Beleidsbesluit samenvoeging gemeenten en vennootschapsbelasting
-
- Als de winst van de verkrijgende partij positief is, wordt een aldus uit bovenstaande winstsplitsing eventueel voortvloeiend negatief deel, voor zoveel mogelijk, in mindering gebracht op de positieve delen betrekking hebbend op de ondernemingen van herindelende partijen die geen aanspraak hebben op verrekening van vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling geleden verliezen, waarna het resterende gedeelte in mindering komt op de positieve delen die betrekking hebben op de ondernemingen van de overige herindelende partijen. Deze verminderingen vinden, voor zover nodig, naar verhouding van de positieve delen plaats.
-
- De vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling geleden verliezen van de verkrijgende partij worden slechts verrekend met het overeenkomstig het tweede en het derde lid bepaalde deel van de winst van de verkrijgende partij dat betrekking heeft op de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de verkrijgende partij gedreven onderneming, behalve voor zover de verrekening van deze verliezen uit anderen hoofde is beperkt.
-
- Als de aanspraken op de verrekening van verliezen van de overdragende partij overgaan op de verkrijgende partij, worden deze verliezen slechts verrekend met het overeenkomstig het tweede en derde lid bepaalde deel van de winst van de verkrijgende partij dat betrekking heeft op de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de overdragende partij gedreven onderneming, behalve voor zover de verrekening van deze verliezen uit anderen hoofde is beperkt.
-
- De verrekening van een voorherindelingsverlies van een herindelende partij met de winst die volgens het tweede en het derde lid is toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de desbetreffende herindelende partij gedreven onderneming, vindt plaats tot maximaal het op basis van de tweede zin aan die onderneming toe te rekenen deel van het bedrag dat bij de verkrijgende partij in een jaar op basis van artikel 20, tweede lid, tweede zin, Wet Vpb 1969 aan verlies kan worden verrekend. Het bedrag dat bij de verkrijgende partij in een jaar op basis van artikel 20, tweede lid, tweede zin, Wet Vpb 1969 aan verlies kan worden verrekend, wordt toegerekend aan de ondernemingen die vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling werden gedreven door de herindelende partijen met te verrekenen voorherindelingsverliezen naar verhouding van de aan die ondernemingen volgens het tweede en derde lid toe te rekenen winst van de verkrijgende partij.
-
- Indien het bedrag aan voorherindelingsverliezen geleden door een herindelende partij lager is dan het bedrag dat op grond van het zesde lid maximaal kan worden verrekend, wordt het verschil tussen die bedragen verdeeld over de ondernemingen die vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling werden gedreven door herindelende partijen met een na toepassing van het zesde lid resterend bedrag aan voorherindelingsverliezen naar verhouding van de na toepassing van het zesde lid resterende aan die ondernemingen toe te rekenen winst van de verkrijgende partij, en vindt verrekening van het resterende bedrag aan voorherindelingsverlies van een herindelende partij met de resterende aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door die partij gedreven onderneming toe te rekenen winst van de verkrijgende partij plaats tot maximaal het aldus toegerekende bedrag. Indien het resterende bedrag aan voorherindelingsverliezen geleden door een herindelende partij lager is dan het bedrag dat volgt uit de toepassing van de eerste zin, wordt de eerste zin opnieuw toegepast, met dien verstande dat daarbij wordt uitgegaan van de na toepassing van de eerste zin resterende bedragen.
-
- De overbrenging van deelnemingsverrekening van de verkrijgende partij krachtens artikel 23c, zevende lid, Wet Vpb 1969 uit het jaar voorafgaande aan het tijdstip van de bestuurlijke herindeling, bedraagt ten hoogste het volgens het volgende lid te bepalen bedrag.
-
- Het in het eerste lid bedoelde bedrag is het bedrag van de zogenoemde tweede limiet van artikel 23c, tweede lid, onderdeel b, Wet Vpb 1969, als deze limiet wordt berekend met de bedragen die zijn toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de verkrijgende partij gedreven onderneming.
-
- De toerekening, bedoeld in het tweede lid, vindt plaats met overeenkomstige toepassing van de winstsplitsing van voorwaarde 6.
-
- Voor zover overbrenging op grond van deze voorwaarde is uitgesloten, wordt het met overeenkomstige toepassing van artikel 23c, zevende lid, Wet Vpb 1969 overgebracht naar het volgende jaar en met inachtneming van deze voorwaarde in aanmerking genomen.
-
- Als het recht op deelnemingsverrekening van de overdragende partij overgaat op de verkrijgende partij, vindt bij de uitoefening van dit recht deze voorwaarde overeenkomstige toepassing.
De overbrenging wegens verrekening bij buitenlandse ondernemingswinsten krachtens artikel 23d, vijfde lid, Wet Vpb 1969 uit het jaar voorafgaande aan het tijdstip van de bestuurlijke herindeling, vindt plaats met overeenkomstige toepassing van voorwaarde 7.
-
- Voor de toepassing van artikel 25a, vierde lid, Wet Vpb 1969 worden de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling geheven voorheffingen die zijn voortgewenteld naar het jaar waarin het tijdstip van de bestuurlijke herindeling is gelegen (hierna: voorherindelingsvoorheffingen) verrekend met een aanslag van de verkrijgende partij van een jaar voor zover:
- a. bij de verkrijgende partij in dat jaar ruimte bestaat voor het verrekenen van voortgewentelde voorheffingen; en
- b. bij de herindelende partij van wie de voorheffingen zijn geheven in dat jaar ruimte voor het verrekenen van voortgewentelde voorheffingen zou bestaan als de bestuurlijke herindeling niet zou hebben plaatsgevonden.
-
- Voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel a, wordt onder ruimte voor het verrekenen van voortgewentelde voorheffingen verstaan: het bedrag aan te betalen belasting voor zover dat bedrag de voorheffingen in het jaar overschrijdt.
-
- Voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel b, wordt onder ruimte voor het verrekenen van voortgewentelde voorheffingen verstaan: het bedrag aan winst van de verkrijgende partij dat is toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de desbetreffende herindelende partij gedreven onderneming verminderd met een met de belastbare winst van de verkrijgende partij verrekend voorherindelingsverlies van de desbetreffende herindelende partij en vermenigvuldigd met het percentage van het hoogste tarief, bedoeld in artikel 22 Wet Vpb 1969.
-
- Indien de ruimte voor het verrekenen van voortgewentelde voorheffingen bij de verkrijgende partij, bedoeld in het tweede lid, lager is dan de ruimte, bedoeld in het derde lid, die hiervoor bij de herindelende partijen met voorherindelingsvoorheffingen gezamenlijk zou bestaan indien de bestuurlijke herindeling niet zou hebben plaatsgevonden, worden voor de toepassing van het eerste lid van deze voorwaarde de bij een herindelende partij geheven voorheffingen verrekend met een aanslag van de verkrijgende partij tot maximaal het bedrag dat volgt uit de formule (bhp/bt) x vpbvp waarbij wordt verstaan onder: bhp: het bedrag aan winst van de verkrijgende partij dat is toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de desbetreffende herindelende partij gedreven onderneming verminderd met een met de belastbare winst van de verkrijgende partij verrekend voorherindelingsverlies van de desbetreffende herindelende partij; bt: het bedrag aan winst van de verkrijgende partij dat is toe te rekenen aan de ondernemingen van de herindelende partijen met voorherindelingsvoorheffingen gezamenlijk verminderd met een met de belastbare winst van de verkrijgende partij verrekend voorherindelingsverlies van die herindelende partijen gezamenlijk; vpbvp: het bedrag, bedoeld in het tweede lid.
-
- Indien met betrekking tot een herindelende partij het bedrag aan voorherindelingsvoorheffingen lager is dan het bedrag dat op grond van de formule, bedoeld in het vierde lid, kan worden verrekend, wordt het verschil tussen die bedragen (resterende voorheffingsruimte) verdeeld over de herindelende partijen met een na toepassing van het vierde lid resterend bedrag aan voorherindelingsvoorheffingen. De verdeling wordt berekend op basis van de formule in het vierde lid, met dien verstande dat bij toepassing van die formule vpbvrp gelijk is aan de resterende voorheffingsruimte.
-
- Indien met betrekking tot een herindelende partij na toepassing van het vijfde lid resterende voorheffingsruimte bestaat, wordt het vijfde lid opnieuw toegepast, met dien verstande dat bij toepassing van de formule vpbvrp gelijk is aan die resterende voorheffingsruimte.
-
- De winsttoerekening, bedoeld in het derde en vierde lid, vindt plaats met overeenkomstige toepassing van de winstsplitsing van voorwaarde 6, tweede lid, waarbij de aan een onderneming toegérekende winst niet lager wordt gesteld dan nihil.
-
- De voortwenteling van niet-verrekende bronbelasting van een herindelende partij krachtens een regeling ter voorkoming van dubbele belasting, uit het jaar voorafgaande aan het tijdstip van de bestuurlijke herindeling, bedraagt ten hoogste het volgens het volgende lid te bepalen bedrag.
-
- Het in het vorige lid bedoelde bedrag is het bedrag van de krachtens de desbetreffende regeling ter voorkoming van dubbele belasting geldende zogenoemde tweede limiet, als deze limiet wordt berekend met de bedragen die zijn toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling gedreven onderneming van de herindelende partij van wie de bronbelasting afkomstig is.
-
- De toerekening, bedoeld in het tweede lid, vindt plaats met overeenkomstige toepassing van de winstsplitsing van voorwaarde 6.
-
- Voor zover voortwenteling op grond van deze voorwaarde is uitgesloten, wordt het met overeenkomstige toepassing van de voortwentelingsbepaling van de desbetreffende regeling ter voorkoming van dubbele belasting, voortgewenteld naar het volgende jaar en met inachtneming van deze voorwaarde in aanmerking genomen.
-
- Als op het tijdstip van de bestuurlijke herindeling de waarde in het economische verkeer van de vermogensbestanddelen van de overdragende partij lager is dan de boekwaarde van deze vermogensbestanddelen geldt de volgende beperking bij de bepaling van de winst van de verkrijgende partij van na het tijdstip van de bestuurlijke herindeling.
-
- Voor zover uit hoofde van een vermogensbestanddeel dat op het tijdstip van de bestuurlijke herindeling tot het vermogen van de overdragende partij behoort, na het tijdstip van de bestuurlijke herindeling een negatief voordeel wordt genoten en dit negatieve voordeel verband houdt met de in het eerste lid bedoelde lagere waarde, komt dit negatieve voordeel slechts in aftrek tot het bedrag van de (overige) winst dat is toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de overdragende partij gedreven onderneming.
-
- Het resterende bedrag wordt als negatief voordeel in aanmerking genomen bij de bepaling van de winst van de verkrijgende partij van de jaren genoemd in artikel 20, tweede lid, Wet Vpb 1969, in de volgorde waarin deze zijn ontstaan, voor zover er in het desbetreffende jaar winst is toe te rekenen aan de vóór het tijdstip van de bestuurlijke herindeling door de overdragende partij gedreven onderneming en tot ten hoogste het positieve belastbare bedrag van het desbetreffende jaar.
-
- De toerekening bedoeld in de vorige leden vindt plaats met overeenkomstige toepassing van de winstsplitsing van voorwaarde 6.
-
- Als bij afzonderlijke goedkeuring is bepaald dat achterwaartse verliesverrekening door de verkrijgende partij kan plaatsvinden met voorherindelingswinst van de overdragende partij, mag de vermindering bedoeld in het derde lid ook worden toegepast op en tot ten hoogste het positieve belastbare bedrag van de overdragende partij. De termijn van artikel 20, tweede lid, Wet Vpb 1969 is hierop van toepassing.
-
- Voor zover een negatief voordeel op het belastbare bedrag van een voorafgaand jaar in mindering wordt gebracht, zal de aanslag over dat jaar worden herzien. Over het bedrag van de herziening wordt geen belastingrente vergoed.
De verkrijgende partij treedt met betrekking tot al hetgeen in het kader van de overdracht is verkregen in de plaats van de overdragende partij, voor zover hiervan niet bij een overigens aan deze goedkeuring verbonden voorwaarde wordt afgeweken.
De verkrijgende partij verklaart – voor zichzelf en als rechtsopvolger van de overdragende partij – binnen twee maanden na dagtekening van de goedkeuring schriftelijk aan de bevoegde inspecteur dat hij instemt met deze goedkeuring en de daarbij gestelde voorwaarden.
Dit besluit wordt met de bijlagen in de Staatscourant gepubliceerd.
De raadpleging van dit document komt niet in de plaats van het lezen van het oorspronkelijke Staatsblad of de Staatscourant. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele onnauwkeurigheden die voortvloeien uit de omzetting van het origineel naar dit formaat.
Deze tekst wordt gepubliceerd onder de eigen hergebruiksvoorwaarden van BWB, niet onder een licentie van Legalize of van het publieke domein.
BWB
CC0 1.0 Universeel (publiek domein)