Νόμοι — ΦΕΚ A' 134/2025

Type Νόμος
Publication 2025-07-29
Τελευταία ενημέρωση 2025-07-28
State In force
Source ΦΕΚ
articles 531
Reform history JSON API

οποίας παραχωρείται, από εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης, εγκατεστημένη στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., έναντι μισθώματος, η χρήση επιβατικού αυτοκινήτου, για επαγγελματική χρήση του αντισυμβαλλόμενου μισθωτή, ο οποίος έχει δικαίωμα στο τέλος της σύμβασης είτε να εξαγοράσει το επιβατικό αυτοκίνητο είτε να ανανεώσει τη σύμβαση για ορισμένο χρόνο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 1665/1986 (Α’ 194).

  • ι) «Μίσθωση»: η από επιχείρηση, με σχετικό σκοπό και

εγκατάσταση στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., σύμβαση παραχώρησης της χρήσης επιβατικού αυτοκινήτου έναντι μισθώματος, για ορισμένο χρόνο, χωρίς δικαίωμα εξαγοράς στη λήξη της σύμβασης.

  • ια) «Λιανική τιμή πώλησης προ φόρων για τη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας για την επιβολή

του τέλους ταξινόμησης»: η ανώτατη προτεινόμενη τιμή πώλησης, χωρίς Φ.Π.Α., από τον κατασκευαστή, προκειμένου για εγχωρίως παραγόμενα οχήματα ή από τον εισαγωγέα/επίσημο αντιπρόσωπο, προκειμένου για εισαγόμενα και αποκτούμενα από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. οχήματα, όπως αυτή προκύπτει από τους συμπεριλαμβάνεται η αξία του πρόσθετου εξοπλισμού, καθώς και η αξία ειδικών εκδόσεων του οχήματος και κάθε είδους παράγοντας που διαμορφώνει την τιμή πώλησης. Οι λιανικές τιμές πώλησης προ φόρων κατά μάρκα, μοντέλο, παραλλαγή και έκδοση των οχημάτων δημοσιεύονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και στο διαδίκτυο.

Άρθρο 136

Τέλος ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης

1.

Επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας του Κανονισμού περί κοινού δασμολογίου, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης επί της φορολογητέας αξίας, όπως αυτή διαμορφώνεται σύμφωνα με το άρθρο 142 του παρόντος και το άρθρο 4 του ν. 1573/1985 (Α’ 201). 2.α) Οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της παρ. 1 ορίζονται σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα προοδευτικής φορολόγησης: Φορολογητέα αξία Αξία από (ευρώ) Αξία έως και (ευρώ) Συντελεστής 0 14.000 4% >14.000 17.000 26% >17.000 20.000 53% >20.000 25.000 62% >25.000 30.000 71% >30.000 30% Για την επιλογή των ως άνω συντελεστών, για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η φορολογητέα αξία του άρθρου 142, πριν από τις μειώσεις που προβλέπονται στο άρθρο αυτό.

  • β) Για αυτοκίνητα οχήματα τρίκυκλα ή τετράκυκλα

που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 168/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Ιανουαρίου 2013 για την έγκριση και την εποπτεία της αγοράς δίκυκλων ή τρίκυκλων οχημάτων και τετράκυκλων (L 60) και της Οδηγίας 2002/24/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 2002 για την έγκριση τύπου δικύκλων ή τρικύκλων οχημάτων με κινητήρα και την κατάργηση της Οδηγίας 92/61/ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 124) και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ανωτέρω Κανονισμού ή της Οδηγίας 2002/51/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Ιουλίου 2002 για την μείωση του επιπέδου ρυπαντικών εκπομπών των δίκυκλων και τρίκυκλων οχημάτων με κινητήρα και την τροποποίηση της Οδηγίας 97/24/ΕΚ (L 252) ή μεταγενέστερης, οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης ορίζονται ως ακολούθως: ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ Κάτω των 50 κυβικών εκατοστών 0% Από 50 μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 4% Από 501 μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 7% Από 901 κυβικά εκατοστά και πάνω 11% Το άρθρο 26 του ν. 1959/1991 (Α’ 123) και η υπό στοιχεία Β.27660/712/10.7.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Καθορισμός της περιοχής των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης για την εφαρμογή των διατάξεων «για την κυκλοφορία πετρελαιοκινήτων Ι.Χ. αυτοκινήτων», καθώς και των όρων και προϋποθέσεων θέσεως σε κυκλοφορία αυτών» (Β’ 519), όπως εκάστοτε ισχύει, εφαρμόζονται και για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα της παρούσας περίπτωσης. 3.α) Για τα επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1, τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως την 31η.12.2020, των οποίων η εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα CO2 (συνδυασμένος κύκλος), σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle) είναι:

  • αα) μικρότερη ή ίση των εκατό (100) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2

μειώνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%),

  • αβ) μεγαλύτερη από εκατόν είκοσι (120) και μικρότερη

από ή ίση με εκατόν σαράντα (140) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά δέκα τοις εκατό (10%),

  • αγ) μεγαλύτερη από εκατόν σαράντα (140) και μικρότερη από ή ίση με εκατόν εξήντα (160) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2

αυξάνονται κατά είκοσι τοις εκατό (20%),

  • αδ) μεγαλύτερη από εκατόν εξήντα (160) και μικρότερη από ή ίση με εκατόν ογδόντα (180) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2

αυξάνονται κατά τριάντα τοις εκατό (30%),

  • αε) μεγαλύτερη από εκατόν ογδόντα (180) και μικρότερη από ή ίση με διακόσια (200) γρ./χλμ, οι συντελεστές

του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά σαράντα τοις εκατό (40%),

  • αστ) μεγαλύτερη από διακόσια (200) και μικρότερη

από ή ίση με διακόσια πενήντα (250) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά εξήντα τοις εκατό (60%),

  • αζ) μεγαλύτερη από διακόσια πενήντα (250) γρ./χλμ,

οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά εκατό τοις εκατό (100%).

  • β) Για επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά, σε κράτος μέλος της Ευρω
ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
Κάτω των 50 κυβικών εκατοστών 0%
Από 50 μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 4%
Από 501 μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 7%
Από 901 κυβικά εκατοστά και πάνω 11%
Αξία από (ευρώ) Αξία έως και (ευρώ)
--- ---
0 14.000
>14.000 17.000
>17.000 20.000
>20.000 25.000
>25.000 30.000
>30.000

Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), είναι:

  • βα) μικρότερη ή ίση των εκατό τριάντα (130) γρ./χλμ,

οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 μειώνονται κατά πέντε τοις εκατό (5%),

  • ββ) μεγαλύτερη από εκατόν πενήντα έξι (156) και μικρότερη από ή ίση με εκατόν ογδόντα δύο (182) γρ./χλμ,

οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά δέκα τοις εκατό (10%),

  • βγ) μεγαλύτερη από εκατόν ογδόντα δύο (182) και

μικρότερη από ή ίση με διακόσια οκτώ (208) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά είκοσι τοις εκατό (20%),

  • βδ) μεγαλύτερη από διακόσια οκτώ (208) και μικρότερη από ή ίση με διακόσια τριάντα τέσσερα (234) γρ./

χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά τριάντα τοις εκατό (30%),

  • βε) μεγαλύτερη από διακόσια τριάντα τέσσερα (234)

και μικρότερη από ή ίση με διακόσια εξήντα (260) γρ./ χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά σαράντα τοις εκατό (40%),

  • βστ) μεγαλύτερη από διακόσια εξήντα (260) και μικρότερη από ή ίση με τριακόσια είκοσι πέντε (325) γρ./χλμ,

οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά εξήντα τοις εκατό (60%),

  • βζ) μεγαλύτερη από τριακόσια είκοσι πέντε (325) γρ./

χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2 αυξάνονται κατά εκατό τοις εκατό (100%).

  • γ) Ειδικά για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, ανεξαρτήτως της τιμής μέτρησης της εκπεμπόμενης μάζας

διοξειδίου του άνθρακα CO2 (συνδυασμένος κύκλος) σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle) ή σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), καθώς και για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α) της παρ. 2, αυξάνονται, πλέον των προσαυξήσεων που προβλέπονται στην παρ. 5, κατά:

  • γα) Δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον υπάγονται στην

περ. α) της παρ. 5 ή πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro 6, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης, ως προς την πρώτη ταξινόμηση, από 1.9.2018 και μετά (Κανονισμός 715/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Ιουνίου 2007, που αφορά την έγκριση τύπου μηχανοκινήτων οχημάτων όσον αφορά εκπομπές από ελαφρά επιβατηγά και εμπορικά οχήματα (Euro 5 και Euro 6) και σχετικά με την πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων (L 171) και Κανονισμός της Επιτροπής (ΕΚ) 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008 για την εφαρμογή και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) 715/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που αφορά την έγκριση τύπου μηχανοκινήτων οχημάτων όσον αφορά εκπομπές από ελαφρά επιβατηγά και εμπορικά οχήματα (Euro 5 και Euro 6) και σχετικά με την πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων (L 199) ή Κανονισμός (ΕΕ) 2017/1151 της Επιτροπής της 1ης Ιουνίου 2017 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΚ) 715/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που αφορά την έγκριση τύπου μηχανοκινήτων οχημάτων όσον αφορά εκπομπές από ελαφρά επιβατηγά και εμπορικά οχήματα (Euro 5 και Euro 6) και σχετικά με την πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2007/46/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, του Κανονισμού (ΕΚ) 692/2008 της Επιτροπής και του Κανονισμού (ΕΕ) 1230/2012 της Επιτροπής και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 692/2008 της Επιτροπής (L 175) ή μεταγενέστερων τροποποιητικών αυτών), ή τις προδιαγραφές του Euro VI, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης, ως προς την πρώτη ταξινόμηση, από 1ης.9.2019 και μετά [Κανονισμός (ΕΚ) 595/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2009 σχετικά με την έγκριση τύπου των μηχανοκίνητων οχημάτων και κινητήρων όσον αφορά τις εκπομπές των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (Euro VI) και σχετικά με την πρόσβαση σε πληροφορίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων, καθώς και για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) 715/2007 και της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ, και για την κατάργηση των Οδηγιών 80/1269/ΕΟΚ, 2005/55/ΕΚ και 2005/78/ ΕΚ (L 188)].

  • γβ) Τριάντα τοις εκατό (30%), εφόσον υπάγονται ως

προς τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro στην περ. β) της παρ. 5.

  • γγ) Εξήντα τοις εκατό (60%), εφόσον υπάγονται ως

προς τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro στην περ. γ) της παρ. 5.

  • γδ) Εκατό τοις εκατό (100%), εφόσον δεν πληρούν

προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro, συμβατικής τεχνολογίας.

4.

Ως εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα CO2, στον συνδυασμένο κύκλο, λαμβάνεται υπόψη, για τα υβριδικά ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα εξωτερικής φόρτισης, η σταθμισμένη, σε συνδυασμένο κύκλο, τιμή της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2 και για τα επιβατικά αυτοκίνητα διπλής τροφοδοσίας, βενζίνης αερίου ή πετρελαίου αερίου, η τιμή, σε συνδυασμένο κύκλο, της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2 του αερίου καυσίμου.

5.

Για επιβατικά αυτοκίνητα της παρ. 1, τα οποία:

  • α) πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων

εκπομπών Euro 6 με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31.8.2018, όπως αυτά ορίζονται στους ανωτέρω Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ) και 692/2008 (ΕΕ) ή 2017/1151 (ΕΕ) ή μεταγενέστερους τροποποιητικούς αυτών ή τις προδιαγραφές του ως άνω Κανονισμού 595/2009 (ΕΚ) Euro VI, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31.8.2019 οι συντελεστές της περ. α) της παρ. 2 προσαυξάνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%), ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31.8.2015, όπως αυτά ορίζονται στους ανωτέρω Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ), 692/2008 (ΕΕ) ή μεταγενέστερους τροποποιητικούς αυτών ή τις προδιαγραφές των σειρών Β2 ή C (EEV) των Οδηγιών 1999/96/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 1999 «για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα και σχετικά με την τροποποίηση της Οδηγίας 88/77/ΕΟΚ (L 44)» και 2005/55/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Σεπτεμβρίου 2005 «για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων και σωματιδιακών ρύπων από τους κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση που χρησιμοποιούνται σε οχήματα, καθώς και κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από κινητήρες επιβαλλόμενης ανάφλεξης που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο ή υγραέριο και χρησιμοποιούνται σε οχήματα» (L 275) Euro V, οι συντελεστές της περ. α) της παρ. 2 προσαυξάνονται κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%),

  • γ) πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων

εκπομπών Euro 6a και Euro 5a, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση έως και τις 31.12.2012, όπως αυτά ορίζονται στους ανωτέρω Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ), 692/2008 (ΕΕ) ή μεταγενέστερους τροποποιητικούς αυτών ή τις προδιαγραφές της Οδηγίας 98/69/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Οκτωβρίου 1998 σχετικά «με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τις εκπομπές των οχημάτων με κινητήρα και με την τροποποίηση της οδηγίας 70/220/ ΕΟΚ του Συμβουλίου (L 350)» γραμμή (φάση) Β Euro 4, ή τις προδιαγραφές της σειράς Β1 των ανωτέρω Οδηγιών 1999/96/ΕΚ, 2005/55/ΕΚ Euro IV που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της ανωτέρω Οδηγίας 98/69/ΕΚ γραμμή (φάση) Α Euro 3, της Οδηγίας 94/12/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Μαρτίου 1994 «περί των μέτρων που πρέπει να ληφθούν κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τις εκπομπές των οχημάτων με κινητήρα και περί τροποποίησης της οδηγίας 70/220/ΕΟΚ» (L 100) Euro 2, της Οδηγίας 91/441/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 1991 «για την τροποποίηση της Οδηγίας 70/220/ΕΟΚ σχετικά με την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά της ρύπανσης του αέρα από τις εκπομπές οχημάτων με κινητήρα» (L 242) Euro 1 ή τις προδιαγραφές των ανωτέρω Οδηγιών 1999/96/ΕΚ, 2005/55/ΕΚ, φάση Α Euro III, 91/542/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 1ης Οκτωβρίου 1991 «για την τροποποίηση της Οδηγίας 88/77/ΕΟΚ για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά των εκπομπών αερίων ρύπων από ντηζελοκινητήρες προοριζόμενους να τοποθετηθούν σε οχήματα» (L 295) φάση Β Euro II και φάση Α Euro I, οι συντελεστές της περ. α) της παρ. 2 προσαυξάνονται κατά ποσοστό διακόσια τοις εκατό (200%),

  • δ) δεν πληρούν προδιαγραφές ορίων εκπομπών

(Euro) συμβατικής τεχνολογίας και για τα οποία δεν αποδεικνύονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι συντελεστές της περ. α) της παρ. 2 προσαυξάνονται κατά ποσοστό διακόσια τοις εκατό (200%), με επιπλέον εφαρμογή επί αυτών της προσαύξησης της υποπερ. αζ) της περ. α) της παρ. 3 ή της υποπερ. βζ) της περ. β) της παρ. 3, κατά περίπτωση.

  • ε) δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του

ανωτέρω Κανονισμού (ΕΕ) 168/2013 ή της ανωτέρω Οδηγίας 2002/51/ΕΚ, οι συντελεστές της περ. β) της παρ. 2 προσαυξάνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%).

6.

Τα υβριδικά μηχανοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα, όπως αυτά προσδιορίζονται από την Οδηγία 2007/46/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Σεπτεμβρίου 2007 για τη θέσπιση πλαισίου για την έγκριση των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους, και των συστημάτων, κατασκευαστικών στοιχείων και χωριστών τεχνικών μονάδων που προορίζονται για τα οχήματα αυτά (L 263), και ειδικότερα τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως προσδιορίζονται από τον ανωτέρω Κανονισμό 692/2008, με εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα μεγαλύτερη από ή ίση με πενήντα ένα (51) γρ./χλμ., απαλλάσσονται από το πενήντα τοις εκατό (50%) του προβλεπόμενου από το άρθρο αυτό τέλους ταξινόμησης. Τα υβριδικά αυτοκίνητα του προηγούμενου εδαφίου με εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα μικρότερη ή ίση με πενήντα (50) γρ./χλμ. απαλλάσσονται από το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του άρθρου αυτού τέλους ταξινόμησης. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), όπως προσδιορίζονται από τον ανωτέρω Κανονισμό 692/2008, δεν υπόκεινται στο προβλεπόμενο από το παρόν τέλος ταξινόμησης.

7.

Τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα της Δασμολογικής Κλάσης Δ.Κ. 87.03 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) απαλλάσσονται από το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του παρόντος τέλους ταξινόμησης.

8.

Επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης της Δασμολογικής Κλάσης Δ.Κ. 87.03 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, τα οποία είχαν ταξινομηθεί και κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, εφόσον μεταφέρονται ή αποστέλλονται σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξάγονται σε τρίτη χώρα και επαναφέρονται στην ημεδαπή μέσα σε διάστημα οκτώ (8) ετών από τη διαγραφή τους από τα μητρώα αυτοκινήτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό να επαναταξινομηθούν και να τεθούν εκ νέου σε κυκλοφορία, απαλλάσσονται από το προβλεπόμενο από τις διατάξεις του παρόντος τέλος ταξινόμησης. των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων («Euro»), τις προδιαγραφές του οποίου πληροί εκ κατασκευής το όχημα, πραγματοποιείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή με βάση την έγκριση τύπου που προσκομίζεται σε αυτήν ή το δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου και το αντίστοιχο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του οχήματος. Αν δεν υπάρχει ταύτιση στοιχείων μεταξύ του πιστοποιητικού συμμόρφωσης του οχήματος και της αντίστοιχης έγκρισης τύπου ή του δελτίου κοινοποίησης έγκρισης τύπου, η υπαγωγή στον αντίστοιχο συντελεστή τέλους ταξινόμησης γίνεται με βάση τις αναγραφόμενες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και το αναγραφόμενο στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης πρότυπο εκπομπών ρύπων που πληροί εκ κατασκευής το όχημα. Προκειμένου για μεταχειρισμένα οχήματα, απαιτείται και η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας αυτών που είχαν λάβει στην ξένη χώρα.

10.

Στα επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης Σ.Ο. 87.03, τα οποία έχουν λάβει έγκριση Μεμονωμένου Οχήματος Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) σύμφωνα με την υπ’ αρ. 33692/2202/5.11.2014 απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός διαδικασίας και τεχνικών απαιτήσεων για την έγκριση κυκλοφορίας μεμονωμένων οχημάτων ιδιαίτερης κατασκευής» (Β’ 3134) και ταξινομούνται ως «οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων», επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης αναλόγως του κυλινδρισμού του κινητήρα τους, ως εξής: Κυλινδρισμός κινητήρα Ποσό τέλους ταξινόμησης Έως 1.000 κυβικά εκατοστά 500 ευρώ από 1.001 έως 1.400 κυβικά εκατοστά 700 ευρώ από 1.401 έως 1.600 κυβικά εκατοστά 900 ευρώ από 1.601 έως 1.800 κυβικά εκατοστά 1.100 ευρώ από 1.801 έως 2.000 κυβικά εκατοστά 1.300 ευρώ από 2.001 κυβικά εκατοστά και άνω 1.500 ευρώ Ως προς τον χρόνο γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του τέλους ταξινόμησης και του απαιτητού αυτού, καθώς και για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, εφαρμόζονται τα άρθρα 144 και 146. Ειδικότερα για τα εγχωρίως κατασκευαζόμενα Μ.Ο.Ι.Κ., η υποχρέωση καταβολής του τέλους ταξινόμησης γεννάται με την ολοκλήρωση της κατασκευής τους και το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται, πριν από τη θέση των οχημάτων σε κυκλοφορία, με την υποβολή της ειδικής δήλωσης της παρ. 2 του άρθρου 146. H παρ. 8 του παρόντος και το άρθρο 145 εφαρμόζονται και για τα επιβατικά οχήματα της παρούσας.

Άρθρο 137

Τέλος ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων που τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στη χώρα με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση

1.

Το τέλος ταξινόμησης του άρθρου 136 για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και αυτοκίνητα τύπου JEEP των δασμολογικών κλάσεων 87.03 και 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, αντίστοιχα, τα οποία τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στο εσωτερικό της χώρας με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση, κατά την έννοια των περ. θ) και ι) του άρθρου 135, επιβάλλεται ανάλογα με το χρονικό διάστημα της χρήσης τους στη χώρα και υπολογίζεται ως εξής: α. Για καινούργιο επιβατικό αυτοκίνητο, το τέλος ταξινόμησης ισούται με το ποσό που προκύπτει από την επιβολή του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και κατηγορίας αμαξώματος του άρθρου 142, το οποίο αντιστοιχεί στη χρονική στιγμή λήξης του διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης, επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για το υπό κρίση αυτοκίνητο. β. Για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο, το τέλος ταξινόμησης ισούται με το ποσό που προκύπτει από την επιβολή ποσοστού επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης όμοιου καινούργιου αυτοκινήτου. Στην περίπτωση αυτή, το ποσοστό ισούται με τη διαφορά μεταξύ του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και αμαξώματος, κατά τη λήξη του διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης και του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και αμαξώματος, κατά την έναρξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης. Όταν δεν προκύπτει διαφορά μεταξύ των ως άνω ποσοστών, επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης:

  • βα) για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των δεκαοκτώ (18) μηνών, με συντελεστή ένα

τοις εκατό (1%) επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας και

  • ββ) για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των πενήντα τεσσάρων (54) μηνών, με συντελεστή μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
2.

Η είσπραξη της διαφοράς μεταξύ του συνολικού τέλους ταξινόμησης και του μέρους αυτού που καταβάλλεται αναλογικά, σύμφωνα με τις περ. α’ και β’ της παρ. 1, αναστέλλεται μέχρι τη λήξη του χρονικού διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης. Τα επιβατικά αυτοκίνητα δύνανται να αποστέλλονται εκ νέου σε άλλο κράτος μέλος ή να εξάγονται σε τρίτη χώρα, με τήρηση των προβλεπόμενων διατυπώσεων και διαδικασιών, πριν από τη λήξη του χρονικού διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης, οπότε η ως άνω διαφορά διαγράφεται.

3.

Υπόχρεο πρόσωπο, εκτός του ιδιοκτήτη, κατά την έννοια του άρθρου 146 είναι ο μισθωτής, ο οποίος κατέχει ή χρησιμοποιεί επιβατικό αυτοκίνητο με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση.

4.

Όταν δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το χρονικό διάστημα της χρήσης του αυτοκινήτου στη χώρα, ως αντικείμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης,

Κυλινδρισμός κινητήρα Ποσό τέλους ταξινόμησης
Έως 1.000 κυβικά εκατοστά 500 ευρώ
από 1.001 έως 1.400 κυβικά εκατοστά 700 ευρώ
από 1.401 έως 1.600 κυβικά εκατοστά 900 ευρώ
από 1.601 έως 1.800 κυβικά εκατοστά 1.100 ευρώ
από 1.801 έως 2.000 κυβικά εκατοστά 1.300 ευρώ
από 2.001 κυβικά εκατοστά και άνω 1.500 ευρώ

οποίο υπολογίζεται αναλογικά με βάση τους συντελεστές απομείωσης λόγω ηλικίας, αμαξώματος και διανυθέντων χιλιομέτρων του άρθρου 142, επιστρέφεται εντόκως, με βάση το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων εκδόσεως ελληνικού Δημοσίου τρίμηνης διάρκειας. Στις περιπτώσεις επιστροφής του τέλους ταξινόμησης, δικαιούχο πρόσωπο, εκτός από τον υπόχρεο, είναι ο ιδιοκτήτης επιβατικού αυτοκινήτου το οποίο εκμισθώνει, στο πλαίσιο της επαγγελματικής του δραστηριότητας στη χώρα, με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση και για το οποίο έχει καταβληθεί όλο το τέλος ταξινόμησης. Η καταβολή σε οποιοδήποτε από τα ως άνω πρόσωπα απαλλάσσει το Δημόσιο από οποιαδήποτε ευθύνη.

5.

Αυτοκίνητο για το οποίο το τέλος ταξινόμησης έχει καταβληθεί αναλογικά ή έχει επιστραφεί δεν δύναται να υπαχθεί στην παρ. 8 του άρθρου 136, περί απαλλαγής λόγω επαναταξινόμησης.

6.

Το ελάχιστο χρονικό διάστημα χρήσης του επιβατικού αυτοκινήτου στη χώρα για σκοπούς υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπολείπεται του ενός (1) μήνα. Για την έναρξη του χρονικού διαστήματος υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του, κατά την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 144, με εξαίρεση όταν το επιβατικό αυτοκίνητο έχει τεθεί σε ένα από τα ανασταλτικά καθεστώτα του άρθρου 150, οπότε το χρονικό διάστημα υπαγωγής ξεκινά να υπολογίζεται με την έξοδο από τα καθεστώτα αυτά.

Άρθρο 138

Τέλος ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης

1.

Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας 94/12/ΕΚ ή μεταγενέστερης ανεξάρτητα από το καύσιμο που χρησιμοποιούν, τα οποία προορίζονται να κυκλοφορήσουν ως δημόσιας χρήσης, καταβάλλεται το δεκατρία τοις εκατό (13%) του τέλους ταξινόμησης που προβλέπεται στο άρθρο 136 για τα όμοια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης.

2.

Για τα αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας 91/441 Ε.Ο.Κ. και παλαιοτέρων ή είναι συμβατικής τεχνολογίας καταβάλλεται το πενήντα τοις εκατό (50%) του τέλους ταξινόμησης που προβλέπεται στο άρθρο 136 για όμοια αντιρρυπαντικής ή συμβατικής τεχνολογίας επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης.

3.

Για επιβατικά αυτοκίνητα που λειτουργούν με πετρελαιοκινητήρα και προορίζονται να τεθούν σε κυκλοφορία ως δημόσιας χρήσης, η επιβάρυνση από το τέλος ταξινόμησης των παρ. 1 και 2 δεν μπορεί να υπερβαίνει σε ποσοστό το εκατό τοις εκατό (100%) της φορολογητέας αξίας που διαμορφώνεται σε κάθε περίπτωση.

4.

Τα επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, όταν αποχαρακτηρίζονται και τίθενται σε κυκλοφορία ως ιδιωτικής χρήσης πριν παρέλθει πενταετία από τον τελωνισμό τους, υπόκεινται στην καταβολή της διαφοράς μεταξύ των μειωμένων φόρων που κατέβαλαν και εκείνων που ισχύουν κατά τον χρόνο του τελωνισμού τους ως ιδιωτικής χρήσης και με βάση τα φορολογικά στοιχεία που διαμορφώνονται κατά τον ίδιο χρόνο. Μετά την παρέλευση πέντε (5) ετών από τον τελωνισμό τους ως δημόσιας χρήσης δεν οφείλεται διαφορά τέλους ταξινόμησης, αλλά καταβάλλεται ποσό ίσο με τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας που ισχύουν κατά τον χρόνο ταξινόμησής τους ως ιδιωτικής χρήσης.

5.

Η παρ. 4 εφαρμόζεται και για επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης που παραλήφθηκαν με τα ευνοϊκά φορολογικά καθεστώτα των παρ. 1, 2 και 3.

Άρθρο 139

Τέλος ταξινόμησης φορτηγών αυτοκινήτων

1.

Τα φορτηγά αυτοκίνητα και οι βάσεις τους της Δασμολογικής Κλάσης Δ.Κ. 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.), καθώς και τα αυτοκίνητα οχήματα που διαθέτουν εκ κατασκευής χωριστό θάλαμο με δύο σειρές καθισμάτων για τον οδηγό, συνοδηγό και τους επιβάτες και χωριστό ανοικτό χώρο φόρτωσης εμπορευμάτων της Δασμολογικής Κλάσης Δ.Κ. 87.03 της Σ.Ο., τα οποία πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro 6, όπως αυτά προβλέπονται στους Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ), και 692/2008 (ΕΕ), καθώς και αυτά που πληρούν τις προδιαγραφές του Κανονισμού 595/2009 (ΕΚ) Euro VI, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης ως εξής:

  • α) Φορτηγά αυτοκίνητα, μικτού βάρους πάνω από

τρεισήμισι (3,5) τόνους, ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%).

  • β) Ανοικτά φορτηγά μέχρι και τρεισήμισι (3,5) τόνους,

ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%).

  • γ) Κλειστά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι και

τρεισήμισι (3,5) τόνους, ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%).

  • δ) Βάσεις των φορτηγών αυτοκινήτων των προηγούμενων περιπτώσεων, ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%).
  • ε) Αυτοκίνητα οχήματα με μικτό βάρος μέχρι τρεισήμισι (3,5) τόνους που διαθέτουν εκ κατασκευής χωριστό

θάλαμο με δύο (2) σειρές καθισμάτων για τον οδηγό, συνοδηγό και τους επιβάτες και χωριστό ανοικτό χώρο φόρτωσης εμπορευμάτων της Δ.Κ. 87.03, ποσοστό οκτώ τοις εκατό (8%).

  • στ) Οι συντελεστές των περ. α) έως και ε) προσαυξάνονται κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), προκειμένου για αυτοκίνητα που πληρούν εκ κατασκευής τις

προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro 5, όπως αυτά ορίζονται στους Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ) και 692/2008 (ΕΕ) ή μεταγενέστερους τροποποιητικούς αυτών, ή τις προδιαγραφές των σειρών Β2 ή C (EEV) των Οδηγιών 1999/96 ΕΚ, 2005/55 ΕΚ Euro V και κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), προκειμένου για αυτοκίνητα που δεν πληρούν τις προδιαγραφές των ανωτέρω ορίων εκπομπών και τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro 6, όπως αυτά προβλέπονται στους Κανονισμούς 715/2007 (ΕΚ), 692/2008 (ΕΚ), καθώς και αυτά που δεν πληρούν τις προδιαγραφές του Κανονισμού 595/2009 Euro VI. Οι συντελεστές για οχήματα της περ. η), τα οποία δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας περ. β) και ε), τα οποία με την προσθήκη στον ανοικτό χώρο φόρτωσης καλύμματος από άκαμπτο στερεό υλικό, διασκευάζονται σε οχήματα με μόνιμο κλειστό αμάξωμα των δασμολογικών κλάσεων 87.04 και 87.03, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 1573/1985 (Α’ 201). Ως αυτοκίνητο όχημα με μόνιμο κλειστό αμάξωμα νοείται όχι μόνο αυτό που εκ κατασκευής το αμάξωμά του είναι κλειστό, αλλά και αυτό που προκύπτει με την προσθήκη στο αμάξωμα ανοικτού φορτηγού της περ. β), καθώς και στον ανοικτό χώρο φόρτωσης των οχημάτων της περ. ε), καλύμματος από άκαμπτα στερεά υλικά, ανεξάρτητα αν αφαιρείται εύκολα ή δύσκολα ή αν το πίσω μέρος του αμαξώματος παραμένει ανοικτό.

  • η) Αυτοκίνητα οχήματα, ανοικτά ή κλειστά, τρίκυκλα

ή τετράκυκλα, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 92/61/ΕΚ του Συμβουλίου της 30ής Ιουνίου 1992 (EEL 225 της 10.9.1992) και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της οδηγίας αυτής ή μεταγενέστερης, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης, ως ακολούθως: ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ Κάτω των 50 κυβικών εκατοστών 0% Από 50 μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 3% Από 501 μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 6% Από 901 κυβικά εκατοστά και πάνω 10%

2.

Προκειμένου για κλειστά φορτηγά που προέρχονται από μετατροπή επιβατικών αυτοκινήτων, το αναφερόμενο στην περ. γ) της παρ. 1 ποσοστό τέλους τριπλασιάζεται και υπολογίζεται επί της φορολογητέας αξίας, όπως αυτή διαμορφώνεται για τα επιβατικά.

3.

Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων των περ. β) και γ) και των βάσεων αυτών, καθώς και των περ. ε) και η) της παρ. 1, η φορολογητέα αξία διαμορφώνεται με βάση τη λιανική τιμή πώλησης προ φόρων. Για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η ως άνω τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων απομειώνεται με βάση τα στοιχεία που διαθέτει η αρμόδια τελωνειακή υπηρεσία αξιών και η τελική φορολογητέα αξία καθορίζεται από την υπηρεσία αυτή.

4.

Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των αυτοκινήτων της περ. α) της παρ. 1 και των βάσεων αυτών, η φορολογητέα αξία διαμορφώνεται από το άθροισμα των παρακάτω στοιχείων:

  • α) Της πράγματι πληρωθείσας ή πληρωτέας αξίας για

τα καινούρια αυτοκίνητα. Για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα λαμβάνεται υπόψη η τιμή που καθορίζεται από την αρμόδια τελωνειακή υπηρεσία αξιών με βάση τα στοιχεία που διαθέτει η υπηρεσία αυτή. Η τεκμαρτή αυτή αξία δεν μπορεί να είναι μικρότερη της πράγματι πληρωθείσας ή πληρωτέας αξίας (τιμή αγοράς).

  • β) Των εισαγωγικών δασμών που πράγματι καταβάλλονται.
  • γ) Των παρεπόμενων εξόδων με τα οποία επιβαρύνονται τα οχήματα, όπως εξόδων προμήθειας, μεσιτείας,

τόκων, φόρτωσης, εκφόρτωσης, ασφάλισης και μεταφοράς στο εσωτερικό της χώρας.

5.

Τα ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.04 που διασκευάζονται σε κλειστά φορτηγά της ίδιας δασμολογικής κλάσης, μικτού βάρους μέχρι και τρεισήμισι (3,5) τόνους, κατ’ εφαρμογή της περ. 11 του άρθρου 4 του ν. 2443/1996 (Α’ 265), υποβάλλονται, αντί των φορολογικών επιβαρύνσεων που προβλέπονται από τον ν. 1573/1985 (Α’ 201), σε τέλος ταξινόμησης, το ύψος του οποίου ορίζεται ως εξής:

  • α) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από εννιακόσια ένα

(901) έως και χίλια τετρακόσια (1.400) κυβικά εκατοστά, τριακόσια εβδομήντα (370) ευρώ,

  • β) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από χίλια τετρακόσια

ένα (1.401) έως και χίλια οκτακόσια (1.800) κυβικά εκατοστά, πεντακόσια είκοσι (520) ευρώ,

  • γ) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από χίλια οκτακόσια

ένα (1.801) έως και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά, επτακόσια σαράντα (740) ευρώ,

  • δ) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από δύο χιλιάδες ένα

(2.001) κυβικά εκατοστά και άνω, χίλια εκατόν ογδόντα (1.180) ευρώ.

6.

Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα φορτηγά αυτοκίνητα, τα φορτηγά αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τα οχήματα της περ. ε) της παρ. 1 δεν υπόκεινται στο προβλεπόμενο από το παρόν τέλος ταξινόμησης.

7.

Τα ανοικτά ή κλειστά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους άνω των τρεισήμισι (3,5) τόνων που προέρχονται από διασκευή ελκυστήρων της δασμολογικής κλάσης (δ.κ.) 87.01, επιβατικών αυτοκινήτων (λεωφορείων) της δ.κ. 87.02, φορτηγών αυτοκινήτων ψυγείων της δ.κ. 87.04, για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το αναλογούν τέλος ταξινόμησης, αυτοκινήτων οχημάτων ειδικών χρήσεων της δ.κ. 87.05 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, υποβάλλονται, αντί των φορολογικών επιβαρύνσεων που προβλέπονται από τον ν. 1573/1985, σε τέλος ταξινόμησης το ποσό του οποίου ορίζεται, ως εξής:

  • α) Μικτού βάρους πάνω από τρεισήμισι (3,5) τόνους

μέχρι και επτάμισι (7,5) τόνους, χίλια (1.000) ευρώ.

  • β) Μικτού βάρους πάνω από επτάμισι (7,5) τόνους μέχρι

και δεκατέσσερις (14) τόνους, χίλια οκτακόσια (1.800) ευρώ.

  • γ) Μικτού βάρους πάνω από δεκατέσσερις (14) τόνους,

δύο χιλιάδες πεντακόσια (2.500) ευρώ. Τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται κατά πεντακόσια (500) ευρώ στις περιπτώσεις που από τη μετασκευή προκύπτει ανατρεπόμενο ή βυτιοφόρο όχημα.

8.

Αναστέλλεται η βεβαίωση του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 στα φορτηγά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας και στις βάσεις αυτών, που παραλαμβάνονται με προορισμό τη διασκευή τους στο εσωτερικό της χώρας, μετά από έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής.

ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
Κάτω των 50 κυβικών εκατοστών 0%
Από 50 μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 3%
Από 501 μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 6%
Από 901 κυβικά εκατοστά και πάνω 10%

Ομοίως και για τα προερχόμενα από διασκευή των βάσεων των δασμολογικών κλάσεων 87.02 και 87.06 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας έτοιμα οχήματα, το τέλος ταξινόμησης με το οποίο επιβαρύνονται, επιβάλλεται και εισπράττεται μετά την ολοκλήρωση της διασκευής των βάσεων αυτών. Για τα ως άνω οχήματα που δεν προορίζονται για ταξινόμηση στη χώρα, μετά την ολοκλήρωση της διασκευής, επιτρέπεται να επαναποστέλλονται σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή να εξάγονται σε τρίτη χώρα χωρίς καταβολή του αναλογούντος τέλους ταξινόμησης ως προς το οποίο έτυχαν αναστολής. Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης, ως φορολογητέα αξία για τα φορτηγά οχήματα της δασμολογικής κλάσης 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας που προκύπτουν από διασκευή, κατά τα ανωτέρω, λαμβάνεται υπόψη η πράγματι πληρωθείσα ή πληρωτέα αξία του αρχικού οχήματος και τα λοιπά στοιχεία της παρ. 4, στα οποία προστίθεται και το κόστος της διασκευής, εφόσον το τελικό παραγόμενο φορτηγό αυτοκίνητο έχει μικτό βάρος πάνω από τρεισήμισι (3,5) τόνους ή η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων του τελικού παραγόμενου φορτηγού αυτοκίνητου, εφόσον έχει μικτό βάρος μέχρι και τρεισήμισι (3,5) τόνους.

9.

Τα δικαιολογητικά στοιχεία και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των φορτηγών οχημάτων ανεξαρτήτως προέλευσης ή των εγχωρίως παραγομένων, καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 7 του άρθρου 197.

Άρθρο 140

Τέλος ταξινόμησης μοτοσικλετών

1.

Οι μοτοσικλέτες της δασμολογικής κλάσης 87.11 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης, ως ακολούθως: ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ Μέχρι και 125 κυβικά εκατοστά 0% Από 126 μέχρι και 249 κυβικά εκατοστά 2% Από 250 μέχρι και 900 κυβικά εκατοστά 7% Από 901 μέχρι και 1.400 κυβικά εκατοστά 12% Από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά 14% Από 1.601 μέχρι και 1.800 κυβικά εκατοστά 17% Από 1.801 και άνω κυβικά εκατοστά 25%

2.

Η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους της παρ. 1 διαμορφώνεται από το άθροισμα των παρακάτω στοιχείων:

  • α) Της πράγματι πληρωθείσας ή πληρωτέας αξίας για

τις καινούργιες μοτοσικλέτες. Για τις μεταχειρισμένες μοτοσικλέτες λαμβάνεται υπόψη η τιμή χονδρικής πώλησης του αντίστοιχου τύπου μοτοσικλέτας κατά τον χρόνο κυκλοφορίας στη διεθνή αγορά, αφού η τιμή αυτή μειωθεί λόγω φθοράς από συνήθη χρήση ή άλλη αιτία, με βάση τα παρακάτω ποσοστά μείωσης: Από 1 μέχρι και 2 έτη 14% Πάνω από 2 μέχρι και 3 έτη 21% Πάνω από 3 μέχρι και 4 έτη 25% Πάνω από 4 μέχρι και 5 έτη 32% Πάνω από 5 μέχρι και 6 έτη 35% Πάνω από 6 μέχρι και 7 έτη 39% Πάνω από 7 μέχρι και 8 έτη 42% Πάνω από 8 έτη 46% Η τεκμαρτή αξία δεν μπορεί να είναι μικρότερη της πράγματι πληρωθείσας ή πληρωτέας αξίας. Αν στην αρμόδια τελωνειακή υπηρεσία αξιών δεν έχουν κατατεθεί τιμοκατάλογοι από τους επίσημους διανομείς, η υπηρεσία αυτή καθορίζει την τιμή αγοράς με βάση τα στοιχεία που διαθέτει.

  • β) Των εισαγωγικών δασμών που πράγματι καταβάλλονται.
  • γ) Των παρεπόμενων εξόδων με τα οποία επιβαρύνονται οι μοτοσικλέτες, όπως έξοδα προμήθειας, μεσιτείας,

τόκων, φόρτωσης, εκφόρτωσης, ασφάλισης και μεταφοράς στο εσωτερικό της χώρας.

Άρθρο 141

Τέλος ταξινόμησης άλλων οχημάτων

1.

Αυτοκίνητα οχήματα, κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 2367/1953 (Α’ 82) με εξαίρεση εκείνα που αναφέρονται στα άρθρα 136, 138, 139 και 140 του παρόντος που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης ίσο προς τα προβλεπόμενα κατά περίπτωση τέλη κυκλοφορίας ενός (1) έτους. Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα και τα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) δεν υπόκεινται στο προβλεπόμενο από το παρόν τέλος ταξινόμησης.

2.

Τα εκποιούμενα από το Δημόσιο ή τη Διεύθυνση Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Περιουσίας της Α.Α.Δ.Ε. μεταχειρισμένα αυτοκίνητα οχήματα, τα οποία τίθενται από τους αγοραστές σε κυκλοφορία ως ιδιωτικής χρήσης, υποβάλλονται σε τέλος ταξινόμησης ίσο προς τα κατά περίπτωση τέλη κυκλοφορίας ενός (1) έτους.

Από 1 μέχρι και 2 έτη 14%
Πάνω από 2 μέχρι και 3 έτη 21%
Πάνω από 3 μέχρι και 4 έτη 25%
Πάνω από 4 μέχρι και 5 έτη 32%
Πάνω από 5 μέχρι και 6 έτη 35%
Πάνω από 6 μέχρι και 7 έτη 39%
Πάνω από 7 μέχρι και 8 έτη 42%
Πάνω από 8 έτη 46%
ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
--- ---
Μέχρι και 125 κυβικά εκατοστά 0%
Από 126 μέχρι και 249 κυβικά εκατοστά 2%
Από 250 μέχρι και 900 κυβικά εκατοστά 7%
Από 901 μέχρι και 1.400 κυβικά εκατοστά 12%
Από 1.401 μέχρι και 1.600 κυβικά εκατοστά 14%
Από 1.601 μέχρι και 1.800 κυβικά εκατοστά 17%
Από 1.801 και άνω κυβικά εκατοστά 25%

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Άρθρο 142

Φορολογητέα αξία επιβατικών αυτοκινήτων

1.

Η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων διαμορφώνεται με βάση τη λιανική τιμή πώλησης προ φόρων του αυτοκινήτου, κατά τύπο, παραλλαγή και έκδοση αυτού, όπως αυτή προκύπτει από τους υποβαλλόμενους τιμοκαταλόγους στην Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής από τους επίσημους αντιπρόσωπους/διανομείς αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του προαιρετικού εξοπλισμού. Για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η κατά τα παραπάνω τιμή λιανικής πώλησης όμοιου κατά μάρκα, τύπο, παραλλαγή και έκδοση καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, κατά τον χρόνο κυκλοφορίας του στη διεθνή αγορά, αφού αυτή μειωθεί κατά το ποσοστό απομείωσης που ορίζεται ανάλογα με την ηλικία του και την κατηγορία αμαξώματος. Η φορολογητέα αξία, μετά την ως άνω απομείωση, μειώνεται περαιτέρω ποσοστιαία με χρήση συντελεστή 0,10 για κάθε πεντακόσια (500) επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο. Η απομείωση βάσει διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το δέκα τοις εκατό (10%) της αξίας που προσδιορίζεται μετά την ως άνω απομείωση. Ο ετήσιος μέσος όρος διανυθέντων χιλιομέτρων, για σκοπούς εφαρμογής της παρούσας διάταξης, ορίζεται στις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000). Η συνολική απομείωση, περιλαμβανόμενης και της απομείωσης λόγω διανυθέντων χιλιομέτρων πέραν του μέσου όρου, δεν δύναται να υπερβαίνει το ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%).

2.

Προκειμένου για ασθενοφόρα οχήματα, η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης διαμορφώνεται χωρίς τον συνυπολογισμό της αξίας του ιατρικού εξοπλισμού αυτών.

3.

Όταν τα στοιχεία διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας επιβολής του τέλους ταξινόμησης των οχημάτων των άρθρων 136, 137, 138, 139 και 140 εκφράζονται σε νόμισμα άλλου κράτους, για τον προσδιορισμό της αξίας αυτής, λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία του νομίσματος αυτού προς το ευρώ σύμφωνα με το άρθρο 53 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

Άρθρο 143

Κυλινδρισμός κινητήρα

1.

Ο κυλινδρισμός του κινητήρα, στην περίπτωση που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, δεν μπορεί να είναι κατώτερος εκείνου που καθορίζεται από το εργοστάσιο κατασκευής και περιλαμβάνεται στα διεθνή έντυπα τεχνικών προδιαγραφών για τον συγκεκριμένο τύπο αυτοκινήτου.

2.

Σε περίπτωση αντικατάστασης κινητήρα αυτοκινήτου με κινητήρα μεγαλύτερου κυλινδρισμού, εφόσον η αντικατάσταση λαμβάνει χώρα εντός τριετίας από την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας, το τέλος ταξινόμησης επανυπολογίζεται με βάση τον κυλινδρισμό του νέου κινητήρα και καταβάλλεται η διαφορά κατά την έκδοση της νέας άδειας, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κατά τον χρόνο έκδοσης της άδειας αυτής. Αν αντικατασταθεί ο κινητήρας αυτοκινήτου προσώπων που απαλλάχτηκαν από το τέλος ταξινόμησης με κινητήρα μεγαλύτερου κυλινδρισμού από το όριο που προβλέπεται για την απαλλαγή, ανεξάρτητα από τον χρόνο αντικατάστασης, καταβάλλεται ολόκληρο το τέλος ταξινόμησης με βάση τις διατάξεις που ισχύουν κατά τον χρόνο έκδοσης της νέας άδειας κυκλοφορίας. Όσοι προβαίνουν σε αντικατάσταση κινητήρα αυτοκινήτου τους προκειμένου να τους εκδοθεί νέα άδεια κυκλοφορίας, οφείλουν να προσκομίσουν στην αρμόδια τελωνειακή αρχή τα σχετικά φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν για την αγορά ή τοποθέτηση του κινητήρα.

Άρθρο 144

Χρόνος γένεσης υποχρέωσης καταβολής του τέλους ταξινόμησης και απαιτητό αυτού

1.

Η υποχρέωση καταβολής του τέλους ταξινόμησης γεννάται:

  • α) για τα ενωσιακά οχήματα και για τα προερχόμενα

από τρίτες χώρες κατά την είσοδό τους στο εσωτερικό της χώρας,

  • β) για τα εγχωρίως παραγόμενα κατά την ολοκλήρωση

της παραγωγής του οχήματος,

  • γ) για οχήματα που παράγονται υπό καθεστώς τελωνειακής επίβλεψης κατά την έξοδο από το καθεστώς αυτό.
2.

Το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν από τη θέση των οχημάτων σε κυκλοφορία και για τα οχήματα των άρθρων 136, 138, 139 και 140, το αργότερο:

  • α) Για τα μεταφερόμενα ή αποστελλόμενα από τα λοιπά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) τη δέκατη πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που

γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή η ειδική δήλωση της παρ. 2 του άρθρου 146, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης.

  • β) Για τα εισαγόμενα οχήματα, τη δέκατη πέμπτη ημέρα από τη θέση αυτών σε ανάλωση ή την ημερομηνία

αποδοχής του σχετικού παραστατικού της παρ. 3 του άρθρου 146, εφόσον αυτό κατατεθεί νωρίτερα. Για τα εισαγόμενα οχήματα που τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία με άμεση παράδοση σε άλλο κράτος μέλος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 28 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 162), το τέλος ταξινόμησης δεν καθίσταται απαιτητό.

  • γ) Για τα εγχωρίως παραγόμενα, κατά τον χρόνο που

γεννάται η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού.

3.

Όταν τα οχήματα τίθενται σε ένα από τα καθεστώτα αναστολής του άρθρου 150 ή σε ένα από τα ειδικά καθεστώτα του άρθρου 210 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, το τέλος ταξινόμησης και ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) καθίστανται απαιτητοί, κατά την έξοδο των οχημάτων, έστω και παράτυπα, από τα καθεστώτα με την παρ. 2.

4.

Το τέλος ταξινόμησης για τα επιβατικά αυτοκίνητα του άρθρου 137, καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν από τη θέση αυτών σε κυκλοφορία και το αργότερο τη δέκατη πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή, η ειδική δήλωση της παρ. 2 του άρθρου 146, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης. Εφόσον δεν συντρέχει για τα εν λόγω αυτοκίνητα υποχρέωση ταξινόμησης, το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό πέντε (5) ημέρες από την είσοδό τους στη χώρα και ως θέση σε κυκλοφορία, νοείται η χρήση του οδικού δικτύου της χώρας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΕΝΩΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

ΤΜΗΜΑ Α’

ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΕΝΩΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Άρθρο 145

Μεταφορά, αποστολή, άφιξη ενωσιακών οχημάτων

1.

Τα ενωσιακά οχήματα που αναφέρονται στα άρθρα 136, 137, 138, 139 και 140, καθώς και οι βάσεις των δασμολογικών κλάσεων 87.02 και 87.06 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, τα οποία εισέρχονται στο εσωτερικό της χώρας, δηλώνονται αμέσως στην πλησιέστερη τελωνειακή αρχή.

2.

Όταν τα παραπάνω οχήματα μεταφέρονται έμφορτα ή αυτοδύναμα στο εσωτερικό της χώρας, δηλώνονται αμέσως από το πρόσωπο που πραγματοποίησε την είσοδο ή τον ιδιοκτήτη ή τον παραλήπτη τους ή τον νόμιμο αντιπρόσωπό τους.

3.

Κατά τη δήλωση της παρ. 1 καθορίζεται η αναγκαία προθεσμία για τη μεταφορά των οχημάτων στον δηλωθέντα τόπο προορισμού.

4.

Η δήλωση δεν υποβάλλεται όταν τα ενωσιακά οχήματα εμπίπτουν στην παρ. 2 του άρθρου 150.

5.

Τα ενωσιακά οχήματα δύναται, πριν από τη βεβαίωση του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, να επαναποστέλλονται στα λοιπά κράτη μέλη της Ε.Ε. ή να εξάγονται σε τρίτες χώρες. ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Άρθρο 146

Βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης οχημάτων Πιστοποιητικά ταξινόμησης

1.

Υπόχρεος στην καταβολή του τέλους ταξινόμησης είναι ο ιδιοκτήτης του οχήματος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του.

2.

Για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης και του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) ή για τη χορήγηση οριστικής απαλλαγής ενωσιακών οχημάτων, υποβάλλεται στην αρμόδια τελωνειακή αρχή ειδική δήλωση μέχρι την ημερομηνία κατά την οποία το τέλος καθίσταται απαιτητό και οπωσδήποτε πριν από την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας. Για τα οχήματα των παρ. 1 και 2 του άρθρου 150 η ειδική δήλωση υποβάλλεται κατά την έξοδο αυτών από τα ανασταλτικά καθεστώτα. Με την ειδική δήλωση, που αποτελεί τίτλο υπέρ του Δημοσίου, συνεισπράττεται και ο οφειλόμενος Φ.Π.Α..

3.

Η βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης ή η χορήγηση οριστικής απαλλαγής από αυτό, των οχημάτων που προέρχονται από τρίτες χώρες, γίνεται:

  • α) Όταν το τέλος καταβληθεί κατά τον χρόνο θέσης σε

ανάλωση, επί του ιδίου παραστατικού που χρησιμοποιείται για τη βεβαίωση και είσπραξη των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων εισαγωγής.

  • β) Όταν το τέλος καταβληθεί σε μεταγενέστερο χρόνο,

επί της ειδικής δήλωσης της παρ. 2. Η ειδική δήλωση υποβάλλεται στην τελωνειακή αρχή στην οποία έγινε η θέση σε ανάλωση του οχήματος και συσχετίζεται με το παραστατικό θέσης σε ανάλωση που μέχρι τότε παραμένει σε εκκρεμότητα.

  • γ) Όταν τα οχήματα έχουν υπαχθεί σε τελωνειακό ανασταλτικό καθεστώς επί του παραστατικού με το οποίο

τίθενται σε ανάλωση.

4.

Οι συντελεστές, που λαμβάνονται υπόψη για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης και εφόσον το όχημα είναι ενωσιακό και του Φ.Π.Α., είναι εκείνοι που ισχύουν κατά τον χρόνο που το τέλος καθίσταται απαιτητό. Αν μειωθούν οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης ή του Φ.Π.Α., μετά την υποβολή του παραστατικού βεβαίωσης και είσπραξης και πριν από την έκδοση του αποδεικτικού είσπραξης, εφαρμόζεται ο ευνοϊκότερος για τον υπόχρεο συντελεστής. Το πρώτο εδάφιο δεν εφαρμόζεται, όταν το αποδεικτικό είσπραξης δεν εκδόθηκε για λόγους που αποκλειστικά βαρύνουν τον υπόχρεο. Αν δεν υποβληθεί η δήλωση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 145 και εφόσον οι τελωνειακές αρχές αδυνατούν να προσδιορίσουν τον χρόνο κατά τον οποίο το τέλος κατέστη απαιτητό, οι συντελεστές, που λαμβάνονται υπόψη για τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης και του Φ.Π.Α., είναι αυτοί που ισχύουν κατά την ημερομηνία διαπίστωσης της παράβασης.

5.

Μετά την είσπραξη του τέλους ταξινόμησης και των λοιπών επιβαρύνσεων ή τη νόμιμη οριστική απαλλαγή από αυτά, εκδίδονται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή αποδεικτικό είσπραξης και πιστοποιητικό ταξινόμησης ή τελωνισμού του οχήματος.

6.

Για την επαλήθευση των στοιχείων που αναγράφονται στην Ειδική Δήλωση οχήματος, εφαρμόζεται κατ’ αναλογία το άρθρο 29 του παρόντος, καθώς και οι αντίστοιχες περί διασαφήσεων και επαλήθευσης εμπορευμάτων διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2446 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου 2015 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά λεπτομερείς 24ης Νοεμβρίου 2015 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα. Αν κατά τον έλεγχο και την επαλήθευση του οχήματος διαπιστωθούν διαφορές, εφαρμόζεται το άρθρο 38.

7.

Το τέλος ταξινόμησης που βεβαιώθηκε και εισπράχθηκε, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, επιστρέφεται, σε περίπτωση οχημάτων, τα οποία δεν ταξινομήθηκαν, με συνέπεια να μην κυκλοφορήσουν στο εσωτερικό της χώρας, λόγω εξαγωγής σε τρίτες χώρες ή αποστολής τους σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε.. Δικαιούχος της επιστροφής είναι το πρόσωπο της παρ. 1, το οποίο κατέβαλε το τέλος ταξινόμησης με την κατά περίπτωση υποβολή του προβλεπόμενου από τις παρ. 2 και 3 τελωνειακού παραστατικού. Το σχετικό δικαίωμα παρέχεται ύστερα από αίτηση του δικαιούχου στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.

8.

Για μεταχειρισμένα οχήματα που αποστέλλονται ή μεταφέρονται από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. στο εσωτερικό της χώρας, υπό το ειδικό καθεστώς του άρθρου 52 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 162), ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) της αξίας αυτών καταβάλλεται υποχρεωτικά, με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής, στον προμηθευτή του άλλου κράτους μέλους.

Άρθρο 147

Βεβαίωση και είσπραξη εκ των υστέρων Επιστροφή αχρεωστήτως εισπραχθέντων Οι διατάξεις των άρθρων 27 και 28 εφαρμόζονται ανάλογα και για τις επιβαρύνσεις των ενωσιακών οχημάτων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ - ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ

ΤΜΗΜΑ Α’

ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ - ΑΝΑΣΤΟΛΕΣ

Άρθρο 148

Οριστικές απαλλαγές

1.

Τα αυτοκίνητα οχήματα που παραλαμβάνονται από τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης, εφόσον έχει προηγηθεί έγκριση της Ιεράς Κοινότητας για την απόκτησή τους.

2.

Όπου από τις κείμενες διατάξεις προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) και το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος επιβατικών αυτοκινήτων, παρέχεται, με τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις, πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης.

3.

Όπου από τις κείμενες διατάξεις προβλέπεται πλήρης απαλλαγή μόνο από τον Ε.Φ.Κ., παρέχεται, με τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις, απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης ως ακολούθως:

  • α) Για επιβατικά οχήματα ή αυτοκινούμενα τροχόσπιτα

και μοτοσικλέτες, ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) του προβλεπόμενου κατά περίπτωση τέλους ταξινόμησης.

  • β) Για φορτηγά αυτοκίνητα, ποσοστό ενενήντα τοις

εκατό (90%) του προβλεπόμενου κατά περίπτωση τέλους ταξινόμησης.

4.

Όπου από τις κείμενες διατάξεις προβλέπεται απαλλαγή από τα δύο τρίτα (2/3) του Ε.Φ.Κ. επιβατικών αυτοκινήτων, παρέχεται, με τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις, απαλλαγή από το πενήντα τοις εκατό (50%) του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης.

5.

Οι παραπάνω απαλλαγές από το τέλος ταξινόμησης παρέχονται και στα ενωσιακά ή στα παραγόμενα στο εσωτερικό της χώρας αυτοκίνητα οχήματα, με τους αυτούς όρους και προϋποθέσεις που ορίζονται από τις κείμενες διατάξεις, οι οποίες προβλέπουν απαλλαγή από τον Ε.Φ.Κ. και το εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος για αυτοκίνητα οχήματα που εισάγονται από τρίτες χώρες.

6.

Για αυτοκίνητα που παραλαμβάνονται ή έχουν παραληφθεί με πλήρη ή μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και αποδεσμεύονται, πριν από την παρέλευση του κατά περίπτωση ισχύοντος περιοριστικού διαστήματος, εισπράττεται το τέλος ταξινόμησης που αναλογεί ή η διαφορά μεταξύ του τέλους αυτού και του τέλους ταξινόμησης που έχει καταβληθεί. Το τέλος ταξινόμησης, με την επιφύλαξη του άρθρου 157, υπολογίζεται με βάση τα φορολογικά στοιχεία και τους συντελεστές φορολογίας που ισχύουν για τα αυτοκίνητα αυτά κατά τον χρόνο της αποδέσμευσης. Σε περίπτωση κλοπής αυτοκινήτων που έχουν παραληφθεί με πλήρη ή μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και υπό την προϋπόθεση ότι παρέχεται από τις ισχύουσες διατάξεις η δυνατότητα εκ νέου χορήγησης απαλλαγής από τον φόρο, για την εκ νέου υπαγωγή του δικαιούχου στο δικαίωμα, ανεξάρτητα από το χρονικό σημείο κατά το οποίο συντελείται η κλοπή, εφόσον η υποβολή του αιτήματος για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου ατελώς γίνεται εντός του εκάστοτε περιοριστικού διαστήματος, οφείλεται το αναλογούν για το κλαπέν αυτοκίνητο τέλος ταξινόμησης. Εφόσον η υποβολή του αιτήματος για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου ατελώς γίνεται πέραν του εκάστοτε περιοριστικού διαστήματος, απαλλάσσεται ο δικαιούχος από την καταβολή του αντίστοιχου τέλους ταξινόμησης.

7.

Κατ’ εξαίρεση της παρ. 6, για επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία παραλαμβάνονται ή έχουν παραληφθεί με πλήρη ή μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης: α) σύμφωνα με τις περ. Α, Β, και Γ της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (Α’ 166), β) από άτομα με αναπηρία τα οποία εμπίπτουν στις κατηγορίες των παρ. 1, 3 και 4 του άρθρου 1 του ν. 490/1976 (Α’ 331) και γ) από τους γονείς με τουλάχιστον τρία τέκνα, σύμφωνα με το άρθρο 149 του παρόντος, και τα οποία, συνεπεία θανάτου αυτών, περιέρχονται στους κληρονόμους των ανωτέρω προσώπων, καταβάλλονται από τους κληρονόμους τόσα δέκατα του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί ή αντίστοιχα της διαφοράς μεταξύ του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί και του τέλους ταξινόμησης που έχει καταβληθεί, όσα είναι και τα εξάμηνα που υπολείπονται για τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση ισχύοντος περιοριστικού διαστήματος. Το κλάσμα του εξαμήνου θεωρείται ως ολόκληρο εξάμηνο. αποδέσμευσης. Οι νόμιμοι κληρονόμοι δύναται να αποδεσμεύουν τελωνειακά, εντός του εκάστοτε ισχύοντος περιοριστικού διαστήματος, επιβατικό αυτοκίνητο, το οποίο έχει παραληφθεί με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, κατ’ εφαρμογή ειδικών διατάξεων για άτομα με αναπηρία και το οποίο έχει περιέλθει στην κατοχή τους συνεπεία κληρονομικής διαδοχής, με μεταβίβαση σε άλλο δικαιούχο, της ίδιας απαλλαγής, πρόσωπο, χωρίς την καταβολή του τέλους ταξινόμησης, οπότε εκκινεί εκ νέου το προβλεπόμενο περιοριστικό διάστημα παρακολούθησης της ατέλειας, από την ημερομηνία της μεταβίβασης. Τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν παραληφθεί με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, κατ’ εφαρμογή ειδικών διατάξεων που εφαρμόζονται για τα άτομα με αναπηρία και τα οποία μετά τον θάνατο των ατόμων αυτών περιέρχονται στους νόμιμους κληρονόμους τους, τακτοποιούνται τελωνειακά από την Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής εντός προθεσμίας δύο (2) ετών από την ημερομηνία θανάτου του δικαιούχου προσώπου. Σε περίπτωση υποβολής αιτημάτων τακτοποίησης αποδέσμευσης αναπηρικών αυτοκινήτων από τους κληρονόμους των αποθανόντων δικαιούχων μετά την πάροδο της διετίας, η εν λόγω τακτοποίηση - αποδέσμευση πραγματοποιείται από την Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής, μετά την επιβολή από την αρμόδια τελωνειακή αρχή του προστίμου της παρ. 2 του άρθρου 164, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας.

8.

Επιβατικά αυτοκίνητα τα οποία παραλαμβάνονται ή έχουν παραληφθεί ατελώς κατ’ εφαρμογή ειδικών διατάξεων που εφαρμόζονται με βάση: α) τις περ. Α, Β, και Γ της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988, β) για άτομα με αναπηρία, τα οποία εμπίπτουν στις κατηγορίες των παρ. 1, 3 και 4 του άρθρου 1 του ν. 490/1976 και για τα οποία ζητείται η αποδέσμευση από το καθεστώς της ατέλειας, μετά την παρέλευση πενταετίας και μέχρι τη συμπλήρωση επταετίας από τον τελωνισμό τους, υποβάλλονται στο τριάντα τοις εκατό (30%) του τέλους ταξινόμησης, το οποίο υπολογίζεται με βάση τους συντελεστές της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 136. Μετά την παρέλευση της επταετίας δεν οφείλεται τέλος ταξινόμησης. 9.α. Όταν καταστρέφεται ολοσχερώς αυτοκίνητο που έχει παραληφθεί με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης κατ’ εφαρμογή: α) των περ. Α, Β, και Γ της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 και β) των παρ. 1, 3 και 4 του άρθρου 1 του ν. 490/1976, είναι δυνατή η αντικατάστασή του με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης εντός του ισχύοντος περιοριστικού διαστήματος τελωνειακής παρακολούθησής του. β. Το δικαίωμα αντικατάστασης αυτοκινήτου λόγω ολικής καταστροφής, σύμφωνα με την παρ. 1 παρέχεται άπαξ ανά δικαιούχο, υπό την προϋπόθεση ότι υποβάλλονται στην τελωνειακή αρχή:

  • βα) αίτηση για την παραλαβή νέου αυτοκινήτου με

απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης,

  • ββ) ακριβές αντίγραφο από το βιβλίο αδικημάτων

και συμβάντων της οικείας Αστυνομικής Αρχής, από το οποίο προκύπτει ότι ο ενδιαφερόμενος έχει δηλώσει την ολική καταστροφή,

  • βγ) πράξη οριστικής διαγραφής από τα Μητρώα του

Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του αυτοκινήτου που καταστράφηκε,

  • βδ) βεβαίωση ότι το αυτοκίνητο που καταστράφηκε

έχει εγκαταλειφθεί υπέρ του Δημοσίου μέσω τελωνειακής αρχής και,

  • βε) βεβαίωση της Διεύθυνσης Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Περιουσίας της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών

και Τεχνικών Υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε. ότι το αυτοκίνητο που εγκαταλείφθηκε σύμφωνα με την υποπερ. βδ) έχει χαρακτηριστεί ως Όχημα Τέλους Κύκλου Ζωής (Ο.Τ.Κ.Ζ.).

10.

Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης τα ασθενοφόρα αυτοκίνητα που παραλαμβάνονται από το Υπουργείο Υγείας, τις Υγειονομικές Περιφέρειες (Υ.ΠΕ.) και τις αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.), καθώς και νοσοκομεία που λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

11.

Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης τα ασθενοφόρα και οι ειδικές κινητές μονάδες, καινούρια ή μεταχειρισμένα, που αποκτώνται από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εφόσον τα οχήματα αυτά παρέχουν υπηρεσίες για λογαριασμό του Ε.Κ.Α.Β. ή παραχωρούνται για χρήση στο Ε.Κ.Α.Β.. Αν η παροχή υπηρεσιών για λογαριασμό του Ε.Κ.Α.Β. ή η παραχώρηση της χρήσης των ανωτέρω οχημάτων στο Ε.Κ.Α.Β., λήξουν πριν από τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής, εισπράττεται το ποσό του τέλους ταξινόμησης που υπολείπεται, κατά τον χρόνο λήξης της παροχής των ανωτέρω υπηρεσιών για λογαριασμό του Ε.Κ.Α.Β. ή λήξης της παραχώρησης της ως άνω χρήσης στο Ε.Κ.Α.Β.. Το αναλογούν τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται με βάση το τέλος ταξινόμησης για το οποίο χορηγήθηκε η απαλλαγή και τους μήνες που υπολείπονται για τη συμπλήρωση της πενταετίας. Για τον υπολογισμό του αναλογούντος τέλους ταξινόμησης λογίζεται ως μήνας διάστημα μεγαλύτερο των δεκαπέντε (15) ημερών.

12.

Το προσωπικό των αναγνωρισμένων από την Ελλάδα διεθνών οργανισμών ή των μελών τους, καθώς επίσης και των οργανισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν ίδια διεθνή νομική προσωπικότητα, μπορούν να τύχουν διευρυμένου καθεστώτος απαλλαγών για τα αυτοκίνητα που παραλαμβάνουν, εφόσον συμφωνηθεί μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και του εκάστοτε Οργανισμού πέραν των προβλεπομένων από τις Συμφωνίες Έδρας τους. 13.α) Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης τα πάσης φύσεως αυτοκίνητα οχήματα, καινούργια ή μεταχειρισμένα, καθώς και ασθενοφόρα και ειδικές κινητές δωρεά στο Δημόσιο, για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους, εφόσον έχει προηγηθεί αποδοχή της δωρεάς από τον αρμόδιο Υπουργό.

  • β) Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης τα πάσης φύσεως αυτοκίνητα οχήματα, καινούργια ή μετα

δωρεά στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους, εφόσον έχει προηγηθεί αποδοχή της δωρεάς από το οικείο όργανο, κατά περίπτωση.

  • γ) Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης τα ασθενοφόρα και οι ειδικές κινητές μονάδες, καινούρια ή μεταχειρισμένα, τα οποία παραχωρούνται κατά κυριότητα

με δωρεά στο Υπουργείο Υγείας, στα δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα που λειτουργούν με τη μορφή Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. στις Δ.Υ.Πε. του Π.Ε.Δ.Υ. και στο Ε.Κ.Α.Β. για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους, εφόσον έχει προηγηθεί αποδοχή της δωρεάς από τον οικείο Υπουργό.

  • δ) Απαλλάσσονται από το τέλος ταξινόμησης οχήματα, καινούργια ή μεταχειρισμένα, που αποκτώνται

κατά κυριότητα με αγορά ή δωρεά, για την οποία έχει γίνει αποδοχή της πρότασης δωρεάς από το αρμόδιο διοικητικό όργανο, από Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και δραστηριοποιούνται στον τομέα της πυρόσβεσης. Η απαλλαγή χορηγείται με την προϋπόθεση ότι τα οχήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά ως πυροσβεστικά οχήματα ή ως μέσα μεταφοράς προσώπων προς παροχή υπηρεσιών πυρόσβεσης, όπως αυτό προκύπτει από την άδεια κυκλοφορίας κάθε οχήματος. Σε περίπτωση μεταβίβασης, μίσθωσης ή με οποιονδήποτε τρόπο παραχώρησης της χρήσης οχημάτων που εμπίπτουν στην παρούσα περίπτωση σε μη δικαιούχα πρόσωπα οφείλεται το τέλος ταξινόμησης που αναλογεί κατά την ημερομηνία τελωνισμού τους με τη χορηγηθείσα απαλλαγή. Δεν οφείλεται τέλος ταξινόμησης, αν τα εν λόγω οχήματα, είτε μεταβιβαστούν σε άλλο δικαιούχο της ατέλειας πρόσωπο, είτε εξαχθούν σε τρίτη χώρα, είτε αποσταλούν σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε εγκαταλειφθούν υπέρ του Δημοσίου, είτε καταστραφούν.

14.

Απαλλάσσονται από δασμό και τέλος ταξινόμησης τα αυτοκίνητα οχήματα που παραλαμβάνονται στο πλαίσιο διπλωματικών ή προξενικών σχέσεων, σύμφωνα με τους όρους της Σύμβασης της Βιέννης της 18.4.1961 περί των διπλωματικών σχέσεων που κυρώθηκε με το ν. δ. 503/1970 (Α’ 108) και της Σύμβασης της Βιέννης της 24.4.1963 επί των προξενικών σχέσεων που κυρώθηκε με τον ν. 90/1975 (Α’ 150), αντίστοιχα.

15.

Απαλλάσσονται από δασμό και τέλος ταξινόμησης τα αυτοκίνητα οχήματα που παραλαμβάνονται από αναγνωρισμένους στην Ελλάδα διεθνείς οργανισμούς ή τα μέλη των οργανισμών αυτών, καθώς και το προσωπικό τους, μέσα στα όρια και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τις διεθνείς συμβάσεις για την ίδρυσή τους ή από τις συμφωνίες για την έδρα τους. 16.α) Τα αυτοκίνητα οχήματα των παρ. 14 και 15 απαγορεύεται να μεταβιβαστούν, μισθωθούν ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο παραχωρηθεί η χρήση τους πριν από την πάροδο πέντε (5) ετών από την ατελή παραλαβή τους χωρίς την άδεια της τελωνειακής αρχής και την καταβολή των αναλογούντων δασμών και φόρων. Μετά την παρέλευση του ανωτέρω περιοριστικού διαστήματος, τα ανωτέρω αυτοκίνητα οχήματα, κατόπιν άδειας της τελωνειακής αρχής, δύνανται να μεταβιβάζονται, ελεύθερα από δασμούς και φόρους.

  • β) Δεν απαιτείται η καταβολή των αναλογούντων

δασμών και φόρων εντός του ανωτέρω περιοριστικού διαστήματος στις περιπτώσεις που τα ανωτέρω αυτοκίνητα οχήματα, είτε μεταβιβαστούν σε άλλο δικαιούχο της ατέλειας πρόσωπο, είτε εξαχθούν σε τρίτη χώρα, είτε αποσταλούν σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε εγκαταλειφθούν υπέρ του Δημοσίου, είτε καταστραφούν.

Άρθρο 149

Απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης γονέων με τουλάχιστον τρία τέκνα

1.

Χορηγείται πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για ένα (1) επιβατικό αυτοκίνητο, κυλινδρισμού κινητήρα μέχρι και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά, που εισάγεται ή παραλαμβάνεται, είτε από γονείς, έγγαμους ή με σύμφωνο συμβίωσης ή άγαμους με αναγνωρισμένα τέκνα, που συνοικούν και έχουν κατά τον χρόνο υποβολής του, κατά περίπτωση, τελωνειακού παραστατικού, τουλάχιστον τρία (3) ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα, για τα οποία η γονική μέριμνα και επιμέλεια ασκείται είτε από κοινού και εξίσου από τους δύο (2) γονείς, είτε από γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα και αποκλειστική επιμέλεια των ανωτέρω τέκνων, σύμφωνα με το οικογενειακό δίκαιο και τις λοιπές διατάξεις που διέπουν τις σχέσεις γονέων - τέκνων.

2.

Σε περίπτωση διαζυγίου ή ακύρωσης του γάμου ή λύσης ή ακύρωσης του συμφώνου συμβίωσης ή διακοπής της συμβίωσης των συζύγων ή των μερών του συμφώνου συμβίωσης, εφόσον ζουν και οι δύο (2) γονείς ή σε περίπτωση άγαμων γονέων με αναγνωρισμένα τέκνα που δεν συνοικούν, οι οποίοι ασκούν από κοινού και εξίσου τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τριών (3) ή περισσοτέρων ανήλικων ή προστατευόμενων τέκνων χορηγείται:

  • α) μερική απαλλαγή, σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό

(50%) του τέλους ταξινόμησης, για επιβατικό αυτοκίνητο, κυλινδρισμού κινητήρα μέχρι και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά, σε κάθε γονέα που θεμελιώνει δικαίωμα απαλλαγής, κατά την υποβολή του κατά περίπτωση τελωνειακού παραστατικού ή

  • β) πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, για

επιβατικό αυτοκίνητο κυλινδρισμού κινητήρα μέχρι και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά, στον ένα εκ των δύο γονέων, εφόσον ο άλλος γονέας συναινέσει στη χορήγηση πλήρους απαλλαγής στον άλλο γονέα. Η απαλλαγή των περ. α) και β) χορηγείται και σε γονέα, ο οποίος ασκεί από κοινού και εξίσου τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τριών (3) ή περισσοτέρων ανήλικων ή προστατευόμενων τέκνων, των οποίων ο έτερος γονέας δύναται να είναι διαφορετικός για ένα ή περισσότερα από τα τέκνα.

3.

Για τους σκοπούς της παρούσας απαλλαγής, ως προστατευόμενα τέκνα νοούνται τα τέκνα που φοιτούν το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους, καθώς και τα τέκνα με αναπηρία ποσοστού εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, άγαμα, διαζευγμένα ή σε κατάσταση χηρείας ή λύσης του συμφώνου συμβίωσης ή διακοπής συμβίωσης, εφόσον δεν εμπίπτουν στις άλλες κατηγορίες ατόμων που δικαιούνται παραλαβής επιβατικού αυτοκίνητου με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης.

4.

Για επιβατικά αυτοκίνητα με κυλινδρισμό κινητήρα άνω των δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών: α) η απαλλαγή της παρ. 1 και της περ. β) της παρ. 2 περιορίζεται σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) του τέλους ταξινόμησης, β) η απαλλαγή της περ. α) της παρ. 2 περιορίζεται στο ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του τέλους ταξινόμησης ανά γονέα.

5.

Η απαλλαγή χορηγείται σε πρόσωπα που πληρούν και μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) είναι Έλληνες πολίτες που διαμένουν μόνιμα στην

Ελλάδα,

  • β) είναι ομογενείς αλλοδαποί, που διαμένουν μόνιμα

στην Ελλάδα και διαθέτουν δελτίο ομογενούς,

  • γ) είναι πολίτες κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα,
  • δ) είναι πολίτες τρίτων κρατών που διαμένουν νόμιμα

και μόνιμα στην Ελλάδα και είναι γονείς τέκνων ελληνικής υπηκοότητας. Δεν απαιτείται να έχουν ελληνική υπηκοότητα τα τέκνα, αν ένας μόνο εκ των δύο γονέων είναι πολίτης τρίτου κράτους.

6.

Η απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης χορηγείται για μία μόνο φορά σε γονείς ή γονέα με τρία (3) ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα. Στα πρόσωπα αυτά χορηγείται απαλλαγή για μία ακόμη φορά, μετά την πάροδο τριών (3) ετών από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής για πρώτη φορά, εφόσον αποκτήσουν και άλλο ή άλλα τέκνα και κατά την ημερομηνία υποβολής του παραστατικού τελωνισμού του αυτοκινήτου έχουν τουλάχιστον τέσσερα (4) ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα.

7.

Σε γονείς ή γονέα με τέσσερα (4) τουλάχιστον ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα χορηγείται απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για μία ακόμη φορά, μετά την πάροδο τριών (3) ετών από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής για πρώτη φορά, εφόσον κατά την ημερομηνία υποβολής του παραστατικού τελωνισμού του αυτοκινήτου έχουν τουλάχιστον τέσσερα (4) ανήλικα ή προστατευόμενα τέκνα.

8.

Πριν από την πάροδο τριών (3) ετών από τη χορήγηση της απαλλαγής του παρόντος, απαγορεύεται η μεταβίβαση, εκμίσθωση, σύσταση ενεχύρου ή χρησιδανείου ή η με οποιονδήποτε άλλο τρόπο παραχώρηση της χρήσης επιβατικών αυτοκινήτων που παραλαμβάνονται από γονείς ή γονέα τριών (3) τουλάχιστον τέκνων, με πλήρη ή μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, χωρίς την άδεια της τελωνειακής αρχής.

9.

Σε περίπτωση μεταβίβασης, εκμίσθωσης, σύστασης ενεχύρου, χρησιδανείου ή παραχώρησης, με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, της χρήσης των παραπάνω επιβατικών αυτοκινήτων, πριν από τη συμπλήρωση τριετίας, εισπράττεται τέλος ταξινόμησης, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 148.

10.

Αν η μεταβίβαση, η εκμίσθωση, το ενέχυρο, το χρησιδάνειο ή η παραχώρηση με οποιονδήποτε άλλο τρόπο της χρήσης των αυτοκινήτων αυτών γίνεται χωρίς ενημέρωση της τελωνειακής αρχής, εισπράττεται το τέλος ταξινόμησης της παρ. 9, και πρόσθετο τέλος, ίσο με το ένα τέταρτο (¼) του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί στο αυτοκίνητο αυτό.

11.

Σε περίπτωση ολικής καταστροφής, από οποιαδήποτε αιτία, επιβατικού αυτοκινήτου που έχει παραληφθεί με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης σύμφωνα με το παρόν, είναι δυνατή η αντικατάσταση αυτού σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 9 του άρθρου 148. Το δικαίωμα αντικατάστασης αυτοκινήτου, λόγω ολικής καταστροφής, παρέχεται άπαξ ανά δικαιούχο απαλλαγής.

Άρθρο 150

Καθεστώτα αναστολής και προσωρινής απαλλαγής οχημάτων

1.

Τα ενωσιακά οχήματα δύνανται να τίθενται σε καθεστώς φορολογικής αποθήκης και για το χρονικό διάστημα που παραμένουν στο καθεστώς αυτό, τελούν σε αναστολή καταβολής του τέλους ταξινόμησης και του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.).

2.

Τα ενωσιακά οχήματα δύνανται να παραμένουν προσωρινά στο εσωτερικό της χώρας, χωρίς να απαιτείται η καταβολή του τέλους ταξινόμησης. Για τη χορήγηση της προσωρινής αυτής απαλλαγής από την καταβολή του τέλους ταξινόμησης εφαρμόζονται ανάλογα οι όροι και οι προϋποθέσεις που προβλέπονται για το τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής με τον όρο της επανεξαγωγής για τα οχήματα τρίτων χωρών που εισάγονται προσωρινά στη χώρα.

3.

Η παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 1477/1984 (Α’ 144), περί αναστολής του τέλους ταξινόμησης, εφαρμόζεται ανάλογα και για τα ενωσιακά επιβατικά αυτοκίνητα.

4.

Όπου από τις ισχύουσες διατάξεις του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής με τον όρο της επανεξαγωγής παρέχεται απαλλαγή από δασμούς και φόρους σε αυτοκίνητα, λόγω υπαγωγής τους στο παραπάνω καθεστώς, παρέχεται απαλλαγή και από το τέλος ταξινόμησης, για όσο διάστημα τα οχήματα παραμένουν στο καθεστώς αυτό. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΕΝΩΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Άρθρο 151

Φορολογικές αποθήκες ενωσιακών οχημάτων

1.

Για τη σύσταση και λειτουργία των φορολογικών αποθηκών απαιτείται άδεια της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, η οποία παρέχεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου. κείμενη νομοθεσία.

Άρθρο 152

Αναγνώριση εγκεκριμένου αποθηκευτή ενωσιακών οχημάτων

1.

Για τον χαρακτηρισμό προσώπου ως εγκεκριμένου αποθηκευτή απαιτείται άδεια της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, η οποία παρέχεται μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου.

2.

Για να παρασχεθεί η άδεια του εγκεκριμένου αποθηκευτή, το ενδιαφερόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο πρέπει:

  • α) να παραλαμβάνει, να κατέχει ή να αποστέλλει κατά

την άσκηση του επαγγέλματός του ενωσιακά οχήματα που τελούν σε αναστολή καταβολής του τέλους ταξινόμησης και του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), εφόσον βρίσκονται σε φορολογική αποθήκη,

  • β) να μην έχει διαπράξει σοβαρές καθ’ υποτροπή παραβάσεις της φορολογικής ή της τελωνειακής νομοθεσίας.

Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.

Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα. ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)