Νόμοι — ΦΕΚ A' 134/2025

Type Νόμος
Publication 2025-07-29
Τελευταία ενημέρωση 2025-07-28
State In force
Source ΦΕΚ
articles 531
Reform history JSON API

πρόσωπο, εξουσιοδοτημένο από τις τελωνειακές αρχές, αποκλειστικά και μόνο να αποστέλλει υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης, κατόπιν της θέσης τους σε ελεύθερη κυκλοφορία σύμφωνα με το άρθρο 201 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Οκτωβρίου 2013 για τη θέσπιση ενωσιακού τελωνειακού κώδικα στο πλαίσιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του (L 269),

  • ε) «εγγεγραμμένος παραλήπτης»: φυσικό ή νομικό

πρόσωπο, εξουσιοδοτημένο από τις τελωνειακές αρχές, να παραλαμβάνει, στο πλαίσιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του, υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα προερχόμενα από το έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε., τα οποία διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης,

  • στ) «έδαφος κράτους μέλους»: το έδαφος κράτους

μέλους της Ε.Ε. στο οποίο εφαρμόζονται οι Συνθήκες, σύμφωνα με τα άρθρα 349 και 355 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πλην των τρίτων εδαφών,

  • ζ) «έδαφος της Ένωσης»: τα εδάφη των κρατών μελών

της Ε.Ε.,

  • η) «εισαγωγή»: η θέση των προϊόντων σε ελεύθερη

κυκλοφορία σύμφωνα με το άρθρο 201 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013,

  • θ) «επιστροφή»: η επιστροφή ποσού ειδικού φόρου

κατανάλωσης που έχει καταβληθεί,

  • ι) «καθεστώς αναστολής»: το φορολογικό καθεστώς

που εφαρμόζεται στην παραγωγή, τη μεταποίηση, την κατοχή, την αποθήκευση, ή τη διακίνηση υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων υπό αναστολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης,

  • ια) «κράτος μέλος αποστολής»: το κράτος μέλος της

Ε.Ε., από το οποίο αποστέλλονται σε κράτος μέλος προορισμού της περ. ιγ’ υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα σύμφωνα με το Μέρος Γ’ του παρόντος Κώδικα,

  • ιβ) «κράτος μέλος εξαγωγής»: το κράτος μέλος της Ε.Ε.

όπου υποβάλλεται η διασάφηση εξαγωγής κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 221 του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2447 της Επιτροπής της 24ης Νοεμβρίου 2015 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (L 343),

  • ιγ) «κράτος μέλος προορισμού»: το κράτος μέλος της

Ε.Ε., στο οποίο πρόκειται να παραδοθούν ή να χρησιμοποιηθούν τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα σύμφωνα με το Μέρος Γ’ του παρόντος Κώδικα,

  • ιδ) «μηχανοργανωμένο σύστημα»: το μηχανοργανωμένο σύστημα που αναφέρεται στο άρθρο 1 της Απόφασης

της πληροφορικής στη διακίνηση και στους ελέγχους των αγαθών που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (L 58),

  • ιε) «παράτυπη είσοδος»: η είσοδος προϊόντων στο έδαφος της χώρας τα οποία δεν έχουν τεθεί σε ελεύθερη

κυκλοφορία σύμφωνα με το άρθρο 201 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 και για τα οποία έχει γεννηθεί τελωνειακή οφειλή σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 79 του ίδιου Κανονισμού ή θα είχε γεννηθεί, εάν στα εμπορεύματα είχε επιβληθεί τελωνειακός δασμός,

  • ιστ) «πιστοποιημένος αποστολέας»: φυσικό ή νομικό πρόσωπο εγγεγραμμένο σε μητρώο με σκοπό, στο

πλαίσιο των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων, την αποστολή υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση στο εσωτερικό της χώρας, και στη συνέχεια διακινούνται προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε.,

  • ιζ) «πιστοποιημένος παραλήπτης»: φυσικό ή νομικό πρόσωπο εγγεγραμμένο σε μητρώο με σκοπό, στο

πλαίσιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του, την παραλαβή υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και στη συνέχεια διακινούνται προς το εσωτερικό της χώρας,

  • ιη) «σημείο κατανάλωσης φυσικού αερίου»: η εγκατάσταση καταναλωτή φυσικού αερίου στην οποία παραδίδεται φυσικό αέριο για τελική χρήση,
  • ιθ) «τρίτα εδάφη»: τα εδάφη που απαριθμούνται στις

παρ. 5 και 6 του άρθρου 51,

  • κ) «τρίτη χώρα»: κράτος ή έδαφος στο οποίο δεν εφαρμόζονται η Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση και η

Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ε.Ε.,

  • κα) «φορολογική αποθήκη»: ο τόπος όπου υποκείμενα

σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα παράγονται, μεταποιούνται, κατέχονται, αποθηκεύονται, παραλαμβάνονται ή αποστέλλονται υπό καθεστώς αναστολής του ειδικού φόρου κατανάλωσης από εγκεκριμένο αποθηκευτή στο πλαίσιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του.

Άρθρο 53

Χρόνος και τόπος όπου καθίσταται απαιτητός ο φόρος

1.

Ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός κατά τον χρόνο θέσης σε ανάλωση των προϊόντων στο εσωτερικό της χώρας.

2.

Θεωρείται ως «θέση σε ανάλωση»:

  • α) η έξοδος υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων από

ένα καθεστώς αναστολής, συμπεριλαμβανομένης της παράτυπης εξόδου,

  • β) η κατοχή ή αποθήκευση υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων παρατυπίας, εκτός καθεστώτος αναστολής, για τα οποία δεν έχει επιβληθεί Ε.Φ.Κ. δυνάμει των εφαρμοστέων διατάξεων του ενωσιακού δικαίου και της εθνικής νομοθεσίας,

  • γ) η παραγωγή, συμπεριλαμβανομένης της μεταποίησης, υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων και η παράτυπη

παραγωγή ή μεταποίηση, εκτός καθεστώτος αναστολής,

  • δ) η εισαγωγή υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, εκτός

εάν τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα υπαχθούν, αμέσως μετά την εισαγωγή, σε καθεστώς αναστολής, ή η παράτυπη είσοδος προϊόντων υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ., εκτός εάν η τελωνειακή οφειλή έχει αποσβεσθεί σύμφωνα με τα στοιχεία ε’, στ’, ζ’ και ια’ της παρ. 1 του άρθρου 124 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013. Η εφαρμογή της παρούσας για οφειλές που αποσβένονται σύμφωνα με το στοιχείο ε’ της παρ. 1 του άρθρου 124 του ίδιου Κανονισμού είναι ανεξάρτητη από την επιβολή και την είσπραξη των πολλαπλών τελών της παρ. 1 του άρθρου 168 και την εφαρμογή του Μέρους Ε’, όταν συντρέχει λαθρεμπορία. Για την εφαρμογή της περ. α), ως έξοδος από το καθεστώς αναστολής των πετρελαιοειδών προϊόντων που τελούν υπό καθεστώς αναστολής εντός φορολογικών αποθηκών στο εσωτερικό της χώρας και ζητείται η θέση τους σε ανάλωση, θεωρείται η φυσική έξοδος των προϊόντων από τη φορολογική αποθήκη.

3.

Ο χρόνος εξόδου από καθεστώς αναστολής, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2, είναι:

  • α) ο χρόνος παραλαβής των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντων από τον εγγεγραμμένο παραλήπτη, στις περιπτώσεις που αναφέρονται στην υποπερ. αβ) της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 121,

  • β) ο χρόνος παραλαβής των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντων από τον παραλήπτη, στις περιπτώσεις που αναφέρονται στην υποπερ. αδ) της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 121,

  • γ) ο χρόνος παραλαβής των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντων στον τόπο άμεσης παράδοσής τους, στις περιπτώσεις που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 121.

4.

Με την επιφύλαξη της παρ. 5, ο Ε.Φ.Κ. στις περιπτώσεις των παρ. 2 και 3 εισπράττεται με βάση τους συντελεστές που ισχύουν την ημερομηνία κατά την οποία ο φόρος καθίσταται απαιτητός.

5.

Στην περίπτωση παράτυπης εξόδου από καθεστώς αναστολής ή κατοχής ή αποθήκευσης εκτός καθεστώτος αναστολής ή παράτυπης παραγωγής ή παράτυπης εισαγωγής, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2, ο Ε.Φ.Κ. εισπράττεται με βάση τους συντελεστές που ισχύουν κατά τον χρόνο διαπίστωσης των παρατυπιών αυτών. Όταν από τα στοιχεία που διαθέτουν οι αρμόδιες αρχές διαπιστώνεται ότι η παράτυπη έξοδος από καθεστώς αναστολής ή η κατοχή εκτός καθεστώτος αναστολής ή η παράτυπη παραγωγή ή η παράτυπη εισαγωγή πραγματοποιήθηκαν ή υπήρξαν, κατά περίπτωση, σε χρόνο προγενέστερο της διαπίστωσης, ο Ε.Φ.Κ. εισπράττεται με βάση τους συντελεστές που ίσχυαν κατά την προγενέστερη της διαπίστωσης ημερομηνία, στην οποία πραγματοποιήθηκαν ή υπήρξαν.

6.

Με την επιφύλαξη του άρθρου 107, υπόχρεος να καταβάλει τον Ε.Φ.Κ. που καθίσταται απαιτητός είναι:

  • α) σε σχέση με την έξοδο υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων από καθεστώς αναστολής, όπως αναφέρεται στην

περ. α) της παρ. 2:

  • αα) Ο εγκεκριμένος αποθηκευτής, ο εγγεγραμμένος

παραλήπτης ή κάθε άλλο πρόσωπο που απελευθερώνει ή εξ ονόματος του οποίου απελευθερώνονται τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα από καθεστώς αναστολής και έξοδο αυτή,

  • αβ) σε περίπτωση παρατυπίας κατά τη διακίνηση υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων υπό καθεστώς αναστολής,

όπως αυτή ορίζεται στις παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 129, ο εγκεκριμένος αποθηκευτής, ο εγγεγραμμένος αποστολέας ή κάθε άλλο πρόσωπο που εγγυήθηκε την πληρωμή, σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 121, και κάθε πρόσωπο που συμμετείχε στην παράτυπη έξοδο και το οποίο γνώριζε ή όφειλε ευλόγως να γνωρίζει τον παράτυπο χαρακτήρα της εξόδου,

  • β) σχετικά με την κατοχή ή αποθήκευση υποκείμενων

σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων όπως αναφέρεται στην περ. β) της παρ. 2, το πρόσωπο που κατέχει ή αποθηκεύει τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα ή κάθε άλλο πρόσωπο που εμπλέκεται στην κατοχή ή αποθήκευση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων ή οποιοσδήποτε συνδυασμός αυτών των προσώπων, σύμφωνα με την αρχή της αλληλέγγυας και εις ολόκληρον ευθύνης,

  • γ) σχετικά με την παραγωγή, συμπεριλαμβανομένης

της μεταποίησης, υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων όπως αναφέρεται στην περ. γ) της παρ. 2, το πρόσωπο που παράγει τα υποκείμενα σε ειδικό φόρο κατανάλωσης προϊόντα και, σε περίπτωση παράτυπης παραγωγής, κάθε άλλο πρόσωπο που εμπλέκεται στην παραγωγή τους,

  • δ) σχετικά με την εισαγωγή ή την παράτυπη είσοδο

υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων που αναφέρεται στην περ. δ) της παρ. 2, ο διασαφιστής, όπως ορίζεται στο σημείο 15 του άρθρου 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 ή κάθε άλλο πρόσωπο που αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρου 77 του ίδιου Κανονισμού και σε περίπτωση παράτυπης εισαγωγής, κάθε άλλο πρόσωπο που εμπλέκεται στην παράτυπη εισαγωγή. Σε περίπτωση περισσότερων υπόχρεων για την καταβολή του οφειλόμενου ποσού ειδικού φόρου κατανάλωσης, τα πρόσωπα αυτά είναι αλληλεγγύως και εις ολόκληρον υπόχρεα για την πληρωμή της εν λόγω οφειλής.

7.

Σε περίπτωση ακύρωσης ή ανάκλησης της άδειας εγκεκριμένου αποθηκευτή, οι φορολογικές επιβαρύνσεις που αναλογούν στα αποθηκευμένα σε καθεστώς αναστολής προϊόντα στη φορολογική αποθήκη ή στις φορολογικές αποθήκες του αποθηκευτή, καθίστανται άμεσα απαιτητές και τα προϊόντα δεσμεύονται μέχρι την εξόφληση αυτών από τον υπόχρεο ή από τις εγγυήσεις που έχουν κατατεθεί.

Άρθρο 54

Διακινήσεις υποκείμενων σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους της Ε.Ε., προκειμένου να παραδοθούν στο έδαφος άλλου κράτους μέλους για εμπορικούς σκοπούς και γενεσιουργός αιτία του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης

1.

Αν υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε., διακινούνται, προκειμένου να παραδοθούν στο εσωτερικό της χώρας για εμπορικούς σκοπούς ή να χρησιμοποιηθούν σε αυτό, υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., ο οποίος καθίσταται απαιτητός από τις τελωνειακές αρχές σύμφωνα με τις παρ. 5 και 6. Για τους σκοπούς των άρθρων 54, 55, 56 και 57, τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα διακινούνται μόνο από πιστοποιημένο αποστολέα προς πιστοποιημένο παραλήπτη. Για την απόκτηση της ιδιότητας του πιστοποιημένου αποστολέα ή του πιστοποιημένου παραλήπτη απαιτείται η εγγραφή σε μητρώο, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, στην αρμόδια τελωνειακή αρχή.

2.

Για τους σκοπούς του παρόντος, θεωρείται ότι τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα έχουν «παραδοθεί για εμπορικούς σκοπούς», εφόσον έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους της Ε.Ε., έχουν διακινηθεί από το εν λόγω κράτος μέλος προς το έδαφος άλλου κράτους μέλους και παραδίδονται είτε σε μη ιδιώτη είτε σε ιδιώτη αν η διακίνηση δεν καλύπτεται από το άρθρο 58 ή το άρθρο 59. Τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα δεν θεωρούνται ότι έχουν παραδοθεί για εμπορικούς σκοπούς, εφόσον μεταφέρονται από τον εν λόγω ιδιώτη για δική του χρήση, όταν διακινούνται από το έδαφος του άλλου κράτους μέλους.

3.

Η διακίνηση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων βάσει του παρόντος αρχίζει όταν τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα εξέλθουν από τις εγκαταστάσεις του πιστοποιημένου αποστολέα ή από οποιονδήποτε τόπο στο κράτος μέλος αποστολής που έχει γνωστοποιηθεί πριν από την έναρξη της διακίνησης στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής.

4.

Η διακίνηση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων βάσει του παρόντος λήγει όταν ο πιστοποιημένος παραλήπτης παραλάβει τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα στις εγκαταστάσεις του ή σε οποιονδήποτε τόπο στο κράτος μέλος προορισμού που έχει γνωστοποιηθεί πριν από την έναρξη της διακίνησης στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους προορισμού.

5.

Οι όροι υπό τους οποίους ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός, καθώς και ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι αυτοί που ισχύουν τη στιγμή κατά την οποία ο φόρος καθίσταται απαιτητός στο εσωτερικό της χώρας.

6.

Ο πιστοποιημένος παραλήπτης είναι υπόχρεος για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος καθίσταται απαιτητός όταν τα προϊόντα έχουν παραδοθεί στο εσωτερικό της χώρας, εκτός από τις περιπτώσεις στις οποίες διαπράττεται παρατυπία κατά τη διακίνηση, σύμφωνα με το άρθρο 130.

7.

Σε περίπτωση μη εγγραφής ή πιστοποίησης ενός ή όλων των προσώπων που εμπλέκονται στη διακίνηση, τα πρόσωπα αυτά καθίστανται επίσης υπόχρεα για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

8.

Τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, τα οποία βρίσκονται επί πλοίου ή αεροσκάφους που πραγματοποιεί θαλάσσια ταξίδια ή πτήσεις μεταξύ των εδαφών δύο κρατών μελών της Ε.Ε. και τα οποία δεν διατίθενται προς πώληση όταν το πλοίο ή το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος της χώρας, δεν υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. στη χώρα. σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους της Ε.Ε., προκειμένου να παραδοθούν στο έδαφος άλλου κράτους μέλους για εμπορικούς σκοπούς Ηλεκτρονικό απλουστευμένο διοικητικό έγγραφο και αναφορά παραλαβής

1.

Η διακίνηση υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους της Ε.Ε., προκειμένου να παραδοθούν στο έδαφος άλλου κράτους μέλους για εμπορικούς σκοπούς είναι σύμφωνη με τα άρθρα 54, 55, 56 και 57, εάν πραγματοποιείται υπό την κάλυψη ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου, το οποίο καταρτίζεται σύμφωνα με τις παρ. 7 έως 11 του παρόντος.

2.

Ο πιστοποιημένος παραλήπτης, δυνάμει της παρ. 6 του άρθρου 54, συμμορφώνεται με τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

  • α) Πριν από την αποστολή των προϊόντων, παρέχει

εγγύηση που καλύπτει τους ενεχόμενους κινδύνους μη καταβολής των ειδικών φόρων κατανάλωσης που μπορεί να επέλθουν κατά τη διακίνηση μέσω των εδαφών των κρατών μελών διαμεταγωγής και στο εσωτερικό της χώρας,

  • β) καταβάλλει τον οφειλόμενο Ε.Φ.Κ. στην αρμόδια

τελωνειακή αρχή με την άφιξη των προϊόντων στο εσωτερικό της χώρας ή το αργότερο την επόμενη εργάσιμη ημέρα από την άφιξη,

  • γ) αποδέχεται κάθε έλεγχο που διενεργούν οι αρμόδιες

αρχές για να εξακριβώσουν ότι πραγματοποιήθηκε η παραλαβή των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων και ότι καταβλήθηκε ο οφειλόμενος Ε.Φ.Κ.. Κατά παρέκκλιση της περ. α), δύναται, στις ενδεδειγμένες περιπτώσεις και με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 196, να επιτρέπεται η παροχή της εγγύησης από τον μεταφορέα, τον κύριο των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, τον πιστοποιημένο αποστολέα, ή από κοινού με οποιονδήποτε συνδυασμό από δύο ή περισσότερα από αυτά τα πρόσωπα με ή χωρίς τον πιστοποιημένο παραλήπτη.

3.

Η εγγύηση της περ. α) της παρ. 2 ισχύει σε όλη την

4.

Ο εξουσιοδοτημένος από τις τελωνειακές αρχές εγκεκριμένος αποθηκευτής ή ο εγγεγραμμένος αποστολέας μπορεί να ενεργεί ως πιστοποιημένος αποστολέας, αφού ενημερώσει τις εν λόγω αρχές.

5.

Ο εξουσιοδοτημένος από τις τελωνειακές αρχές εγκεκριμένος αποθηκευτής ή ο εγγεγραμμένος παραλήπτης μπορεί να ενεργεί ως πιστοποιημένος παραλήπτης, αφού ενημερώσει τις εν λόγω αρχές.

6.

Για τον πιστοποιημένο αποστολέα ή τον πιστοποιημένο παραλήπτη που αποστέλλει ή παραλαμβάνει μόνο περιστασιακά προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., η εγγραφή στο μητρώο που αναφέρεται στις περ. ιστ) και ιζ) του άρθρου 52 περιορίζεται σε συγκεκριμένη ποσότητα προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, σε έναν μόνο παραλήπτη ή αποστολέα και σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Η προσωρινή πιστοποίηση του πρώτου εδαφίου, με την επιφύλαξη των απαιτήσεων των περ. ιστ) και ιζ) του άρθρου 52, παρέχεται επίσης σε ιδιώτες που ενεργούν ως αποστολείς ή παραλήπτες αν τα προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. παραδίδονται για εμπορικούς σκοπούς δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 54.

7.

Όταν προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. πρόκειται να διακινηθούν, σύμφωνα με τα άρθρα 54, 55, 56 και 57, ο πιστοποιημένος αποστολέας υποβάλλει σχέδιο ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου στην τελωνειακή αρχή του τόπου αποστολής, χρησιμοποιώντας το μηχανοργανωμένο σύστημα.

8.

Η τελωνειακή αρχή του τόπου αποστολής επαληθεύει, ηλεκτρονικά, τα στοιχεία που αναφέρονται στο σχέδιο απλουστευμένου ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου. Εάν τα εν λόγω στοιχεία δεν είναι έγκυρα, ενημερώνεται, πάραυτα, ο πιστοποιημένος αποστολέας. Εάν τα εν λόγω στοιχεία είναι έγκυρα, η τελωνειακή αρχή αποδίδει στο έγγραφο μοναδικό απλουστευμένο διοικητικό κωδικό αναφοράς και τον κοινοποιεί στον πιστοποιημένο αποστολέα.

9.

Μετά την απόδοση του απλουστευμένου διοικητικού κωδικού αναφοράς, οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές διαβιβάζουν, πάραυτα, το ηλεκτρονικό απλουστευμένο διοικητικό έγγραφο στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους προορισμού, οι οποίες το προωθούν στον πιστοποιημένο παραλήπτη.

10.

Ο πιστοποιημένος αποστολέας παρέχει στο πρόσωπο που συνοδεύει τα προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. ή αν κανένα πρόσωπο δεν συνοδεύει τα προϊόντα, στον μεταφορέα, τον μοναδικό απλουστευμένο διοικητικό κωδικό αναφοράς. Το πρόσωπο που συνοδεύει τα προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. ή ο μεταφορέας παρέχει τον κωδικό στις αρμόδιες αρχές κάθε φορά που θα το ζητήσουν κατά τη διάρκεια της διακίνησης.

11.

Κατά τη διακίνηση προϊόντων που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. δυνάμει των άρθρων 54, 55, 56 και 57, ο πιστοποιημένος αποστολέας μπορεί, χρησιμοποιώντας το μηχανοργανωμένο σύστημα, να αλλάξει τον προορισμό προς άλλον τόπο παράδοσης στο ίδιο κράτος μέλος της Ε.Ε., τον οποίο διαχειρίζεται ο ίδιος πιστοποιημένος παραλήπτης ή προς τον τόπο αποστολής. Προς τον σκοπό αυτόν, ο πιστοποιημένος αποστολέας υποβάλλει σχέδιο ηλεκτρονικού εγγράφου αλλαγής προορισμού στις τελωνειακές αρχές, χρησιμοποιώντας το μηχανοργανωμένο σύστημα.

12.

Κατά την παραλαβή των προϊόντων που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση και διακινούνται σύμφωνα με τα άρθρα 54, 55 και 57, ο πιστοποιημένος παραλήπτης, χωρίς καθυστέρηση και το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της διακίνησης, εκτός των περιπτώσεων που κρίνονται δεόντως δικαιολογημένες από τις τελωνειακές αρχές, υποβάλλει αναφορά για την παραλαβή τους χρησιμοποιώντας το μηχανοργανωμένο σύστημα.

13.

Η τελωνειακή αρχή του τόπου προορισμού επαληθεύει, ηλεκτρονικά, τα στοιχεία που αναφέρονται στην αναφορά παραλαβής. Εάν τα στοιχεία αυτά δεν είναι την καταχώρηση της αναφοράς παραλαβής και τη διαβιβάζει στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής. Η αναφορά παραλαβής θεωρείται επαρκής απόδειξη ότι ο πιστοποιημένος παραλήπτης έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες διατυπώσεις και έχει, κατά περίπτωση και εφόσον τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα δεν εξαιρούνται από την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης, καταβάλλει κάθε πληρωμή τυχόν οφειλόμενου ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κράτος μέλος προορισμού ή ενταχθεί σε καθεστώς αναστολής σύμφωνα με τα άρθρα 61 έως 63.

14.

Οι αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής διαβιβάζουν την αναφορά παραλαβής στον πιστοποιημένο αποστολέα.

15.

Ο Ε.Φ.Κ. που έχει καταβληθεί στο εσωτερικό της χώρας από τον πιστοποιημένο αποστολέα επιστρέφεται, κατόπιν αίτησής του και βάσει της αναφοράς παραλαβής που αποστέλλεται από το κράτος προορισμού μέσω του μηχανοργανωμένου συστήματος, σύμφωνα με τους όρους και τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 65.

Άρθρο 56

Εφεδρικές διαδικασίες και έγγραφα Ανάκτηση δεδομένων - Εναλλακτικές αποδείξεις παραλαβής προϊόντων που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους, προκειμένου να παραδοθούν στο έδαφος άλλου κράτους μέλους για εμπορικούς σκοπούς

1.

Κατά παρέκκλιση των παρ. 7 έως 11 του άρθρου 55, εάν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο στο κράτος μέλος αποστολής, ο πιστοποιημένος αποστολέας μπορεί να αρχίζει διακίνηση υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, εφόσον:

  • α) τα προϊόντα συνοδεύονται από εφεδρικό έγγραφο,

το οποίο περιέχει τα ίδια στοιχεία με το σχέδιο ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 55,

  • β) ο πιστοποιημένος αποστολέας ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής πριν από

την έναρξη της διακίνησης. Αν ο τόπος αποστολής των προϊόντων βρίσκεται στο εσωτερικό της χώρας, ο πιστοποιημένος αποστολέας πριν από την έναρξη της διακίνησης υποβάλλει αντίγραφο του εγγράφου της περ. α) για την ενδεχόμενη επαλήθευση των στοιχείων που περιέχονται σε αυτό και, εφόσον για τη μη διαθεσιμότητα του μηχανοργανωμένου συστήματος ευθύνεται ο ίδιος, ενημερώνει σχετικά με τους λόγους της μη διαθεσιμότητας.

2.

Μόλις αποκατασταθεί η διαθεσιμότητα του μηχανοργανωμένου συστήματος, ο αποστολέας υποβάλλει για τη συγκεκριμένη διακίνηση σχέδιο ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου κατά την παρ. 7 του άρθρου 55. Μόλις επαληθευτούν τα στοιχεία που αναφέρονται στο σχέδιο ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου, κατά την παρ. 8 του άρθρου 55, αν τα εν λόγω στοιχεία είναι έγκυρα, το έγγραφο αυτό αντικαθιστά το εφεδρικό έγγραφο που αναφέρεται στην περ. α) της παρ. 1 του παρόντος. Οι παρ. 9 και 12 έως 15 του άρθρου 55 εφαρμόζονται αναλογικά.

3.

Ο πιστοποιημένος αποστολέας φυλάσσει αντίγραφο του εφεδρικού εγγράφου που αναφέρεται στην περ. α) της παρ. 1 στα λογιστικά του αρχεία.

4.

Όταν το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο στο κράτος μέλος αποστολής, ο πιστοποιημένος αποστολέας μπορεί να τροποποιήσει τον προορισμό των προϊόντων, όπως αναφέρεται στην παρ. 11 του άρθρου 55, και να κοινοποιήσει τις εν λόγω πληροφορίες στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής χρησιμοποιώντας εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας. Ο πιστοποιημένος αποστολέας ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής πριν από την έναρξη αλλαγής του προορισμού. Οι παρ. 2 και 3 εφαρμόζονται αναλογικά.

5.

Όταν υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα πρόκειται να διακινηθούν δυνάμει των άρθρων 54, 55, 56 και 57 και η αναφορά παραλαβής δεν είναι δυνατό να υποβληθεί κατά τη λήξη της διακίνησης των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 55, είτε διότι το μηχανοργανωμένο σύστημα δεν είναι διαθέσιμο στο κράτος μέλος προορισμού είτε διότι δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που αναφέρονται στην παρ. 2 του παρόντος, ο πιστοποιημένος παραλήπτης υποβάλλει στην τελωνειακή αρχή του τόπου προορισμού, εκτός από δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, εφεδρικό έγγραφο στο οποίο περιέχονται τα ίδια στοιχεία με την αναφορά παραλαβής και δηλώνεται η λήξη της διακίνησης. Οι αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους προορισμού αποστέλλουν αντίγραφο του εφεδρικού εγγράφου που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο στις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής, εκτός εάν η αναφορά παραλαβής είναι δυνατό να τους υποβληθεί σύντομα από τον πιστοποιημένο παραλήπτη μέσω του μηχανοργανωμένου συστήματος, όπως προβλέπεται στην παρ. 12 του άρθρου 55 ή εκτός από δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις. Οι αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής διαβιβάζουν το αντίγραφο στον πιστοποιημένο αποστολέα ή το φυλάσσουν, ώστε να είναι στη διάθεση του πιστοποιημένου αποστολέα. Μόλις αποκατασταθεί η διαθεσιμότητα του μηχανοργανωμένου συστήματος στο κράτος μέλος προορισμού ή ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που αναφέρονται στην παρ. 2, ο πιστοποιημένος παραλήπτης υποβάλλει αναφορά παραλαβής, σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 55. Οι παρ. 13 και 14 του άρθρου 55 εφαρμόζονται αναλογικά.

6.

Με την επιφύλαξη της παρ. 5, η αναφορά παραλαβής που απαιτείται σύμφωνα με την παρ. 12 του άρθρου 55, συνιστά απόδειξη ότι τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα έχουν παραδοθεί στον πιστοποιημένο παραλήπτη.

7.

Κατά παρέκκλιση της παρ. 6, αν δεν υπάρχει αναφορά παραλαβής για λόγους άλλους από εκείνους που Ε.Φ.Κ. προϊόντα που απεστάλησαν έχουν φθάσει στον προορισμό τους. Το εφεδρικό έγγραφο που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5 συνιστά κατάλληλο αποδεικτικό στοιχείο για τους σκοπούς του πρώτου εδαφίου της παρούσας.

8.

Αν η θεώρηση από τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους προορισμού γίνεται αποδεκτή από τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους αποστολής, κρίνεται ότι αποτελεί επαρκή απόδειξη για το ότι ο πιστοποιημένος παραλήπτης έχει ολοκληρώσει όλες τις αναγκαίες διατυπώσεις και έχει προβεί σε τυχόν καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης που οφείλεται στο κράτος μέλος προορισμού.

Άρθρο 57

Διακίνηση προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση μεταξύ δύο τόπων στο έδαφος της χώρας μέσω του εδάφους άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης Η διακίνηση υποκειμένων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων που έχουν ήδη τεθεί σε ανάλωση στο εσωτερικό της χώρας, προς προορισμό που βρίσκεται στο εσωτερικό της χώρας, μέσω του εδάφους άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε., διενεργείται υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) η διακίνηση πραγματοποιείται υπό την κάλυψη του

ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 55, μέσω κατάλληλης διαδρομής,

  • β) ο πιστοποιημένος παραλήπτης βεβαιώνει την παραλαβή των προϊόντων, σύμφωνα με τους ισχύοντες

κανόνες,

  • γ) ο πιστοποιημένος αποστολέας και ο πιστοποιημένος

παραλήπτης αποδέχονται κάθε έλεγχο που επιτρέπει στις αρμόδιες αρχές να διαπιστώνουν την πραγματική παραλαβή των προϊόντων.

Άρθρο 58

Απόκτηση από ιδιώτη

1.

Για τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, τα οποία αποκτά ιδιώτης για δική του χρήση και τα οποία μεταφέρει, αυτοπροσώπως, από το έδαφος ενός κράτους-μέλους στο έδαφος άλλου κράτους μέλους, οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης οφείλονται μόνο στο κράτος μέλος, όπου τα προϊόντα αυτά αποκτώνται.

2.

Για να προσδιοριστεί κατά πόσο τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, τα οποία αναφέρονται στην παρ. 1, προορίζονται για ίδια χρήση ενός ιδιώτη, λαμβάνονται υπόψη από τις αρμόδιες αρχές τουλάχιστον τα εξής στοιχεία:

  • α) η εμπορική ιδιότητα του κατόχου και οι λόγοι κατοχής των υποκείμενων σε ειδικό φόρο κατανάλωσης

προϊόντων,

  • β) ο τόπος όπου βρίσκονται τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντα ή, ανάλογα με την περίπτωση, ο χρησιμοποιούμενος τρόπος μεταφοράς,

  • γ) κάθε έγγραφο σχετικό με τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντα,

  • δ) η φύση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων,
  • ε) η ποσότητα των προϊόντων.
3.

Για την εφαρμογή της περ. ε) της παρ. 2, ως αποδεικτικό στοιχείο, ορίζονται ενδεικτικά τα ακόλουθα ποσοτικά όρια, ανά προϊόν:

  • α) για τα προϊόντα καπνού:
  • αα) τσιγάρα: οκτακόσια (800) τεμάχια,
  • αβ) πουράκια (πούρα βάρους όχι πάνω από 3 γρ. το

τεμάχιο): τετρακόσια (400) τεμάχια,

  • αγ) πούρα: διακόσια (200) τεμάχια,
  • αδ) καπνός για κάπνισμα: ένα (1) κιλό,
  • β) για τα αλκοολούχα ποτά:
  • βα) οινοπνευματώδη ποτά: δέκα (10) λίτρα,
  • ββ) ενδιάμεσα προϊόντα: είκοσι (20) λίτρα,
  • βγ) οίνοι: ενενήντα (90) λίτρα (από τους οποίους το

πολύ εξήντα (60) λίτρα αφρώδεις),

  • βδ) μπύρες: εκατόν δέκα (110) λίτρα.
4.

Ο Ε.Φ.Κ. πετρελαιοειδών προϊόντων, τα οποία έχουν ήδη τεθεί σε ανάλωση σε άλλο κράτος-μέλος, καθίσταται απαιτητός και εισπράττεται από τις αρμόδιες αρχές, εάν η μεταφορά αυτών των προϊόντων στη χώρα γίνεται με ανορθόδοξους τρόπους από ιδιώτη ή για λογαριασμό ιδιώτη. Ως ανορθόδοξες μεταφορές θεωρούνται οι μεταφορές καυσίμων κινητήρων, όταν τα καύσιμα δεν μεταφέρονται στη δεξαμενή των οχημάτων ή σε κατάλληλο εφεδρικό δοχείο, καθώς και η μεταφορά υγρών καυσίμων θέρμανσης όταν δεν γίνεται με βυτιοφόρα που χρησιμοποιούνται για λογαριασμό οικονομικών φορέων.

Άρθρο 59

Πωλήσεις εξ αποστάσεως

1.

Τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα τα οποία έχουν ήδη τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και αγοράζονται από πρόσωπο που δεν έχει την ιδιότητα του εγκεκριμένου αποθηκευτή, του εγγεγραμμένου παραλήπτη ή του πιστοποιημένου παραλήπτη, είναι εγκατεστημένο στο εσωτερικό της χώρας και δεν ασκεί ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα και τα οποία αποστέλλονται ή μεταφέρονται στο εσωτερικό της χώρας άμεσα ή έμμεσα από αποστολέα που ασκεί ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα ή για λογαριασμό του, υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ..

2.

Στην περίπτωση της παρ. 1, ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός και καταβάλλεται κατά την παράδοση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων στο εσωτερικό της χώρας. Οι όροι υπό τους οποίους ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός, καθώς και ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι αυτοί που ισχύουν τη στιγμή κατά την οποία ο φόρος καθίσταται απαιτητός.

3.

Υπόχρεος για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι ο αποστολέας ή ο φορολογικός αντιπρόσωπος αυτού. Ο φορολογικός αντιπρόσωπος είναι εγκατεστημένος στο εσωτερικό της χώρας και εγκεκριμένος από την αρμόδια τελωνειακή αρχή. Αν ο αποστολέας ή ο φορολογικός του αντιπρόσωπος δεν έχει τηρήσει τις υποχρεώσεις της περ. α) της παρ. 4, υπόχρεος για την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι ο παραλήπτης των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων.

  • α) πριν από την αποστολή των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ.

προϊόντων, εγγράφεται στα μητρώα και εγγυάται την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αρμόδια τελωνειακή αρχή,

  • β) καταβάλλει τον Ε.Φ.Κ. στην αρμόδια τελωνειακή

αρχή την ημέρα άφιξης των προϊόντων ή το αργότερο την επόμενη εργάσιμη ημέρα,

  • γ) τηρεί λογιστική απεικόνιση των παραδιδόμενων

υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων.

5.

Στην περίπτωση αποστολής προϊόντων από το εσωτερικό της χώρας σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., ο Ε.Φ.Κ. που επιβλήθηκε στο εσωτερικό της χώρας επιστρέφεται, κατόπιν αιτήματος του αποστολέα, σύμφωνα με τους όρους και τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 65.

6.

Οι διασυνοριακές εξ αποστάσεως πωλήσεις προϊόντων καπνού μέσω διαδικτύου, τηλεπικοινωνιών ή κάθε άλλου τρόπου πώλησης που βασίζεται σε εξελισσόμενη τεχνολογία απαγορεύονται.

Άρθρο 60

Καταστροφές και απώλειες υποκείμενων σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο έδαφος ενός κράτους μέλους κατά τη μεταφορά τους στο έδαφος κράτους μέλους άλλου από το κράτος μέλος στο οποίο τέθηκαν σε ανάλωση

1.

Στις περιπτώσεις που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 54 και στην παρ. 1 του άρθρου 59, σε περίπτωση ολικής καταστροφής ή ανεπανόρθωτης απώλειας των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων κατά τη μεταφορά τους στο έδαφος κράτους μέλους της Ε.Ε. άλλου από το κράτος μέλος στο οποίο τέθηκαν σε ανάλωση, εξαιτίας τυχαίου συμβάντος ή ανωτέρας βίας ή κατόπιν έγκρισης των αρμόδιων αρχών του συγκεκριμένου κράτους μέλους για την καταστροφή των προϊόντων, ο Ε.Φ.Κ. δεν καθίσταται απαιτητός στο εν λόγω κράτος μέλος. Θεωρείται ότι τα προϊόντα έχουν υποστεί ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια, όταν δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ως προϊόντα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ..

2.

Σε περίπτωση μερικής απώλειας που οφείλεται στη φύση των προϊόντων κατά τη μεταφορά τους στο έδαφος κράτους μέλους άλλου από το κράτος μέλος, στο οποίο τέθηκαν σε ανάλωση, ο Ε.Φ.Κ. δεν καθίσταται απαιτητός σε αυτό το κράτος μέλος, εφόσον το ποσό της απώλειας δεν υπερβαίνει το κοινό όριο μερικής απώλειας που καθορίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα εν λόγω υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, εκτός εάν υπάρχει εύλογη αιτία απάτης ή παρατυπίας.

3.

Η ολική καταστροφή ή η ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων της παρ. 1 αποδεικνύεται κατά τρόπο ικανοποιητικό για τις αρμόδιες αρχές της χώρας, αν η εν λόγω ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, επήλθε στο εσωτερικό της ή όταν η απώλεια διαπιστώνεται στο εσωτερικό και δεν είναι δυνατός ο προσδιορισμός του τόπου όπου επήλθε. Στις περιπτώσεις διαπίστωσης ολικής καταστροφής ή ανεπανόρθωτης απώλειας, ολικής ή μερικής, των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, η εγγύηση που κατατίθεται σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 55 ή την περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 59 αποδεσμεύεται, πλήρως ή εν μέρει, κατά περίπτωση, με την προσκόμιση ικανοποιητικών αποδείξεων. ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ

Άρθρο 61

Παραγωγή - Μεταποίηση Κατοχή - Αποθήκευση

1.

Με την επιφύλαξη των διατάξεων αναφορικά με την προσωρινή εναπόθεση της περ. 11 του άρθρου 4 και με τα ειδικά καθεστώτα της υποπερ. β) της περ. 19 του ίδιου άρθρου, η παραγωγή, η μεταποίηση, η κατοχή και η αποθήκευση των προϊόντων του άρθρου 49, γίνονται σύμφωνα με το Μέρος Γ’. Όταν δεν έχει καταβληθεί ο Ε.Φ.Κ., τα ανωτέρω πραγματοποιούνται σε φορολογική αποθήκη.

2.

Όπου στο Μέρος Γ’ του παρόντος αναφέρεται ο όρος «μεταποίηση», εννοείται μεταποίηση για λογαριασμό του ιδίου ή για λογαριασμό τρίτου.

Άρθρο 62

Σύσταση φορολογικών αποθηκών

1.

Για τη σύσταση και λειτουργία των φορολογικών αποθηκών απαιτείται άδεια της αρμόδιας αρχής, η οποία παρέχεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου με απόφασή της, χωριστά για κάθε κατηγορία προϊόντος.

2.

Οι τελωνειακές αρχές ασκούν εποπτεία και έλεγχο κατά τρόπο διαρκή ή περιοδικό στις φορολογικές αποθήκες, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 7 του άρθρου 196. Για τις φορολογικές αποθήκες ενεργειακών προϊόντων της παρ. 1 του άρθρου 71 εγκαθίστανται ολοκληρωμένα συστήματα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών.

3.

Όταν οι φορολογικές αποθήκες, οι οποίες λειτουργούν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, βρίσκονται σε μη κατοικημένη περιοχή ή έξω από την έδρα της αρμόδιας αρχής ή η λειτουργία τους εκκινεί και λήγει σε ώρες που δεν υπάρχει τακτική συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, οι οικείοι εγκεκριμένοι αποθηκευτές υποχρεούνται να εξασφαλίσουν, με δικά τους ή μισθωμένα μεταφορικά μέσα, την έγκαιρη μετακίνηση των υπαλλήλων της αρμόδιας αρχής, οι οποίοι εποπτεύουν και ελέγχουν τις εργασίες των αποθηκών αυτών.

Άρθρο 63

Αναγνώριση εγκεκριμένου αποθηκευτή

1.

Για τον χαρακτηρισμό προσώπου ως εγκεκριμένου αποθηκευτή απαιτείται άδεια της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, η οποία παρέχεται με απόφασή της, μετά από προηγούμενη αίτηση του ενδιαφερομένου.

2.

Για να παρασχεθεί η άδεια της παρ. 1, το ενδιαφερόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο, πρέπει: επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του, υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, τα οποία τελούν υπό αναστολή καταβολής του φόρου, εφόσον βρίσκονται σε φορολογική αποθήκη,

  • β) να μην έχει καταδικαστεί το φυσικό πρόσωπο ή,

προκειμένου περί νομικών προσώπων, ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού ή άλλα πρόσωπα, τα οποία, σύμφωνα με τον νόμο και το καταστατικό, δεσμεύουν με την υπογραφή τους το νομικό πρόσωπο βάσει τελεσίδικης ποινικής απόφασης, για παραβάσεις των περί λαθρεμπορίας διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 131 σε συνδυασμό με τα άρθρα 174 έως 191, ή για παραβάσεις του άρθρου 12 του ν. 2969/2001 (Α’ 281) ή για οποιοδήποτε άλλο αδίκημα που σχετίζεται με την πώληση, διανομή, αποθήκευση, παραλαβή ή αποστολή λαθραίων προϊόντων Ε.Φ.Κ., ή σχετική με τα ανωτέρω νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή να μην έχει εκδοθεί σε βάρος του τελεσίδικη απόφαση διοικητικού ή πολιτικού δικαστηρίου περί συμμετοχής σε πώληση, διανομή, αποθήκευση, παραλαβή ή αποστολή λαθραίων προϊόντων υποκειμένων σε Ε.Φ.Κ. ή σχετική με τα ανωτέρω νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες,

  • γ) να πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 10 του άρθρου 196.
3.

Ο εγκεκριμένος αποθηκευτής:

  • α) υποχρεούται:
  • αα) να εισάγει στη φορολογική αποθήκη του και να

προβαίνει στη λογιστική εγγραφή, με την περάτωση της διακίνησης, όλων των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, τα οποία διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής, εκτός εάν εφαρμόζεται η παρ. 3 του άρθρου 121,

  • αβ) να τηρεί για κάθε φορολογική αποθήκη λογιστικά βιβλία των αποθεμάτων και των διακινήσεων των

προϊόντων,

  • αγ) να αποδέχεται οποιονδήποτε έλεγχο,
  • αδ) να παρέχει εγγύηση προς το Δημόσιο για τη διασφάλιση των συμφερόντων του,
  • αε) να συμμορφώνεται με άλλες υποχρεώσεις που

επιβάλλουν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε.,

  • αστ) να διαθέτει εντός των αποθηκών και αδαπάνως

για το Δημόσιο κατάλληλο και ασφαλή στεγασμένο χώρο για την εγκατάσταση της αρμόδιας αρχής προς διενέργεια των κατά περίπτωση απαιτούμενων εργασιών και διατυπώσεων,

  • αζ) να ενημερώνει την αρμόδια αρχή για οποιαδήποτε

μεταβολή των δεδομένων που έχουν ληφθεί υπόψη για τη χορήγηση της άδειας και να παρέχει τα επιβαλλόμενα από αυτήν πρόσθετα διασφαλιστικά μέτρα,

  • β) επέχει ευθύνη έναντι του Δημοσίου για τους φόρους

που αναλογούν στα προϊόντα,

  • γ) ευθύνεται για τις πράξεις των αποθηκαρίων των

αποθηκών αυτών σε περίπτωση καταλογισμού τους από την αρμόδια αρχή.

Άρθρο 64

Καταστροφές και απώλειες προϊόντων που τελούν υπό καθεστώς αναστολής

1.

Η ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, προϊόντων που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. και τελούν υπό καθεστώς αναστολής από αιτία οφειλόμενη στην ίδια τη φύση του προϊόντος, σε τυχαίο γεγονός ή ανωτέρα βία ή κατόπιν άδειας των αρμόδιων αρχών για καταστροφή των προϊόντων, δεν θεωρείται θέση σε ανάλωση. Θεωρείται ότι τα προϊόντα έχουν υποστεί ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια όταν δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ως προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ..

2.

Η ολική καταστροφή ή η ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων της παρ. 1 αποδεικνύεται κατά τρόπο ικανοποιητικό για τις αρμόδιες αρχές, εάν η εν λόγω ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, επήλθε στο εσωτερικό της χώρας ή όταν η απώλεια διαπιστώνεται στο εσωτερικό της χώρας και δεν είναι δυνατός ο προσδιορισμός του τόπου όπου επήλθε. Στις περιπτώσεις διαπίστωσης ολικής καταστροφής ή ανεπανόρθωτης απώλειας, ολικής ή μερικής, των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων, η εγγύηση που κατατίθεται, σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 121 αποδεσμεύεται, πλήρως ή εν μέρει, κατά περίπτωση, με την προσκόμιση ικανοποιητικών αποδείξεων.

3.

Μερική απώλεια, η οποία οφείλεται στη φύση των προϊόντων και επέρχεται κατά τη διακίνηση υπό καθεστώς αναστολής μεταξύ των κρατών μελών, δεν θεωρείται θέση σε ανάλωση, εφόσον το ποσό της απώλειας είναι χαμηλότερο από το κοινό όριο μερικής απώλειας που καθορίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα εν λόγω υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, εκτός εάν οι αρμόδιες αρχές έχουν εύλογη αιτία να υποπτευθούν απάτη ή παρατυπία. Το τμήμα της μερικής απώλειας που υπερβαίνει το κοινό όριο μερικής απώλειας για τα εν λόγω υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα θεωρείται ως θέση σε ανάλωση. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΦΟΡΟΥ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ

Άρθρο 65

Επιστροφή ή διαγραφή του φόρου Βεβαίωση και είσπραξη εκ των υστέρων

1.

Τα προϊόντα που έχουν τεθεί σε ανάλωση στο εσωτερικό της χώρας δύνανται, στις περιπτώσεις της παρ. 15 του άρθρου 55, της παρ. 5 του άρθρου 59 και της παρ. 4 του άρθρου 130, να αποτελέσουν, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, αντικείμενο επιστροφής ή διαγραφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, εφόσον τα προϊόντα αυτά δεν πρόκειται να καταναλωθούν στο εσωτερικό της χώρας. Αν τα προϊόντα αυτά φέρουν φορολογικά επισήματα, ήτοι ένσημες ταινίες φορολογίας καπνού ή αλκοολούχων ποτών, πριν από την αποστολή τους και προκειμένου να επιστραφεί ο Ε.Φ.Κ., προσκομίζονται για καταστροφή τα επισήματα αυτά στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. μόνο εφόσον ο φόρος αυτός έχει καταστεί απαιτητός και έχει εισπραχθεί στο άλλο κράτος μέλος, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της παρ. 2 του ίδιου άρθρου.

3.

Στην περίπτωση της παρ. 5 του άρθρου 59, ο Ε.Φ.Κ. που επιβλήθηκε στο εσωτερικό της χώρας επιστρέφεται, κατόπιν αιτήματος του αποστολέα, εφόσον ο ίδιος ή ο φορολογικός του αντιπρόσωπος έχει ακολουθήσει στο κράτος μέλος προορισμού τις διαδικασίες της παρ. 4 του ίδιου άρθρου.

4.

Πέραν των προβλεπομένων στην παρ. 1, στις περιπτώσεις που υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα φέρουν φορολογικά επισήματα, ήτοι ένσημες ταινίες φορολογίας καπνού ή αλκοολούχων ποτών, ποσά που καταβλήθηκαν ή αποτέλεσαν αντικείμενο εγγύησης για την απόκτησή τους, πλην της αξίας τους, επιστρέφονται, διαγράφονται ή αποδεσμεύονται, κατά περίπτωση, από την αρμόδια αρχή εάν ο Ε.Φ.Κ. έχει καταστεί απαιτητός και έχει εισπραχθεί σε άλλο κράτος μέλος. Το ποσό του ειδικού φόρου κατανάλωσης, το οποίο καταβλήθηκε ή αποτέλεσε αντικείμενο εγγύησης επιστρέφεται, διαγράφεται ή αποδεσμεύεται με την προσκόμιση στην αρμόδια αρχή, ικανοποιητικής απόδειξης ότι τα φορολογικά επισήματα έχουν αφαιρεθεί ή καταστραφεί.

5.

Ο Ε.Φ.Κ. που έχει βεβαιωθεί για προϊόντα που έχουν τεθεί σε ανάλωση με απαλλαγή από τον φόρο αυτόν, βάσει του Μέρους Γ’ διαγράφεται, εάν τα προϊόντα μετά τη θέση τους σε ανάλωση υπέστησαν ολική καταστροφή ή ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, εξαιτίας τυχαίων περιστατικών ή ανωτέρας βίας, ή με σχετική για την καταστροφή τους έγκριση από τις αρμόδιες αρχές. Η ολική καταστροφή ή η ανεπανόρθωτη απώλεια, ολική ή μερική, πρέπει να αποδεικνύεται κατά τρόπο ικανοποιητικό για τις αρμόδιες αρχές.

6.

Οι ρυθμίσεις περί συμπληρωματικής βεβαίωσης και είσπραξης εκ των υστέρων του άρθρου 27, καθώς και οι ρυθμίσεις περί αχρεωστήτως εισπραχθέντων του άρθρου 28 εφαρμόζονται ανάλογα και για τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα.

Άρθρο 66

Πωλήσεις από καταστήματα αφορολογήτων ειδών

1.

Τα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. προϊόντα, τα οποία διατίθενται από τα καταστήματα αφορολογήτων ειδών και τα οποία μεταφέρονται στις προσωπικές αποσκευές των ταξιδιωτών που μεταβαίνουν σε τρίτο έδαφος ή σε τρίτη χώρα αεροπορικώς ή διά θαλάσσης απαλλάσσονται από την καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

2.

Τα προϊόντα τα οποία διατίθενται μέσα σε αεροσκάφος ή πλοίο κατά τη διάρκεια της πτήσης ή του πλου προς τρίτο έδαφος ή τρίτη χώρα αντιμετωπίζονται κατά τον ίδιο τρόπο με τα προϊόντα τα οποία διατίθενται από τα καταστήματα αφορολογήτων ειδών.

3.

Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

  • α) «κατάστημα αφορολόγητων ειδών»: κατάστημα

που βρίσκεται μέσα σε αερολιμένα ή λιμένα και πληροί τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τις οικείες διατάξεις,

  • β) «ταξιδιώτης που μεταβαίνει σε τρίτο έδαφος ή σε

τρίτη χώρα»: επιβάτης κάτοχος αεροπορικού εισιτηρίου ή εισιτηρίου θαλάσσιας διαδρομής, στο οποίο ως τελικός προορισμός αναφέρεται αερολιμένας ή λιμένας τρίτου εδάφους ή τρίτης χώρας.

Άρθρο 67

Απαλλαγές από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

1.

Απαλλάσσονται από τον Ε.Φ.Κ. τα προϊόντα που αναφέρονται στο άρθρο 49 του παρόντος, εφόσον προορίζονται να χρησιμοποιηθούν:

  • α) στο πλαίσιο διπλωματικών ή προξενικών σχέσεων,
  • β) από αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς και

από τα μέλη των οργανισμών αυτών, μέσα στα όρια και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τις διεθνείς συμβάσεις για την ίδρυσή τους ή από τις συμφωνίες για την έδρα τους,

  • γ) από τις ένοπλες δυνάμεις κάθε κράτους που συμμετέχει στη συνθήκη του Βορείου Ατλαντικού πλην του

κράτους μέλους εντός του οποίου είναι απαιτητός ο Ε.Φ.Κ., εφόσον προορίζονται για χρήση από τις δυνάμεις αυτές ή από το πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει, ή για τον εφοδιασμό των λεσχών ή των κυλικείων τους,

  • δ) από τις ένοπλες δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου

που σταθμεύουν στην Κύπρο, σύμφωνα με τη συνθήκη εγκαθίδρυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας της 16ης Αυγούστου 1960, για χρήση από τις εν λόγω ένοπλες δυνάμεις ή από το πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει ή για τον εφοδιασμό των λεσχών ή των κυλικείων τους,

  • ε) για κατανάλωση στο πλαίσιο συμφωνίας που συνάπτεται με τρίτες χώρες ή διεθνείς οργανισμούς, εφόσον αυτή

η συμφωνία γίνεται δεκτή ή επιτρέπεται να υπαχθεί σε καθεστώς απαλλαγής από τον φόρο προστιθέμενης αξίας,

  • στ) από τις Ένοπλες Δυνάμεις οποιουδήποτε κράτους

μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης πλην της Ελλάδας, για χρήση από τις δυνάμεις αυτές ή από το πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει, ή για εφοδιασμό των λεσχών ή των κυλικείων τους, εφόσον οι δυνάμεις αυτές συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας.

2.

Προϊόντα υποκείμενα σε Ε.Φ.Κ. που διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής από το έδαφος ενός κράτους μέλους στο έδαφος άλλου κράτους μέλους και υπόκεινται σε απαλλαγή, σύμφωνα με την παρ. 1, συνοδεύονται από πιστοποιητικό απαλλαγής, στο οποίο διευκρινίζονται η φύση και η ποσότητα των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων που πρόκειται να παραδοθούν, η αξία των προϊόντων και η ταυτότητα του απαλλασσόμενου παραλήπτη, καθώς και το κράτος μέλος υποδοχής που πιστοποιεί την απαλλαγή. Το έντυπο που χρησιμοποιείται για το πιστοποιητικό απαλλαγής καθορίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

3.

Η διαδικασία που προβλέπεται στα άρθρα 125 και 126 δεν εφαρμόζεται στη διακίνηση των υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. προϊόντων υπό καθεστώς αναστολής προς τις ένοπλες δυνάμεις που αναφέρονται στην περ. γ) της παρ. 1,

4.

Απαλλάσσονται του Ε.Φ.Κ. τα προϊόντα που προορίζονται για τον εφοδιασμό αεροσκαφών. Για την απαλλαγή εφαρμόζεται το άρθρο 35.

ΤΜΗΜΑ Δ’

ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 68

Πωλήσεις προϊόντων που έχουν τεθεί σε ανάλωση από καταστήματα πλοίων και αεροσκαφών

1.

Οι επιτηδευματίες που εκμεταλλεύονται καταστήματα σε πλοία και αεροσκάφη που εκτελούν ενδοενωσιακά ταξίδια και επιθυμούν να διενεργούν πωλήσεις προϊόντων στο εσωτερικό της χώρας, κατά τη διάρκεια της ενδοενωσιακής πτήσης ή του ενδοενωσιακού θαλάσσιου πλου σε επιβάτες, προκειμένου να τα μεταφέρουν με τις αποσκευές τους, οφείλουν να το δηλώσουν στην αρμόδια τελωνειακή αρχή και να λάβουν σχετική έγκριση.

2.

Για τα προϊόντα που πωλούνται με τις προϋποθέσεις της παρ. 1, τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. και διακινούνται υπό την κάλυψη του ηλεκτρονικού απλουστευμένου διοικητικού εγγράφου που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 55, ο Ε.Φ.Κ. καθίσταται απαιτητός με την πώληση των προϊόντων στο εσωτερικό της χώρας και αποδίδεται από τον επιτηδευματία που εκμεταλλεύεται το κατάστημα. Αν η έδρα της επαγγελματικής δραστηριότητας του επιτηδευματία είναι σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., τις φορολογικές του υποχρεώσεις αναλαμβάνει ο εγκατεστημένος στο εσωτερικό της χώρας και εγκεκριμένος από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων φορολογικός του αντιπρόσωπος.

3.

Στις περιπτώσεις της παρ. 1 ο επιτηδευματίας που εκμεταλλεύεται το κατάστημα ή ο φορολογικός του αντιπρόσωπος υποχρεούται:

  • α) να παρέχει εγγύηση για την καταβολή του Ειδικού

Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) που αναλογεί στα προς πώληση προϊόντα,

  • β) να καταβάλει τον Ε.Φ.Κ. με την πώληση αυτών,
  • γ) να θέτει στη διάθεση του ελέγχου κάθε απαραίτητο

στοιχείο ή έγγραφο, που κρίνεται από την αρμόδια αρχή αναγκαίο ή χρήσιμο, για την εξακρίβωση της καταβολής των οφειλόμενων φόρων.

4.

Τα πρόσωπα της παρ. 2 καταβάλλουν τον Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στις πωλήσεις κάθε δεκαπενθημέρου του μήνα, μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, με τις ίδιες διαδικασίες που εφαρμόζονται για την είσπραξη του φόρου κατά την έξοδο των προϊόντων από το καθεστώς αναστολής.

5.

Ο Ε.Φ.Κ. που έχει καταβληθεί στο εσωτερικό της χώρας για προϊόντα τα οποία πωλούνται σε επιβάτες στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους επιστρέφεται.

Άρθρο 69

Μικροί οινοπαραγωγοί

1.

Απαλλάσσονται από τις σχετικές με τη διακίνηση και τον έλεγχο υποχρεώσεις που προβλέπονται από το Τμήμα Β’ του Κεφαλαίου Α’ και το Τμήμα Β’ του Κεφαλαίου Ε’ του Μέρους Γ’, οι μικροί οινοπαραγωγοί που παράγουν κατά μέσο όρο κάτω των χιλίων εκατόλιτρων (1.000 ΚΙ) οίνου ανά αμπελουργική περίοδο, βάσει της μέσης ετήσιας παραγωγής για τουλάχιστον τρεις (3) συνεχόμενες αμπελουργικές περιόδους, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου  2 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2018/273 της Επιτροπής της 11ης Δεκεμβρίου 2017 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το καθεστώς αδειοδότησης αμπελοφυτεύσεων, το αμπελουργικό μητρώο, τα συνοδευτικά έγγραφα και την πιστοποίηση, τα βιβλία εισερχομένων και εξερχομένων, τις υποχρεωτικές δηλώσεις, τις κοινοποιήσεις και τη δημοσίευση κοινοποιηθεισών πληροφοριών, και τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τους σχετικούς ελέγχους και κυρώσεις, την τροποποίηση των Κανονισμών της Επιτροπής (ΕΚ) 555/2008, (ΕΚ) 606/2009 και (ΕΚ) 607/2009 και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 436/2009 της Επιτροπής και του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2015/560 της Επιτροπής (L 58).

2.

Όταν οι μικροί οινοπαραγωγοί της παρ. 1 πραγματοποιούν οι ίδιοι ενδοενωσιακές συναλλαγές, ενημερώνουν τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές και συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στον ανωτέρω κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2018/273 της Επιτροπής.

3.

Όταν οι μικροί οινοπαραγωγοί απαλλάσσονται από υποχρεώσεις σύμφωνα με την παρ. 1, ο παραλήπτης ενημερώνει, μέσω του εγγράφου που απαιτείται από τον ανωτέρω κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2018/273 ή με αναφορά σε αυτό, τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους προορισμού για τις παραδόσεις οίνου που έχουν παραληφθεί.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Άρθρο 70

Πεδίο εφαρμογής

1.

Ως ενεργειακά προϊόντα για την εφαρμογή του Μέρους Γ’ του παρόντος Κώδικα θεωρούνται τα ακόλουθα προϊόντα:

  • α) Σογιέλαιο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1507).

  • β) Αραχιδέλαιο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1508).

  • γ) Ελαιόλαδο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1509).

  • δ) Άλλα λάδια και τα κλάσματά τους, που λαμβάνονται

αποκλειστικά από ελιές, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα και μείγματα από αυτά τα λάδια ή τα κλάσματα με λάδια ή κλάσματα της κλάσης 1509 (κωδικός Σ.Ο. 1510).

  • στ) Λάδια ηλιοτρόπιου, κνήκου ή βαμβακιού και τα

κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1512).

  • ζ) Λάδια κοκοφοίνικα (λάδι κοπρά), λαχανοφοίνικα

(φοινοκοπυρηνέλαιο) ή babassu και τα κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1513).

  • η) Λάδια αγριογογγύλης, αγριοκράμβης ή σιναπιού

και τα κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1514).

  • θ) Άλλα φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια (στα οποία

περιλαμβάνεται και το λάδι jojoba) και τα κλάσματά τους, σταθερά, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1515).

  • ι) Ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια και τα

κλάσματά τους, μερικώς ή ολικώς υδρογονωμένα, διεστεροποιημένα, επανεστεροποιημένα ή ελαϊδινισμένα (με ισομέρεια λιπαρών οξέων), έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι αλλιώς παρασκευασμένα (κωδικός Σ.Ο. 1516).

  • ια) Μαργαρίνη. Βρώσιμα μείγματα ή παρασκευάσματα από ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη ή λάδια ή από

τα κλάσματα διαφόρων λιπών ή λαδιών του κεφαλαίου αυτού, άλλα από τα λίπη και λάδια διατροφής και τα κλάσματά τους της κλάσης 1516 (κωδικός Σ.Ο. 1517).

  • ιβ) Ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια και τα

κλάσματά τους, θερμικά επεξεργασμένα (βρασμένα ή ψημένα), οξειδωμένα, αφυδατωμένα, θειωμένα, εμφυσημένα, πολυμερισμένα με απλή θέρμανση ή αλλιώς χημικώς τροποποιημένα, με εξαίρεση εκείνα της κλάσης 1516. Μη βρώσιμα μείγματα ή παρασκευάσματα από ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη ή λάδια ή από τα κλάσματα διαφόρων λιπών ή λαδιών του κεφαλαίου αυτού που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού (κωδικός Σ.Ο. 1518). Τα προϊόντα των περ. α) έως και ιβ) θεωρούνται ενεργειακά, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα θέρμανσης ή ως καύσιμα κινητήρων.

  • ιγ) Λιθάνθρακες. Πλίνθοι, σφαίρες και παρόμοια στερεά καύσιμα που λαμβάνονται από τον λιθάνθρακα

(κωδικός Σ.Ο. 2701).

  • ιδ) Λιγνίτες, έστω και συσσωματωμένοι, με εξαίρεση

τον γαγάτη (κωδικός Σ.Ο. 2702).

  • ιε) Οπτάνθρακας (κοκ) και ημιοπτάνθρακας από λιθάνθρακα, λιγνίτη ή τύρφη, έστω και συσσωματωμένοι.

Άνθρακας αποστακτικού κέρατος (κωδικός Σ.Ο. 2704).

  • ιστ) Αέριο από λιθάνθρακα, υδραέριο, φτωχό αέριο και

παρόμοια αέρια, με εξαίρεση τα αέρια πετρελαίου και άλλους αεριώδεις υδρογονάνθρακες (κωδικός Σ.Ο. 2705).

  • ιζ) Πίσσες από λιθάνθρακα, λιγνίτη ή τύρφη και άλλες

ορυκτές πίσσες, έστω και αφυδατωμένες ή μερικώς αποσταγμένες, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι πίσσες που έχουν ανασυσταθεί (κωδικός Σ.Ο. 2706).

  • ιη) Λάδια και άλλα προϊόντα που προέρχονται από την

απόσταξη σε υψηλή θερμοκρασία των πισσών από λιθάνθρακα. Ανάλογα προϊόντα στα οποία τα αρωματικά συστατικά υπερισχύουν κατά βάρος από τα μη αρωματικά συστατικά (κωδικός Σ.Ο. 2707).

  • ιθ) Πίσσα στερεή και οπτάνθρακας (κοκ) πίσσας, που

λαμβάνονται από πίσσα λιθανθράκων ή από άλλες ορυκτές πίσσες (κωδικός Σ.Ο. 2708).

  • κ) Λάδια ακατέργαστα, από πετρέλαιο ή από ασφαλτούχα ορυκτά (ακατέργαστο πετρέλαιο) (κωδικός Σ.Ο. 2709).
  • κα) Λάδια από πετρέλαιο ή από ασφαλτούχα ορυκτά,

άλλα από τα ακατέργαστα λάδια. Παρασκευάσματα που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού, που περιέχουν κατά βάρος εβδομήντα τοις εκατό (70%) ή περισσότερο λάδια από πετρέλαιο ή ασφαλτούχα ορυκτά και στα οποία τα λάδια αυτά αποτελούν το βασικό συστατικό. Χρησιμοποιημένα λάδια (κωδικός Σ.Ο. 2710).

  • κβ) Αέρια πετρελαίου και άλλοι αέριοι υδρογονάνθρακες (κωδικός Σ.Ο. 2711).
  • κγ) Βαζελίνη. Παραφίνη, κερί πετρελαίου μικροκρυστάλλινο, slack wax, οζοκηρίτης, κερί από λιγνίτη, κερί

από τύρφη, άλλα ορυκτά κεριά και παρόμοια προϊόντα που λαμβάνονται με σύνθεση ή άλλες μεθόδους, έστω και χρωματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 2712).

  • κδ) Οπτάνθρακας (κοκ) από πετρέλαιο, άσφαλτος από

πετρέλαιο και άλλα υπολείμματα των λαδιών πετρελαίου ή των ασφαλτούχων ορυκτών (κωδικός Σ.Ο. 2713).

  • κε) Άσφαλτοι εν γένει φυσικές. Σχίστες και άμμος,

ασφαλτούχα. Ασφαλτίτες και πετρώματα ασφαλτούχα (κωδικός Σ.Ο. 2714).

  • κστ) Μείγματα ασφαλτούχα με βάση τη φυσική άσφαλτο εν γένει, την πίσσα του πετρελαίου, την ορυκτή πίσσα ή το υπόλειμμα αυτής (π.χ. μαστίχες ασφαλτούχες,

cutbacks) (κωδικός Σ.Ο. 2715).

  • κζ) Υδρογονάνθρακες άκυκλοι (κωδικός Σ.Ο. 2901).

Υδρογονάνθρακες κυκλικοί (κωδικός Σ.Ο. 2902).

  • κη) Μεθανόλη (μεθυλική αλκοόλη) (Κωδικός Σ.Ο. 2905

11 00), εφόσον δεν είναι συνθετικής προέλευσης και πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο θέρμανσης ή ως καύσιμο κινητήρων.

  • κθ) Παρασκευάσματα λιπαντικά (στα οποία περιλαμβάνονται και τα λάδια κοπής, τα παρασκευάσματα

για την απελευθέρωση του παξιμαδιού της βίδας, τα αντισκωριακά ή αντιδιαβρωτικά παρασκευάσματα και τα παρασκευάσματα για το ξεκαλούπωμα, με βάση τα λιπαντικά) και παρασκευάσματα των τύπων που χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία με λάδι ή με λίπος των υφαντικών υλών, του δέρματος, των γουνοδερμάτων ή άλλων υλών, με εξαίρεση εκείνα που περιέχουν ως βασικά συστατικά εβδομήντα τοις εκατό (70%) ή περισσότερο κατά βάρος λάδια από πετρέλαιο ή από ασφαλτούχα ορυκτά (κωδικός Σ.Ο. 3403).

  • λ) Αντικροτικά παρασκευάσματα, ανασχετικά της οξείδωσης, προσθετικά εξουδετέρωσης καταλοίπων, βελτιωτικά του ιξώδους των λιπαντικών λαδιών, προσθετικά

κατά της διάβρωσης και άλλα παρασκευασμένα προσθετικά, για ορυκτά λάδια (στα οποία περιλαμβάνεται και η βενζίνη) ή για άλλα υγρά που χρησιμοποιούνται για τους ίδιους σκοπούς με τα ορυκτά λάδια (κωδικός Σ.Ο. 3811).

  • λα) Αλκυλοβενζόλια σε μείγματα και αλκυλοναφθαλένια σε μείγματα, άλλα από εκείνα των κλάσεων 2707 ή

2902 (κωδικός Σ.Ο. 3817).

  • λβ) Προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς της Σ.Ο.

3824 99 86, 3824 99 92 (εκτός από παρασκευάσματα 99 96 (εκτός από παρασκευάσματα κατά της σκουριάς, που περιέχουν αμίνες ως ενεργά στοιχεία και διαλυτικά και αραιωτικά ανόργανα μείγματα, για βερνίκια και παρόμοια προϊόντα), 3826 00 10 και 3826 00 90, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα θέρμανσης ή ως καύσιμα κινητήρων.

2.

Ως ενεργειακό προϊόν για την εφαρμογή του Μέρους Γ’ του παρόντος Κώδικα θεωρείται επίσης η ηλεκτρική ενέργεια του κωδικού Σ.Ο. 2716.

3.

Από τα προϊόντα της παρ. 1 και ανεξάρτητα από το αν επιβαρύνονται με Ε.Φ.Κ., σύμφωνα με το άρθρο 71, μόνο τα ακόλουθα ενεργειακά προϊόντα υπόκεινται στις διατάξεις περί ελέγχου και κυκλοφορίας του Μέρους Γ’ του παρόντος Κώδικα:

  • α) Σογιέλαιο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1507).

  • β) Αραχιδέλαιο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1508).

  • γ) Ελαιόλαδο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός

Σ.Ο. 1509).

  • δ) Άλλα λάδια και τα κλάσματά τους, που λαμβάνονται

αποκλειστικά από ελιές, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα, και μείγματα από αυτά τα λάδια ή τα κλάσματα με λάδια ή κλάσματα της κλάσης 1509 (κωδικός Σ.Ο. 1510).

  • στ) Λάδια ηλιοτρόπιου, κνήκου ή βαμβακιού και τα

κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1512).

  • ζ) Λάδια κοκοφοίνικα (λάδι κοπρά), λαχανοφοίνικα

(φοινοκοπυρηνέλαιο) ή babassu και τα κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1513).

  • η) Λάδια αγριογογγύλης, αγριοκράμβης ή σιναπιού

και τα κλάσματά τους, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1514).

  • θ) Άλλα φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια (στα οποία

περιλαμβάνεται και το λάδι jojoba) και τα κλάσματά τους, σταθερά, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα (κωδικός Σ.Ο. 1515).

  • ι) Ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια και τα

κλάσματά τους, μερικώς ή ολικώς υδρογονωμένα, διεστεροποιημένα, επανεστεροποιημένα ή ελαϊδινισμένα (με ισομέρεια λιπαρών οξέων), έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι αλλιώς παρασκευασμένα (κωδικός Σ.Ο. 1516).

  • ια) Μαργαρίνη. Βρώσιμα μείγματα ή παρασκευάσματα βρώσιμα από ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη

ή λάδια ή από τα κλάσματα διαφόρων λιπών ή λαδιών του κεφαλαίου αυτού, άλλα από τα λίπη και λάδια διατροφής και τα κλάσματά τους της κλάσης 1516 (κωδικός Σ.Ο. 1517).

  • ιβ) Ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη και λάδια και τα

κλάσματά τους, θερμικά επεξεργασμένα (βρασμένα ή ψημένα), οξειδωμένα, αφυδατωμένα, θειωμένα, εμφυσημένα, πολυμερισμένα με απλή θέρμανση ή αλλιώς χημικώς τροποποιημένα, με εξαίρεση εκείνα της κλάσης

1516.

Μη βρώσιμα μείγματα ή παρασκευάσματα από ζωικά, φυτικά ή μικροβιακά λίπη ή λάδια ή από τα κλάσματα διαφόρων λιπών ή λαδιών του κεφαλαίου αυτού που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού (κωδικός Σ.Ο. 1518). Τα προϊόντα των περ. α) έως ιβ) υπόκεινται στις διατάξεις περί ελέγχου και κυκλοφορίας του Μέρους Γ’ του παρόντος, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα θέρμανσης ή ως καύσιμα κινητήρων.

  • ιγ) Βενζόλιο (βενζένιο) (κωδικός Σ.Ο. 2707 10).
  • ιδ) Τολουόλιο (τολουένιο) (κωδικός Σ.Ο. 2707 20).
  • ιε) Ξυλόλιο (ξυλένιο) (κωδικός Σ.Ο. 2707 30).
  • ιστ) Άλλα μείγματα αρωματικών υδρογονανθράκων

που αποστάζουν σε ποσοστό τουλάχιστον εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) (με τις απώλειες) στους 250°C σύμφωνα με τη μέθοδο ISO 3405 (ισοδύναμη προς τη μέθοδο ASTM D 86) (κωδικός Σ.Ο. 2707 50).

  • ιζ) Ενεργειακά προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς της Σ.Ο. 2710 12 έως 2710 19 68, 2710 20 έως 2710

20 39 και 2710 20 90 (μόνο για προϊόντα των οποίων λιγότερο από το ενενήντα τοις εκατό (90%) κατ’ όγκο, συμπεριλαμβανομένων των απωλειών, αποστάζει σε θερμοκρασία διακοσίων δέκα βαθμών κελσίου (210°C) και τουλάχιστον το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) κατ’ όγκο, συμπεριλαμβανομένων των απωλειών, αποστάζει σε θερμοκρασία διακοσίων πενήντα βαθμών κελσίου (250°C), σύμφωνα με τη μέθοδο ISO 3405 (ισοδύναμη προς τη μέθοδο ASTM D 86). Ωστόσο, για τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς της Σ.Ο. 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 και 2710 20 90 (μόνο για προϊόντα των οποίων λιγότερο από το ενενήντα τοις εκατό (90%) κατ’ όγκο (συμπεριλαμβανομένων των απωλειών) αποστάζει σε θερμοκρασία διακοσίων δέκα βαθμών κελσίου (210°C) και τουλάχιστον το εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) κατ’ όγκο (συμπεριλαμβανομένων των απωλειών) αποστάζει σε θερμοκρασία διακοσίων πενήντα βαθμών κελσίου (250°C), σύμφωνα με τη μέθοδο ISO 3405 (ισοδύναμη προς τη μέθοδο ASTM D 86), οι διατάξεις σχετικά με τον έλεγχο και την κυκλοφορία ισχύουν για τη χύδην εμπορική κυκλοφορία. Ως «χύδην εμπορική κυκλοφορία» νοείται η μεταφορά μη συσκευασμένου προϊόντος είτε με δεξαμενές, οι οποίες είναι αναπόσπαστο μέρος του μέσου μεταφοράς (βυτιοφόρο όχημα, βυτιοφόρο σιδηροδρομικό βαγόνι, δεξαμενόπλοιο) είτε με δεξαμενές ISO, είτε με άλλους περιέκτες των οποίων η χωρητικότητα υπερβαίνει τα διακόσια δέκα (210) λίτρα.

  • ιη) Αέρια πετρελαίου και άλλοι αέριοι υδρογονάνθρακες (κωδικός Σ.Ο. 2711), με εξαίρεση τους κωδικούς της

Σ.Ο. 2711 11, 2711 21 και 2711 29.

  • ιθ) Υδρογονάνθρακες άκυκλοι κορεσμένοι (κωδικός

Σ.Ο. 2901 10).

  • κ) Βενζόλιο (κωδικός Σ.Ο. 2902 20).
  • κα) Τολουόλιο (κωδικός Σ.Ο. 2902 30).
  • κδ) π-Ξυλόλιο (κωδικός Σ.Ο. 2902 43).
  • κε) Ισομερή του ξυλολίου σε μείγμα (κωδικός Σ.Ο.

2902 44).

  • κστ) Μεθανόλη (μεθυλική αλκοόλη) του κωδικού της

Σ.Ο. 2905 11 00, όταν δεν είναι συνθετικής προέλευσης και πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο θέρμανσης ή ως καύσιμο κινητήρων.

  • κζ) Προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 3824

99 86, 3824 99 92 (εκτός από παρασκευάσματα κατά της σκουριάς, που περιέχουν αμίνες ως ενεργά στοιχεία και διαλυτικά και αραιωτικά ανόργανα μείγματα, 99 96 (εκτός από παρασκευάσματα κατά της σκουριάς, που περιέχουν αμίνες ως ενεργά στοιχεία και διαλυτικά και αραιωτικά ανόργανα μείγματα, για βερνίκια και παρόμοια προϊόντα), 3826 00 10 και 3826 00 90, εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα θέρμανσης ή ως καύσιμα κινητήρων.

  • κη) Πρόσθετες ύλες των κωδικών Σ.Ο. 38111110,

38111190, 38111900 και 38119000.

4.

Οι τίτλοι και κωδικοί αριθμοί της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) που περιλαμβάνονται στο παρόν αναφέρονται στο κείμενο της Σ.Ο. του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1925 της Επιτροπής της 12ης Οκτωβρίου 2017 σχετικά με την τροποποίηση του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2658/87 του Συμβουλίου κοινό δασμολόγιο (L 282).

1.

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

Άρθρο 71

Συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων

1.

Οι συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στα παρακάτω ενεργειακά προϊόντα ορίζονται ως ακολούθως:

Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.

Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα. ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)