Νόμοι — ΦΕΚ A' 198/2024
αλληλέγγυα δύνανται να επανεντάξουν, κατόπιν αίτησής τους, στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης τις υπολειπόμενες οφειλές του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας για τις οποίες έχουν ευθύνη καταβολής. Διατάξεις και όροι που διέπουν την αρχική ρύθμιση στην οποία γίνεται επανένταξη, εξακολουθούν να ισχύουν. Στα πρόσωπα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας, παρέχεται πληροφόρηση για τις οφειλές για τις οποίες έχουν ευθύνη καταβολής μέσω των πληροφοριακών συστημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατά παρέκκλιση του άρθρου 21 περί φορολογικού απορρήτου. Ποσά που έχουν καταβληθεί στη Φορολογική Διοίκηση από πρόσωπα λόγω της αλληλέγγυας ευθύνης τους δεν επιστρέφονται. Ειδικά σε περίπτωση που τα πρόσωπα που ευθύνονται αλληλεγγύως υποβάλλουν αίτηση για επανένταξη των οφειλών τους σε ρύθμιση, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας περίπτωσης, εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την απώλεια της ρύθμισης, δεν βαρύνονται με τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα που Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζεται ο τρόπος εφαρμογής της ρύθμισης της παρούσας περίπτωσης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.»
Η περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 49 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.), πλην του πέμπτου εδαφίου αυτής, εφαρμόζεται και σε ρυθμίσεις οι οποίες έχουν απωλεσθεί έως την 1η.3.2025, εφόσον τα αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής της υποβάλλουν σχετική αίτηση στη Φορολογική Διοίκηση για την επανένταξη των οφειλών σε ρύθμιση. Με την απόφαση της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 49 καθορίζονται ο τρόπος εφαρμογής της ρύθμισης της παρούσας και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Άρθρο 96
Προϋποθέσεις εισφοράς τίτλων από φυσικό πρόσωπο σε νομικό πρόσωπο ή οντότητα - Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 42 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος Στο πέμπτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 42 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί μεταβίβασης τίτλων, οι λέξεις «πρέπει να έχει ως αντικείμενο εργασιών την άσκηση εμπορικής, παραγωγικής, αγροτικής δραστηριότητας ή παροχής υπηρεσιών και να εδρεύει σε συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα κράτος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πρέπει να εδρεύει σε συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα κράτος και η μεταβίβαση των τίτλων που αποκτήθηκαν από τον εισφέροντα να διενεργείται μετά την παρέλευση δύο (2) τουλάχιστον ετών από τη λήψη τους», και η παρ. 4 «4. Σε περίπτωση που οι μεταβιβαζόμενοι τίτλοι είναι εισηγμένοι σε χρηματιστηριακή αγορά, η τιμή κτήσης και η τιμή πώλησης καθορίζονται από τα δικαιολογητικά έγγραφα συναλλαγών, τα οποία εκδίδει η χρηματιστηριακή εταιρεία ή το πιστωτικό ίδρυμα ή οιοσδήποτε φορέας που διενεργεί συναλλαγές. Σε περίπτωση μεταβίβασης μη εισηγμένων τίτλων, η τιμή πώλησης προσδιορίζεται με βάση την αξία των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας που εκδίδει τους μεταβιβαζόμενους τίτλους κατά το χρόνο της μεταβίβασης ή το τίμημα ή αγοραία αξία που αναγράφεται στη σύμβαση μεταβίβασης, εφόσον αυτό είναι υψηλότερο. Στην περίπτωση εισφοράς από φυσικό πρόσωπο ημεδαπών ή αλλοδαπών τίτλων της παρ. 1 σε λήπτη που είναι ημεδαπό ή αλλοδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για την κάλυψη ή αύξηση κεφαλαίου του με αντάλλαγμα μετοχές ή εταιρικά μερίδια, ή μερίδες του λήπτη, ως τιμή πώλησης κατά την εισφορά λαμβάνεται η τιμή κτήσης των εισφερομένων τίτλων, υπό την προϋπόθεση ότι ο εισφέρων είναι ο μοναδικός μέτοχος ή εταίρος του λήπτη. Κατά τη μεταγενέστερη μεταβίβαση των μετοχών ή εταιρικών μεριδίων ή μερίδων που αποκτήθηκαν από τον εισφέροντα, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται η αξία κτήσης των εισφερόμενων τίτλων. Για την εφαρμογή του τρίτου και του τέταρτου εδαφίου, ο λήπτης πρέπει να εδρεύει σε συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα κράτος και η μεταβίβαση των τίτλων που αποκτήθηκαν από τον εισφέροντα να διενεργείται μετά την παρέλευση δύο (2) τουλάχιστον ετών από τη λήψη τους. Η τιμή κτήσης προσδιορίζεται με βάση την αξία των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας που εκδίδει τους μεταβιβαζόμενους τίτλους κατά το χρόνο απόκτησης ή το τίμημα που αναγράφεται στη σύμβαση μεταβίβασης κατά το χρόνο της απόκτησης των τίτλων, εφόσον οποιοδήποτε από τα ανωτέρω είναι χαμηλότερο. Ως τιμή κτήσης για τίτλους που έχουν αποκτηθεί λόγω κληρονομικής διαδοχής ή μεταβίβασης με χαριστική αιτία, λαμβάνεται η αξία βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν. Αν η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προσδιορισθεί θεωρείται ότι είναι μηδενική. Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου αυτής, για τον προσδιορισμό της τιμής κτήσης λαμβάνονται υπόψη οι εταιρικές πράξεις που έχουν λάβει χώρα μέχρι τον χρόνο της μεταβίβασης. Σε περίπτωση διαδοχικών αποκτήσεων τίτλων, ως τιμή κτήσης λαμβάνεται η μέση τιμή κτήσης που προκύπτει από τη συνολική αξία κτήσης των τίτλων δια της συνολικής ποσότητας αυτών.».
Άρθρο 97
Μη καταχώριση ή εκπρόθεσμη καταχώριση ή ανακριβής καταχώριση των συναλλαγών διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης - Τροποποίηση παρ. 9 άρθρου 147 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα Στην παρ. 9 του άρθρου 147 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α΄ 265), περί προστίμου σε μεταφορέα, προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και η παρ. 9 «9. Στις περιπτώσεις μη καταχώρισης ή εκπρόθεσμης καταχώρισης ή ανακριβούς καταχώρισης των συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης εντός της προθεσμίας δεκατεσσάρων (14) ημερών του άρθρου 73 παρ. 2 περ. α΄ του παρόντος νόμου, επιβάλλεται ανά φορολογικό στοιχείο πρόστιμο εκατό (100) ευρώ, επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων. Το πρόστιμο του προηγούμενου εδαφίου δεν επιβάλλεται, εφόσον: α) η μη καταχωρισμένη συναλλαγή καταχωρίσθηκε ή η εκπρόθεσμη καταχώριση έγινε εντός δεκαπέντε (15) ημερών από το πέρας της προθεσμίας της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 73 ή β) η ανακριβής καταχώριση διορθώθηκε εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την επίδοση στο μέλος ΔΙ.Π.Ε.ΘΕ. της κλήσης σε απολογία της παρ. 3 του άρθρου 152. Στα μέλη ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., που καταλογίζονται κατά τα ανωτέρω πρόστιμα για εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώριση συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης, επιβάλλεται ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., ανά ημερολογιακό έτος, έναντι όλων των τελωνειακών αρχών, πρόστιμο έως χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ, όταν το πλήθος των εκπροθέσμως ή ανακριβώς καταχωρημένων συναλλαγών ανά πλήθος των εκπροθέσμως ή ανακριβώς καταχωρημένων συναλλαγών, ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. είναι από πενήντα ένα (51) έως εκατό (100) φορολογικά στοιχεία πρόστιμο έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ από εκατόν ένα (101) και μέχρι 150 φορολογικά στοιχεία και περαιτέρω πενήντα (50) ευρώ ανά 50 φορολογικά στοιχεία πέραν των 150 εφόσον το μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. υποβάλλει σχετική αίτηση στο αρμόδιο Τελωνείο και καταβάλλει το καταλογιζόμενο πρόστιμο με ταυτόχρονη παραίτηση από τα κατά το άρθρο 152 του ν. 2960/2001 καθοριζόμενα ένδικα μέσα εντός δύο (2) μηνών από την έκδοση των καταλογιστικών Πράξεων. Σε περίπτωση που μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., έχει προβεί σε μη καταχώριση συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης ανεξαρτήτως αριθμού ή σε εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώριση άνω των εκατόν πενήντα (150) φορολογικών στοιχείων ανά ημερολογιακό έτος ή σε εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώριση κάτω των εκατόν πενήντα (150) φορολογικών στοιχείων αλλά διαπιστώνεται από τις αρμόδιες αρχές τέλεση λαθρεμπορίας, επιβάλλεται και ποινή διαγραφής του μέλους από το μητρώο ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ.. Δεν συνιστά παράβαση, κατά τα ανωτέρω, ανακριβής δήλωση η οποία επανεισήχθη διορθωμένη στο ως άνω σύστημα από μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 73 παρ. 2 περ. α΄ του παρόντος νόμου προθεσμίας δεκατεσσάρων (14) ημερών. Στις περιπτώσεις που η εκπρόθεσμη καταχώριση στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης αφορά ακύρωση εμπρόθεσμης καταχώρισης και εκ νέου καταχώριση της ίδιας συναλλαγής με προσθήκη του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου του αγοραστή πετρελαίου θέρμανσης, κατόπιν αποστολής σχετικού ηλεκτρονικού μηνύματος στα μέλη του Μητρώου ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών και εντός της ορισθείσας σε αυτό προθεσμίας, δεν οφείλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται στα προηγούμενα εδάφια της παρούσας παραγράφου. Καταλογιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί για τις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου ανακαλούνται, μετά από σχετική αίτηση του μέλους Μητρώου ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., από την εκδούσα τελωνειακή αρχή και τυχόν καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται.».
Άρθρο 98
Απαλλαγή των ενδοομιλικών μερισμάτων από τον φόρο εισοδήματος και προϋποθέσεις απαλλαγής εισοδήματος από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικά πρόσωπα - Προσθήκη παρ. 7 στο άρθρο 48, προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 48Α, τροποποίηση παρ. 40 και προσθήκη παρ. 92 στο άρθρο 72 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
Στο άρθρο 48 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί απαλλαγής ενδοομιλικών μερισμάτων από τον φόρο εισοδήματος, προστίθεται παρ. 7 ως εξής: «7. Τα ενδοομιλικά μερίσματα που εισπράττει ένα νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, από νομικό πρόσωπο εγκατεστημένο εκτός της Ε.Ε., απαλλάσσονται από τον φόρο, αν το νομικό πρόσωπο που προβαίνει στη διανομή, σωρευτικά:
- α) έχει τη νομική μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας με
βάση το δίκαιο του κράτους εγκατάστασής του,
- β) δεν είναι εγκατεστημένο σε μη συνεργάσιμο κράτος,
σύμφωνα με το άρθρο 65,
- γ) υπόκειται, χωρίς τη δυνατότητα επιλογής ή απαλλαγής, σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ή άλλο
παρόμοιο φόρο,
- δ) ο λήπτης φορολογούμενος κατέχει ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) της
αξίας ή του πλήθους του μετοχικού ή βασικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου του νομικού προσώπου που διανέμει και
- ε) το ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής διακρατείται τουλάχιστον είκοσι τέσσερις (24) μήνες.
Η παρούσα ισχύει επίσης για τα ενδοομιλικά μερίσματα από μόνιμες εγκαταστάσεις εταιρειών κρατών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βρίσκονται στην Ελλάδα και προέρχονται από τις θυγατρικές τους σε άλλο κράτος. Οι παρ. 3 έως 6 εφαρμόζονται αναλόγως και στα εισοδήματα της παρούσας.»
Στο άρθρο 48Α του Κ.Φ.Ε., περί προϋποθέσεων απαλλαγής εισοδήματος από υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικά πρόσωπα, προστίθεται παρ. 4 ως εξής: «4. Το εισόδημα που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης τίτλων συμμετοχής σε νομικό πρόσωπο, εγκατεστημένο εκτός της Ε.Ε., που εισπράττει ένα νομικό πρόσωπο που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας, απαλλάσσεται από τον φόρο, αν το νομικό πρόσωπο του οποίου οι τίτλοι μεταβιβάζονται πληροί σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- α) έχει τη νομική μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας με
βάση το δίκαιο του κράτους εγκατάστασής του,
- β) δεν είναι εγκατεστημένο σε μη συνεργάσιμο κράτος,
σύμφωνα με το άρθρο 65,
- γ) υπόκειται, χωρίς τη δυνατότητα επιλογής ή απαλλαγής, σε φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ή άλλο
παρόμοιο φόρο,
- δ) το μεταβιβάζον νομικό πρόσωπο κατέχει ελάχιστο
ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) της αξίας ή του πλήθους του μετοχικού κεφαλαίου ή βασικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου του νομικού προσώπου του οποίου οι τίτλοι συμμετοχής μεταβιβάζονται και
- ε) το ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής διακρατείται τουλάχιστον είκοσι τέσσερις (24) μήνες.
Οι παρ. 2 και 3 εφαρμόζονται αναλόγως και στα εισοδήματα της παρούσας.»
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 40 του άρθρου 72 του Κ.Φ.Ε., περί μεταβατικών διατάξεων, οι λέξεις «των παραγράφων 1 και 2» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των παρ. 1, 2 και 7», και η παρ. 40 διαμορφώνεται ως εξής: «40. Τα φορολογικά πλεονεκτήματα των παρ. 1, 2 και 7 του άρθρου 48 και της παρ. 1 του άρθρου 63 δεν παρέχονται σε ρύθμιση ή σειρά ρυθμίσεων οι οποίες, έχοντας τεθεί σε εφαρμογή με κύριο σκοπό ή έναν από σκοπό του παρόντος, δεν είναι γνήσιες ως προς όλα τα σχετικά γεγονότα και τις συνθήκες. Μια ρύθμιση μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερα από ένα στάδια ή μέρη. Για τους σκοπούς της παραγράφου αυτής, μια ρύθμιση ή σειρά ρυθμίσεων θεωρείται μη γνήσια στον βαθμό που δεν τίθεται σε εφαρμογή για βάσιμους εμπορικούς λόγους που απηχούν την οικονομική πραγματικότητα.»
Στο άρθρο 72 του Κ.Φ.Ε., περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 92 ως εξής: «92. Οι ζημίες των νομικών προσώπων του άρθρου 45, που προέρχονται από τη μεταβίβαση τίτλων συμμετοχής της παρ. 4 του άρθρου 48Α μπορούν να αναγνωριστούν προς έκπτωση μετά την 1η Ιανουαρίου 2025 υπό την προϋπόθεση ότι έχουν αποτιμηθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 και έχουν εγγραφεί στα βιβλία της εταιρείας ή αποτυπώνονται σε οικονομικές καταστάσεις ελεγμένες από ορκωτούς ελεγκτές. Η έκπτωση των ζημιών του πρώτου εδαφίου αναγνωρίζεται, μόνο αν αυτές καταστούν οριστικές έως την 31η Δεκεμβρίου 2026. Αν οι ζημίες, κατά τον χρόνο οριστικοποίησης, είναι μικρότερες από τις ζημίες που αποτιμήθηκαν, αναγνωρίζεται το μικρότερο ποσό και αν είναι μεγαλύτερες, αναγνωρίζεται μόνο το ποσό που αποτιμήθηκε.».
Άρθρο 99
Φορολογική μεταχείριση ωφέλειας από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους νομικών προσώπων, νομικών οντοτήτων και φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα - Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 21 και παρ. 5 άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
Στην παρ. 6 του άρθρου 21 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172, Α΄ 167) προστίθεται τελευταίο εδάφιο και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής: «6. Η ωφέλεια επιχείρησης που προκύπτει από την παραίτηση πιστώτριας επιχείρησης από την είσπραξη χρέους στο πλαίσιο αμοιβαίας συμφωνίας ή δικαστικού συμβιβασμού, η οποία λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους συνεργασίας, αποτελεί εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα με την επιφύλαξη των ειδικότερων διατάξεων του άρθρου 62 του ν. 4389/2016. Στην περίπτωση αυτή δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί φορολογίας δωρεών του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών, και Κερδών από Τυχερά Παίγνια ο οποίος κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του ν. 2961/2001 (Α΄ 266). Κατά παρέκκλιση του πρώτου εδαφίου, η ωφέλεια που προκύπτει από τη διαγραφή μέρους ή του συνόλου του χρέους προς πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα, προς υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα ή προς εταιρεία του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) στο πλαίσιο εξωδικαστικού συμβιβασμού ή από συμφωνίες που συνάπτονται βάσει του ν. 4469/2017 (Α΄ 62) ή στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού του ν. 4738/2020 (Α΄ 207) ή σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης, απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος.»
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μετά τη λέξη «διατάξεις» προστίθενται οι λέξεις «του τελευταίου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 21» και η παρ. 5 διαμορφώνεται «5. Οι διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 21, των παρ. 2, 3 και 6 του άρθρου 37 και της παρ. 6 του άρθρου 42 εφαρμόζονται και στα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες του άρθρου 45. Οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 37 εφαρμόζονται και στα νομικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής και δεν διατηρούν στην Ελλάδα μόνιμη εγκατάσταση.»
Οι παρ. 1 και 2 ισχύουν για φόρους για τους οποίους η υποχρέωση καταβολής αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά.
Άρθρο 100
Μεταβατικές διατάξεις Μέρους ΣΤ΄
Τα άρθρα 84, περί υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολής του φόρου, και 86, περί οριστικοποίησης προσυμπλήρωσης δήλωσης για τον προσδιορισμό εισοδήματος φυσικών προσώπων, ισχύουν για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 και εφεξής.
Το άρθρο 85, περί υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολής του φόρου, ισχύει για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2024 και εφεξής.
ΜΕΡΟΣ Ζ΄
ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΞΑΙΡΕΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΚ) 1907/2006 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 18ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2006 ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΚ) 1272/2008 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 16ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2008
Άρθρο 101
Χορήγηση εξαιρέσεων από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1907/2006 (παρ. 3 άρθρου 2 Κανονισμού (ΕΚ) 1907/2006)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας δύναται να χορηγούνται εξαιρέσεις από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1907/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Δεκεμβρίου 2006 για την καταχώριση, την αξιολόγηση, την αδειοδότηση και τους περιορισμούς των χημικών προϊόντων (REACH) και για την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Χημικών Προϊόντων, καθώς και για την τροποποίηση της Οδηγίας 1999/45/ΕΚ και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΟΚ) 793/93 του Συμβουλίου και του Κανονισμού (ΕΚ) 1488/94 της Επιτροπής, καθώς και της Οδηγίας 76/769/ΕΟΚ του Συμβουλίου και των Οδηγιών της Επιτροπής 91/155/ΕΟΚ, 93/67/ΕΟΚ, 93/105/ΕΚ και 2000/21/ΕΚ (L 396) σε συγκεκριμένες περιπτώσεις για ορισμένες ουσίες υπό καθαρή μορφή, σε μείγμα ή σε αντικείμενο, εφόσον απαιτείται για λόγους εθνικής άμυνας.
Άρθρο 102
Χορήγηση εξαιρέσεων από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1272/2008 (παρ. 4 άρθρου 1 Κανονισμού (ΕΚ) 1272/2008)
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας δύναται να χορηγούνται εξαιρέσεις από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1272/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2006 για την ταξινόμηση, την επισήμανση και τη συσκευασία των ουσιών και των μειγμάτων, την τροποποίηση και την κατάργηση των Οδηγιών 67/548/ΕΟΚ και 1999/45/ΕΚ και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) 1907/2006 (L 353) σε συγκεκριμένες περιπτώσεις για ορισμένες ουσίες ή μείγματα, εφόσον απαιτείται για λόγους εθνικής άμυνας.
ΜΕΡΟΣ Η΄
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΑΡΧΗΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Άρθρο 103
Μονάδες και αρμοδιότητες της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες - Τροποποίηση παρ. 2 έως 4 άρθρου 48 ν. 4557/2018
Στην περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί των μονάδων και αρμοδιοτήτων της Αρχής τα εδάφια δεύτερο έως έβδομο διαγράφονται, και η περ. β) διαμορφώνεται ως εξής: «β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στην αντιμετώπιση υποθέσεων νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, χρηματοδότησης της τρομοκρατίας ή αντίστοιχης σοβαρής οικονομικής εγκληματικότητας, κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας.»
Στην παρ. 3 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην υποπερ. αα) της περ. α), οι λέξεις «από το Αρχηγείο» και οι λέξεις «ή την Υ.Π.Ο.Α.Δ.Η.Ε.» διαγράφονται, β) στην περ. β), το δεύτερο και το τρίτο εδάφιο διαγράφονται, γ) στην περ. γ), οι λέξεις «στο άρθρο 187Α» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα άρθρα 187Α και 187Β», δ) προστίθεται περ. στ), και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. Β΄ Μονάδα Χρηματοοικονομικών Κυρώσεων
- α) Η Β΄ Μονάδα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και
δύο (2) μέλη της Αρχής με γνώση της αγγλικής γλώσσας, και ειδικότερα:
- αα) ένα στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
- ββ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Εξωτερικών που
προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό.
- β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς
και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στην αντιμετώπιση υποθέσεων τρομοκρατίας κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας.
- γ) Το προσωπικό της Μονάδας συγκεντρώνει και αξιολογεί τις πληροφορίες που διαβιβάζονται στην Αρχή από
τις αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές ή περιέρχονται σε αυτήν με οποιονδήποτε άλλον τρόπο και αφορούν την τέλεση πράξης από αυτές που περιγράφονται στα άρθρα 187Α και 187Β ΠΚ. Ομοίως, διερευνά και αξιολογεί κάθε τέτοια πληροφορία που διαβιβάζεται στην Αρχή από φορείς της αλλοδαπής, με τους οποίους και συνεργάζεται για την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής.
- δ) Ο Πρόεδρος και τα μέλη της Μονάδας είναι αρμόδιοι για τις ενέργειες που προβλέπονται στο άρθρο 43
σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου της δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων που επιβάλλεται με Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των οργάνων του και με Αποφάσεις και Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Μονάδα είναι επίσης αρμόδια για τον προσδιορισμό των προσώπων που σχετίζονται με την τρομοκρατία και τη δέσμευση των περιουσιακών τους στοιχείων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 50.
- ε) Στο τέλος κάθε έτους η Μονάδα συντάσσει έκθεση
των πεπραγμένων της, η οποία υποβάλλεται μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους στους Υπουργούς Εξωτερικών, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη.
- στ) Η Μονάδα συμμετέχει σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς
οργανισμούς, καθώς και σε φορείς ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ αντίστοιχων με αυτήν αρχών, παρακολουθεί τις εργασίες τους και συμμετέχει σε ομάδες εργασίας των εν λόγω φορέων για θέματα αρμοδιότητάς της.»
Στην παρ. 4 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην υποπερ. δδ) της περ. α), οι λέξεις «με πτυχίο νομικής σχολής νομικού τμήματος» διαγράφονται, β) στην περ. β), το δεύτερο και το τρίτο εδάφιο διαγράφονται, γ) στην περ. γ): γα) στο πρώτο εδάφιο, πριν από τις λέξεις «και προβαίνει κατά την κρίση της» προστίθενται οι λέξεις «όπως έχουν κατανεμηθεί σε αυτήν με απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 25 του ίδιου νόμου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 27 του ίδιου νόμου», δ) στο τέταρτο εδάφιο, μετά από τις λέξεις «εφαρμόζεται αναλόγως», προστίθενται οι λέξεις «, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 29 του ίδιου νόμου», ε) στο ένατο εδάφιο, μετά από τις λέξεις «δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης» προστίθενται οι λέξεις «με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 και την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 5026/2023 (Α΄ 45)» και κατό «4. Γ΄ Μονάδα Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης
- α) Η Γ΄ Μονάδα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και
τέσσερα (4) μέλη της Αρχής κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας και ειδικότερα:
- αα) ένα στέλεχος από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του
Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό,
- ββ) ένα στέλεχος από την Τράπεζα της Ελλάδος που
προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
- γγ) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
- δδ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που
προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό.
- β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς
και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στον έλεγχο περιουσιακών στοιχείων και τη διερεύνηση οικονομικών συναλλαγών.
- γ) Η Μονάδα δέχεται τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των προσώπων που αναφέρονται στην παρ. 1
του άρθρου 3 του ν. 5026/2023 (Α΄ 45), όπως έχουν κατανεμηθεί σε αυτήν με απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 25 του ίδιου νόμου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 27 του ίδιου νόμου, και προβαίνει κατά την κρίση της σε δειγματοληπτικό ή στοχευμένο έλεγχο των δηλώσεων αυτών εφαρμόζοντας κριτήρια και τεχνικές ανάλυσης κινδύνου. Στο πλαίσιο αυτό διερευνά και αξιολογεί τις πληροφορίες που διαβιβάζονται ή περιέρχονται στην Αρχή σχετικά με τη μη υποβολή ή με ανακρίβειες των δηλώσεων αυτών. Ο έλεγχος, εκτός από τη διαπίστωση της υποβολής και του αληθούς περιεχομένου της δήλωσης, περιλαμβάνει τη διακρίβωση κατά πόσον η απόκτηση νέων περιουσιακών στοιχείων ή η επαύξηση υφιστάμενων δικαιολογείται από το ύψος των πάσης φύσεως εσόδων των υπόχρεων σε δήλωση προσώπων, σε συνδυασμό με τις δαπάνες διαβίωσής τους. Η παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 5026/2023 εφαρμόζεται αναλόγως, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 29 του ίδιου νόμου. Η Μονάδα προβαίνει κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με τα ανωτέρω, σε έλεγχο των δηλώσεων:
- αα) των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων της Βουλής
και της Γενικής Κυβέρνησης,
- ββ) των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων
Διοικήσεων και των Συντονιστών Αποκεντρωμένων Διοικήσεων,
- γγ) των Προέδρων, των Αντιπροέδρων, των Διοικητών
και των διευθυνόντων συμβούλων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, δημόσιων επιχειρήσεων και δημόσιων οργανισμών,
- δδ) του Προέδρου και των Αντιπροέδρων του Νομικού
Συμβουλίου του Κράτους,
- εε) των ιδιοκτητών, των εκδοτών, των βασικών μετόχων, των προέδρων, των διευθυνόντων συμβούλων, των
διαχειριστών, καθώς και των γενικών διευθυντών και των διευθυντών ειδήσεων και ενημέρωσης κάθε μορφής επιχειρήσεων ή εταιρειών που κατέχουν άδεια λειτουργίας ή εν γένει έχουν την εκμετάλλευση: i) τηλεοπτικών σταθμών, ελεύθερης λήψης ή παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, ii) επιχειρήσεων ή εταιρειών που εκμεταλλεύονται ή εκδίδουν ημερήσια ή περιοδικά έντυπα πανελλήνιας κυκλοφορίας, στστ) των Αρχηγών και των Υπαρχηγών της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και του Πυροσβεστικού Σώματος. Σε εξαιρετικά σύνθετες περιπτώσεις ελέγχου δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 και την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 5026/2023, η Μονάδα μπορεί να αναθέτει τη διενέργεια λογιστικής ή οικονομικής πραγματογνωμοσύνης ή άλλων ελεγκτικών πράξεων σε ορκωτούς ελεγκτές εγγεγραμμένους στο μητρώο που τηρείται στην Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, καθώς και σε ειδικούς επιστήμονες, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, οι οποίοι εξετάζουν λεπτομερώς τα στοιχεία των δηλώσεων και των αντίστοιχων δικαιολογητικών και συντάσσουν αναλυτική έκθεση που υποβάλλεται στη Μονάδα για την υποβοήθηση του έργου της. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ρυθμίζονται η διαδικασία, ο προϋπολογισμός και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας. Η Μονάδα παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες στα υπόχρεα προς δήλωση περιουσιακής κατάστασης πρόσωπα και στους αρμόδιους φορείς για τη σύνταξη καταλόγων υπόχρεων προσώπων, καθώς και για οποιαδήποτε λεπτομέρεια εμπίπτει στην αρμοδιότητά της. Μπορεί δε να καλεί τους ελεγχόμενους για να δώσουν διευκρινίσεις ή να προσκομίσουν συμπληρωματικά παραστατικά στοιχεία ή να προβούν σε οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια που σχετίζεται με τον έλεγχο, μέσα στην προθεσμία που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 5026/2023.
- δ) Μετά το πέρας ενός ελέγχου, η Μονάδα αποφασίζει
αν πρέπει να τεθεί η υπόθεση στο αρχείο ή να παραπεμφθεί με αιτιολογημένο πόρισμά της στον αρμόδιο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 5026/2023, Εισαγγελέα, εφόσον τα συλλεγέντα στοιχεία κρίνονται επαρκή για μια τέτοια παραπομπή. Αν συντρέχει περίπτωση καταλογισμού, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 5026/2023, το πόρισμα αποστέλλεται και στον Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αν διαπιστωθεί ανάγκη διερεύνησης θεμάτων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα φορολογικής ή άλλης αρχής, το πόρισμα αποστέλλεται και στην αρχή αυτή. Υπόθεση που έχει αρχειοθετηθεί μπορεί οποτεδήποτε να ανασυρθεί για να συνεχισθεί ο έλεγχος ή να συσχετισθεί με οποιαδήποτε άλλη έρευνα της Αρχής.
- ε) Η Μονάδα συμμετέχει σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς
οργανισμούς, καθώς και σε φορείς ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ αντίστοιχων με αυτήν αρχών, παρακολουθεί τις εργασίες τους και συμμετέχει σε ομάδες εργασίας των εν λόγω φορέων για θέματα αρμοδιότητάς της.
- στ) Στο τέλος κάθε έτους η Μονάδα συντάσσει έκθεση
των πεπραγμένων της, η οποία υποβάλλεται μέχρι τις 15 στους Υπουργούς Δικαιοσύνης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.».
Άρθρο 104
Προσωπικό και λειτουργία της Αρχής - Αντικατάσταση άρθρου 51 ν. 4557/2018 Το άρθρο 51 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί προσωπικού και λειτουργίας της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 51 Προσωπικό και λειτουργία της Αρχής
Για τις ανάγκες των Μονάδων της Αρχής και του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης συστήνονται ενενήντα τρεις (93) οργανικές θέσεις και δύο (2) θέσεις συνεργατών - μετακλητών υπαλλήλων. Οι θέσεις του πρώτου εδαφίου πληρούνται με πρόσληψη, διορισμό, μετάταξη και απόσπαση.
Η Αρχή στελεχώνεται από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους, υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και έως δύο (2) συνεργάτες μετακλητούς υπαλλήλους, οι οποίοι καταλαμβάνουν αντίστοιχες θέσεις της παρ. 1. Η πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων γίνεται:
- α) με διορισμό ή πρόσληψη, μετά από εισήγηση του
Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α΄ 6) και το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), περί ετήσιου προγραμματισμού ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα, με εξαίρεση τον διορισμό των συνεργατών - μετακλητών υπαλλήλων. Για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού εφαρμόζεται, κατ’ αναλογία, το άρθρο 57 του ν. 5043/2023 (Α΄ 91), περί πρόσληψης προσωπικού. Οι συνεργάτες - μετακλητοί υπάλληλοι διαθέτουν πέντε (5) τουλάχιστον έτη εμπειρίας στα αντικείμενα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και προσλαμβάνονται κατ’ επιλογή του Προέδρου, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά αναλογικά των άρθρων 46 έως 48 του ν. 4622/2019, περί της στελέχωσης των ιδιαίτερων γραφείων.
- β) με μετάταξη ή απόσπαση μόνιμου προσωπικού και
προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε φορείς στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143).
Πέραν του ανωτέρω προσωπικού, στην Αρχή δύναται να αποσπάται προσωπικό ως εξής:
- α) ένστολοι από την Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα και το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή,
- β) δικαστικοί υπάλληλοι των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, η απόσπαση των οποίων διενεργείται, ύστερα από πρόταση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα
με τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (ν. 4798/2021, Α΄ 68) και
- γ) στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Επιτροπής
Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχου.
Οι αποσπάσεις της περ. β) της παρ. 2 και των περ. α) και γ) της παρ. 3 διενεργούνται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου φορέα προέλευσης, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης περί αποσπάσεων. Οι αποσπάσεις των ενστόλων της Ελληνικής Αστυνομίας, της περ. α, της παρ. 3, διενεργούνται με απόφαση του προέδρου της Αρχής ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη. Το σύνολο των θέσεων των αποσπασμένων υπαλλήλων των παρ. 2 και 3 δεν δύναται να υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των θέσεων της παρ. 1. Οι υπάλληλοι της παρ. 3 δύνανται να καταλαμβάνουν θέσεις προϊσταμένων εντός της Αρχής, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 13.
Η χρονική διάρκεια των αποσπάσεων στην Αρχή ορίζεται σε τρία (3) έτη με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης για μία (1) φορά και αρχίζει από την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας του αποσπασμένου υπαλλήλου στην Αρχή. Η διαδικασία της απόσπασης των παρ. 2 και 3 ολοκληρώνεται μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από τη διαβίβαση της απόφασης του Προέδρου της Αρχής στον φορέα προέλευσης, με την επιφύλαξη των αποσπάσεων των υπαλλήλων της περ. β) της παρ. 3. Η απόσπαση ανανεώνεται, με την ίδια ως άνω διαδικασία δύο (2) μήνες πριν από τη λήξη της και λήγει οποτεδήποτε για λόγους αναγόμενους αποκλειστικά στην άσκηση των καθηκόντων του αποσπώμενου προσωπικού ή κατόπιν αίτησής του, ύστερα από απόφαση του Προέδρου της Αρχής. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στην οργανική τους θέση για τη βαθμολογική και μισθολογική τους εξέλιξη, καθώς και για κάθε άλλη συνέπεια.
Υπάλληλος που προσλαμβάνεται, διορίζεται ή μετατάσσεται στην Αρχή, σύμφωνα με την παρ. 2, δεν μπορεί να μεταταχθεί ή αποσπαστεί σε άλλο φορέα πριν παρέλθει χρονικό διάστημα έξι (6) ετών από την πράξη πρόσληψης, διορισμού ή μετάταξης. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται για αποσπάσεις στην Ευρωπαϊκή Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (AMLA), που έχει συσταθεί δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1620 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 31ης Μαΐου 2024, σχετικά με τη σύσταση της Αρχής για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΕ) 1093/2010, (ΕΕ) 1094/2010 και (ΕΕ) 1095/2010 (Σειρά L/19.6.2024).
Τα προσόντα που απαιτούνται για την πρόσληψη, τον διορισμό ή τη μετάταξη στην Αρχή ορίζονται στο π.δ. 85/2022 (Α΄ 237), με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στον Οργανισμό της Αρχής. Το προσωπικό της Αρχής διαθέτει την απαιτούμενη επιστημονική κατάρτιση, ακεραιότητα, υπηρεσιακή εμπειρία και ικανότητα για την ανάληψη θέσης σε Μονάδα της Αρχής, καθώς και άριστο υπηρεσιακό μητρώο, κατά προτίμηση δε και γνώση της αγγλικής γλώσσας. Δεν πρέπει να συντρέχουν σε αυτό τα κωλύματα διορισμού του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26). Η κάλυψη των κατέχουν οργανική θέση στην Αρχή.
Για τις αποδοχές του προσωπικού της Αρχής, εφαρμόζεται το άρθρο 51Α.
Ο Πρόεδρος της Αρχής αποφασίζει για την κατανομή των υποθέσεων, καθώς και τις περιπτώσεις στις οποίες είναι αναγκαία η εμπλοκή δύο (2) ή και όλων των Μονάδων στην έρευνα της ίδιας υπόθεσης.
Για τη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη του έργου του Προέδρου της Αρχής, συνιστάται Αυτοτελές Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης, στο οποίο κατανέμονται έως δέκα (10) εκ των θέσεων της παρ. 1, υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο και στελεχώνεται, σύμφωνα με το παρόν.
Ο Πρόεδρος και τα μέλη της κάθε Μονάδας μεριμνούν για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και τη συνεχή κατάρτιση του προσωπικού της, συντονίζουν, επιβλέπουν και αξιολογούν το έργο του και λαμβάνουν μέτρα για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Μονάδας. Στο τέλος κάθε έτους ο Πρόεδρος συντάσσει έκθεση για την απόδοση και τη συμπεριφορά κάθε υπαλλήλου της Αρχής, την οποία, για τους αποσπασμένους υπαλλήλους, αποστέλλει στον φορέα προέλευσης του υπαλλήλου. Η αξιολόγηση του προσωπικού και των προϊσταμένων διενεργείται κατ’ ανάλογη εφαρμογή του ν. 4940/2022 (Α΄ 112) και επέχει θέση αξιολόγησης που εφαρμόζεται στον δημόσιο τομέα.
Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, ο Πρόεδρος, τα μέλη και το προσωπικό της Αρχής τηρούν τις αρχές της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας και απέχουν από την εξέταση υποθέσεων για τις οποίες υπάρχει πιθανότητα σύγκρουσης συμφερόντων ή στις οποίες εμπλέκονται πρόσωπα συγγενικά ή οικεία. Επιπλέον, τηρούν εχεμύθεια για πληροφορίες των οποίων λαμβάνουν γνώση κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Η υποχρέωση αυτή διατηρείται και μετά την εκούσια ή ακούσια αποχώρησή τους από την Αρχή. Η παράβαση του καθήκοντος εχεμύθειας τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών.
Με απόφαση του Προέδρου της Αρχής:
- α) καθορίζεται ο Οργανισμός της Αρχής, κατανέμονται
και ανακατανέμονται οι θέσεις της παρ. 1 ανά κατηγορία εκπαίδευσης, ανά εργασιακή σχέση, κλάδο και ειδικότητα, προς κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Αρχής,
- β) τοποθετούνται ή μετακινούνται οι υπάλληλοι στις
επιμέρους μονάδες της Αρχής,
- γ) που εκδίδεται έως την 20ή Δεκεμβρίου κάθε έτους,
καθορίζονται και κατανέμονται στις οργανικές μονάδες της Αρχής οι προτεραιότητες και οι στόχοι για το επόμενο έτος αναφοράς και
- δ) ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν στη
λειτουργία της Αρχής και των επιμέρους μονάδων της, τον κανονισμό λειτουργίας, τη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων, τις ειδικότερες αρμοδιότητες του Προέδρου, των μελών και του προσωπικού τους, τον τρόπο διαχείρισης των υποθέσεων και τη συνεργασία της Αρχής και των επιμέρους Μονάδων με τις εθνικές και τις αλλοδαπές αρχές και κάθε άλλο θέμα αναγκαίο για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχής.».
Άρθρο 105
Μισθολογικό καθεστώς Αρχής - Προσθήκη άρθρου 51Α στον ν. 4557/2018 Στον ν. 4557/2018 (Α΄ 139), προστίθεται άρθρο 51Α, «Άρθρο 51Α Μισθολογικό καθεστώς Αρχής - Εξουσιοδοτική διάταξη
Στον Πρόεδρο και τα μέλη της Αρχής καταβάλλεται αποζημίωση. Στο σύνολο του προσωπικού που υπηρετεί στην Αρχή καταβάλλονται, πέραν των αποδοχών της θέσης τους, πρόσθετες αμοιβές οι οποίες δεν υπόκεινται σε κρατήσεις υπέρ τρίτων.
Στους υπαλλήλους που υπηρετούν στην Αρχή εξακολουθεί να καταβάλλεται:
- α) η προσωπική διαφορά του άρθρου 27 του
ν. 4354/2015 (A΄ 176), περί διασφάλισης αποδοχών, στο ύψος που αυτή έχει προσδιοριστεί κατά την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας στην Αρχή και
- β) η οικογενειακή παροχή του άρθρου 15 του
ν. 4354/2015. Στους προϊστάμενους των οργανικών μονάδων της Αρχής καταβάλλεται, για όσο χρόνο ασκούν τα συγκεκριμένα καθήκοντα, το αντίστοιχο με τη θέση μηνιαίο επίδομα, όπως αυτό ορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις.
Οι υπάλληλοι που υπηρετούν με απόσπαση στην Αρχή λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών και επιδομάτων της οργανικής τους θέσης σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 4354/2015. Οι αποδοχές του αποσπασθέντος προσωπικού συνεχίζουν να καταβάλλονται από την υπηρεσία προέλευσής του, σύμφωνα με το άρθρο 54 του ν. 4407/2016 (Α΄ 134) κατ’ εξαίρεση της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4354/2015.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, η αποζημίωση του Προέδρου και των μελών της Αρχής, καθώς και οι πρόσθετες αμοιβές του προσωπικού της παρ. 1.
Με απόφαση του Προέδρου, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, περί αποζημίωσης για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου και αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, το προσωπικό της Αρχής λαμβάνει αποζημίωση για υπερωριακή εργασία και εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, σύμφωνα με τον ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και το π.δ. 54/2018 (Α΄ 103).».
Άρθρο 106
Πειθαρχικά συμβούλια - Προσθήκη άρθρου 51Β στον ν. 4557/2018 Στον ν. 4557/2018 (Α΄ 139), προστίθεται άρθρο 51Β, «Άρθρο 51Β Πειθαρχικά συμβούλια - Εξουσιοδοτική διάταξη
Ο Πρόεδρος, τα μέλη και οι υπάλληλοι κάθε Μονάδας, που παραβαίνουν υπαίτια τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις τους, υπέχουν, ανεξάρτητα από την ποινι
- α) Για τους υπαλλήλους που υπηρετούν στην Αρχή,
εφαρμόζονται τα άρθρα 103 έως 151 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), με την επιφύλαξη των περ. β) και γ) της παρούσας,
- β) ειδικά για τους αποσπασμένους υπαλλήλους,
οι οποίοι προέρχονται από φορείς εκτός του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., η πειθαρχική δίωξη ασκείται και η υπόθεση εκδικάζεται από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα των φορέων από τους οποίους προέρχονται, ύστερα από αναφορά του Προέδρου της Αρχής προς αυτά,
- γ) για τους Προϊσταμένους των Α΄, Β΄ και Γ΄ Μονάδων,
την πειθαρχική δίωξη ασκεί ο Πρόεδρος της Αρχής,
- δ) για τα μέλη των Μονάδων, η πειθαρχική δίωξη ασκείται, κατά περίπτωση, από τον εποπτεύοντα Υπουργό ή
Διοικητή ή Πρόεδρο του φορέα προέλευσης, ύστερα από αναφορά του Προέδρου της Αρχής προς τα πειθαρχικά συμβούλια των φορέων προέλευσης και η υπόθεση εκδικάζεται από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα των φορέων αυτών,
- ε) για τον Πρόεδρο, η πειθαρχική δίωξη ασκείται και η
υπόθεση εκδικάζεται από τα όργανα που προβλέπονται στο Σύνταγμα και τον Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α΄ 109).
Με απόφαση του Προέδρου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συστήνεται και συγκροτείται το Πειθαρχικό Συμβούλιο της Αρχής, στη σύνθεση του οποίου μετέχουν:
- α) ο Προϊστάμενος της Α΄ Μονάδας της Αρχής με τον
αναπληρωτή του που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής και
- β) δύο (2) Πάρεδροι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι ορίζονται από
τον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Η θητεία του Πειθαρχικού Συμβουλίου ορίζεται διετής. Με την ίδια απόφαση ορίζεται η αμοιβή των μελών του Πειθαρχικού Συμβουλίου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο της Αρχής έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για την άσκηση της πειθαρχικής εξουσίας στους υπαλλήλους που υπηρετούν με οργανική θέση στην Αρχή, καθώς και στους αποσπασμένους από φορείς εντός του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., εκτός των Προϊσταμένων των Α΄, Β΄ και Γ΄ Μονάδων της Αρχής, για τους οποίους αρμόδιο πειθαρχικό όργανο σε πρώτο και τελευταίο βαθμό είναι το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του άρθρου 146Α του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.. Για την αρμοδιότητα του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 120 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ..
Αρμόδιο πειθαρχικό όργανο για να κρίνει σε δεύτερο βαθμό το λοιπό προσωπικό της Αρχής που υπάγεται στην αρμοδιότητα του Πειθαρχικού Συμβουλίου αυτής είναι το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του άρθρου 146Α του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.. Αν κρίνονται υπάλληλοι της Αρχής, στο ως άνω Πειθαρχικό Συμβούλιο μετέχει, αντί του μέλους που προβλέπεται στην περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 146Α, ο Πρόεδρος της Αρχής, ο οποίος, με απόφασή του, ορίζει ως αναπληρωτή του Προϊστάμενο Μονάδας της Αρχής, πριν από την έναρξη λειτουργίας του Συμβουλίου.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών καθορίζονται ο ειδικότερος τρόπος λειτουργίας του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 1.».
Άρθρο 107
Υπηρεσιακό συμβούλιο - Προσθήκη άρθρου 51Γ στον ν. 4557/2018 Στον ν. 4557/2018 (Α΄ 139), προστίθεται άρθρο 51Γ, «Άρθρο 51Γ Υπηρεσιακό Συμβούλιο Συστήνεται και συγκροτείται, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, πενταμελές Υπηρεσιακό Συμβούλιο για το πάσης φύσεως προσωπικό που υπηρετεί στην Αρχή. Στη σύνθεση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου μετέχουν με θητεία δύο (2) ετών:
- α) Ο Προϊστάμενος της Α΄ Μονάδας της Αρχής, ως
Πρόεδρος, με τον αναπληρωτή του που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής,
- β) ο Επικεφαλής του Τμήματος Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Α΄ Μονάδας της Αρχής με το
νόμιμο αναπληρωτή του, που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου,
- γ) ο Προϊστάμενος άλλης Μονάδας που ορίζεται μαζί
με τον αναπληρωτή του, με κλήρωση και
- δ) δύο (2) αιρετοί εκπρόσωποι του προσωπικού της
Αρχής που έχουν οργανική θέση στον φορέα με τους αναπληρωτές τους κατά τη σειρά εκλογής τους. Μέχρι τη διενέργεια εκλογών ανάδειξης αιρετών εκπροσώπων, το Υπηρεσιακό Συμβούλιο του παρόντος λειτουργεί νόμιμα με τα τρία (3) τακτικά μέλη.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ
Άρθρο 108
Διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης, αρμοδιότητες και διάρθρωση Διεύθυνσης Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης και Διεύθυνσης Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης - Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 273, αντικατάσταση άρθρου 276Β και προσθήκη άρθρου 276Γ στον ν. 4738/2020
Η παρ. 3 του άρθρου 273 του ν. 4738/2020 (Α΄ 207), περί της διάρθρωσης της Ειδικής Υπηρεσίας, αντικαθίσταται ως εξής: Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σύμφωνα με τα άρθρα 196, 197 και 197Α του ν. 4820/2021 (Α΄ 130), η σύνταξη αναφορών και εκθέσεων, η υποβολή αιτημάτων πληρωμής, καθώς και η άσκηση κάθε άλλης αρμοδιότητας αναφορικά με την υλοποίηση των ανωτέρω δράσεων και με την επίτευξη οροσήμων και στόχων των οικείων δράσεων που αποτελείται από:
- α) τη Διεύθυνση Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής
Στήριξης και
- β) τη Διεύθυνση Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης.».
To άρθρο 276Β του ν. 4738/2020, περί Διεύθυνσης Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 276B Διεύθυνση Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης
Η Διεύθυνση Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης είναι αρμόδια για τον συντονισμό και την υποστήριξη των φορέων που μετέχουν στην υλοποίηση των δράσεων δανειακής στήριξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η Διεύθυνση Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης περιλαμβάνει τα ακόλουθα τμήματα:
- α) Τμήμα Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης Α΄
και
- β) Τμήμα Υλοποίησης Δράσεων Δανειακής Στήριξης Β΄.
Τα ως άνω τμήματα είναι αρμόδια για τον συντονισμό και την υποστήριξη των φορέων που μετέχουν στην υλοποίηση των δράσεων δανειακής στήριξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.».
Στον ν. 4738/2020 προστίθεται άρθρο 276Γ ως εξής: «Άρθρο 276Γ Διεύθυνση Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης
Η Διεύθυνση Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης είναι αρμόδια για τη σύνταξη εκθέσεων και αναφορών και την υποβολή αιτημάτων πληρωμής κατόπιν της επίτευξης οροσήμων και στόχων των δράσεων δανειακής στήριξης.
Η Διεύθυνση Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης περιλαμβάνει τα ακόλουθα τμήματα:
- α) Τμήμα Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης Α΄,
και
- β) Τμήμα Αναφορών Δράσεων Δανειακής Στήριξης Β΄.
Τα ως άνω τμήματα είναι αρμόδια για τη σύνταξη εκθέσεων και αναφορών, τη συγκέντρωση στοιχείων των δράσεων δανειακής στήριξης, την ενημέρωση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος και την υποβολή αιτημάτων πληρωμής μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Αναφορών και Θεσμικής Υποστήριξης.».
Άρθρο 109
Προσωπικό Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης - Αντικατάσταση περ. δ) παρ. 1 και προσθήκη παρ. 3α στο άρθρο 278 του ν. 4738/2020
Η περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 278 του ν. 4738/2020 (Α΄ 207), περί του προσωπικού Ειδικής Υπηρεσίας, αντικαθίσταται ως εξής: «δ) δύο (2) θέσεις δικηγόρων και μια (1) θέση νομικού συμβούλου με έμμισθη εντολή.»
Στην παρ. 1 του άρθρου 278 του ν. 4738/2020, περί του προσωπικού Ειδικής Υπηρεσίας, προστίθεται παρ. 3α, ως εξής: «3α. Προσωπικό που έχει ήδη προσληφθεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος για την κάλυψη θέσεων νομικών συμβούλων, διατηρείται σε θέση δικηγόρου με έμμισθη εντολή της περ. δ) της παρ. 1, μη θιγομένων των διατάξεων που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος ως προς τις αποδοχές του.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Άρθρο 110
Παράταση αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών - Τροποποίηση άρθρου 55 ν. 5092/2024 Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 55 του ν. 5092/2024 (Α΄ 33), περί παράτασης αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι λέξεις «30ή Σεπτεμβρίου 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «15η Φεβρουαρίου 2025», και το άρθρο 55 διαμορφώνεται «Άρθρο 55 Παράταση αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Η διάρκεια των αποσπάσεων των υπαλλήλων που έχουν αποσπασθεί σε υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής, καθώς και σε υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με βάση την υπ’ αρ. 99603/9.9.2020 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αποσπάσεις ογδόντα (80) υπαλλήλων στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας», παρατείνεται από τη λήξη τους μέχρι την 15η Φεβρουαρίου 2025 κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων λογίζεται, για κάθε συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στην οργανική τους θέση.».
Άρθρο 111
Μετάταξη υπαλλήλων στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 34 ν. 5000/2022 Στην παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 5000/2022 (Α΄ 226), περί μεταβατικών διατάξεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «του ν. 4440/2016 (Α΄ 224)» τελευταίο εδάφιο, οι λέξεις «και πάντως μέχρι χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών» διαγράφονται, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από σύμφωνη γνώμη του Προϊσταμένου της ΚεΜΚΕ, αποσπασμένοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην ΚεΜΚΕ έως τη δημοσίευση του παρόντος και προέρχονται από φορείς του δημοσίου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), μετατάσσονται στην ΚεΜΚΕ κατά τη λήξη της απόσπασης, εφόσον υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Οι υπάλληλοι μετατάσσονται σε κενή οργανική θέση του ιδίου κλάδου, με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν, την ίδια σχέση εργασίας και με διατήρηση τυχόν προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές. Υπάλληλοι που προέρχονται από φορέα στον οποίο εφαρμόζεται διαφορετικό βαθμολογικό ή μισθολογικό καθεστώς, κατατάσσονται βάσει των αντίστοιχων διατάξεων που ισχύουν για το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αν δεν υφίσταται κενή οργανική θέση στην ΚεΜΚΕ, είναι δυνατή η μετάταξη των αποσπασμένων υπαλλήλων σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις, με παράλληλη δέσμευση κενών οργανικών θέσεων, για όσο χρόνο υφίστανται οι προσωποπαγείς θέσεις. Εάν η απόσπαση λήξει πριν από τη δημοσίευση της πράξης μετάταξης, παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι την έκδοση της πράξης μετάταξης. Οι υπάλληλοι που δεν υποβάλλουν αίτηση ή δεν μετατάσσονται επιστρέφουν στην υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική τους θέση μετά τη λήξη της απόσπασης.».
Άρθρο 112
Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Η΄
Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος και επιθυμούν τη μετάταξή τους σε αυτήν υποβάλλουν σχετική αίτηση στην Αρχή εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Εντός δέκα (10) ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος, εκδίδεται απόφαση του Προέδρου για την κατανομή των θέσεων του προσωπικού της Αρχής ανά κλάδο και ειδικότητα, η οποία ισχύει έως την έκδοση του Οργανισμού της Αρχής της περ. α) της παρ. 13 του άρθρου 51 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139). Ο Πρόεδρος της Αρχής αξιολογεί τις αιτήσεις και εισηγείται στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τη μετάταξη αυτών. Κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι εν λόγω υπάλληλοι μετατάσσονται σε κενή θέση ίδιου κλάδου και ειδικότητας και διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν. Αποσπάσεις προσωπικού που λήγουν μέχρι και ένα (1) μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος, παρατείνονται αυτοδικαίως μέχρι την ολοκλήρωση της μετάταξης του προσωπικού.
Κατ’ εξαίρεση, για τους: α) ένστολους των σωμάτων ασφαλείας, πλην αυτών της Ελληνικής Αστυνομίας και
- β) δικαστικούς υπαλλήλους των δικαστηρίων και των
εισαγγελιών που υπηρετούν στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, συστήνονται προσωποπαγείς θέσεις, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, με ταυτόχρονη δέσμευση κενής οργανικής θέσης μόνιμου προσωπικού, για όσο χρόνο υφίστανται οι προσωποπαγείς θέσεις. Οι θέσεις του προηγούμενου εδαφίου αποδεσμεύονται με την, με οποιονδήποτε τρόπο, αποχώρηση των υπαλλήλων από την Αρχή. Η πλήρωση των προσωποπαγών θέσεων γίνεται εφόσον οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι υποβάλλουν σχετική αίτηση στην Αρχή εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Ο Πρόεδρος της Αρχής αξιολογεί τις αιτήσεις των υπαλλήλων και εισηγείται στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με την πλήρωση των θέσεων αυτών. Κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών οι εν λόγω υπάλληλοι διορίζονται στην Αρχή. Με την έκδοση της απόφασης αυτής, τεκμαίρεται αυτοδικαίως παραίτηση των ανωτέρω υπαλλήλων από την οργανική θέση που κατείχαν μέχρι τότε. Οι ανωτέρω υπάλληλοι υπάγονται στο ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό καθεστώς που διέπει τους υπαλλήλους που υπηρετούν στο Δημόσιο με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου. Ως προς το μισθολογικό και υπηρεσιακό τους καθεστώς, διέπονται από τον ν. 4354/2015 (Α΄ 176) και τον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), αντίστοιχα και κατατάσσονται μισθολογικά και βαθμολογικά, βάσει της συνολικής υπηρεσίας, που είχε αναγνωριστεί στη θέση, που κατείχαν. Με πράξη του Υπηρεσιακού Γραμματέα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τα άρθρα 36 και 37 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), κατατάσσονται σε κλάδο, ειδικότητα και κατηγορία, χωρίς να απαιτείται εκ νέου δοκιμαστική περίοδος για τη μονιμοποίησή τους. Η πρόσθετη προϋπηρεσία στον δημόσιο τομέα αναγνωρίζεται, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις. Οι πιστώσεις που αφορούν στη μισθοδοσία των ανωτέρω υπαλλήλων μεταφέρονται από τον φορέα προέλευσής τους στις αντίστοιχες πιστώσεις μισθοδοσίας του προϋπολογισμού της Αρχής.
Οι υπάλληλοι που υπηρετούν με απόσπαση στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και δεν υποβάλλουν αίτηση, καθώς και όσοι δεν περιλαμβάνονται στην εισήγηση του Προέδρου της Αρχής που εκδίδεται σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2, παραμένουν στην Αρχή έως τη λήξη της απόσπασής τους με την επιφύλαξη της ανανέωσής αυτής υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ. 5 του άρθρου 51 του ν. 4557/2018.
Οι παρ. 1 και 2 ισχύουν και για τις διαδικασίες ανανέωσης της απόσπασης υπαλλήλων που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργείται η παρ. 7 του άρθρου 49 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί εξουσιών των Μονάδων της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
ΜΕΡΟΣ Θ΄
ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 114
Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2024 Οι πιστώσεις του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων οικονομικού έτους 2024 του ειδικού φορέα 1024-208-0000000 αυξάνονται κατά εκατό εκατομμύρια (100.000.000) ευρώ ως προς το εθνικό σκέλος και κατά τριακόσια εκατομμύρια (300.000.000) ευρώ ως προς το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος. Οι εν λόγω πιστώσεις εγγράφονται υπό τον Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδων 2910601001 «Πιστώσεις για δαπάνες εφαρμογής δράσεων προγραμμάτων» του ως άνω ειδικού φορέα.
Άρθρο 115
Αποζημιώσεις Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων για απώλειες ζωικού κεφαλαίου και ενισχύσεις στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 - 2022
Οι αποζημιώσεις τις οποίες καταβάλλει ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.) για τις απώλειες ζωικού κεφαλαίου, σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφάλισης Ζωικού Κεφαλαίου (Β΄ 1669), είναι αποζημιώσεις οι οποίες καλύπτονται από τον ανωτέρω Κανονισμό, υπό την προϋπόθεση ότι οι κτηνοτρόφοι έχουν καταβάλει την ειδική ασφαλιστική εισφορά του άρθρου 8 του ν. 3877/2010 (Α΄ 160). Οι αποζημιώσεις αυτές δεν έχουν τον χαρακτήρα ενίσχυσης.
Η ενίσχυση μετά από αίτημα αναπλήρωσης ζωικού κεφαλαίου στο πλαίσιο του υπομέτρου 5.2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 - 2022 σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζεται από τις αποζημιώσεις της παρ. 1, με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 1698/2005 του Συμβουλίου (L 347).
Η ενίσχυση των κτηνοτρόφων στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 - 2022 ως προς την οποία δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 107 έως 109 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη από οποιεσδήποτε άλλες αποζημιώσεις καταβάλλονται στους δικαιούχους, με την επιφύλαξη συμμόρφωσης με τους κανόνες σώρευσης που προβλέπονται στην υπό στοιχεία C(2024) 905/19.1.2024 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή σχετικές μεταγενέστερες εγκριτικές αποφάσεις της Ε.Ε., καθώς και τους κανονισμούς απαλλαγής κατά κατηγορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2472 της Επιτροπής, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 307).
Άρθρο 116
Ρυθμίσεις για τον ειδικό λογαριασμό με την επωνυμία «Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.). - Τροποποίηση παρ. 6 και προσθήκη παρ. 7 στο άρθρο 15 του ν. 4921/2022 Στο άρθρο 15 του ν. 4921/2022 (Α΄ 75), περί διαδοχής του ενιαίου λογαριασμού για την εφαρμογή κοινωνικών πολιτικών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
- α) στο τέλος του τελευταίου εδαφίου της παρ. 6 προστίθενται οι λέξεις «πλην αυτών που παρακρατούνται από
τη Δ.ΥΠ.Α. δυνάμει της παρ. 7», β) προστίθεται παρ. 7, και το άρθρο 15 διαμορφώνεται ως εξής: «Άρθρο 15 Διαδοχή Ενιαίου Λογαριασμού για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών
Από την 1η.1.2023 καταργείται ο λογαριασμός με την επωνυμία «Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών» (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.), ο οποίος δημιουργήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88) και οι πόροι του, οι οποίοι απαριθμούνται στις περ. (α) έως (η) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 και συνεισπράττονται από τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων, διατίθενται σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος. Τα αποθεματικά του καταργούμενου λογαριασμού που έχουν σχηματισθεί μέχρι την 31η.12.2022 παραμένουν στη Δ.ΥΠ.Α. και αξιοποιούνται για την επίτευξη των σκοπών της.
Ο πόρος της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013, ήτοι η εισφορά ογδόντα ένα εκατοστά τοις εκατό (0,81%) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 2434/1996 (Α΄ 198), όπως αυτή κάθε φορά διαμορφώνεται, διατίθεται ως εξής:
- α) Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) παρακρατείται
από τον e-ΕΦΚΑ ως πόρος αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν. 3863/2010 (Α΄ 115),
- β) ποσοστό δύο και ήμισυ τοις εκατό (2,5%) αποδίδεται στο Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της
Εργασίας (ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.),
- γ) ποσοστό δύο και ήμισυ τοις εκατό (2,5%) αποδίδεται στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων
και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) και
- δ) το υπολειπόμενο ποσοστό εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) αποδίδεται στον Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ε.Λ.Ε.Κ.), ο οποίος συστήνεται και
λειτουργεί σύμφωνα με την παρ. 5.
Ποσοστό πενήντα πέντε και τριάντα πέντε εκατοστά τοις εκατό (55,35%) του πόρου της περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 διατίθεται ως εξής:
- β) ποσοστό τριάντα πέντε εκατοστών τοις εκατό
(0,35%) του πόρου αποδίδεται προς τον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.),
- γ) ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πόρου αποδίδεται στον Ε.Λ.Ε.Κ., ο οποίος συστήνεται και λειτουργεί
σύμφωνα με την παρ. 5.
Το υπολειπόμενο ποσοστό σαράντα τέσσερα και εξήντα πέντε εκατοστών τοις εκατό (44,65%) του πόρου της περ. β), καθώς και το σύνολο των πόρων των περ. (γ) έως (η) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 αποδίδεται στη Δ.ΥΠ.Α. και διατίθεται για την εκπλήρωση των σκοπών της και, ιδίως:
- α) για τη διευθέτηση των ανειλημμένων υποχρεώσεων
του καταργούμενου Ε.Λ.Ε.Κ.Π.,
- β) για τους σκοπούς της υποπερ. (εε) της περ. (β) της
παρ. 6 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013,
- γ) για την εξυπηρέτηση λοιπών σκοπών και την άσκηση συναφών αρμοδιοτήτων της Δ.ΥΠ.Α.,
- δ) για την κάλυψη δαπανών αποζημίωσης που χορηγείται στο προσωπικό της Δ.ΥΠ.Α. για τη διενέργεια των
ελέγχων προγραμμάτων και παροχών της.
Συστήνεται ειδικός λογαριασμός με την επωνυμία «Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης» (Ε.Λ.Ε.Κ.). Ο λογαριασμός αυτός συστήνεται σε νομικό πρόσωπο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που ιδρύεται και λειτουργεί σύμφωνα με τις προβλέψεις της εκάστοτε ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας από τους κοινωνικούς εταίρους που συμβάλλονται σε αυτήν. Κύριοι πόροι του λογαριασμού είναι οι προβλεπόμενοι στην περ. (δ) της παρ. 2 και την περ. (γ) της παρ. 3, οι οποίοι αποδίδονται από τον e-ΕΦΚΑ. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.ΥΠ.Α., μετά από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου των Κοινωνικών Εταίρων, αποφασίζεται ως πρόσθετος πόρος του Ε.Λ.Ε.Κ. μέρος του ποσού που καταβάλλεται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 31 του ν. 4756/2020 (Α΄ 235) για την κάλυψη της απώλειας εσόδων από τη μείωση των εσόδων που προκαλείται από την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4756/2020, περί μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη και εργαζομένου. Η διαχείριση, λειτουργία και παρακολούθηση του λογαριασμού γίνονται από το νομικό πρόσωπο της παρούσας που συνιστάται από τους κοινωνικούς εταίρους με τους εξής περιορισμούς:
- α) από το σύνολο των ετησίων πόρων του λογαριασμού, ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) καλύπτει τις λειτουργικές ανάγκες του συσταθέντος νομικού προσώπου,
- β) από το υπόλοιπο ποσό των ετήσιων πόρων του
λογαριασμού, που απομένει μετά την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του νομικού προσώπου, ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) διατίθεται για την ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση, καθώς και για κάθε άλλη πρωτοβουλία ή ενέργεια που εξυπηρετεί την ενίσχυση της επαγγελματικής κατάρτισης και επανακατάρτισης και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού.
- γ) Το υπόλοιπο ποσό διατίθεται για:
- γα) την εν γένει κάλυψη υποδομών, ινστιτούτων ερευνητικών και εκπαιδευτικών κέντρων, τα οποία έχουν
ιδρυθεί ή ιδρύονται με τη συμμετοχή της Γ.Σ.Ε.Ε., του Σ.Ε.Β., της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., της Ε.Σ.Ε.Ε., του Σ.Ε.Τ.Ε. και του Σ.Β.Β.Ε.,
- γβ) την κάλυψη λειτουργικών και άλλων δαπανών των
συνδικαλιστικών οργανώσεων, της Γ.Σ.Ε.Ε. και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.με.Α.). Η διαχείριση του νομικού προσώπου υπόκειται σε έλεγχο από κλιμάκιο ορκωτών ελεγκτών λογιστών ή ελεγκτικές εταιρείες.
Εάν η ίδρυση του νομικού προσώπου της παρ. 5 δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι την 1η.1.2023, ο ειδικός λογαριασμός του πρώτου εδαφίου συστήνεται στη Δ.ΥΠ.Α. και η διαχείρισή του γίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Δ.ΥΠ.Α., μετά από γνώμη του Συμβουλίου των Κοινωνικών Εταίρων, μέχρι να αποκτήσει νομική προσωπικότητα το νομικό πρόσωπο, οπότε και ο λογαριασμός μεταφέρεται σε αυτό και η απόδοση των πόρων της περ. (δ) της παρ. 2 και της περ. (γ) της παρ. 3 γίνεται απευθείας από τον e-ΕΦΚΑ προς αυτό. Οι, μέχρι τη σύσταση του νομικού προσώπου της παρ. 5, πόροι του ειδικού λογαριασμού μεταφέρονται στο σύνολό τους σε αυτό με τη σύστασή του, πλην αυτών που παρακρατούνται από τη Δ.ΥΠ.Α. δυνάμει της παρ. 7.
Κατά παρέκκλιση της παρ. 6, η διαχείριση του ποσού που διατίθεται για την κάλυψη των δαπανών της υποπερ. γβ΄ της περ. γ΄ της παρ. 5, για το χρονικό διάστημα από την απόκτηση νομικής προσωπικότητας του νομικού προσώπου της παρ. 5 μέχρι την 30ή.4.2025, εξακολουθεί να γίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Δ.ΥΠ.Α. μετά από γνώμη του Συμβουλίου των Κοινωνικών Εταίρων. Για τον σκοπό αυτό η Δ.ΥΠ.Α., με απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου, παρακρατεί από τους πόρους του ειδικού λογαριασμού, πριν από τη μεταφορά τους δυνάμει της παρ. 6, το ποσό που αντιστοιχεί στην κάλυψη των δαπανών του πρώτου εδαφίου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ύψος των οκτώ εκατομμυρίων (8.000.000) ευρώ. Οι οικονομικές υποχρεώσεις που προκύπτουν στο πλαίσιο αυτής της διαχείρισης εκκαθαρίζονται και εξοφλούνται από το ως άνω παρακρατούμενο ποσό μέχρι την 30η.4.2025. Τυχόν υπόλοιπο από το παρακρατηθέν ποσό το οποίο έχει παραμείνει αδιάθετο μετά το πέρας της εκκαθάρισης και εξόφλησης μεταφέρεται στο νομικό πρόσωπο της παρ. 5.».
Άρθρο 117
Ακατάσχετο μετοχών του Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών της Ελλάδος Α.Ε. που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο Οι μετοχές της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών της Ελλάδος Α.Ε.» που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο είναι ακατάσχετες.
Άρθρο 118
Ρύθμιση θεμάτων συμβάσεων υπο-παραχώρησης - Αντικατάσταση παρ. 1 και κατάργηση παρ. 2 άρθρου 4 ν. 4597/2019 Στο άρθρο 4 του ν. 4597/2019 (Α΄ 35), περί ανταποδοτικού τέλους, αρμοδιοτήτων του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. κ.λπ., επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η παρ. 1
Σε κάθε σύμβαση υπο-παραχώρησης του άρθρου 2, ορίζεται ότι ποσοστό του προβλεπόμενου ετήσιου οικονομικού ανταλλάγματος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%), θα καταβάλλεται από τον υπο-παραχωρησιούχο στον οικείο Οργανισμό Λιμένος Α.Ε. ως αντάλλαγμα για τις ασκούμενες από αυτόν αρμοδιότητες αναφορικά με την παρακολούθηση της εύρυθμης λειτουργίας του λιμένα που περιλαμβάνονται στη σύμβαση υπο-παραχώρησης, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 2.
Καταργείται.
Το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ., ύστερα από διαβούλευση με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τη διοίκηση κάθε Οργανισμού Λιμένος που δεν υπερβαίνει το διάστημα των τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την επομένη της αποστολής σχετικής γραπτής πρόσκλησης του Ταμείου, αποφασίζει για την οριστικοποίηση του αντικειμένου της αξιοποίησης. Η εν λόγω οριστικοποίηση γίνεται μέσω σύμβασης υπο-παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης συγκεκριμένων ή/και συνδυασμένων (στην ίδια υπο-παραχώρηση) επιχειρησιακών μονάδων ή/και λιμενικών λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων για κάθε λιμένα ή, εφόσον συντρέχει περίπτωση, για περισσότερους λιμένες. 4.α. Το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ., με βάση τον ν. 3986/2011 και αποκλειστικά για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων και περιουσιακής φύσης δικαιωμάτων που έχουν περιέλθει στην περιουσία του, σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος, διεξάγει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή, τον αναδεικνύει ως υπο-παραχωρησιούχο και εισπράττει το οικονομικό αντάλλαγμα της υπο-παραχώρησης, το οποίο διατίθεται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. β. Η τεχνική παρακολούθηση της εκτέλεσης των επενδύσεων ανατίθεται σε ανεξάρτητο μηχανικό, τον οποίο επιλέγει ο υπο-παραχωρησιούχος, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Ο ανεξάρτητος μηχανικός αμείβεται από τον υπο-παραχωρησιούχο. γ. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που είναι συναφής με τις συμβάσεις που συνάπτονται, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και δεν έχει ρητά απονεμηθεί σε άλλον φορέα.
Δεν θίγονται οι διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 827/1978 (Α΄ 194), του άρθρου 120 του ν. 2533/1997 (Α΄ 228) και του άρθρου 17 του π.δ. 86/1979 (Α΄ 17), καθώς και οι κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση αυτών.».
Άρθρο 119
Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού, παραλίας και θαλάσσιου χώρου - πυθμένα προς τον Δήμο Ζακύνθου για τη διαχείριση, προστασία και αξιοποίηση της περιοχής «Ναυάγιο Ζακύνθου»
Με την επιφύλαξη της παρ. 3, παραχωρείται για λόγους δημόσιας ωφέλειας, χωρίς αντάλλαγμα, στον Δήμο Ζακύνθου, η χρήση της οριοθετημένης ζώνης αιγιαλού και παραλίας της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4875/2021 (Α΄ 250) (εφεξής «Ναυάγιο Ζακύνθου»), όπως προσδιορίζεται στην υπ’ αρ. 146652/13.8.2018 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου «Οριστικοποίηση προκαταρκτικής γραμμής αιγιαλού (Π.Ο.Α.) στην Περιφερειακή Ενότητα Ζακύνθου» (Δ΄ 298), καθώς και του συνεχόμενου και παρακείμενου θαλάσσιου χώρου της ζώνης αυτής και του θαλάσσιου πυθμένα, όπως αυτά αποτυπώνονται στο από μηνός Νοεμβρίου 2022 τοπογραφικό διάγραμμα του αρχιτέκτονα μηχανικού Ιωάννη Τζοβάρη που προσαρτάται ως Παράρτημα Α΄ στον παρόντα. Η παραχώρηση γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετά την τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται στο παρόν.
Κατά παρέκκλιση των άρθρων 12 και 14 του ν. 2971/2001 (Α΄ 285), ο Δήμος Ζακύνθου αναλαμβάνει την εκτέλεση έργων και εργασιών συντήρησης και αποκατάστασης της περιοχής της παρ. 1 και των έργων, εγκαταστάσεων και υποδομών αυτής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό Διαχείρισης και Λειτουργίας της παρ. 9, κατά τρόπο σύμφωνο με τον χαρακτήρα και τον προορισμό τους.
Πριν από την έναρξη της παραχώρησης της παρ. 1 εκτελούνται τα απαραίτητα έργα και εργασίες αποκατάστασης, αντιστήριξης, διάνοιξης οδών και διαμόρφωσης ασφαλούς πρόσβασης και συντήρησης της έκτασης της παρ. 1. Τα έργα αυτά εκτελούνται με μέριμνα και δαπάνες του Ελληνικού Δημοσίου.
Για την εκτέλεση των έργων απαιτείται άδεια που εκδίδεται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετά από αίτηση του Δήμου Ζακύνθου, η οποία συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά της παρ. 6 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001. Η έκδοση της άδειας γίνεται μετά από σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας λιμενικής αρχής. Η άδεια ρυθμίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και κάθε θέμα σχετικό με την εκτέλεση των έργων, καθώς και τους περιορισμούς που επιβάλλονται για λόγους δημόσιας ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Αρμόδιος φορέας για την εποπτεία και τον έλεγχο τήρησης του Κανονισμού Διαχείρισης και Λειτουργίας της περιοχής «Ναυάγιο Ζακύνθου» ορίζεται ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.).
Τα έργα, οι κατασκευές και οι υποδομές που κατασκευάζονται στις παραχωρούμενες εκτάσεις, σύμφωνα με το παρόν άρθρο, ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο. Η καθ’ οποιοδήποτε τρόπο χρήση από τον Δήμο ή τρίτους των εκτάσεων που παραχωρούνται σύμφωνα με το παρόν άρθρο απαγορεύεται, αν παρεμποδίζεται η εκπλήρωση του σκοπού της παραχώρησης ή αναιρείται ο κοινόχρηστος χαρακτήρας των παραχωρούμενων εκτάσεων.
Η απόφαση της παρ. 1 ανακαλείται αζημίως για το Δημόσιο, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για λόγους δημόσιου συμφέροντος, ιδίως αναγόμενους στην προστασία της δημόσιας ασφάλειας και του περιβάλλοντος, για λόγους παραβίασης
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Τουρισμού, μετά από εισήγηση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ζακύνθου καθιερώνεται εισιτήριο εισόδου για την επίσκεψη στην περιοχή «Ναυάγιο Ζακύνθου», το οποίο καταβάλλεται υπέρ του Δήμου Ζακύνθου και αποτελεί έσοδο που αξιοποιείται υποχρεωτικά για τη χρηματοδότηση έργων ή υπηρεσιών που εξυπηρετούν τις αναπτυξιακές ανάγκες της Ζακύνθου και ιδίως της περιοχής «Ναυάγιο Ζακύνθου». Ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του εισιτηρίου αποδίδεται από τον Δήμο Ζακύνθου στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και όμοιο ποσοστό αποδίδεται στον Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.. Η τιμή του εισιτηρίου, οι κατηγορίες προσώπων που απαλλάσσονται ή καταβάλλουν μειωμένο εισιτήριο, οι ημέρες ελεύθερης επίσκεψης του κοινού, ο τρόπος έκδοσης και είσπραξης του αντιτίμου του εισιτηρίου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με την κοινή απόφαση του πρώτου εδαφίου.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Τουρισμού εκδίδεται Κανονισμός Διαχείρισης και Λειτουργίας με τον οποίο ρυθμίζονται τα ζητήματα προστασίας, οργάνωσης, λειτουργίας και διαχείρισης της περιοχής «Ναυάγιο Ζακύνθου».
Άρθρο 120
Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα.
ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)