωπο, άπαντες μέλη του Ε.Μ.Π.Ε.. Η διενέργεια ελέγχων των επενδυτικών σχεδίων από ορκωτούς ελεγκτές - λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες, όπως ορίζεται στην παρούσα, θεωρείται υποχρεωτικός έλεγχος. Οι ορκωτοί ελεγκτές - λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες που διενεργούν έλεγχο σε επενδυτικά σχέδια, όπως ορίζεται στον παρόντα, εφαρμόζουν αναλογικά στον φορέα του επενδυτικού σχεδίου τις διατάξεις περί απαγόρευσης παροχής μη ελεγκτικών υπηρεσιών που ισχύουν για τη διενέργεια υποχρεωτικού ελέγχου οντοτήτων δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 537/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Απριλίου 2014, σχετικά με ειδικές απαιτήσεις όσον αφορά τον υποχρεωτικό έλεγχο οντοτήτων δημοσίου συμφέροντος και την κατάργηση της απόφασης 2005/909/ΕΚ της Επιτροπής (L 158) και στον ν. 4449/2017. Πέραν των ανωτέρω, απαγορεύεται να διενεργούν έλεγχο σε επενδυτικά σχέδια, όπως ορίζεται στον παρόντα, ορκωτοί ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες, οι οποίοι συμμετείχαν με οποιονδήποτε τρόπο στην εκπόνηση των εν λόγω επενδυτικών σχεδίων.

  • β) Στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης συστήνονται και συγκροτούνται όργανα ελέγχου επενδυτικών σχεδίων, τα οποία αποτελούνται από τρία (3) μέλη.

Με την ίδια απόφαση ορίζονται η ιδιότητα των μελών, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της ελεγχόμενης επένδυσης και το είδος του ελέγχου, οι αρμοδιότητές τους, το αντικείμενο του ελέγχου, το χρονικό διάστημα εντός του οποίου υποχρεούνται να διενεργήσουν τον έλεγχο και να παραδώσουν την έκθεσή τους, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.

2.

Η πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, σύμφωνα με τη διαδικασία της περ. α) της παρ. 1, υπόκειται σε δειγματοληπτικό έλεγχο ποσοστού τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον ετησίως επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων που διενεργείται από τριμελή επιτροπή, η οποία ορίζεται με απόφαση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και αποτελείται από: α) έναν υπάλληλο της Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε., β) ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και γ) ένα (1) μέλος που προτείνεται από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής κοινοποιείται στην αρμόδια υπηρεσία. Αν κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο του πρώτου εδαφίου διαπιστωθούν αποκλίσεις και ανακριβείς δηλώσεις σε σχέση με όσα έχουν αναρτηθεί στο Π.Σ.-Αν, επιβάλλονται κυρώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 28. Αν από τον δειγματοληπτικό έλεγχο του πρώτου εδαφίου διαπιστωθούν παραβάσεις των διατάξεων ως προς την πληρότητα της έκθεσης ελέγχου του άρθρου 32 του ν. 4449/2017 του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας ως προς την ολοκλήρωση της επένδυσης και την έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας, η υπόθεση διαβιβάζεται στην Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων για περαιτέρω έλεγχο και για επιβολή των κυρώσεων της παρ. 10 του άρθρου 35 του ν. 4449/2017.

Άρθρο 21

Έλεγχος επενδυτικών σχεδίων

1.

Τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στο καθεστώς του παρόντος ελέγχονται κατά τη διάρκεια υλοποίησής τους, κατά την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης και για την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεών τους.

2.

Ο έλεγχος μπορεί να είναι είτε διοικητικός έλεγχος επί των εγγράφων του φακέλου είτε επιτόπιος έλεγχος και διενεργείται από τα όργανα ελέγχου του άρθρου 20, με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 26.

3.

Ο έλεγχος διακρίνεται στον τακτικό και στον έκτακτο έλεγχο:

  • α) Ο τακτικός έλεγχος διενεργείται από τα όργανα ελέγχου του άρθρου 20 μετά από αίτηση του φορέα του

επενδυτικού σχεδίου, η οποία συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης, προκειμένου να πιστοποιηθεί, με την έκδοση σχετικής απόφασης από τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων (Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, ότι:

  • αα) έχει υλοποιηθεί το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό

(50%) ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) διαζευκτικά, κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ωφέλειας του άρθρου 24, ή

  • αβ) έχει ολοκληρωθεί το επενδυτικό σχέδιο και έχει αρχίσει η παραγωγική λειτουργία της επένδυσης κατά

την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου.

  • β) Έκτακτος έλεγχος μπορεί να διενεργείται οποτεδήποτε κρίνεται απαραίτητο με απόφαση του προϊσταμένου της Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε., από τα όργανα ελέγχου της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 20.
4.

Σκοπός του ελέγχου είναι η διαπίστωση:

  • α) Της συμμόρφωσης του φορέα του επενδυτικού σχεδίου με τον παρόντα, καθώς και της τήρησης των

προϋποθέσεων και των όρων των αποφάσεων προκήρυξης και υπαγωγής.

  • β) Της τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
5.

Για την υποβολή αίτησης τακτικού ελέγχου απαιτούνται:

  • α) η υποβολή συνοδευτικών δικαιολογητικών σύμφωνα με την προκήρυξη, τα οποία ελέγχονται από τα

όργανα ελέγχου του άρθρου 20,

  • β) η κατάθεση παραβόλου του άρθρου 27, εφόσον απαιτείται.
6.

Μετά την ολοκλήρωση του διοικητικού ή επιτόπιου ελέγχου το αρμόδιο όργανο του άρθρου 20 συντάσσει έκθεση ελέγχου, η οποία υποβάλλεται στη Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε. μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου.

7.

Η Γ.Δ.Α.Ν.Α.Ξ.Ε. διενεργεί έλεγχο πληρότητας της έκθεσης ελέγχου και προβαίνει στις ακόλουθες ενέργειες:

  • α) Αν η έκθεση ελέγχου είναι πλήρης, εξετάζει το αίτημα πιστοποίησης υλοποίησης ή ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τα άρθρα 23 και 24.
  • β) Αν διαπιστώσει ελλείψεις, οι οποίες αφορούν είτε στην έκθεση ελέγχου, είτε στην επένδυση, παραγγέλλει

την προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης ελέγχου άπαξ.

8.

Δαπάνες ή άλλες πράξεις, οι οποίες διενεργούνται μετά από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου, λαμβάνονται υπόψη για την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, χωρίς να συνυπολογίζονται στην οριστικοποίηση του ενισχυόμενου κόστους της επένδυσης.

9.

Αν, στο πλαίσιο πιστοποίησης της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) ή εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) τουλάχιστον, έχουν καταβληθεί και προκαταβολές έργου για το επενδυτικό σχέδιο, αναγνωρίζεται και πιστοποιείται κόστος προκαταβολών μέχρι ποσοστού σαράντα τοις εκατό (40%) ανά κατηγορία δαπανών υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των ανωτέρω πιστοποιούμενων δαπανών για προκαταβολές δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού εγκεκριμένου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.

10.

Οι δαπάνες για τις προκαταβολές αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, όπως εμβάσματα, ανοίγματα πιστώσεων ή αποδείξεις, και συνοδεύονται από συμφωνητικό παραγγελίας, με λεπτομερή περιγραφή των παραγγελθέντων ειδών και έργων.

Άρθρο 22

Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων

1.

Η τροποποίηση στοιχείων και όρων της απόφασης υπαγωγής είναι δυνατή μετά από αίτημα του φορέα της επένδυσης, υπό τον όρο ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις των εφαρμοστέων κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, το οποίο μπορεί να υποβληθεί καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και μέχρι την υποβολή αιτήματος τελικού ελέγχου. Οι μεταβολές που αφορούν σε αλλαγή μετοχικής ή εταιρικής σύνθεσης του φορέα της επένδυσης, υποβάλλονται μέχρι την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης.

2.

Τα αιτήματα τροποποίησης ή έγκρισης μεταβολής στοιχείων της παρ. 1 υποβάλλονται στις παρακάτω περιπτώσεις:

  • α) ουσιωδών διαφοροποιήσεων του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου ή μείωσης της δυναμικότητας

του επενδυτικού σχεδίου,

  • β) αλλαγής του φορέα της επένδυσης λόγω συγχώνευσης ή διάσπασης,
  • γ) αλλαγής του τόπου εγκατάστασης,
  • δ) αλλαγής του τρόπου χρηματοδότησης της επένδυσης,
  • ε) παράτασης του χρόνου ολοκλήρωσης της επένδυσης, για λόγους ανωτέρας βίας,
  • στ) εκμίσθωσης της ενισχυθείσας επένδυσης.
3.

Τα αιτήματα της παρ. 2 υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν) και γίνονται δεκτά, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) εξακολουθούν να τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της απόφασης προκήρυξης και της απόφασης

υπαγωγής,

  • β) εξακολουθούν να εξυπηρετούνται οι αρχικοί στόχοι της επένδυσης και να διατηρείται ο ολοκληρωμένος

χαρακτήρας της,

  • γ) δεν διαφοροποιούνται κριτήρια επιλεξιμότητας και υπαγωγής, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην

απόφαση προκήρυξης,

  • δ) δεν επέρχεται αύξηση του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, του συνολικού

ποσού της ενίσχυσης, ούτε των επιμέρους ποσοστών ενίσχυσης ανά ομάδα επιλέξιμων δαπανών. Στην περίπτωση αλλαγής του φορέα της επένδυσης λόγω συγχώνευσης ή διάσπασης, καθώς και σε κάθε άλλη περίπτωση μετασχηματισμού, δεν επιτρέπεται να επέρχεται υπέρβαση των ορίων που τίθενται από το άρθρο 4 του Γ.Α.Κ.,

  • ε) πληρούνται οι ειδικοί όροι για κάθε περίπτωση τροποποίησης ή μεταβολής στοιχείων, που ορίζονται

στο παρόν και στην απόφαση προκήρυξης.

4.

Τα ως άνω αιτήματα συνοδεύονται από αιτιολόγηση της σκοπιμότητάς τους, καθώς και από όλα τα δικαιολογητικά, όπως αυτά ορίζονται στην απόφαση προκήρυξης, με την οποία εξειδικεύονται οι όροι και τα κριτήρια αξιολόγησής τους. Η υπηρεσία οφείλει να απαντήσει μέσα σε προθεσμία ενενήντα (90) ημερών, με την επιφύλαξη της παρ. 6, από την περιέλευση του αιτήματος σε αυτή. Αν η υπηρεσία αποδεχθεί το αίτημα τροποποίησης ολικά ή μερικά, προχωρά στην τροποποίηση της απόφασης υπαγωγής ή την έκδοση απόφασης έγκρισης της μεταβολής αντίστοιχα. Σε αντίθετη περίπτωση, εκδίδει αιτιολογημένη απορριπτική απόφαση, η οποία κοινοποιείται στον φορέα, στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, την οποία έχει δηλώσει κατά την εγγραφή του στο Π.Σ.-Αν. Νέο αίτημα του ίδιου φορέα για τροποποίηση όρων της απόφασης υπαγωγής με το ίδιο περιεχόμενο δεν εξετάζεται στην ουσία του και αρχειοθετείται.

5.

Η τροποποίηση της απόφασης υπαγωγής μπορεί να διενεργηθεί και αυτεπαγγέλτως από την υπηρεσία, εφόσον διαπιστωθεί μεταβολή των όρων της απόφασης υπαγωγής.

6.

Τα αιτήματα τροποποίησης που υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δύναται να εξετάζονται κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης ή της πιστοποίησης του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της επένδυσης, σε όσες περιπτώσεις, ορίζονται στον παρόντα και την οικεία προκήρυξη.

7.

Η προβλεπόμενη στην απόφαση υπαγωγής προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου, μπορεί να παραταθεί, άπαξ, έως δύο (2) έτη κατ’ ανώτατο όριο, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:

  • α) ηλεκτρονική υποβολή του σχετικού αιτήματος πριν από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης, όπως

αυτή ορίζεται αρχικά στην απόφαση υπαγωγής, και

  • β) υλοποίηση του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.

Το ανωτέρω όριο συμπεριλαμβάνει και οριζόντιες εκ του νόμου παρατάσεις. Η προθεσμία ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να παραταθεί επίσης για λόγους ανωτέρας βίας για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της διακοπής ή της καθυστέρησης, με την προϋπόθεση ότι τεκμηριώνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου μέσα στη νέα προθεσμία. Το αίτημα παράτασης για λόγους ανωτέρας βίας υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω του Π.Σ.-Αν πριν από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης.

Άρθρο 23

Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας

1.

Ο επενδυτής υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού Νόμου (Π.Σ.-Αν) για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης το αργότερο εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης, σύμφωνα με την παρ. 2. Εάν ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου δεν υποβάλει την αίτηση του πρώτου εδαφίου, συνοδευόμενη από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά εντός της ως άνω προθεσμίας, η επένδυση θεωρείται ως μη ολοκληρωθείσα. Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται αυτοδίκαια και επιβάλλεται ολική απώλεια του φορολογικού οφέλους ή καταβολή του συνόλου μη αποδοθέντος φόρου, προσαυξημένου κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από το κάθε έτος χρήσης της ωφέλειας, σύμφωνα με το άρθρο 28.

2.

Το επενδυτικό σχέδιο ολοκληρώνεται με την υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, εντός της ορισθείσας στην απόφαση υπαγωγής προθεσμίας, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία (3) έτη από την ημερομηνία δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης υπαγωγής. Η ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης πιστοποιείται με την έκδοση απόφασης του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της έκθεσης τελικού ελέγχου της επένδυσης ή σε περίπτωση υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων από τον επενδυτή, από την ημερομηνία υποβολής αυτών, εφόσον εξυπηρετούνται οι αρχικοί σκοποί παραγωγικής λειτουργίας και ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας της επένδυσης και τεκμηριώνεται η λειτουργία της μονάδας. Για την πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, απαιτείται να έχουν εκδοθεί όλες οι απαιτούμενες άδειες νόμιμης λειτουργίας της, να έχουν δημιουργηθεί οι μισές τουλάχιστον, από τις νέες εγκεκριμένες, με το επενδυτικό σχέδιο, θέσεις απασχόλησης, εκφρασμένες σε ετήσιες μονάδες εργασίας, και να τεκμηριώνεται η παραγωγική λειτουργία της μονάδας, με παραστατικά προμήθειας α’ και β’ υλών, καθώς και πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών που ορίζονται με την απόφαση υπαγωγής.

3.

Με την απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης καθορίζονται ο χρόνος ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου και το τελικό ποσό ενίσχυσης. Ως χρόνος ολοκλήρωσης νοείται ο πραγματικός χρόνος ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και όχι ο χρόνος δημοσίευσης της περίληψης της απόφασης ολοκλήρωσης.

4.

Με την απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης δεν μπορεί να επέλθει αύξηση του συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, ούτε του συνολικού ποσού της ενίσχυσης, ούτε των επιμέρους ποσοστών ενίσχυσης ανά ομάδα επιλέξιμων δαπανών, όπως αυτά έχουν οριστεί αρχικά στην απόφαση υπαγωγής.

5.

Μετά την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης, είναι δυνατή η υποβολή αιτήματος έγκρισης μεταβολής στοιχείων του επενδυτικού σχεδίου, τα οποία υποχρεούται να τηρεί ο φορέας έως τη λήξη του διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις περί κρατικών ενισχύσεων.

Άρθρο 24

Χρήση της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής

1.

Η χρήση της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής της περ. α) του άρθρου 11 από τον δικαιούχο μπορεί να πραγματοποιείται είτε εφάπαξ, με την έκδοση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του επενδυτικού σχεδίου του άρθρου 23, είτε σταδιακά και εφόσον συντρέχουν οι ακόλουθες προϋποθέσεις: Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από τη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης με την έκδοση απόφασης εντός τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της έκθεσης ελέγχου της επένδυσης ή την ημερομηνία υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων από τον φορέα. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας, με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά:

  • α) Η φορολογική ωφέλεια που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει, κατ’ έτος, το ένα δεύτερο

(1/2) του συνολικού εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, με εξαίρεση την περίπτωση της μη πλήρους αξιοποίησής του κατά τα προηγούμενα φορολογικά έτη λόγω έλλειψης επαρκών κερδών. Στην περίπτωση αυτή, το εναπομείναν ποσό ωφέλειας από προηγούμενα φορολογικά έτη προστίθεται στο ανωτέρω υπολογιζόμενο μέγιστο ετήσιο ποσό δικαιούμενης ωφέλειας.

  • β) Η ωφέλεια που δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να μην υπερβαίνει το ένα δεύτερο (1/2) του συνολικού

εγκεκριμένου ποσού της φορολογικής απαλλαγής, μέχρι το φορολογικό έτος της έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.

2.

Το ποσό της δικαιούμενης ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής για το τμήμα του εξοπλισμού του επενδυτικού σχεδίου που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing), προσδιορίζεται για κάθε φορολογικό έτος ως ποσοστό επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν μέχρι τη λήξη του φορολογικού έτους.

3.

Το κατ’ έτος αναλωθέν ποσό της φορολογικής απαλλαγής εμφανίζεται σε ειδικό αποθεματικό και αντίστοιχο ειδικό λογαριασμό στα βιβλία της επιχείρησης και σχηματίζεται από τον φόρο εισοδήματος, ο οποίος δεν καταβλήθηκε λόγω της παρεχόμενης φορολογικής απαλλαγής.

4.

Το ειδικό αποθεματικό που δημιουργείται λόγω αξιοποίησης της ωφέλειας της φορολογικής απαλλαγής, δεν μπορεί να διανεμηθεί ή να κεφαλαιοποιηθεί εντός του χρονικού διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων της περ. β) του άρθρου 25. Σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής του εντός του χρονικού διαστήματος της περ. β) του άρθρου 25, επιστρέφεται η ενίσχυση και επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, A’ 58). Σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησης μέρους ή του συνόλου του ειδικού αυτού αποθεματικού, μετά από την παρέλευση του χρονικού διαστήματος της περ. β) του άρθρου 25, τα αποθεματικά αυτά προστίθενται στα κέρδη της επιχείρησης και φορολογούνται στο φορολογικό έτος, κατά το οποίο έλαβε χώρα η διανομή ή ανάληψη του αντίστοιχου ποσού του αποθεματικού, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167). Οι οφειλόμενες για το μέλλον ενισχύσεις καθώς και οι επιλέξιμες δαπάνες ανάγονται στην αξία τους κατά τον χρόνο χορήγησης της ενίσχυσης με βάση τα προεξοφλητικά επιτόκια που ισχύουν κατά τον χρόνο εκείνο.

Άρθρο 25

Υποχρεώσεις ενισχυόμενων φορέων Στα ενισχυόμενα επενδυτικά σχέδια εφαρμόζονται τα ακόλουθα:

  • α) Οι φορείς, των οποίων τα επενδυτικά σχέδια υπάγονται στο παρόν, οφείλουν, πλέον όσων ορίζονται

στο άρθρο 7, να τηρούν, από τον χρόνο έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, καθώς και διακριτή λογιστική παρακολούθηση των μεγεθών, που σχετίζονται με την υλοποίηση του σχεδίου και τους όρους της απόφασης υπαγωγής.

  • β) Το διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά από την ημερομηνία ολοκλήρωσης

του επενδυτικού σχεδίου, όπως αυτή αναγράφεται στην απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, ορίζεται στα έξι (6) έτη.

  • γ) Οι φορείς, μετά την υπαγωγή τους στον παρόντα και μέχρι τη λήξη του διαστήματος τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων της περ. β), οφείλουν:

Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.

Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα. ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)