Νόμοι — ΦΕΚ A' 134/2025
Ως υποτροπή ορίζεται η εκ νέου τέλεση της ίδιας παράβασης, εντός τριών (3) ετών από την έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου ή σε περίπτωση διάπραξης ποινικών αδικημάτων, υπότροπος θεωρείται όποιος έχει καταδικαστεί αμετάκλητα σε ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών για αδίκημα που τέλεσε εντός των προηγούμενων δέκα (10) ετών από τον χρόνο τέλεσης της πράξης.
Ο εγκεκριμένος αποθηκευτής:
- α) Υποχρεούται:
- αα) να χρησιμοποιεί στις συναλλαγές του τον προβλεπόμενο για φορολογικούς σκοπούς Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.),
- αβ) να τηρεί λογιστικά βιβλία των αποθεμάτων ή κινήσεων των οχημάτων ανά αποθήκη,
- αγ) να επιδεικνύει τα οχήματα σε κάθε ζήτηση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής,
- αδ) να δέχεται οποιονδήποτε έλεγχο και να παρέχει
εγγύηση για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου,
- αε) να συμμορφώνεται με άλλες υποχρεώσεις, που
επιβάλλουν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η αρμόδια τελωνειακή αρχή,
- αστ) να διαθέτει εντός των αποθηκών και αδαπάνως
για το Δημόσιο κατάλληλο και ασφαλή στεγασμένο χώρο για την εγκατάσταση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής προς διενέργεια των κατά περίπτωση απαιτούμενων εργασιών και διατυπώσεων,
- αζ) να ενημερώνει την αρμόδια τελωνειακή αρχή για
οποιαδήποτε μεταβολή των δεδομένων που έχουν ληφθεί υπόψη για τη χορήγηση της άδειας και
- αη) να παρέχει τα επιβαλλόμενα από αυτήν πρόσθετα
διασφαλιστικά μέτρα.
- β) Επέχει ευθύνη έναντι του Δημοσίου για τις επιβαρύνσεις που αναλογούν στα οχήματα.
- γ) Ευθύνεται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον για τις
πράξεις των διαχειριστών των αποθηκών αυτών σε περίπτωση καταλογισμού τους από την αρμόδια τελωνειακή αρχή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΕΝΩΣΙΑΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ - ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Άρθρο 153
Περιορισμοί στην κατοχή και κυκλοφορία ενωσιακών οχημάτων
Με την επιφύλαξη του άρθρου 150, πρόσωπα εγκατεστημένα στο εσωτερικό της χώρας δεν επιτρέπεται να κατέχουν, πέρα από την προθεσμία της παρ. 2 του άρθρου 146 ή να κυκλοφορούν πέρα από την προθεσμία της παρ. 3 του άρθρου 145, ενωσιακά οχήματα χωρίς την καταβολή του τέλους ταξινόμησης.
Δεν επιτρέπεται η μετακίνηση των παραπάνω οχημάτων από τον τόπο προορισμού σε άλλον, χωρίς προηγούμενη άδεια της αρμόδιας τελωνειακής αρχής.
Οι μετά την ημερομηνία αποδοχής του παραστατικού εισαγωγής περιορισμοί και κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης των περιορισμών αυτών, που προβλέπονται από τις διατάξεις που παρέχουν απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης στα εισαγόμενα από τρίτες χώρες οχήματα, εφαρμόζονται ανάλογα και στα ενωσιακά οχήματα για τα οποία χορηγήθηκε οριστική απαλλαγή σύμφωνα με το άρθρο 148. Για την εφαρμογή της παρούσας αντί της ημερομηνίας αποδοχής του παραστατικού εισαγωγής λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης της παρ. 2 του άρθρου 146.
Οχήματα ιδιωτικής χρήσης, που φέρουν άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. ή τρίτης χώρας και πρόκειται να τεθούν στο καθεστώς της παρ. 2 του άρθρου 150 ή στο ειδικό τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, δεν επιτρέπεται να παραμένουν ή να κυκλοφορούν στο εσωτερικό της χώρας, πέρα από την ημερομηνία ισχύος της προσωρινής άδειας κυκλοφορίας τους.
Άρθρο 154
Παραβάσεις και κυρώσεις σχετικά με οχήματα Α. Ενωσιακά οχήματα: Α1. Η κατοχή ή η κυκλοφορία ενωσιακών οχημάτων από πρόσωπα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρου 150, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι διατυπώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 145 και 146, συνιστά απλή τελωνειακή παράβαση σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 159. Στις ανωτέρω περιπτώσεις επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος του κατόχου, ως κατωτέρω:
- α) επιβατικά αυτοκίνητα:
- αα) μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά 2.500 ευρώ
- αβ) από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά 3.000 ευρώ
- αγ) από 1.601 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 5.000 ευρώ
- αδ) από 2.001 μέχρι 3.000 κυβικά εκατοστά 8.000 ευρώ
- αε) από 3.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 10.000 ευρώ
- β) μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα:
- βα) μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 300 ευρώ
- ββ) από 501 μέχρι 750 κυβικά εκατοστά 400 ευρώ
- γ) φορτηγά αυτοκίνητα:
- γα) φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους
πάνω από 3,5 τόνους ανεξαρτήτως κυλινδρισμού: 2.000 ευρώ
- γβ) ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα
μικτού βάρους μέχρι και 3,5 τόνους ανεξαρτήτως κυλινδρισμού: 1.500 ευρώ
- γγ) κλειστά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους
μέχρι και 3,5 τόνους: i) μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά 1.300 ευρώ ii) από 1.401 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 1.800 ευρώ iii) από 2.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 2.000 ευρώ
- δ) βάσεις φορτηγών αυτοκινήτων:
- δα) για την υποπερ. γα) της περ. γ) 1.500 ευρώ
και
- δβ) για τις υποπερ. γβ) και γγ) της περ. γ) 1.200 ευρώ
- ε) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα:
- εα) μέγιστη ισχύς κινητήρα μέχρι 75KW 1.300 ευρώ
- εβ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 76 KW
μέχρι 150 KW 2.000 ευρώ
- εγ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 151 KW
μέχρι 225KW 3.000 ευρώ
- εδ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 226 KW
και πάνω 4.000 ευρώ. Τα πρόστιμα της παρούσας επιβάλλονται μετά την παρέλευση της προθεσμίας της παρ. 2 του άρθρου 144. Α2. Η παρ. Α1 εφαρμόζεται και όταν έχει υποβληθεί η Δήλωση Άφιξης Οχήματος του άρθρου 145, όμως ο υπόχρεος δεν προσέρχεται στην τελωνειακή αρχή μέσα σε τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία, κατά την οποία το τέλος ταξινόμησης κατέστη απαιτητό για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος. Α3. Η παρ. Α1 δεν εφαρμόζεται όταν, πριν από τη διαπίστωση της κατά περίπτωση παράβασης από τις διωκτικές αρχές, τα εν λόγω πρόσωπα προσέρχονται αυτοβούλως στην τελωνειακή αρχή για την τήρηση των προβλεπόμενων, κατά περίπτωση, διατυπώσεων. Στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλονται τα πρόστιμα της παρ. Α4. Αν ο ενδιαφερόμενος δεν προσκομίζει στοιχεία από τα οποία να αποδεικνύεται η ημερομηνία άφιξης του οχήματος στη χώρα, αντί του προστίμου της περ. δ) της παρ. Α4 επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ. Α4. Η τέλεση των κατωτέρω παραβάσεων χαρακτηρίζεται ως απλή τελωνειακή παράβαση και επισύρει, κατά περίπτωση, τα ακόλουθα πρόστιμα:
- α) Για τη μη υποβολή της δήλωσης της παρ. 1 του άρθρου 145, πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ για κάθε
όχημα. Για τη μη τήρηση των όρων και διατυπώσεων των αποφάσεων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 10 του άρθρου 197 και αφορούν στη Δήλωση Άφιξης Οχήματος, πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ για κάθε όχημα,
- β) για την κυκλοφορία του οχήματος πέραν της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 145, πρόστιμο χιλίων
πεντακοσίων (1.500) ευρώ, το οποίο μειώνεται στο ένα πέμπτο (1/5), αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι δικαιούχος οριστικής απαλλαγής βάσει του άρθρου 148,
- γ) για τη μη τήρηση των προϋποθέσεων της παρ. 2 του
άρθρου 153, πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ,
- δ) για την εκπρόθεσμη υποβολή της ειδικής δήλωσης
της παρ. 2 του άρθρου 146 ή για την, με υπαιτιότητα του παραλήπτη του οχήματος, εκπρόθεσμη καταβολή του τέλους ταξινόμησης που αφορά η ειδική δήλωση, πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης ως εξής:
- δα) Επιβατικά αυτοκίνητα:
μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 10 ευρώ ii) από 901 μέχρι 1.200 κυβικά εκατοστά 12 ευρώ iii) από 1.201 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά 15 ευρώ iv) από 1.601 μέχρι 1.800 κυβικά εκατοστά 20 ευρώ v) από 1.801 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 25 ευρώ vi) από 2.001 μέχρι 2.500 κυβικά εκατοστά 30 ευρώ vii) από 2.501 μέχρι 3.000 κυβικά εκατοστά 40 ευρώ viii) από 3.001 μέχρι 4.000 κυβικά εκατοστά 45 ευρώ ix) από 4.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 50 ευρώ.
- δβ) φορτηγά αυτοκίνητα ανεξαρτήτως
κυλινδρισμού 20 ευρώ
- δγ) μοτοσυκλέτες ανεξαρτήτως κυλινδρισμού 10 ευρώ.
- δδ) Για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα:
μέγιστη ισχύς κινητήρα μέχρι 75KW 6 ευρώ ii) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 76 KW μέχρι 150 KW 8 ευρώ iii) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 151 KW μέχρι 225 KW 10 ευρώ iv) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 226 KW και πάνω 20 ευρώ. Τα πρόστιμα της παρούσας περίπτωσης μειώνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%), όταν πρόκειται για οχήματα που κυκλοφορούν κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 150.
- ε) Για την εκπρόθεσμη επαναποστολή ή εξαγωγή ή
εγκατάλειψη ή καταστροφή ή ακινητοποίηση του οχήματος, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης, όπως αυτό ορίζεται στην περ. δ).
- στ) Όταν το όχημα, το οποίο κυκλοφορεί στη χώρα,
κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 150, οδηγείται από τρίτο μη δικαιούχο πρόσωπο, επιβάλλεται πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ, εφόσον το δικαιούχο πρόσωπο βρισκόταν στη χώρα, κατά τον χρόνο που συντελέστηκε η παράβαση. Η οδήγηση του παραπάνω οχήματος από τρίτο μη δικαιούχο πρόσωπο συνιστά έξοδο του οχήματος από το καθεστώς της παρ. 2 του άρθρου 150, αν κατά τον χρόνο που διαπιστώνεται η παράβαση το δικαιούχο πρόσωπο δεν βρίσκεται στη χώρα. Κατά του μη δικαιούχου προσώπου εφαρμόζεται η παρ. Α1.
- ζ) Για τη μη τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων
υπαγωγής των ενωσιακών οχημάτων στο άρθρο 137, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ, εκτός από την περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του τέλους ταξινόμησης ή της διαφοράς αυτού, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της περ. δ) της παρούσας και από την εκπρόθεσμη επαναποστολή ή εξαγωγή, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της περ. ε) της παρούσας. Α5. Το βάρος της απόδειξης προς τις τελωνειακές αρχές της συνδρομής των προϋποθέσεων για την άσκηση των ευεργετημάτων των άρθρων 148, 149, 150 και 157 φέρουν οι υπόχρεοι. παραβάσεων και λαθρεμπορίας, που ισχύουν για τον εισαγωγικό δασμό και τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) των οχημάτων, εφαρμόζονται και για το τέλος ταξινόμησης. Β2. Η κατοχή ή κυκλοφορία οχήματος που έχει τεθεί σε ανάλωση, χωρίς ταυτόχρονη καταβολή του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, και χωρίς ο υπόχρεος να προσέλθει στην τελωνειακή αρχή για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος, καθώς και η κατοχή ή κυκλοφορία οχημάτων τρίτων χωρών από πρόσωπα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, συνιστά λαθρεμπορία και εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο Μέρος Ε’. Β3. Στις περιπτώσεις λαθρεμπορίας των παρ. Β1 και Β2 δεν ασκείται ποινική δίωξη ή η αρξάμενη, εφόσον δεν εκδόθηκε οριστική απόφαση, καταργείται, με την προϋπόθεση ότι καταβάλλεται από τα υπόχρεα πρόσωπα πρόστιμο ίσο με το ύψος των αναλογουσών στο όχημα δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων και εφόσον αυτά παραιτηθούν από το δικαίωμα άσκησης των προβλεπομένων ενδίκων βοηθημάτων και μέσων κατά της καταλογιστικής πράξης επιβολής του προστίμου αυτού και κάθε σχετικής με το πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης εκτελεστής διοικητικής πράξης της τελωνειακής αρχής. Με τη σωρευτική πλήρωση των προϋποθέσεων του προηγούμενου εδαφίου, οι τυχόν επιβληθείσες κατασχέσεις αίρονται αυτοδίκαια, το όχημα αποδίδεται στον δικαιούχο αυτού και λαμβάνει νόμιμο προορισμό. Β4. Οι παρ. Β1 και Β2 δεν εφαρμόζονται, όταν το πρόσωπο που κατέχει ή κυκλοφορεί όχημα χωρίς να έχει καταβάλει τις οφειλόμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, πριν από τη διαπίστωση της παράβασης αυτής από τις διωκτικές αρχές, προσέρχεται αυτοβούλως στην τελωνειακή αρχή για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλονται, κατά περίπτωση, τα πρόστιμα της περ. δ) της παρ. Α4. Αν όμως ο υπόχρεος δεν προσκομίζει στοιχεία, από τα οποία να αποδεικνύεται η ημερομηνία άφιξης του οχήματος στη χώρα, αντί του προστίμου της περ. δ) της παρ. Α4, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ. Β5. Για την εκπρόθεσμη υποβολή του κατά περίπτωση τελωνειακού παραστατικού της παρ. 3 του άρθρου 146 ή για την, με υπαιτιότητα του παραλήπτη του οχήματος, εκπρόθεσμη καταβολή του τέλους ταξινόμησης που αφορά στο εν λόγω τελωνειακό παραστατικό, είτε αυτό υποβλήθηκε εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, για κάθε ημέρα καθυστέρησης το πρόστιμο που προβλέπεται στην περ. δ) της παρ. Α4. Β6. Για την εκπρόθεσμη αποστολή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξαγωγή ή ακινητοποίηση ή εγκατάλειψη ή καταστροφή του οχήματος, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, για κάθε ημέρα καθυστέρησης το πρόστιμο που προβλέπεται στην περ. ε) της παρ. Α4. Β7. Όταν μη δικαιούχο πρόσωπο οδηγεί όχημα, το οποίο κυκλοφορεί στην Ελλάδα, κατ’ εφαρμογή του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, επιβάλλεται σε αυτό πρόστιμο επτακοσίων πενήντα (750) ευρώ, εφόσον το δικαιούχο πρόσωπο βρίσκεται στη χώρα κατά τον χρόνο τέλεσης της παράβασης. Αν το δικαιούχο πρόσωπο απουσιάζει από τη χώρα κατά την τέλεση της παράβασης εφαρμόζεται η παρ. Β2. Γ. Ενωσιακά οχήματα και οχήματα τρίτων χωρών: Γ1. Πέρα από την επιβολή των προστίμων που αναφέρονται στις παρ. Α1, Α2, Α3, Α4, Β4, Β5, Β6, Γ2, Γ3, Γ4, Γ5 και Γ9, τα οχήματα υπόκεινται και σε προσωρινή δέσμευση, με πράξη της τελωνειακής αρχής που διαπίστωσε την παράβαση, εάν δεν διασφαλίζεται η είσπραξη των απαιτήσεων του Δημοσίου. Η δέσμευση αυτή πραγματοποιείται με ακινητοποίηση αυτών σε χώρους της Α.Α.Δ.Ε. ή σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης με ευθύνη και οικονομική επιβάρυνση του κατόχου του οχήματος και με τη σύσταση εγγύησης για την εξασφάλιση των απαιτήσεων του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 26. Η απόδοση των δεσμευθέντων οχημάτων γίνεται μετά από την καταβολή της τελωνειακής οφειλής. Αν το όχημα δεν παραληφθεί μέσα σε τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία η καταλογιστική πράξη επιβολής των προστίμων κατέστη οριστική, είτε λόγω άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας για άσκηση προσφυγής, είτε σε περίπτωση άσκησής της με την έκδοση αμετάκλητης απόφασης από αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο ή με την άπρακτη παρέλευση των προθεσμιών των προβλεπόμενων τακτικών και έκτακτων ενδίκων μέσων, περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου και διαγράφεται η τελωνειακή οφειλή. Τυχόν εισπραχθέντα ποσά δεν επιστρέφονται. Αν ο υπόχρεος παραιτηθεί από το δικαίωμα άσκησης ενδίκων βοηθημάτων και μέσων κατά κάθε σχετικής εκτελεστής διοικητικής πράξης της τελωνειακής αρχής και δηλώσει ότι εγκαταλείπει το όχημα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, η τελωνειακή αρχή εκδίδει απαλλακτική πράξη και το όχημα περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου. Αν το όχημα αποδοθεί στον υπόχρεο, αυτό λαμβάνει νόμιμο προορισμό από την τελωνειακή αρχή. Αν αυτό είναι αδύνατο, από υπαιτιότητα είτε του κατόχου είτε και του ιδιοκτήτη, επιβάλλονται σε αυτούς, εις ολόκληρον, οι αναλογούσες δασμοφορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις. Γ2. Η μεταβίβαση ή εκμίσθωση οχημάτων, κατά παράβαση των περιορισμών του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής, συνιστά απλή τελωνειακή παράβαση και επιβάλλεται πρόστιμο εννιακοσίων (900) ευρώ. Γ3. Σε περίπτωση κυκλοφορίας των οχημάτων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 141 πριν από την καταβολή του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, επιβάλλεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή στους ιδιοκτήτες ή κατόχους αυτών πρόστιμο ίσο με το πενταπλάσιο των τελών κυκλοφορίας που τα βαρύνουν. Γ4. Για τη μη τήρηση της προϋπόθεσης της παρ. 4 του άρθρου 153 ή την υπέρβαση της προθεσμίας παραμονής ή κυκλοφορίας του οχήματος που είναι εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας των παρ. 1 και 2 του άρθρου 156 επιβάλλεται, κατά περίπτωση, πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ. υπερβαίνουν, σωρευτικά ή μεμονωμένα, το ύψος του εφάπαξ προστίμου που αναλογεί στο όχημα σύμφωνα με την παρ. Α1. Γ6. Οι διατάξεις περί τελωνειακών παραβάσεων και λαθρεμπορίας του Μέρους Ε’ εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις δήλωσης ψευδών στοιχείων ή παραποίησης των κατατιθέμενων παραστατικών ή χρήσης ιδιαίτερων τεχνασμάτων, με αποτέλεσμα τη μη είσπραξη ή την είσπραξη μειωμένων φορολογικών ή δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο όχημα. Γ7. Οι περ. η) και θ) της παρ. 2 του άρθρου 174 εφαρμόζονται αναλόγως και για το τέλος ταξινόμησης και οι παραβάτες τιμωρούνται με τις περί λαθρεμπορίας διατάξεις. Γ8. Στις περιπτώσεις αυτοκινήτων οχημάτων που διαπιστώνεται, πριν ή μετά την ταξινόμησή τους, ότι έχουν διασκευασθεί χωρίς την έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το ένα πέμπτο (1/5) του τέλους ταξινόμησης που θα αναλογούσε στα οχήματα, αν είχαν τη διασκευασμένη τους μορφή κατά τον χρόνο ταξινόμησης, με ανώτατο όριο το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Αν ιδιοκτήτης οχήματος διατηρήσει το όχημα στη διασκευασμένη μορφή, με έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, πέρα από το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου, υποχρεούται να καταβάλει το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης και το σύνολο των λοιπών φορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο όχημα στη διασκευασμένη του μορφή. Δεν υφίσταται υποχρέωση καταβολής των αναλογουσών στα διασκευασθέντα οχήματα φορολογικών επιβαρύνσεων, εφόσον μετά την καταβολή του προβλεπόμενου από το πρώτο εδάφιο προστίμου, επαναφερθούν στην αρχική τους μορφή, γεγονός που βεβαιώνεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή. Αν ιδιοκτήτης οχήματος υπέπεσε σε παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρούσας, κατέβαλε το προβλεπόμενο πρόστιμο και επανέφερε το όχημα στην αρχική μορφή του, καταληφθεί εκ νέου να έχει διασκευάσει το ίδιο όχημα χωρίς την έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, επιβάλλεται σε αυτόν το διπλάσιο του προβλεπόμενου στο πρώτο εδάφιο προστίμου. Γ9. Με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, σε περίπτωση διαπίστωσης, κατόπιν ελέγχου των αρμόδιων αρχών:
- α) ότι τα οχήματα που έτυχαν απαλλαγής από το τέλος
ταξινόμησης, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 13 του άρθρου 148, χρησιμοποιούνται για άλλον σκοπό πέραν αυτού, για τον οποίον χορηγήθηκε η εν λόγω απαλλαγή,
- β) ότι τα πρόσωπα που χρησιμοποιούν τα οχήματα,
που έτυχαν απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 13 του άρθρου 148, δεν αποτελούν μέλη των Ν.Π.Ι.Δ., τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και δραστηριοποιούνται στον τομέα της πυρόσβεσης, επιβάλλεται στον οδηγό πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
Άρθρο 155
Εγκατάλειψη υπέρ του Δημοσίου ή καταστροφή οχημάτων Το άρθρο 32 εφαρμόζεται αναλόγως και στις περιπτώσεις εγκατάλειψης ή καταστροφής ενωσιακών οχημάτων ή οχημάτων που έχουν τεθεί σε ανάλωση χωρίς την ταυτόχρονη καταβολή του τέλους ταξινόμησης.
Άρθρο 156
Ελληνικές άδειες κυκλοφορίας προσωρινού τύπου
Οχήματα ιδιωτικής χρήσης, που τίθενται στο καθεστώς της παρ. 2 του άρθρου 150 ή στο ειδικό τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής και φέρουν άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου άλλου κράτους, επιτρέπεται και μετά τη λήξη ισχύος της άδειας αυτής να παραμένουν και να κυκλοφορούν στο εσωτερικό της χώρας, στο πλαίσιο των ιδίων καθεστώτων, εφόσον εφοδιάζονται από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές της χώρας με ελληνική άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου.
Ελληνική άδεια κυκλοφορίας προσωρινού τύπου μπορεί να χορηγείται σε οχήματα που βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής επιβολής δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, καθώς και σε ανάριθμα οχήματα, εφόσον προορίζονται να εξαχθούν ή μεταφερθούν αυτοδυνάμως εκτός της χώρας.
Άρθρο 157
Απαλλαγή μεταφορικών μέσων από το τέλος ταξινόμησης και προσωπικών ειδών από δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις για φυσικά πρόσωπα, που μεταφέρουν τη συνήθη κατοικία τους - Φορολογική μεταχείριση μεταβιβαζόμενων αυτοκινήτων μετοικούντων
Σε κάθε φυσικό πρόσωπο που είχε τη συνήθη κατοικία του, όπως αυτή ορίζεται στην περ. ε) του άρθρου 135, εκτός Ελλάδος, τουλάχιστον τους τελευταίους είκοσι τέσσερις (24) μήνες πριν από τη μεταφορά της στην Ελλάδα, χορηγείται πλήρης απαλλαγή από δασμό, τέλος ταξινόμησης, Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και λοιπούς φόρους για τα προσωπικά είδη που εισάγονται από τρίτη χώρα ή παραλαμβάνονται από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.. Η απαλλαγή του προηγούμενου εδαφίου, ως προς τα μέσα μεταφοράς, χορηγείται για ιδιωτικής χρήσης οδικά μηχανοκίνητα οχήματα και οχήματα που ρυμουλκούνται από αυτά, μοτοποδήλατα ή μοτοσυκλέτες, τροχόσπιτα, σκάφη αναψυχής και ιδιωτικά αεροπλάνα, με την προϋπόθεση ότι έχουν χρησιμοποιηθεί από τον αιτούμενο την απαλλαγή τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από τη μεταφορά της συνήθους κατοικίας του στην Ελλάδα. Η απαλλαγή χορηγείται για ένα είδος, κάθε κατηγορίας, μεταφορικού μέσου. Η απαλλαγή σε κάθε δικαιούχο πρόσωπο χορηγείται μία φορά. Αν το πρόσωπο αυτό θεμελιώσει δικαίωμα μετοικεσίας για δεύτερη φορά, δικαιούται απαλλαγή, μόνο
H απαλλαγή της παρ. 1 παρέχεται και σε φυσικό πρόσωπο που βρίσκεται στην Ελλάδα και εκφράζει τη βούλησή του να μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του στην Ελλάδα εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών ή εφόσον πρόκειται για πρόσωπο που συνταξιοδοτείται εντός τριάντα έξι (36) μηνών από την ημερομηνία άφιξής του στην Ελλάδα. Τα μεταφορικά μέσα των προσώπων αυτών πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί για τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από την ημερομηνία άφιξής τους στην Ελλάδα.
Κατ’ εξαίρεση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1, σε δικαιούχο απαλλαγής φυσικό πρόσωπο που μεταφέρει τη συνήθη κατοικία του από τις ηπείρους Αμερική, Αφρική, Ωκεανία και από τα κράτη Ιράκ, Ιορδανία, Κουβέιτ, Σαουδική Αραβία, Μπαχρέιν, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δύναται να χορηγείται μερική απαλλαγή από τέλος ταξινόμησης για καινούριο ή μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο ή αυτοκινούμενο τροχόσπιτο ιδιωτικής χρήσης, ως ακολούθως:
- α) απαλλαγή ογδόντα τοις εκατό (80%) από το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης για οχήματα με κυλινδρισμό
έως και δύο χιλιάδες (2.000) κυβικά εκατοστά,
- β) απαλλαγή πενήντα τοις εκατό (50%) από το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης για οχήματα με κυλινδρισμό
άνω δύο χιλιάδων (2.000) κυβικών εκατοστών. Στις ανωτέρω περιπτώσεις καταβάλλεται ο αναλογών Φ.Π.Α..
Για τους σκοπούς του παρόντος, ως προσωπικά είδη θεωρούνται τα είδη που προορίζονται για προσωπική χρήση των δικαιούχων προσώπων ή για τις ανάγκες του νοικοκυριού τους, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1186/2009 του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2009 για τη θέσπιση του κοινοτικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών (L 324), με την επιφύλαξη του άρθρου 6 αυτού.
Για τη χορήγηση της απαλλαγής που προβλέπεται από το παρόν, εκδίδεται πιστοποιητικό μετοικεσίας από την αρμόδια ελληνική προξενική αρχή του τόπου συνήθους κατοικίας του δικαιούχου. Η ημερομηνία έκδοσης του πιστοποιητικού μετοικεσίας συνιστά ημερομηνία μεταφοράς της συνήθους κατοικίας του δικαιούχου. Το πιστοποιητικό μετοικεσίας ισχύει για δώδεκα (12) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια ισχύος του πιστοποιητικού μετοικεσίας, τα προσωπικά είδη δύνανται να τελωνίζονται εφάπαξ ή τμηματικά.
Τα προσωπικά είδη δύνανται να τελωνίζονται με απαλλαγή, πριν από τη μεταφορά της συνήθους κατοικίας του δικαιούχου προσώπου, με καταβολή χρηματικής ή τραπεζικής εγγύησης, ποσού ίσου με το ύψος των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Στην περίπτωση αυτή το πιστοποιητικό μετοικεσίας προσκομίζεται εντός έξι (6) μηνών από τον τελωνισμό, για την οριστικοποίηση της απαλλαγής. Τα μεταφορικά μέσα των προσώπων αυτών πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί τουλάχιστον έξι (6) μήνες πριν από τον τελωνισμό τους.
Τα ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα των φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη συνήθη κατοικία τους στην Ελλάδα δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο χρησιδανείου, ενεχύρου, εκμίσθωσης ή μεταβίβασης από επαχθή ή χαριστική αιτία, μέχρι τη συμπλήρωση ενός (1) έτους από την ημερομηνία αποδοχής του κατά περίπτωση προβλεπόμενου παραστατικού.
Ιδιωτικής χρήσης μεταφορικά μέσα που παραλαμβάνονται με απαλλαγή, σύμφωνα με το παρόν, είναι δυνατόν να μεταβιβάζονται από το δικαιούχο ατέλειας πρόσωπο, μετά την παρέλευση της ετήσιας περιοριστικής προθεσμίας, ύστερα από έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, αφού, προηγουμένως, καταβληθεί ποσοστό του τέλους ταξινόμησης ιδιωτικής χρήσης μεταφορικών μέσων, αναλόγως του διαστήματος που έχει παρέλθει από την ημερομηνία αποδοχής του, κατά περίπτωση, παραστατικού τελωνισμού, ως ακολούθως:
- α) από ένα (1) μέχρι δύο (2) έτη, καταβάλλεται το πενήντα τοις εκατό (50%),
- β) από δύο (2) μέχρι τρία (3) έτη, καταβάλλεται το σαράντα τοις εκατό (40%),
- γ) από τρία (3) μέχρι τέσσερα (4) έτη, καταβάλλεται το
τριάντα τοις εκατό (30%),
- δ) από τέσσερα (4) μέχρι πέντε (5) έτη, καταβάλλεται
το είκοσι τοις εκατό (20%),
- ε) από πέντε (5) έτη και άνω, χωρίς καταβολή.
Το ποσοστό των προηγουμένων περιπτώσεων υπολογίζεται επί του ποσού του τέλους ταξινόμησης που αναλογεί στο συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο με βάση τους συντελεστές που ορίζονται στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 136 και τη φορολογητέα αξία του μεταφορικού μέσου, όπως αυτή διαμορφώνεται κατά την ημερομηνία τελωνισμού του. Μετά την πάροδο πενταετίας από την ημερομηνία αποδοχής του, κατά περίπτωση, παραστατικού τελωνισμού με απαλλαγή του μεταφορικού μέσου, η μεταβίβαση γίνεται χωρίς να απαιτείται έγκριση της τελωνειακής αρχής. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου προσώπου, δεν οφείλονται τα ποσοστά του τέλους ταξινόμησης που ορίζονται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας και η έγκριση για την περιέλευση του μεταφορικού μέσου στους κληρονόμους χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, ύστερα από αίτησή τους.
Απαλλάσσονται από δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις τα προσωπικά είδη που βρίσκονται εκτός Ελλάδος και περιέρχονται με κληρονομική διαδοχή, είτε εκ διαθήκης, είτε εξ αδιαθέτου σε φυσικά πρόσωπα με συνήθη κατοικία στην Ελλάδα ή σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα. Η απαλλαγή παρέχεται μόνο για προσωπικά είδη που εισάγονται ή παραλαμβάνονται οριστικά, εφάπαξ ή τμηματικά, μέσα σε προθεσμία δύο (2) ετών από την ημερομηνία κατά την οποία περιέρχονται οριστικά στους νόμιμους κληρονόμους.
Η απαλλαγή της παρ. 2 του άρθρου 12 του Κανονισμού (ΕΚ) 1186/2009 του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2009 για τη θέσπιση του κοινοτικού καθεστώτος τελωνειακών ατελειών (L 324) εφαρμόζεται για δώρα, η αξία καθενός από τα οποία δεν ξεπερνά τα τριακόσια πενήντα (350) ευρώ. με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τη φορολογία οχημάτων
Όπου στις κείμενες διατάξεις και στις κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες διοικητικές πράξεις αναφέρεται ειδικός φόρος κατανάλωσης αυτοκινήτων οχημάτων ή εφάπαξ πρόσθετο ειδικό τέλος, νοείται εφεξής τέλος ταξινόμησης.
Το προβλεπόμενο στο Μέρος Δ’ τέλος ταξινόμησης επιβάλλεται, ανεξαρτήτως του εάν η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος χορηγείται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή από άλλη υπηρεσία.
Οι αμφισβητήσεις που εγείρονται κατά την εφαρμογή των Μερών Γ’ και Δ’ μεταξύ της αρμόδιας τελωνειακής αρχής και των ενδιαφερόμενων προσώπων επιλύονται διοικητικά από τις Επιτροπές Τελωνειακών Αμφισβητήσεων, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται από τις κείμενες διατάξεις.
Όπου στις κείμενες διατάξεις και στις κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες κανονιστικές πράξεις αναφέρεται η φράση «αυτοκίνητα τύπου JEEP της δασμολογικής κλάσης 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας», νοείται ως αναφορά σε επιβατικά αυτοκίνητα.
Για τα προϊόντα των Μερών Γ’ και Δ’, που δεν προέρχονται από τρίτη χώρα και αποτελούν αντικείμενο απλής τελωνειακής παράβασης ή λαθρεμπορίας, ως φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), όταν αυτή δεν προσδιορίζεται με βάση τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 24 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 162), λαμβάνεται η κανονική αξία, όπως ορίζεται στο ίδιο άρθρο του Κώδικα Φ.Π.Α..
ΜΕΡΟΣ Ε’
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ - ΠΑΡΑΤΥΠΙΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΤΙΜΑ
ΤΜΗΜΑ Α’
ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ ΠΑΡΑΤΥΠΙΩΝ
Άρθρο 159
Έννοια και βεβαίωση παραβάσεων
Η μη τήρηση των διατυπώσεων του παρόντος Κώδικα, οι οποίες έχουν σχέση με τις τελωνειακές εργασίες και την τελωνειακή υπηρεσία, χαρακτηρίζεται και τιμωρείται ως τελωνειακή παράβαση.
Ως τελωνειακή παράβαση χαρακτηρίζεται επίσης, η με οποιονδήποτε τρόπο, από τους αναφερόμενους στο άρθρο 174, διαφυγή ή απόπειρα διαφυγής της πληρωμής των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, καθώς και η μη τήρηση των καθοριζομένων, στο άρθρο 174, διατυπώσεων και επισύρει κατά των υπευθύνων πολλαπλό τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα ακόμη και αν κρινόταν, αρμοδίως, ότι δεν συντρέχουν τα στοιχεία αξιόποινης λαθρεμπορίας.
Η ποινή που επιβάλλεται επί των τελωνειακών παραβάσεων δεν απαλλάσσει από την καταβολή των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων.
Οι τελωνειακές παραβάσεις βεβαιώνονται με πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης, που συντάσσεται από τα αρμόδια όργανα της τελωνειακής υπηρεσίας. Το πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης καταχωρείται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα τελωνείων. Ως πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης καταχωρείται και κάθε άλλο δημόσιο έγγραφο, το οποίο αφορά στην τέλεση πράξης ή παράλειψης η οποία συνιστά τελωνειακή παράβαση που βεβαιώνεται με τη σύνταξη σχετικής πράξης επί του εγγράφου. Ειδικά, στις περιπτώσεις που οι τελωνειακές παραβάσεις χαρακτηρίζονται ως λαθρεμπορία, αυτές βεβαιώνονται με σχετικό πρωτόκολλο από τα όργανα της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, με βάση τα στοιχεία, που διαβιβάζονται στον Προϊστάμενό της, από τη δημόσια αρχή, η οποία πρώτη επιλήφθηκε της δίωξης του λαθρεμπορίου και τα οποία, στις περιπτώσεις της αυτόφωρης λαθρεμπορίας, απαριθμούνται στο αντίγραφο της έκθεσης κατάσχεσης και του φακέλου της προανάκρισης, που σχηματίσθηκε, στις λοιπές δε περιπτώσεις στο αντίγραφο του προανακριτικού φακέλου. Αν, μετά από εισαγγελική παραγγελία, διαταχθεί συμπληρωματική προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση για την παράβαση του προηγούμενου εδαφίου από την ανωτέρω δημόσια αρχή, αυτή υποχρεούται να διαβιβάσει, με έγκριση του αρμόδιου εισαγγελέα, αντίγραφο του φακέλου της συμπληρωματικής προανάκρισης ή προκαταρκτικής εξέτασης στον προϊστάμενο της αρμόδιας για τη σύνταξη του πρωτοκόλλου τελωνειακής παράβασης τελωνειακής αρχής.
Με σύνταξη ιδιαίτερου πρωτοκόλλου δύναται να βεβαιώνεται αυτοτελώς η υποχρέωση φυσικού ή νομικού προσώπου για καταβολή δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων, που διέφυγαν της καταβολής, αν και γεννήθηκε, κατά νόμο, τελωνειακή οφειλή και ανεξαρτήτως του εάν βεβαιωθεί τελωνειακή παράβαση που επιφέρει πρόστιμο ή πολλαπλό τέλος. ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Άρθρο 160
Παραβάσεις δηλωτικών
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ ανά δηλωτικό, κατά περίπτωση, στον πλοίαρχο ή στον μεταφορέα ή στον πράκτορα, σε περίπτωση παράβασης των οριζομένων στο άρθρο 15 περί δηλωτικών με την επιφύλαξη του παρόντος άρθρου και των διατάξεων περί λαθρεμπορίας.
Ειδικά στην περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής του δηλωτικού του άρθρου 15, το πρόστιμο των τριακοσίων (300) ευρώ προσαυξάνεται κατά τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο καθυστέρησης της υποβολής.
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ ανά δηλωτικό στον φορτωτή, τον μεταφορέα, τον πράκτορα και παραλήπτη αλληλέγγυα, όταν αυτοί τυγχάνουν γνω έκδοση των νόμιμων τελωνειακών εγγράφων για τη μεταφορά εμπορευμάτων και εγχώριων προϊόντων, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας.
Επιβάλλεται στον πλοίαρχο ή στον πράκτορα κατά περίπτωση πρόστιμο εξακοσίων (600) ευρώ σε περίπτωση απόπλου χωρίς το δηλωτικό του άρθρου 15 ή χωρίς την άδεια της τελωνειακής αρχής ή κατά παράβαση άλλης σχετικής διατύπωσης του παρόντος Κώδικα.
Επιβάλλεται πρόστιμο εξακοσίων (600) ευρώ στον πλοίαρχο, σε περίπτωση αντίστασης ή άρνησης ή παρεμπόδισης του ελέγχου, σύμφωνα με το άρθρο 16, η οποία βεβαιώνεται με έκθεση της τελωνειακής αρχής.
Άρθρο 161
Παραβάσεις κατά τη διακίνηση και διαμετακόμιση εμπορευμάτων
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ στους πράκτορες ατμοπλοϊκών ναυτιλιακών εταιρειών, εάν μετά από έγγραφη πρόσκληση του Προϊσταμένου Τελωνειακής Αρχής, παραλείψουν ή αναβάλουν με υπαιτιότητά τους την εκφόρτωση, από τα πλοία ή άλλα θαλάσσια μέσα, των προσκομισθέντων εμπορευμάτων, ή την τακτοποίησή τους, εντός των τελωνειακών αποθηκών, σύμφωνα με τις έγγραφες υποδείξεις και εντός της αναφερόμενης ορισμένης προθεσμίας.
Επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, στον μεταφορέα κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές εμπορευμάτων υπό τελωνειακή επιτήρηση, σε περίπτωση:
- α) φόρτωσης, εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης εμπορευμάτων από όχημα χωρίς άδεια της τελωνειακής αρχής ή χωρίς την παρουσία των αρμόδιων τελωνειακών
υπαλλήλων, σε χώρους και αποθήκες μη εγκεκριμένους από αυτήν,
- β) εκφόρτωσης από το όχημα εμπορευμάτων περισσότερων ή λιγότερων από τα αναγραφόμενα στο συνοδευτικό έγγραφο του φορτίου, πλην της περίπτωσης που,
λόγω ανωτέρας βίας, εκφορτώνονται λιγότερα εμπορεύματα. Στην περίπτωση αυτή δεν έχει εφαρμογή το άρθρο 160,
- γ) ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης και αλλοίωσης
των τελωνειακών σφραγίδων ή των εξαρτημάτων τους, ή κλειδαριών ή άλλων σημείων αναγνώρισης που τίθενται από τις τελωνειακές αρχές στο μεταφορικό μέσο ή στα εμπορεύματα.
Επιβάλλεται στον πλοίαρχο ή στον μεταφορέα ή στον πράκτορα πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, σε περίπτωση ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης ή αλλοίωσης τελωνειακών σφραγίδων ή των εξαρτημάτων τους, κλειδαριών ή άλλων σημείων αναγνώρισης, που τέθηκαν από την τελωνειακή αρχή που πραγματοποιεί έλεγχο σε μεταφορικό μέσο σύμφωνα με το άρθρο 15 και την παρ. 2 του άρθρου 19.
Με την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, στον μεταφορέα κάθε οχήματος που εκτελεί οδικές μεταφορές εμπορευμάτων, που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ. και προορίζονται για εξαγωγή και δεν μεταβαίνει στο τελωνείο εξόδου, μέσα στην προθεσμία που ορίζεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή επιβάλλεται πρόστιμο ποσού:
- α) τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ για μία (1) ημέρα καθυστέρησης,
- β) έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ για δύο (2) ημέρες καθυστέρησης,
- γ) δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ για τρεις (3)
ημέρες καθυστέρησης,
- δ) ίσου με το μισό του Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στα εν λόγω
εμπορεύματα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ για τέσσερις (4) ημέρες καθυστέρησης και άνω.
Επιβάλλεται πρόστιμο, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας:
- α) τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο μη τήρησης της προθεσμίας λήξης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των μεταφορικών μέσων εμπορικής
χρήσης,
- β) χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για κάθε άλλη
περίπτωση παράβασης των κείμενων διατάξεων περί καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής των μεταφορικών μέσων εμπορικής χρήσης.
Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των αναλογούντων δασμών και φόρων που δεν δύναται να είναι κατώτερο των εξακοσίων (600) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, στον δικαιούχο του καθεστώτος ή στον μεταφορέα ή στον παραλήπτη, όταν αποδεικνύεται ότι ο τελευταίος γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων στο καθεστώς της διαμετακόμισης, σε περίπτωση που το καθεστώς της διαμετακόμισης δεν εξοφλείται ή εξοφλείται με διαπιστώσεις ποσοτικών διαφορών επί έλαττον ή διαφορετικού είδους των αναφερομένων στη διασάφηση διαμετακόμισης, για τις οποίες γεννάται τελωνειακή οφειλή στην Ελλάδα.
Επιβάλλεται αυτοτελώς πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ στον μεταφορέα ή τον πράκτορα και στον παραλήπτη των εμπορευμάτων, όταν αποδεικνύεται ότι ο τελευταίος γνώριζε την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε καθεστώς διαμετακόμισης, σε περίπτωση εκπρόθεσμης προσκόμισης στο τελωνείο εξόδου ή προορισμού των εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς της διαμετακόμισης, εκτός αν αποδειχθεί ότι αυτή οφείλεται σε ειδικά αιτιολογημένους λόγους, αποδεκτούς από την τελωνειακή αρχή ή σε λόγους ανωτέρας βίας. Επιπρόσθετα, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο καθυστέρησης προσκόμισης των εμπορευμάτων, σύμφωνα με το καθεστώς διαμετακόμισης.
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ στον μεταφορέα ή τον πράκτορα σε περίπτωση παρέκκλισης από το καθορισμένο από το τελωνείο αναχώρησης ή άλλο ενδιάμεσο τελωνείο δρομολόγιο του μέσου μεταφοράς που κυκλοφορεί με το καθεστώς της διαμετακόμισης ή μη διέλευσής του από τις προκαθορισμένες τελωνειακές αρχές, εκτός αν αποδειχθεί ότι αυτή οφείλε
Επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, στον μεταφορέα σε περίπτωση ρήξης, αντικατάστασης, αφαίρεσης και αλλοίωσης των τελωνειακών σφραγίδων ή των εξαρτημάτων τους ή άλλων σημείων αναγνώρισης που τίθενται από τις τελωνειακές αρχές στο μεταφορικό μέσο ή στα εμπορεύματα που διακινούνται με το καθεστώς της διαμετακόμισης.
Επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, με την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, στον κάτοχο του δελτίου TIR/ATA ή στον μεταφορέα, σε περίπτωση παράβασης των λοιπών διατάξεων της Τελωνειακής Σύμβασης «περί διεθνούς μεταφοράς εμπορευμάτων δια δελτίων TIR (Σύμβασης TIR)», που κυρώθηκε με τον ν. 1020/1980 (Α’ 32) ή της «Διεθνούς Τελωνειακής Συμβάσεως επί του Δελτίου Α.Τ.Α. διά την προσωρινήν εισδοχήν εμπορευμάτων», που κυρώθηκε με τον ν. 132/1975 (Α’ 184) ή της Διεθνούς Σύμβασης περί προσωρινής εισαγωγής (Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης), που κυρώθηκε με τον ν. 2401/1996 (Α’ 97) και των παραρτημάτων αυτών ή του παρόντος Κώδικα και των συναφών κανονιστικών πράξεων, με τις οποίες επιβάλλονται υποχρεώσεις κατά τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του ελληνικού εδάφους.
Αν διαπιστώνονται διαφορές μεταξύ των ειδών που αναφέρονται στη διασάφηση - δήλωση διαμετακόμισης και των ειδών που βρίσκονται στον τόπο φόρτωσης κατά την επαλήθευση αυτής, επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ, εφόσον από άλλη διάταξη δεν προβλέπεται βαρύτερη κύρωση, στον δικαιούχο του καθεστώτος διαμετακόμισης, στον μεταφορέα, στον φορτωτή και στον παραλήπτη αλληλέγγυα, εφόσον τυγχάνουν γνωστοί και ευθύνονται για κάθε διαφορά που παρουσιάζεται στον τόπο φόρτωσης και εκφόρτωσης.
Άρθρο 162
Παραβάσεις κατά την προσκόμιση εμπορευμάτων και την υπαγωγή τους σε τελωνειακή επιτήρηση
Επιβάλλεται πρόστιμο, κατά περίπτωση, στον πλοίαρχο ή στον πράκτορα:
- α) εξακοσίων (600) ευρώ σε περίπτωση φόρτωσης,
εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης χωρίς την άδεια της τελωνειακής αρχής ή χωρίς την παρουσία των αρμόδιων τελωνειακών υπαλλήλων, όπου αυτή προβλέπεται,
- β) χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ σε περίπτωση
προσέγγισης του πλοίου σε θέσεις άλλες από τις ορισμένες από την τελωνειακή ή λιμενική αρχή, καθώς και αν αυτό δεν αγκυροβολεί στην προκαθορισμένη θέση.
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ σε περίπτωση μη άμεσης προσκόμισης στην αρμόδια τελωνειακή αρχή των εμπορευμάτων που εισέρχονται στο έδαφος της χώρας κατά παράβαση του άρθρου 20. Το ως άνω πρόστιμο προσαυξάνεται κατά τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο καθυστέρησης προσκόμισης.
Με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ, στον μεταφορέα κάθε αυτοκινήτου οχήματος, για τη μη έγκαιρη, μέσα στην προθεσμία που καθορίζεται από το τελωνείο εισόδου, προσκόμιση στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, για τελωνισμό, για υπαγωγή σε καθεστώς προσωρινής εισαγωγής ή για επανεξαγωγή κάθε αυτοκινήτου που κινείται με Δελτίο Προσωρινής Εισαγωγής (ΔΕΠΕ) ή με άλλα τελωνειακά παραστατικά, προσωρινής ισχύος που επέχουν θέση αποσπάσματος δηλωτικού του τελωνείου. Το ως άνω πρόστιμο προσαυξάνεται κατά τριάντα (30) ευρώ για κάθε εικοσιτετράωρο καθυστέρησης προσκόμισης.
Άρθρο 163
Παραβάσεις επί εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης
Επιβάλλεται πρόστιμο εξακοσίων (600) ευρώ στον κάτοχο άδειας λειτουργίας εγκατάστασης προσωρινής εναπόθεσης και στον κύριο ή κάτοχο των εμπορευμάτων που τελούν υπό προσωρινή εναπόθεση, σε περίπτωση παράβασης των οριζομένων στο άρθρο 21.
Επιβάλλεται το πρόστιμο της παρ. 1, όταν εμπορεύματα ελεύθερα δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων εξάγονται από μη καθοριζόμενα σημεία εισόδου εξόδου.
Επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο των αναλογουσών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, εάν βρεθούν επί πλοίου χωρητικότητας μέχρι εκατό (100) κόρων ή αποβιβασθούν από αυτό εμπορεύματα περισσότερα από τα αναγραφόμενα στο δηλωτικό εισαγωγής, καθώς και αν προκύψουν ποσοτικές διαφορές σε εμπορεύματα χυτά ή λυτά που υπερβαίνουν το δέκα τοις εκατό (10%). Όσες φορές τα επιπλέον δέματα ή δοχεία που βρέθηκαν φέρνουν διακριτικά σημεία και αριθμούς όμοια με των άλλων που αναγράφονται στο δηλωτικό, θεωρούνται ως μη δηλωθέντα όσα υπόκεινται σε ανώτερο ποσό δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Επίσης επί διαφορών που προκύπτουν σε χυτά ή λυτά ομοειδή εμπορεύματα, θεωρούνται ως μη δηλωθέντα όσα υπόκεινται σε ανώτερο ποσό δασμοσφορολογικών επιβαρύνσεων. Τα πρόστιμα του παρόντος καθορίζονται σε χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ και αν τα εμπορεύματα δεν υπόκεινται σε δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις ή υπόκεινται σε αυτές και το τριπλάσιό τους είναι μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
Άρθρο 164
Λοιπές τελωνειακές παραβάσεις
Επιβάλλεται πρόστιμο εννιακοσίων (900) ευρώ σε οποιονδήποτε μεταφέρει επιβάτες ή εμπορεύματα, μέσω τελωνειακού περιβόλου, κατά παράβαση της τελωνειακής ή λιμενικής νομοθεσίας. Σε περίπτωση υποτροπής, η οποία αφορά είτε τον μεταφορέα, είτε το μεταφορικό μέσο, το παραπάνω πρόστιμο πενταπλασιάζεται, το δε μεταφορικό μέσο κατάσχεται. Ως υποτροπή, ορίζεται η εκ νέου τέλεση της ίδιας παράβασης, εντός τριών (3) ετών από την έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου.
Επιβάλλεται πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ για οποιαδήποτε άλλη παράβαση της τελωνειακής
Επιβάλλεται πρόστιμο στο τριπλάσιο της διαφοράς των δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων που διέφυγαν των διατάξεων περί απόβαρου, όταν, εμπορεύματα που τελωνίζονται με βάση το μικτό τους βάρος, εισάγονται γυμνά, παρά τον καθιερωμένο και συνήθη τρόπο συσκευασίας ή όταν εμπορεύματα υπόκεινται σε έκπτωση νομίμου απόβαρου ή στην πραγματική αποστάθμιση και σε κάθε περίπτωση εισάγονται χωρίς να συνοδεύονται από τα απαιτούμενα εμπορικά έγγραφα μεταφοράς και αποστολής και εισάγονται συσκευασμένα, όχι με τον συνήθη εμπορικό τρόπο, αλλά με ειδικό τρόπο, με σκοπό τη ζημιά του Δημοσίου ή της Ε.Ε..
Επιβάλλεται πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ για κάθε παράβαση των διατάξεων περί εξαγωγής ή περί απλουστεμένων διαδικασιών εξαγωγής. Αν η παράβαση συνεπάγεται λήψη μεγαλύτερων επιστροφών ή άλλων ποσών που χορηγούνται κατά την εξαγωγή των εμπορευμάτων, το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου ορίζεται ίσο με το διπλάσιο της διαφοράς αυτής και δεν μπορεί να είναι κατώτερο του ποσού των πεντακοσίων (500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας. Σε περίπτωση διαπίστωσης των ανωτέρω παραβάσεων, ανακαλείται η έγκριση υπαγωγής στις απλουστευμένες διαδικασίες εξαγωγής και με πράξη του προϊσταμένου της οικείας τελωνειακής περιφέρειας επιβάλλεται στον παραβάτη εξαγωγέα στέρηση από ένα (1) μέχρι τρία (3) χρόνια της υπαγωγής στις απλουστευμένες διαδικασίες εξαγωγής σε όλες τις τελωνειακές αρχές της δικαιοδοσίας του.
Επιβάλλεται πρόστιμο πέντε τοις εκατό (5%) επί της διαφοράς μεταξύ της αξίας που δηλώθηκε και της πραγματικής, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο των πεντακοσίων (500) ευρώ, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, όταν διαπιστώνεται υποτιμολόγηση ή υπερτιμολόγηση κατά την εξαγωγή.
Σε περίπτωση διαπίστωσης της συνδρομής των προϋποθέσεων καταστροφής εμπορευμάτων σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 608/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουνίου 2013, σχετικά με την τελωνειακή επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 1383/2003 του Συμβουλίου (L 181), επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος του διασαφιστή από δύο χιλιάδες (2.000) μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ήτοι το είδος, την ποσότητα, την αξία των κατασχεθέντων εμπορευμάτων σε σχέση με την αξία των αντίστοιχων γνήσιων, τη συχνότητα εισαγωγών και την περίπτωση υποτροπής. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται σε βάρος του κυρίως υπόχρεου, του παραλήπτη και του μεταφορέα, εφόσον γνώριζαν την ανωτέρω παραβίαση.
Για τη μη υποβολή δήλωσης συνοδευόμενων ρευστών διαθεσίμων και δήλωσης γνωστοποίησης ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων των άρθρων 3 και 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1672 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2018 σχετικά με τους ελέγχους ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται ή εξέρχονται από την Ένωση και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 1889/2005 (L 284), επιβάλλεται στον υπόχρεο πρόστιμο ίσο με το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του ποσού των μη δηλωθέντων ρευστών διαθεσίμων. Το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου επιβάλλεται και στις περιπτώσεις ανακριβούς ή ελλιπούς δήλωσης συνοδευόμενων ρευστών διαθεσίμων και δήλωσης γνωστοποίησης ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων ή αν τα ρευστά διαθέσιμα δεν καθίστανται διαθέσιμα προς έλεγχο. Σε κάθε περίπτωση, το ως άνω πρόστιμο παρακρατείται από τα ρευστά διαθέσιμα και η προθεσμία της προσφυγής, καθώς και η άσκησή της δεν αναστέλλουν την είσπραξη του προστίμου.
Στις περιπτώσεις μη καταχώρησης ή εκπρόθεσμης καταχώρησης ή ανακριβούς καταχώρησης των συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης εντός της προθεσμίας της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 71, επιβάλλεται ανά φορολογικό στοιχείο πρόστιμο εκατό (100) ευρώ, επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων. Το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου δεν επιβάλλεται, εφόσον: α) η μη καταχωρημένη συναλλαγή καταχωρήθηκε ή η εκπρόθεσμη καταχώρηση έγινε εντός δεκαπέντε (15) ημερών από το πέρας της προθεσμίας της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 71 ή β) η ανακριβής καταχώρηση διορθώθηκε εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την επίδοση στο μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. της κλήσης σε απολογία της παρ. 8 του άρθρου 170. Στα μέλη ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., στα οποία καταλογίζονται κατά τα ανωτέρω πρόστιμα για εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώρηση συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης, επιβάλλεται ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., ανά ημερολογιακό έτος, έναντι όλων των τελωνειακών αρχών:
- α) πρόστιμο έως χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ, όταν
το πλήθος των εκπροθέσμως ή ανακριβώς καταχωρημένων συναλλαγών ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., είναι μέχρι πενήντα (50) φορολογικά στοιχεία, β) πρόστιμο τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ όταν το πλήθος των εκπροθέσμως ή ανακριβώς καταχωρημένων συναλλαγών, ανά μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., είναι από πενήντα ένα (51) έως εκατό (100) φορολογικά στοιχεία, γ) πρόστιμο έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ, από εκατόν ένα (101) και μέχρι εκατόν πενήντα (150) φορολογικά στοιχεία, και δ) πενήντα (50) ευρώ ανά πενήντα (50) φορολογικά στοιχεία πέραν των εκατόν πενήντα (150), εφόσον το μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. υποβάλλει σχετική αίτηση στο αρμόδιο Τελωνείο και καταβάλλει το καταλογιζόμενο πρόστιμο με ταυτόχρονη παραίτηση από τα κατά το άρθρο 170 καθοριζόμενα ένδικα βοηθήματα και εντός δύο (2) μηνών από την έκδοση των καταλογιστικών πράξεων. Αν μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ. έχει προβεί σε μη καταχώρηση συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης ανεξαρτήτως αριθμού ή σε εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώρηση άνω των εκατόν πενήντα (150) φορολογικών στοιχείων ανά ημερολογιακό έτος ή σε εκπρόθεσμη ή ανακριβή καταχώρηση κάτω των εκατόν πενήντα (150) φορολογικών του μέλους από το μητρώο ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ.. Δεν συνιστά παράβαση, κατά τα ανωτέρω, ανακριβής δήλωση η οποία επανεισήχθη διορθωμένη στο ως άνω σύστημα από μέλος ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., εντός δεκατεσσάρων (14) ημερών από το πέρας της προβλεπόμενης από την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 71 προθεσμίας.
Αν κατά την εισαγωγή μη υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ. αγαθών δεν εισπραχθεί ο φόρος προστιθέμενης αξίας που βεβαιώθηκε επί του οικείου τελωνειακού παραστατικού, χωρίς να πληρούται κάποια από τις προϋποθέσεις των περ. α), β) ή γ) της παρ. 4 του άρθρου 25, επιβάλλεται στον εισαγωγέα πρόστιμο δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Αν, στο πλαίσιο διενέργειας ελέγχου για τη διαπίστωση της τήρησης ή μη της τελωνειακής νομοθεσίας, ο ελεγχόμενος δεν συνεργαστεί με την τελωνειακή αρχή ή δεν προσκομίσει τα ζητούμενα στοιχεία και αρχεία ή δεν επιτρέψει στην τελωνειακή αρχή την είσοδο σε οποιοδήποτε χώρο της επαγγελματικής του εγκατάστασης ή του μεταφορικού του μέσου, επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ σε βάρος του. Για την εφαρμογή της παρούσας, ως μη συνεργασία νοείται η μη ανταπόκριση σε αίτημα της τελωνειακής αρχής για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων σε χρόνο που ορίζεται από την τελωνειακή αρχή, ο οποίος δεν δύναται να υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες, ούτε να υπολείπεται των πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πρόσκλησης.
Πράξη, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη στέρηση από το Δημόσιο δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων υγρών καυσίμων, τα οποία εισπράττονται από τις τελωνειακές αρχές σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα και που δεν υπερβαίνουν συνολικά τα πενήντα (50) ευρώ, χαρακτηρίζεται ως τελωνειακή παράβαση και τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο των διαφυγουσών επιβαρύνσεων, το οποίο δεν δύναται να είναι κατώτερο των εκατό (100) ευρώ.
Άρθρο 165
Παραβάσεις αποταμίευσης και ελεύθερων ζωνών
Όταν κατά τον έλεγχο των αποταμιευμένων εμπορευμάτων σε ιδιωτικές ή δημόσιες αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης ανακαλύπτονται διαφορές κατά ένα ποσοστό μεγαλύτερο ή μικρότερο, οι οποίες υπερβαίνουν κατά δύο τοις εκατό (2%) τη σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, οριζόμενη φύρα ή μεταβολές του είδους ή της ποιότητας των εμπορευμάτων, επιβάλλεται πρόστιμο στον κύριο των εμπορευμάτων, όχι μεγαλύτερο από το διπλάσιο των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων για τα εμπορεύματα που λείπουν ή για αυτά στα οποία βρέθηκαν διαφορές στο είδος ή στην ποιότητά τους.
Εάν οι διαφορές στην ποιότητα, στην ποσότητα ή στο είδος υπερβαίνουν το δέκα τοις εκατό (10%), εκτός της πληρωμής του κατά την παρ. 1, προστίμου, ο κύριος των εμπορευμάτων υποχρεούται να καταβάλει αμέσως τους δασμούς, φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις για όλα τα αποταμιευμένα, στο όνομά του, εμπορεύματα. Ακόμη, σε περίπτωση υποτροπής, επιπλέον στερείται για ένα (1) έτος του πλεονεκτήματος αποταμίευσης. Ως υποτροπή, ορίζεται η εκ νέου τέλεση της ίδιας παράβασης, εντός τριών (3) ετών από την έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου.
Εάν προκύπτει έλλειμμα στα δοχεία ή τα δέματα των σημειωμένων στα βιβλία της αποταμίευσης εμπορευμάτων, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων για τα εμπορεύματα που λείπουν. Εάν το βάρος κάθε δοχείου ή δέματος που λείπει δεν είναι γνωστό, αυτό υπολογίζεται βάσει του μέσου βάρους των ομοειδών δεμάτων, που έχουν αποταμιευθεί με την ίδια αίτηση. Για τις περιπτώσεις της παρούσας παραγράφου επιφυλάσσεται η δίωξη για λαθρεμπορία σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 174 και αφαιρείται και η άδεια σε περίπτωση δίωξης για λαθρεμπορία.
Εάν μέσα στις ιδιωτικές αποθήκες αποταμίευσης βρίσκονται εμπορεύματα τα οποία δεν έχουν αναγραφεί στα βιβλία του αποταμιευτικού καταστήματος, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων.
Εκτός από τις περιπτώσεις των παρ. 6, 7, 8, 9, 10, του παρόντος και της παρ. 1 του άρθρου 198, οπότε επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται από τις διατάξεις αυτές, για τη μη τήρηση των διαδικασιών του ειδικού καθεστώτος ελευθέρων ζωνών, όπως αυτές ορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 952/2013, τον Κανονισμό (ΕΕ) 2446/2015 και τον Κανονισμό (ΕΕ) 2447/2015, και τα άρθρα 29 και 34 του παρόντος Κώδικα, επιβάλλεται στον φορέα διαχείρισης ή στην εγκατεστημένη επιχείρηση, κατά περίπτωση, πρόστιμο από εκατό (100) μέχρι πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε παράβαση, ανάλογα με τη βαρύτητά της.
Στον φορέα διαχείρισης ή την εγκατεστημένη επιχείρηση που συντάσσει βεβαίωση τελωνειακού χαρακτήρα με την οποία μη ενωσιακά εμπορεύματα, τα οποία εισέρχονται έμμεσα στην ελεύθερη ζώνη, δηλώνονται, είτε με έντυπο είτε μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, ως ενωσιακά, επιβάλλεται πρόστιμο από δύο χιλιάδες (2.000) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης.
Όταν κατά τον έλεγχο στις αποθήκες του φορέα διαχείρισης ή εγκατεστημένης επιχείρησης στην ελεύθερη ζώνη ανακαλύπτονται διαφορές κατά ένα ποσοστό μεγαλύτερο ή μικρότερο, οι οποίες υπερβαίνουν κατά δύο τοις εκατό (2%) την, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 34, οριζόμενη φύρα ή μεταβολές του είδους ή της ποιότητας των εμπορευμάτων που τελούν υπό το καθεστώς της ελεύθερης ζώνης, επιβάλλεται στον φορέα διαχείρισης ή στην εγκατεστημένη επιχείρηση, κατά περίπτωση, πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων για τα εμπορεύματα που λείπουν ή για αυτά στα οποία βρέθηκαν διαφορές στο είδος ή στην ποιότητά τους.
Εάν οι διαφορές στην ποιότητα, στην ποσότητα ή στο είδος υπερβαίνουν το δέκα τοις εκατό (10%), εκτός της πληρωμής του κατά την παρ. 7 προστίμου, ο φορέας διαχείρισης ή η εγκατεστημένη επιχείρηση, κατά όλα τα εμπορεύματα που αφορούν στον ίδιο Αριθμό Καταχώρησης Λογιστικής Αποθήκης (Α.Κ.Λ.Α.).
Εάν, κατά τον έλεγχο στις αποθήκες του φορέα διαχείρισης ή εγκατεστημένης επιχείρησης στην ελεύθερη ζώνη, προκύπτει έλλειμμα στα δοχεία ή τα δέματα που έχουν καταχωρηθεί στη λογιστική αποθήκη, επιβάλλεται στον φορέα διαχείρισης ή στην εγκατεστημένη επιχείρηση, κατά περίπτωση, πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων για τα εμπορεύματα που λείπουν. Εάν το βάρος κάθε δοχείου ή δέματος που λείπει, δεν είναι γνωστό, αυτό υπολογίζεται στη βάση του μέσου βάρους των ομοειδών δοχείων ή δεμάτων, που έχουν καταχωρηθεί με τον ίδιο Αριθμό Καταχώρησης Λογιστικής Αποθήκης (Α.Κ.Λ.Α.). Η εφαρμογή των προηγούμενων εδαφίων δεν αποκλείει τη δίωξη για λαθρεμπορία σύμφωνα με την περ. ιδ’ της παρ. 2 του άρθρου 174.
Εάν μέσα στις αποθήκες του φορέα διαχείρισης ή εγκατεστημένης επιχείρησης στην ελεύθερη ζώνη, βρίσκονται εμπορεύματα τα οποία τελούν υπό το ειδικό καθεστώς της ελεύθερης ζώνης και δεν έχουν καταχωρηθεί στη λογιστική αποθήκη, επιβάλλεται στον φορέα διαχείρισης ή την εγκατεστημένη επιχείρηση, κατά περίπτωση, πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων.
Άρθρο 166
Παραβάσεις σχετικά με τα καθεστώτα τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και προσωρινής εισαγωγής
Η θέση σε ελεύθερη κυκλοφορία: α) εμπορευμάτων που τελούν υπό το καθεστώς της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και β) έτοιμων υλικών συσκευασίας που τελούν υπό το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, χωρίς την τήρηση των απαιτούμενων τελωνειακών διατυπώσεων των αντίστοιχων καθεστώτων, συνιστά τελωνειακή παράβαση. Η παράβαση του πρώτου εδαφίου, εκτός της καταβολής των αναλογουσών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που τελούν σε αναστολή, των γεωργικών εισφορών και άλλων επιβαρύνσεων, καθώς και των τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, επισύρει πρόστιμο ισόποσο των δασμοφορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων, καθώς και των γεωργικών εισφορών.
Για οποιαδήποτε άλλη παράβαση των καθεστώτων της τελειοποίησης προς επανεξαγωγή και της προσωρινής εισαγωγής, καθώς και των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται για την εφαρμογή τους που δεν τιμωρείται από άλλη ειδικότερη διάταξη, επιβάλλεται πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ.
Εμπορεύματα που τελούν υπό το καθεστώς προσωρινής εισαγωγής, τα οποία τίθενται σε ανάλωση ή για τα οποία γεννάται τελωνειακή οφειλή, λόγω εκπρόθεσμης λήξης ή ανάκλησης του καθεστώτος, επιβαρύνονται με προσαύξηση που υπολογίζεται επί των οφειλόμενων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων από την ημερομηνία αποδοχής του παραστατικού εισαγωγής μέχρι την ημερομηνία καταβολής της οφειλής, με εξαίρεση τα υπολείμματα των εμπορευμάτων που καταστράφηκαν με έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής και τίθενται σε ανάλωση, για τα οποία η προσαύξηση υπολογίζεται από την ημερομηνία καταστροφής των αγαθών. Το ποσοστό της προσαύξησης ισούται με το ποσοστό της προσαύξησης εκπρόθεσμης καταβολής, όπως αυτό ορίζεται στις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190).
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης εκκαθάρισης του καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, στο οποίο έχουν υπαχθεί εμπορεύματα, πλην μεταφορικών μέσων και προσωπικών ειδών ταξιδιωτών, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ.
Άρθρο 167
Παραβάσεις σχετικά με μεταφορικά μέσα πλην οχημάτων, ρυμουλκούμενα οχήματα και λοιπά ρυμουλκούμενα μεταφορικά μέσα
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης εκκαθάρισης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής μεταφορικού μέσου, πλην οχήματος, επιβάλλεται στον κάτοχο - χρήστη του μεταφορικού μέσου πρόστιμο: α) εφάπαξ εκατό (100) ευρώ και β) δεκαπέντε (15) ευρώ, ανά ημέρα παρέλευσης της προθεσμίας τακτοποίησης του μεταφορικού μέσου.
Τα πρόστιμα της παρ. 1 επιβάλλονται και αν σε ιδιωτικό σκάφος αναψυχής, με σημαία ή νηολόγιο τρίτης χώρας ή ειδικού φορολογικού εδάφους του Παραρτήματος ΙΙ του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 262), διαπιστώνεται:
- α) παράλειψη κατάθεσης του δελτίου κίνησης (transit
log) στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, κατά τη λήξη της άσκησης του δικαιώματος χρήσης του σκάφους, εφόσον το σκάφος παραμένει στη χώρα για ελλιμενισμό και διαχείμαση,
- β) λήξη του δικαιώματος χρήσης του σκάφους από
φυσικό πρόσωπο, χωρίς την εμπρόθεσμη τακτοποίηση του σκάφους,
- γ) παράλειψη γνωστοποίησης στην αρμόδια τελωνειακή αρχή της αλλαγής δικαιούχου προσώπου, ως κατόχου - χρήστη του ιδιωτικού σκάφους αναψυχής.
Αν ιδιωτικό σκάφος αναψυχής, με σημαία ή νηολόγιο τρίτης χώρας ή ειδικού φορολογικού εδάφους του Παραρτήματος ΙΙ του Κώδικα Φ.Π.Α. διαπιστώνεται ότι δεν διαθέτει δελτίο κίνησης, εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από τον πρώτο κατάπλου σε λιμένα της χώρας, επιβάλλεται πρόστιμο:
- α) εφάπαξ τριακοσίων (300) ευρώ και
- β) τριάντα (30) ευρώ, ανά ημέρα καθυστέρησης έκδοσης του δελτίου κίνησης. Αν η διαπίστωση της ανωτέρω
παράβασης γίνει από λιμενική αρχή, η αρχή αυτή υποχρεούται να τη γνωστοποιήσει αμελλητί στην κατά τόπο αρμόδια τελωνειακή αρχή.
Όταν μη δικαιούχο πρόσωπο διαπιστώνεται να κατέχει ή να χρησιμοποιεί μη ενωσιακό μεταφορικό μέσο πλην οχήματος, το οποίο έχει υπαχθεί στο τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, επιβάλλεται σε αυτό:
- α) πρόστιμο επτακοσίων πενήντα (750) ευρώ, όταν το
δικαιούχο πρόσωπο βρίσκεται στη χώρα, κατά τον χρόνο τέλεσης της παράβασης, χρόνο τέλεσης της παράβασης.
Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης εκκαθάρισης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής ρυμουλκούμενου οχήματος, περιλαμβανομένου του ρυμουλκούμενου τροχόσπιτου, ή άλλου ρυμουλκούμενου μεταφορικού μέσου, επιβάλλεται στον κάτοχο - χρήστη του πρόστιμο:
- α) εφάπαξ εκατό (100) ευρώ και
- β) πέντε (5) ευρώ, ανά ημέρα παρέλευσης της προθεσμίας τακτοποίησης του ρυμουλκούμενου.
Με την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, αν διαπιστωθεί ότι η υπαγωγή στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής μεταφορικού μέσου πλην οχήματος έγινε στη βάση ανακριβών στοιχείων που προσκομίστηκαν στην τελωνειακή αρχή, επιβάλλεται στον κάτοχο -χρήστη του μεταφορικού μέσου πρόστιμο:
- α) εφάπαξ εκατό (100) ευρώ και
- β) δεκαπέντε (15) ευρώ, ανά ημέρα παραμονής του
μεταφορικού μέσου στη χώρα, από την ημέρα της εισαγωγής του.
Οι διατάξεις περί λαθρεμπορίας δεν εφαρμόζονται, όταν ο κάτοχος - χρήστης μεταφορικού μέσου πλην οχήματος, ο οποίος δεν έχει καταβάλει τις οφειλόμενες γι’ αυτό δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, πριν από τη διαπίστωση της παράβασης αυτής από τις διωκτικές αρχές, προσέρχεται αυτοβούλως στην τελωνειακή αρχή για τη νόμιμη τακτοποίηση του μεταφορικού του μέσου. Στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ, για κάθε ημέρα από την ημέρα της εισαγωγής του μεταφορικού μέσου στη χώρα μέχρι την προσέλευση του κατόχου - χρήστη στην τελωνειακή αρχή. Αν ο τελευταίος δεν προσκομίζει στοιχεία από τα οποία να αποδεικνύεται η ημερομηνία εισαγωγής του μεταφορικού μέσου στη χώρα, αντί του προστίμου του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
Σε περίπτωση συρροής παραβάσεων του παρόντος, εισπράττονται σωρευτικά τα πρόστιμα που προβλέπονται για καθεμία ξεχωριστά. Σε κάθε περίπτωση τα πρόστιμα που επιβάλλονται για ένα μεταφορικό μέσο ή ένα ρυμουλκούμενο δεν μπορεί να υπερβαίνουν, σωρευτικά ή μεμονωμένα, το ποσό των οφειλόμενων δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων που του αναλογούν κατά τον χρόνο διαπίστωσης της παράβασης.
Για κάθε άλλη παράβαση του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής επιβάλλονται άμεσα οι δασμοί και λοιποί φόροι που αναλογούν στα μεταφορικά μέσα ή ρυμουλκούμενα κατά την ημέρα διαπίστωσης της παράβασης και πρόστιμο ίσο με το εκατό τοις εκατό (100%) των παραπάνω δασμών, φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων.
Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης του παρόντος άρθρου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν διασφαλίζεται η είσπραξη των απαιτήσεων του Δημοσίου, η τελωνειακή αρχή που διαπίστωσε την παράβαση μπορεί να δεσμεύει προσωρινά το μεταφορικό μέσο. Η δέσμευση συνίσταται σε ακινητοποίηση και σφράγιση αυτού, σε δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο, με ευθύνη και δαπάνη του κατόχου του. Το μεταφορικό μέσο παραμένει δεσμευμένο, έως την καταβολή του συνόλου της τελωνειακής οφειλής. Για τη δέσμευση ενημερώνεται με κάθε πρόσφορο μέσο ο ιδιοκτήτης αυτού από την τελωνειακή αρχή. Αν το μεταφορικό μέσο δεν παραληφθεί μέσα σε τέσσερις (4) μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία η καταλογιστική πράξη επιβολής των προστίμων κατέστη οριστική, λόγω άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας για άσκηση προσφυγής, ή, σε περίπτωση άσκησης και απόρριψής της με την άπρακτη παρέλευση των προθεσμιών των προβλεπόμενων τακτικών και έκτακτων ενδίκων μέσων, ή εάν το μεταφορικό μέσο δεν παραληφθεί μέσα σε τέσσερις (4) μήνες από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης από αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο, περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου και διαγράφεται η τελωνειακή οφειλή. Τυχόν εισπραχθέντα ποσά δεν επιστρέφονται. Αν ο υπόχρεος παραιτηθεί από το δικαίωμα άσκησης των ενδίκων βοηθημάτων και μέσων κατά κάθε σχετικής με το πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης εκτελεστής διοικητικής πράξης της τελωνειακής αρχής και δηλώσει ότι εγκαταλείπει το μεταφορικό μέσο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, η τελωνειακή αρχή εκδίδει απαλλακτική πράξη και το μεταφορικό μέσο περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου. Μετά την καταβολή της τελωνειακής οφειλής, το μεταφορικό μέσο αποδίδεται στον υπόχρεο και λαμβάνει νόμιμο προορισμό από την τελωνειακή αρχή. Αν αυτό είναι αδύνατο, από υπαιτιότητα είτε του κατόχου είτε του ιδιοκτήτη και δεν αποδεικνύεται η έξοδος αυτού από τη χώρα, επιβάλλονται σε αυτούς, εις ολόκληρον, οι αναλογούσες δασμοφορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις. ΕΚΔΟΣΗ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΥ - ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ
Άρθρο 168
Πολλαπλό τέλος
Κατά των με οποιονδήποτε τρόπο συμμετεχόντων στην τέλεση της τελωνειακής παράβασης της παρ. 2 του άρθρου 159 και ανάλογα με τον βαθμό συμμετοχής εκάστου,ανεξάρτητα από την ποινική διαδικασία για το αδίκημα της λαθρεμπορίας, επιβάλλεται, σύμφωνα με τα άρθρα 170, 174, 175 και 176, ιδιαίτερα στον καθένα και αλληλέγγυα, πολλαπλό τέλος από το τριπλάσιο μέχρι το πενταπλάσιο των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, που αναλογούν στο αντικείμενο αυτής, συνολικά για όλους τους συνυπαίτιους. Για τον υπολογισμό των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο άρθρο 22. Επί υπερτιμολόγησης ή υποτιμολόγησης, βάση επιβολής του ως άνω πολλαπλού τέλους αποτελεί η διαφορά των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που προκύπτει από τη ληφθείσα κατά τον τελωνισμό αξία και την τρέχουσα συναλλακτική τιμή. Αν το τριπλάσιο των δασμών και λοιπών φόρων, που αντιστοιχούν στο αντικείμενο της λαθρεμπορίας, είναι μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, το πολλαπλό τέλος καθορίζεται:
- α) στο ποσό αυτό και συγκεκριμένα στα χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ, προκειμένου για προϊόντα που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ.,
του άρθρου 82, από διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς. Δασμοί, φόροι και λοιπές επιβαρύνσεις που διέφυγαν της καταβολής, παρά το γεγονός ότι γεννήθηκε κατά νόμο τελωνειακή οφειλή, είναι δυνατόν να καταλογίζονται αυτοτελώς με αιτιολογημένη πράξη καταλογισμού.
Το πολλαπλό τέλος επιβάλλουν με την έκδοση καταλογιστικής πράξης, σύμφωνα με το άρθρο 170, οι Προϊστάμενοι των αρμόδιων τελωνειακών αρχών. Για την έκδοση της καταλογιστικής πράξης διαβιβάζεται στον Προϊστάμενο της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, από τη δημόσια αρχή που διαπίστωσε την παράβαση της λαθρεμπορίας αντίγραφο της έκθεσης κατάσχεσης και του σχηματισθέντος φακέλου της προανάκρισης.
Ο παραλαμβάνων Προϊστάμενος της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, μετά την ενέργεια διοικητικής ανάκρισης, συντάσσει και εκδίδει, το ταχύτερο δυνατό, αιτιολογημένη πράξη, με την οποία, κατά περίπτωση, ή απαλλάσσει ή προσδιορίζει τους υπαίτιους, τον βαθμό της ευθύνης ενός εκάστου, τους αναλογούντες δασμούς και λοιπούς φόρους επί του αντικειμένου της λαθρεμπορίας. Η πληρωμή του πολλαπλού τέλους δεν απαλλάσσει από την υποχρέωση καταβολής των οφειλόμενων φορολογικών επιβαρύνσεων καθώς και εσόδων που συνιστούν ίδιο πόρο της Ε.Ε., οι οποίες καταλογίζονται παράλληλα και ανεξάρτητα προς την ποινή των παρ. 2 και 4 του άρθρου 178, με εξαίρεση τις περιπτώσεις κατά τις οποίες κατάσχεται και στη συνέχεια δημεύεται το αντικείμενο της λαθρεμπορίας.
Οι πράξεις του παρόντος προσβάλλονται ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α’ 97). Η εμπρόθεσμη άσκηση της προσφυγής και η τυχόν υποβολή αίτησης αναστολής δεν αναστέλλουν την είσπραξη του τριάντα τοις εκατό (30%) των προστίμων και πολλαπλών τελών, που επιβλήθηκαν από την τελωνειακή αρχή. Μετά την έκδοση απόφασης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο, το ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) που εισπράχθηκε, συμψηφίζεται ή επιστρέφεται, ολικά ή μερικά, ανάλογα με την περίπτωση. 5.α) H έκδοση πράξης επιβολής πολλαπλού τέλους σε βάρος ορισμένου προσώπου, σύμφωνα με την παρ. 1, για παράβαση που συνιστά συγχρόνως και το έγκλημα της λαθρεμπορίας κατά τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, αναστέλλει την προθεσμία της παραγραφής του σχετικού ποινικού αδικήματος και συνεπάγεται την αυτεπάγγελτη αναβολή ή αναστολή της αντίστοιχης ποινικής διαδικασίας. Για τον σκοπό αυτόν, η τελωνειακή αρχή που εξέδωσε την πράξη αποστέλλει αμελλητί αντίγραφο αυτής στον αρμόδιο εισαγγελέα.
- β) Αν δεν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, ο αρμόδιος εισαγγελέας πλημμελειοδικών αναβάλλει με πράξη του
κάθε περαιτέρω ενέργεια της ποινικής διαδικασίας. Αν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη και η υπόθεση εκκρεμεί στην κύρια ανάκριση, ο ανακριτής, με σύμφωνη γνώμη του εισαγγελέα, διατάσσει την αναστολή της ποινικής διαδικασίας. Αν η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στο ακροατήριο, το ποινικό δικαστήριο διατάσσει την αναστολή της ποινικής διαδικασίας. Σε κάθε άλλη περίπτωση την αναστολή διατάσσει το αρμόδιο Δικαστικό Συμβούλιο. Αν έχει κινηθεί η διαδικασία που προβλέπεται για τα αυτόφωρα εγκλήματα, σύμφωνα με τα άρθρα 275, 417 έως και 426 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ν. 4620/2019, Α’ 96), η ποινική διαδικασία συνεχίζεται και την αναστολή αυτής διατάσσει το δικαστήριο στο οποίο έχει εισαχθεί για εκδίκαση η υπόθεση.
- γ) Η αναστολή της προθεσμίας της παραγραφής και η
αναβολή ή αναστολή της ποινικής διαδικασίας διαρκούν μέχρι την οριστικοποίηση της πράξης επιβολής πολλαπλού τέλους λόγω άπρακτης παρόδου της προθεσμίας άσκησης προσφυγής ή μέχρις ότου καταστεί αμετάκλητη η απόφαση του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου επί της προσφυγής που ασκήθηκε.
- δ) Η εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων ενώπιον των
τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και του Συμβουλίου της Επικρατείας και η έκδοση των σχετικών αποφάσεων γίνονται κατά προτεραιότητα. Η τελωνειακή αρχή, που εξέδωσε την πράξη ή η γραμματεία του οικείου διοικητικού δικαστηρίου ενημερώνουν αμελλητί τον αρμόδιο εισαγγελέα, αντιστοίχως, για την οριστικοποίηση της πράξης, λόγω μη άσκησης προσφυγής, ή για την έκδοση αμετάκλητης απόφασης του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου και υποβάλλουν, κατά περίπτωση, υπηρεσιακό αντίγραφο του διοικητικού φακέλου ή της δικογραφίας της υπόθεσης.
- ε) Σε περίπτωση αναστολής της προθεσμίας της παραγραφής σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της περ. α),
δεν ισχύει ο χρονικός περιορισμός της αναστολής του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95).
Άρθρο 169
Συρροή τελωνειακών παραβάσεων Σε περίπτωση συρροής τελωνειακών παραβάσεων ή τελωνειακής παράβασης με άλλη αξιόποινη πράξη, κάθε τελωνειακή παράβαση τιμωρείται ιδιαιτέρως, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.
Άρθρο 170
Διοικητική ανάκριση - Καταλογιστική πράξη Κοινοποιήσεις - Δικαστική προστασία
Αρμόδιος για την επιβολή των προστίμων ή των πολλαπλών τελών που προβλέπονται από τον παρόντα Κώδικα είναι ο προϊστάμενος της τελωνειακής αρχής, στην τοπική αρμοδιότητα της οποίας τελέσθηκε η παράβαση και, σε περίπτωση που η παράβαση τελέσθηκε στην τοπική αρμοδιότητα εξαρτημένου τελωνείου, αρμόδιος για την επιβολή των προστίμων ή των πολλαπλών τελών είναι και ο προϊστάμενος του αντίστοιχου κύριου τελωνείου. Όταν δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί ο τόπος τέλεσης, αρμόδιος είναι ο προϊστάμενος της τελωνειακής αρχής στην τοπική αρμοδιότητα της οποίας διαπιστώθηκε η παράβαση. Σε κάθε άλλη περίπτωση, αρμόδιος είναι ο προϊστάμενος της τελωνειακής αρχής, Οι ως άνω προϊστάμενοι τελωνειακών αρχών, εντός του βραχύτερου δυνατού χρονικού διαστήματος από την καταχώρηση του πρωτοκόλλου και ύστερα από προηγούμενη λήψη της απολογίας του υπαιτίου της παράβασης και τη διενέργεια κάθε άλλης εξέτασης, την οποία τυχόν κρίνουν αναγκαία, προβαίνουν στην έκδοση αιτιολογημένης πράξης, με την οποία καταλογίζουν, σε βάρος των υπαιτίων και αστικώς συνυπευθύνων, το πρόστιμο ή πολλαπλό τέλος. Σε περίπτωση συρροής τελωνειακών παραβάσεων, τα πρόστιμα ή πολλαπλά τέλη μπορεί να επιβάλει για όλες τις συρρέουσες παραβάσεις ο αρμόδιος για τη μία από αυτές προϊστάμενος της τελωνειακής αρχής.
Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα.
ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)