Νόμοι — ΦΕΚ A' 134/2025

Type Νόμος
Publication 2025-07-29
Τελευταία ενημέρωση 2025-07-28
State In force
Source ΦΕΚ
articles 531
Reform history JSON API

ενεργειακά προϊόντα προς το πρατήριο καυσίμων εντός των τελευταίων πέντε (5) εργασίμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση, να απαντλήσουν και να μεταφέρουν με δικές τους δαπάνες τα ενεργειακά προϊόντα που είναι αποθηκευμένα στις δεξαμενές του πρατηρίου αυτού εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από τη λήψη σχετικής ειδικής εντολής της Α.Α.Δ.Ε.. Τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 δύνανται να αναζητούν το κόστος της απάντλησης, μεταφοράς και επαναδιύλισης των ενεργειακών προϊόντων από τον παραβάτη,

  • γ) εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ως άνω

ενημέρωση, να αποσύρουν το σήμα και τις αντλίες τους και, εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών, όλο τον υπόλοιπο εξοπλισμό τους, από το πρατήριο καυσίμων, μέχρι την αποκατάσταση των ανωτέρω ή, σε περίπτωση σφράγισης της εγκατάστασης του πρατηρίου καυσίμων, μέχρι τη νόμιμη επαναλειτουργία του.

6.

Αν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. ενημερώσουν τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 για την τέλεση λαθρεμπορίας ή νοθείας καυσίμων ή μη εγκατάστασης ή μη πλήρωσης των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών ή παραποίησης φορολογικών μηχανισμών από πρατήριο καυσίμων, τα μέτρα της παρ. 5 εφαρμόζονται εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών και σε κάθε άλλο πρατήριο καυσίμων, που, σύμφωνα με την ενημέρωση της Α.Α.Δ.Ε. προς τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1, ανήκει κατά ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) ή διοικείται από τα πρόσωπα, στα οποία ανήκει ή τα οποία διοικούν το πρατήριο καυσίμων, το οποίο διαπιστώνεται ότι έχει τελέσει τις ως άνω παραβάσεις. Το πρώτο εδάφιο εφαρμόζεται και για τα πρατήρια καυσίμων που ανήκουν κατά εκατό τοις εκατό (100%) στα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 ή κατά εκατό τοις εκατό (100%) σε θυγατρικές τους εφόσον διαπιστωθούν πέντε (5) παραβάσεις σε διάστημα τριών (3) μηνών.

7.

Για τη μη τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας του παρόντος, επιβάλλονται πρόστιμα στα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 ως εξής:

  • α) για μη τήρηση των υποχρεώσεων της περ. α) της

παρ. 3 και της περ. β) της παρ. 5, επιβάλλεται πρόστιμο σαράντα πέντε χιλιάδων ευρώ (45.000 €), ανά πρατήριο καυσίμων,

  • β) για μη τήρηση των υποχρεώσεων της περ. β) της

παρ. 3 και της περ. α) της παρ. 5 επιβάλλεται πρόστιμο δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ (15.000 €), ανά παραστατικό πώλησης καυσίμων, ανεξαρτήτως ποσότητας, και όχι κατώτερο των σαράντα πέντε χιλιάδων ευρώ (45.000 €), ανά πρατήριο καυσίμων,

  • γ) για μη τήρηση των υποχρεώσεων της περ. γ) της

παρ. 3 και της περ. γ) της παρ. 5 επιβάλλεται πρόστιμο ενενήντα χιλιάδων ευρώ (90.000 €), ανά πρατήριο καυσίμων,

  • δ) για μη τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 4 επιβάλλεται πρόστιμο σαράντα πέντε χιλιάδων ευρώ (45.000€),

ανά πρατήριο καυσίμων,

  • ε) για μη τήρηση των υποχρεώσεων της παρ. 6, επιβάλλεται πρόστιμο κατ’ αντιστοιχία προς όσα προβλέπονται

στις περ. α) έως γ). Σε περίπτωση υποτροπής, το ποσό του προστίμου των ανωτέρω περιπτώσεων διπλασιάζεται. Σε περίπτωση νέας υποτροπής, με απόφαση της αρμόδιας για την επιβολή των ανωτέρω προστίμων Υπηρεσίας, επιβάλλεται σε βάρος των νομικών προσώπων της παρ. 1 απαγόρευση διάθεσης των ενεργειακών προϊόντων της παρ. 1 στα πρατήρια καυσίμων της παρ. 1 για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών. Κατά της απόφασης απαγόρευσης διάθεσης ενεργειακών προϊόντων του προηγούμενου εδαφίου δύναται να ασκηθεί προσφυγή, σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α’ 97). Ως υποτροπή ορίζεται η τέλεση από το ίδιο υπόχρεο πρόσωπο οποιασδήποτε παράβασης, για την οποία προβλέπεται πρόστιμο σύμφωνα με την παρούσα, εντός τριών (3) ετών από την κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης σε αυτό. Η απόφαση απαγόρευσης διάθεσης της παρούσας παραγράφου κοινοποιείται σύμφωνα με όσα ορίζονται για την κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης.

8.

Η Α.Α.Δ.Ε. προβαίνει σε δημοσιοποίηση των κυρώσεων που επιβάλλει στα υπόχρεα νομικά πρόσωπα τήρησης μέτρων δέουσας επιμέλειας. Η δημοσιοποίηση διενεργείται εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της κύρωσης της παρ. 7. Περαιτέρω, στην περίπτωση μη συμμόρφωσης προς τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διακοπή διάθεσης και διακίνησης καυσίμων, την απάντληση καυσίμων ή την απόσυρση των σημάτων και λοιπού εξοπλισμού από τα παραβατικά πρατήρια καυσίμων, κατά τον χρόνο της δημοσιοποίησης των στοιχείων των πρατηρίων καυσίμων δημοσιοποιούνται και τα στοιχεία των συνεργαζόμενων με αυτά, νομικών προσώπων, τα οποία είναι υπόχρεα στην τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΑΛΚΟΟΛΗ - ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ ΠΟΤΑ

Άρθρο 79

Γενικές διατάξεις

1.

Αλκοόλη και αλκοολούχα ποτά στα οποία επιβάλλεται Ε.Φ.Κ., σύμφωνα με το άρθρο 49 του παρόντος, θεωρούνται:

  • α) η αιθυλική αλκοόλη,
  • β) η μπύρα,
  • γ) τα ενδιάμεσα προϊόντα,
  • δ) το κρασί,
  • ε) τα παρασκευαζόμενα ποτά με ζύμωση, εκτός από

το κρασί και την μπύρα.

2.

Οι παραπομπές στους κωδικούς Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) που περιλαμβάνονται στα άρθρα 80, 85, 87, 89 και 91 αποτελούν παραπομπές στους κωδικούς της συνδυασμένης ονοματολογίας του Εκτε Παραρτήματος I του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2658/87 του Συμβουλίου για τη δασμολογική και στατιστική ονοματολογία και το κοινό δασμολόγιο (L 273).

Άρθρο 80

Αιθυλική αλκοόλη Ο όρος αιθυλική αλκοόλη της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 79 περιλαμβάνει:

  • α) όλα τα προϊόντα με αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο άνω του ένα κόμμα δύο τοις εκατό (1,2%)

κατ’ όγκο, τα οποία υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.07 και 22.08, ακόμη και όταν τα εν λόγω προϊόντα αποτελούν μέρος προϊόντος υπαγόμενου σε άλλο κεφάλαιο της Συνδυασμένης Ονοματολογίας,

  • β) τα προϊόντα των κωδικών Σ.Ο. 22.04, 22.05 και 22.06

με αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο άνω του είκοσι δύο τοις εκατό (22%) κατ’ όγκο,

  • γ) τα αλκοολούχα ποτά που περιέχουν ακέραια προϊόντα ή άλλα φυτικά προϊόντα σε διάλυμα.
Άρθρο 81

Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης

1.

Ο Ε.Φ.Κ. αιθυλικής αλκοόλης, καθορίζεται ανά εκατόλιτρο (HL) άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης θερμοκρασίας είκοσι βαθμών κελσίου (20°C) και υπολογίζεται με βάση τον αριθμό εκατολίτρων άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης.

2.

Ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης καθορίζεται σε δύο χιλιάδες τετρακόσια πενήντα (2.450) ευρώ, ανά εκατόλιτρο άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης.

3.

Εφαρμόζεται συντελεστής Ε.Φ.Κ. αιθυλικής αλκοόλης, μειωμένος κατά πενήντα τοις εκατό (50%), έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή:

  • α) στην αιθυλική αλκοόλη για την παρασκευή ούζου.

Στο ούζο, η αιθυλική αλκοόλη ή μέρος αυτής έχει αρωματιστεί με απόσταξη σε παραδοσιακούς χάλκινους άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας με χωρητικότητα έως χίλια (1.000) λίτρα,

  • β) στο τσίπουρο ή στην τσικουδιά. Η παραγωγή του τσίπουρου ή της τσικουδιάς πραγματοποιείται με απόσταξη

σε παραδοσιακούς άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας. Ο μειωμένος συντελεστής καθορίζεται σε χίλια διακόσια είκοσι πέντε (1.225) ευρώ, ανά εκατόλιτρο, άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης.

Άρθρο 82

Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο προϊόν απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών

1.

Στο προϊόν απόσταξης, που παράγεται από τους διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς (παραδοσιακό απόσταγμα διημέρων) της παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 2969/2001 (Α’ 281) από πρώτες ύλες παραγωγής των ιδίων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. Ε’ του άρθρου 7 του ιδίου νόμου, το οποίο δεν δύναται να υπερβαίνει τα πέντε (5) εκατόλιτρα (HL) καθαρής (άνυδρης) αλκοόλης κατ’ έτος και των οποίων η παραγωγή δεν δύναται να υπερβαίνει τις οκτώ (8) ημέρες, κατ’ ανώτατο ετήσιο όριο, εφαρμόζεται μειωμένος έως και ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) συντελεστής Ε.Φ.Κ. αιθυλικής αλκοόλης έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή αιθυλικής αλκοόλης.

2.

Ο μειωμένος αυτός συντελεστής καθορίζεται σε τριακόσια εβδομήντα (370) ευρώ ανά εκατόλιτρο άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης και εφαρμόζεται εφάπαξ και κατ’ αποκοπή.

3.

Το προϊόν απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών δεν επιβαρύνεται με το δικαίωμα υπέρ του Ειδικού Ταμείου Ελέγχου Παραγωγής και Ποιότητας Αλκοόλης Αλκοολούχων Ποτών της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 26 του ν. 2127/1993 (Α’ 48).

4.

Η βεβαίωση και είσπραξη του Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στο προϊόν απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών πραγματοποιείται κατά την έκδοση της άδειας απόσταξης της υποπαρ. 3 της παρ. Ε’ του άρθρου 7 του ν. 2969/2001. Κατ’ εξαίρεση της παρ. 4 του άρθρου 117 του παρόντος, κατά τη βεβαίωση και είσπραξη του ειδικού φόρου κατανάλωσης, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρούσας, δεν γεννάται υποχρέωση καταβολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) Με τη διάθεση του προϊόντος απόσταξης στην κατανάλωση, αποδίδεται, σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στον Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 162), ο αναλογών Φ.Π.Α..

5.

Η διάθεση στην κατανάλωση του προϊόντος απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών πραγματοποιείται σύμφωνα με την παρ. Ε’ του άρθρου 7 του ν. 2969/2001.

Άρθρο 83

Απαλλαγές από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης

1.

Τα προϊόντα του άρθρου 80 απαλλάσσονται του Ε.Φ.Κ. αιθυλικής αλκοόλης, όταν:

  • α) διανέμονται με τη μορφή αιθυλικής αλκοόλης, η

οποία έχει υποστεί πλήρη μετουσίωση, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί μετουσίωσης,

  • β) έχουν υποστεί μετουσίωση, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της ελληνικής νομοθεσίας ή της νομοθεσίας

άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και χρησιμοποιούνται ως μέρος της διαδικασίας παρασκευής οποιουδήποτε προϊόντος που δεν προορίζεται για ανθρώπινη κατανάλωση, υπό την προϋπόθεση ότι:

  • βα) έχουν ενσωματωθεί στο προϊόν αυτό ή
  • ββ) χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση και τον καθαρισμό του εξοπλισμού παρασκευής που χρησιμοποιείται

για τη συγκεκριμένη διαδικασία παρασκευής,

  • γ) χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ξυδιού, σύμφωνα με τον ορισμό του κωδικού Σ.Ο. 22.09,
  • δ) χρησιμοποιούνται αυτούσια για την παραγωγή

φαρμάκων που προορίζονται για ανθρώπινη και κτηνιατρική χρήση, όπως η παραγωγή και η κυκλοφορία αυτών ορίζονται από την ισχύουσα εθνική και ενωσιακή νομοθεσία, καθώς και όταν χρησιμοποιούνται στην παρασκευή πρώτης ύλης των φαρμάκων αυτών, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας παραγωγής τους, αλκοολικό τίτλο μέχρι και ένα κόμμα δύο τοις εκατό (1,2%) κατ’ όγκο,

  • στ) χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη ή ως συστατικά

ημιτελών προϊόντων για την παραγωγή ειδών διατροφής, γεμιστών ή όχι, εφόσον σε κάθε περίπτωση η περιεχόμενη αιθυλική αλκοόλη δεν υπερβαίνει τα οκτώμισι (8,5) λίτρα άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης ανά εκατό (100) χιλιόγραμμα προϊόντος για τις σοκολάτες και τα πέντε (5) λίτρα άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης ανά εκατό (100) χιλιόγραμμα προϊόντος για άλλα προϊόντα,

  • ζ) χρησιμοποιούνται ως δείγματα για αναλύσεις για

τη διεξαγωγή των αναγκαίων δοκιμών παραγωγής ή επιστημονικούς σκοπούς,

  • η) χρησιμοποιούνται για σκοπούς επιστημονικής έρευνας,
  • θ) χρησιμοποιούνται στα νοσοκομεία, θεραπευτήρια,

κλινικές, νοσηλευτικά ιδρύματα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου, για ιατρικούς σκοπούς,

  • ι) χρησιμοποιούνται για τον ψεκασμό αρτοσκευασμάτων και παραλαμβάνονται από βιομηχανίες ή βιοτεχνίες

που διαθέτουν αυτόματα μηχανήματα ψεκασμού των αρτοσκευασμάτων αυτών,

  • ια) χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των συμπληρωμάτων διατροφής που ορίζονται στην Οδηγία

2002/46/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Ιουνίου 2002 για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών περί των συμπληρωμάτων διατροφής (L 183) και τα οποία περιέχουν αιθυλική αλκοόλη. Η απαλλαγή της παρούσας περίπτωσης χορηγείται υπό την προϋπόθεση ότι η μονάδα συσκευασίας του συμπληρώματος διατροφής που διατίθεται στην κατανάλωση δεν υπερβαίνει το μηδέν κόμμα δεκαπέντε (0,15) του λίτρου και τα συμπληρώματα διατροφής διατίθενται στην αγορά δυνάμει του άρθρου 10 της ίδιας Οδηγίας,

  • ιβ) χρησιμοποιούνται για την παραγωγή φυτικών εκχυλισμάτων μη υποκείμενων σε Ε.Φ.Κ..
2.

Από την 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 28η Φεβρουαρίου κάθε έτους, οι ποτοποιοί που λειτουργούν εκτός καθεστώτος αναστολής, οι οποίοι παρέλαβαν ουδέτερη αιθυλική αλκοόλη γεωργικής προέλευσης ή παντός είδους αλκοολούχα αποστάγματα και προϊόντα απόσταξης με άμεση καταβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης ή με τρίμηνη αναστολή καταβολής αυτού, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 119, για την παρασκευή των αλκοολούχων ποτών τους, δικαιούνται να παραλαμβάνουν με απαλλαγή από τον Ε.Φ.Κ. ποσότητα ουδέτερης αιθυλικής αλκοόλης γεωργικής προέλευσης ή παντός είδους αλκοολούχου αποστάγματος ή προϊόντος απόσταξης, σε λίτρα άνυδρα ίση με το δυο τοις εκατό (2%) της συνολικής ποσότητας σε λίτρα άνυδρα των υλών αυτών, που παρέλαβαν κατά το προηγούμενο έτος, για την κάλυψη των απωλειών (φυρών) που είναι εγγενείς στη φύση των υλών αυτών και πραγματοποιούνται κατά τη διαδικασία παραγωγής, μεταποίησης, αποθήκευσης και μεταφοράς τους. Η απαλλαγή αυτή δεν ισχύει για την ουδέτερη αιθυλική αλκοόλη γεωργικής προέλευσης που παραλαμβάνεται για εμφιάλωση. Η παρούσα δεν θίγει την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 2969/2001 (Α’ 281), περί αναγνώρισης φύρας στην άνυδρη αιθυλική αλκοόλη.

Άρθρο 84

Ένσημες ταινίες φορολογίας αλκοολούχων ποτών

1.

Στα αλκοολούχα ποτά που παράγονται στο εσωτερικό της χώρας, προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ή εισάγονται από τρίτες χώρες και προορίζονται να καταναλωθούν σε άμεση συσκευασία λιανικής πώλησης στο εσωτερικό της χώρας και στα οποία επιβάλλεται Ε.Φ.Κ., δύναται να επικολλώνται ένσημες ταινίες φορολογίας.

2.

Η επικόλληση των ταινιών αυτών γίνεται στους χώρους παραγωγής και διασφαλίζει την καταβολή του Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στο προϊόν.

3.

Οι ταινίες αυτές χορηγούνται:

  • α) στους εγκεκριμένους αποθηκευτές και εγγεγραμμένους παραλήπτες, προκειμένου να επικολληθούν σε

αλκοολούχα ποτά προερχόμενα από άλλο κράτος μέλος ή σε εισαγωγείς προκειμένου για ποτά από τρίτες χώρες,

  • β) στους εγκεκριμένους αποθηκευτές ή ποτοποιούς,

προκειμένου να επικολληθούν σε αλκοολούχα ποτά εγχώριας παραγωγής,

  • γ) στους φορολογικούς αντιπροσώπους εγκεκριμένων

αποθηκευτών άλλων κρατών μελών.

4.

Από την υποχρέωση της παρ. 1 εξαιρούνται τα προϊόντα που εισάγονται από φυσικά πρόσωπα και προορίζονται για ατομική χρήση υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις.

5.

Ένσημες ταινίες φορολογίας που υφίστανται βλάβη ή φθορά κατά την επικόλλησή τους ή καθίσταται αδύνατη η επικόλλησή τους από άλλη αιτία στα προϊόντα για τα οποία προορίζονται, καθώς και αυτές που είναι κακέκτυπες καταστρέφονται ενώπιον Επιτροπής, η οποία συγκροτείται σύμφωνα με την παρ. 38 του άρθρου 196 και αντικαθίστανται σύμφωνα με όσα ειδικότερα ορίζονται στην απόφαση αυτή. Αν η παραπάνω βλάβη ή φθορά των ενσήμων ταινιών φορολογίας από άλλη αιτία, οφείλεται κατά την κρίση της Επιτροπής, σε υπαιτιότητα του παραλήπτη, η αντικατάστασή τους γίνεται με την καταβολή του αντιτίμου αυτών.

Άρθρο 85

Ορισμός μπύρας Μπύρα θεωρείται κάθε προϊόν αλκοολικού τίτλου μεγαλύτερου του μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5 %) κατ’ όγκο, που υπάγεται στον κωδικό Σ.Ο. 22.03, καθώς και κάθε προϊόν, το οποίο είναι μείγμα μπύρας με μη αλκοολούχα ποτά, τα οποία υπάγονται στον κωδικό Σ.Ο. 22.06.

Άρθρο 86

Τρόπος υπολογισμού και συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην μπύρα 1.α) Ο Ε.Φ.Κ. των προϊόντων του άρθρου 85 καθορίζεται με βάση τον αριθμό των εκατόλιτρων της μπύρας και τους βαθμούς PLATO κατ’ όγκο. μπύρας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προστίθενται μετά την ολοκλήρωση της ζύμωσης. Αν οι βαθμοί PLATO της μπύρας δεν αντιστοιχούν σε ακέραιο αριθμό, για τον υπολογισμό του Ε.Φ.Κ. το κλασματικό μέρος στρογγυλοποιείται στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό και συγκεκριμένα, εφόσον το κλάσμα είναι μικρότερο του μισού (0,5), στρογγυλοποιείται στον μικρότερο ακέραιο αριθμό, ενώ εάν είναι ίσο ή μεγαλύτερο του μισού (0,5), στρογγυλοποιείται στον μεγαλύτερο ακέραιο αριθμό.

2.

Ο φόρος του παρόντος ορίζεται σε πέντε (5) ευρώ ανά βαθμό PLATO κατ’ όγκο και εκατόλιτρο μπύρας.

3.

Εφαρμόζεται μειωμένος κατά πενήντα τοις εκατό (50%) ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης μπύρας, έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή, για την μπύρα που παράγεται στη χώρα μας ή στα άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης από ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιεία, εφόσον η παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα διακόσιες χιλιάδες (200.000) εκατόλιτρα μπύρας ετησίως. Για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ο όρος «ανεξάρτητο μικρό ζυθοποιείο» σημαίνει το ζυθοποιείο το οποίο πληροί τις εξής προϋποθέσεις:

  • α) είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητο από

οποιοδήποτε άλλο,

  • β) χρησιμοποιεί δικές του εγκαταστάσεις και
  • γ) δεν λειτουργεί στη βάση άδειας εκμετάλλευσης άλλου επιτηδευματία.

Θεωρούνται επίσης ως ένα και μόνο ανεξάρτητο μικρό ζυθοποιείο δύο ή περισσότερα μικρά ζυθοποιεία όταν αυτά συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα διακόσιες χιλιάδες (200.000) εκατόλιτρα μπύρας. Ο μειωμένος συντελεστής της παρούσας καθορίζεται σε δύο ευρώ και πενήντα λεπτά (2,50) ανά βαθμό PLATO κατ’ όγκο και εκατόλιτρο μπύρας.

Άρθρο 87

Ενδιάμεσα προϊόντα

1.

Ως ενδιάμεσα προϊόντα του άρθρου 79 νοούνται όλα τα προϊόντα με αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο άνω του ένα κόμμα δύο τοις εκατό (1,2%) κατ’ όγκο μέχρι και είκοσι δύο τοις εκατό (22%) κατ’ όγκο, τα οποία υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.04, 22.05 και 22.06 και τα οποία δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 85, 89 και 91.

2.

Στην κατηγορία των ενδιάμεσων προϊόντων υπάγεται και κάθε απλό ποτό που προέρχεται από ζύμωση, το οποίο εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 91 και το οποίο έχει αποκτημένο αλκοολικό τίτλο άνω του πέντε κόμμα πέντε τοις εκατό (5,5%) κατ’ όγκο, η δε περιεχόμενη αλκοόλη δεν προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζύμωση, καθώς και κάθε αφρώδες ποτό προερχόμενο από ζύμωση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 91, έχει αποκτημένο αλκοολικό τίτλο άνω του οκτώ κόμμα πέντε τοις εκατό (8,5%) κατ’ όγκο, η δε περιεχόμενη αλκοόλη δεν προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζύμωση.

Άρθρο 88

Συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Ενδιάμεσων Προϊόντων Ο συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), που επιβάλλεται στα προϊόντα του άρθρου 87, ορίζεται σε εκατόν δύο (102) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος, με εξαίρεση τα προϊόντα που ορίζονται στο Μέρος ΙΙ του Παραρτήματος VΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των Κανονισμών (ΕΟΚ) 922/72, (ΕΟΚ) 234/79, (ΕΚ) 1037/2001 και (ΕΚ) 1234/2007 του Συμβουλίου (L 347) για τα οποία ο συντελεστής ορίζεται σε πενήντα ένα (51) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος.

Άρθρο 89

Κρασί Ο όρος κρασί της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 79 περιλαμβάνει το «απλό κρασί» και τα «αφρώδη κρασιά»,

1.

Ο όρος «απλό κρασί» περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς αριθμούς Σ.Ο. 22.04 και 22.05, εκτός από τα αφρώδη κρασιά της παρ. 2, τα οποία:

  • α) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω του 1,2% vol. μέχρι και 15% vol. με την προϋπόθεση ότι η αλκοόλη που περιέχεται στο τελικό προϊόν προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζύμωση,

  • β) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω του 15% vol. μέχρι και 18% vol., με την προϋπόθεση ότι έχουν παραχθεί χωρίς εμπλουτισμό και η αλκοόλη που περιέχεται στο τελικό προϊόν προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζύμωση.

2.

Ο όρος «αφρώδη κρασιά» περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.04.10, 22.04.21.06, 22.04.21.07, 22.04.21.08, 22.04.21.09, 22.04.29.10 και 22.05, τα οποία πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:

  • α) Περιέχονται σε φιάλες με πώματα σχήματος μανιταριού, τα οποία συγκρατούνται με σύρματα ή συνδετήρες ή έχουν υπερπίεση τουλάχιστον τρία (3) bar, η οποία

οφείλεται στο διαλυμένο διοξείδιο του άνθρακα,

  • β) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω των 1,2% vol. μέχρι και 15% vol. με την προϋπόθεση ότι η αλκοόλη που περιέχεται στο τελικό προϊόν προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζύμωση.

Άρθρο 90

Συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των προϊόντων του άρθρου 89 Ο συντελεστής του Ε.Φ.Κ. που επιβάλλεται στα προϊόντα του άρθρου 89 είναι μηδέν (0) ευρώ.

Άρθρο 91

Ποτά παρασκευαζόμενα με ζύμωση, εκτός από κρασί και μπύρα

1.

Ποτά παρασκευαζόμενα με ζύμωση, εκτός από το κρασί και την μπύρα, θεωρούνται όλα τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.04 και 22.05 και δεν λοιπά αφρώδη ποτά που παρασκευάζονται με ζύμωση και τα οποία ορίζονται κατά την παρ. 2, καθώς και όλα τα προϊόντα του άρθρου 85, τα οποία:

  • α) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω του 1,2% vol. μέχρι και 10% vol.,

  • β) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

μεγαλύτερο του 10% vol. μέχρι και 15% vol. με την προϋπόθεση ότι η αλκοόλη που περιέχεται στο προϊόν προέρχεται αποκλειστικά από ζύμωση.

2.

«Λοιπά αφρώδη ποτά παρασκευαζόμενα με ζύμωση» θεωρούνται όλα τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.06.00.31 και 22.06.00.39, καθώς και τα προϊόντα που υπάγονται στους κωδικούς Σ.Ο. 22.04.10, 22.04.21.06, 22.04.21.07, 22.04.21.08, 22.04.21.09, 22.04.29.10 και 22.05, τα οποία δεν αναφέρονται στο άρθρο 89 και τα οποία πληρούν τις εξής προϋποθέσεις:

  • α) περιέχονται σε φιάλες με πώματα σχήματος μανιταριού που συγκρατούνται με σύρμα ή συνδετήρα ή έχουν

υπερπίεση τουλάχιστον τρία (3) bar, η οποία οφείλεται στο διαλυμένο διοξείδιο του άνθρακα, και

  • β) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω του 1,2% vol. μέχρι και 13% vol. ή

  • γ) έχουν αποκτημένο ογκομετρικό αλκοολικό τίτλο

άνω του 13% vol. μέχρι και 15% vol., με την προϋπόθεση ότι η αλκοόλη που περιέχεται στο προϊόν προέρχεται αποκλειστικά από ζύμωση.

Άρθρο 92

Συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των προϊόντων του άρθρου 91

1.

Ο συντελεστής του Ε.Φ.Κ. που επιβάλλεται στα προϊόντα του άρθρου 91 ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος.

2.

Απαλλάσσονται του Ε.Φ.Κ. τα προϊόντα του άρθρου 91, όταν χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ξυδιού, σύμφωνα με τον ορισμό του κωδικού Σ.Ο. 22.09.

Άρθρο 93

Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών - Ηλεκτρονικό Μητρώο Κατόχων Αποστακτικών Μηχανημάτων και Διήμερων Μικρών Αποσταγματοποιών

1.

Στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) δημιουργείται ηλεκτρονικό μητρώο επιτηδευματιών, στο οποίο καταχωρούνται και τηρούνται τα στοιχεία των φυσικών ή νομικών προσώπων, τα οποία, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, παράγουν, εισάγουν, παραλαμβάνουν από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε., μεταποιούν, διαθέτουν ή αποκτούν μέσω χονδρικής πώλησης στο εσωτερικό της χώρας έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά του άρθρου 79. Η εγγραφή στο μητρώο είναι υποχρεωτική και γίνεται με ευθύνη των ανωτέρω προσώπων, τα οποία υποχρεούνται στην επικαιροποίηση των καταχωρηθέντων στοιχείων, σε κάθε περίπτωση μεταβολής τους. Με την καταχώρηση στο μητρώο αποδίδεται μοναδικός Αριθμός Επιτηδευματία Αλκοολούχων Ποτών.

2.

Στην Α.Α.Δ.Ε. δημιουργείται ηλεκτρονικό μητρώο κατόχων αποστακτικών μηχανημάτων της παρ. Ε1 του άρθρου 7 του ν. 2969/2001 (Α’ 281) και διήμερων μικρών αποσταγματοποιών της παρ. 5 του άρθρου 5 του ίδιου νόμου, στο οποίο καταχωρούνται υποχρεωτικά και τηρούνται τα στοιχεία των ανωτέρω φυσικών ή νομικών προσώπων, του εξοπλισμού και της παραγωγής τους. Η εγγραφή στο μητρώο γίνεται με ευθύνη των ανωτέρω προσώπων, τα οποία υποχρεούνται και στην επικαιροποίηση των καταχωρηθέντων στοιχείων, σε κάθε περίπτωση μεταβολής τους. Με την καταχώρηση στο μητρώο αποδίδεται μοναδικός αριθμός καταχωρισθέντος προσώπου.

Άρθρο 94

Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών Για την παρακολούθηση έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών του άρθρου 79 λειτουργεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης με βάση την ένδειξη παρτίδας. Στο ανωτέρω σύστημα καταχωρούνται στοιχεία σχετικά με την παραλαβή, παραγωγή, τη μεταποίηση και τις χονδρικές πωλήσεις έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων προϊόντων τα οποία παράγονται, εισάγονται, παραλαμβάνονται από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ή διακινούνται στο εσωτερικό της χώρας. Υπόχρεα για την ενημέρωση του συστήματος ταυτοποίησης είναι τα πρόσωπα, τα οποία, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, διενεργούν πράξεις του προηγούμενου εδαφίου και τα οποία οφείλουν να έχουν λάβει τον μοναδικό Αριθμό Επιτηδευματία Αλκοολούχων Ποτών του άρθρου 93.

Άρθρο 95

Πιστοποίηση ανεξάρτητων μικρών παραγωγών

1.

Νοούνται ως ανεξάρτητοι μικροί παραγωγοί για τους σκοπούς του παρόντος και στο πλαίσιο της εφαρμογής από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. της Οδηγίας 92/83/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 1992 για την εναρμόνιση των διαρθρώσεων των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται στην αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά (L 316), οι παραγωγοί των προϊόντων των άρθρων 80, 85, 87, 89 και 91, κατά περίπτωση, υπό τις εξής ειδικότερες προϋποθέσεις:

  • α) Για τους παραγωγούς των προϊόντων του άρθρου 80, το «μικρό αποστακτήριο», ήτοι μια επιχείρηση

απόσταξης που λειτουργεί ως νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητη από κάθε άλλη επιχείρηση απόσταξης, δεν λειτουργεί με άδεια εκμετάλλευσης και η ετήσια παραγωγή της δεν υπερβαίνει τα δέκα (10) εκατόλιτρα άνυδρης αλκοόλης.

  • β) Για τους παραγωγούς των προϊόντων του άρθρου 85, τα «ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιεία» της παρ. 3

του άρθρου 86.

  • γ) Για τους παραγωγούς των προϊόντων του άρθρου 87,

ο παραγωγός ενδιάμεσων προϊόντων, ο οποίος είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από οποιονδήποτε άλλο παραγωγό ενδιάμεσων προϊόντων, χρησιμοποιεί βάση άδειας εκμετάλλευσης και η παραγωγή του δεν υπερβαίνει τα διακόσια πενήντα (250) εκατόλιτρα ετησίως. Όταν δύο (2) ή περισσότεροι μικροί παραγωγοί συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα διακόσια πενήντα (250) εκατόλιτρα, οι εν λόγω παραγωγοί μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος ανεξάρτητος μικρός παραγωγός.

  • δ) Για τους παραγωγούς των προϊόντων του άρθρου 89, ο οινοπαραγωγός που είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από οποιονδήποτε άλλον

οινοπαραγωγό, χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται χωριστά από εκείνες οποιουδήποτε άλλου οινοπαραγωγού, δεν λειτουργεί στη βάση άδειας εκμετάλλευσης και η παραγωγή του δεν υπερβαίνει τα χίλια (1.000) εκατόλιτρα ή, στην περίπτωση αποστολής προϊόντων στη Δημοκρατία της Μάλτας, τα είκοσι χιλιάδες (20.000) εκατόλιτρα κρασιού ετησίως. Όταν δύο ή περισσότεροι μικροί οινοπαραγωγοί συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα χίλια (1.000) ή τις είκοσι χιλιάδες (20.000) εκατόλιτρα, κατά περίπτωση, οι εν λόγω οινοπαραγωγοί μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος ανεξάρτητος μικρός οινοπαραγωγός.

  • ε) Για τους παραγωγούς των προϊόντων του άρθρου 91,

ο παραγωγός παρασκευαζόμενων με ζύμωση ποτών, ο οποίος είναι νομικώς και οικονομικώς ανεξάρτητος από οποιονδήποτε άλλον παραγωγό λοιπών παρασκευαζόμενων με ζύμωση ποτών, χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που βρίσκονται χωριστά από εκείνες οποιουδήποτε άλλου παραγωγού, δεν λειτουργεί στη βάση άδειας εκμετάλλευσης και η παραγωγή του δεν υπερβαίνει τα δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) εκατόλιτρα, ετησίως. Όταν δύο (2) ή περισσότεροι μικροί παραγωγοί συνεργάζονται και η συνδυασμένη ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) εκατόλιτρα, οι εν λόγω παραγωγοί μπορούν να θεωρούνται ως ένας και μόνος ανεξάρτητος μικρός παραγωγός.

2.

Οι τελωνειακές αρχές χορηγούν στα ανεξάρτητα μικρά ζυθοποιεία, κατόπιν αιτήματός τους, ετήσιο πιστοποιητικό, με το οποίο επιβεβαιώνονται η συνολική ετήσια παραγωγή των προϊόντων του άρθρου 85, καθώς και η συμμόρφωσή τους με τα κριτήρια της παρ. 3 του άρθρου 86.

3.

Οι αρμόδιες αρχές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων χορηγούν στους ανεξάρτητους μικρούς οινοπαραγωγούς, κατόπιν αιτήματός τους, ετήσιο πιστοποιητικό, με το οποίο βεβαιώνονται η συνολική ετήσια παραγωγή τους προϊόντων του άρθρου 89, καθώς και η συμμόρφωσή τους με τα κριτήρια της περ. δ’ της παρ. 1 του παρόντος και τις προϋποθέσεις της κοινής απόφασης της παρ 46 του άρθρου 196.

4.

Οι ανεξάρτητοι μικροί παραγωγοί των προϊόντων των άρθρων 80, 87 και 91 μπορούν να πιστοποιούν οι ίδιοι τη συνολική ετήσια παραγωγή τους, καθώς και τη συμμόρφωσή τους με τα κατά περίπτωση κριτήρια των περ. α’, γ’ και ε’ της παρ. 1 για τον χαρακτηρισμό τους ως ανεξάρτητων μικρών παραγωγών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΚΑΠΝΑ

Άρθρο 96

Είδη βιομηχανοποιημένων καπνών Βιομηχανοποιημένα καπνά, στα οποία επιβάλλεται Ε.Φ.Κ., σύμφωνα με το άρθρο 49, θεωρούνται:

  • α) τα τσιγάρα,
  • β) τα πούρα και τα πουράκια,
  • γ) ο λεπτοκομμένος καπνός που προορίζεται για την

κατασκευή χειροποίητων (στριφτών) τσιγάρων,

  • δ) τα άλλα καπνά για κάπνισμα.
Άρθρο 97

Έννοια βιομηχανοποιημένων καπνών

1.

Για την εφαρμογή του παρόντος Κώδικα θεωρούνται: Α. Τσιγάρα:

  • α) Οι κύλινδροι καπνού που μπορούν να καπνίζονται

ως έχουν και οι οποίοι δεν είναι πούρα ή πουράκια,

  • β) οι κύλινδροι καπνού, οι οποίοι με απλό μη βιομηχανικό χειρισμό γλιστρούν μέσα σε σωλήνες τσιγάρων,
  • γ) οι κύλινδροι καπνού, οι οποίοι με απλό μη βιομηχανικό χειρισμό περιτυλίγονται σε τσιγαρόχαρτα.

Β. Πούρα ή πουράκια:

  • α) Οι κύλινδροι καπνού με εξωτερικό περίβλημα από

φυσικό καπνό,

  • β) οι κύλινδροι καπνού με τεμαχισμένο μείγμα καπνού

και με εξωτερικό περιτύλιγμα στο σύνηθες χρώμα του πούρου, από ανασυσταθέντα καπνό, που καλύπτει πλήρως το προϊόν και όπου χρειάζεται και το φίλτρο, όχι όμως και το επιστόμιο στην περίπτωση προϊόντων με επιστόμιο, όπου το βάρος ανά μονάδα, μη περιλαμβανομένου του φίλτρου ή του επιστομίου, δεν είναι μικρότερο από δύο κόμμα τρία (2,3) γραμμάρια ούτε μεγαλύτερο από δέκα (10) γραμμάρια και η περίμετρος στο ένα τρίτο τουλάχιστον του μήκους δεν είναι μικρότερη από τριάντα τέσσερα χιλιοστά (0,034). Τα προϊόντα των παραπάνω περιπτώσεων θεωρούνται πούρα ή πουράκια αν μπορούν και προορίζονται αποκλειστικά να καπνίζονται ως έχουν, δεδομένων των χαρακτηριστικών τους και των συνήθων καταναλωτικών προσδοκιών. Γ. Λεπτοκομμένος καπνός που προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων: Ο κομμένος ή κατ’ άλλον τρόπο τεμαχισμένος καπνός, φιλαρισμένος (νηματοποιημένος) ή πεπιεσμένος σε πλάκες, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάπνισμα χωρίς μεταγενέστερη βιομηχανική μεταποίηση και του οποίου τουλάχιστον το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του βάρους των σωματιδίων καπνού έχει πλάτος κοπής μικρότερο από 1,5 χιλιοστόμετρο ή έχει πλάτος κοπής ίσο προς 1,5 χιλιοστόμετρο ή μεγαλύτερο, εφόσον ο καπνός αυτός πωλείται ή έχει πωληθεί για στρίψιμο τσιγάρων. Δ. Άλλα καπνά για κάπνισμα:

  • α) Ο κομμένος ή κατ’ άλλον τρόπο τεμαχισμένος καπνός, φιλαρισμένος (νηματοποιημένος) ή πεπιεσμένος

σε πλάκες, ο οποίος είναι κατάλληλος για κάπνισμα χωρίς μεταποίηση,

  • β) τα συσκευασμένα υπολείμματα καπνού για λιανική

πώληση, που δεν εμπίπτουν στις περ. Α, Β και Γ, τα οποία καπνού ή την παραγωγή προϊόντων καπνού.

2.

Εξομοιώνονται με πούρα και πουράκια τα προϊόντα που αποτελούνται κατά ένα μέρος από ουσίες διαφορετικές από τον καπνό, πληρούν όμως τα λοιπά κριτήρια της περ. Β της παρ. 1.

3.

Εξομοιώνονται με τσιγάρα και άλλα καπνά για κάπνισμα τα προϊόντα που αποτελούνται εξ ολοκλήρου ή κατά ένα μέρος από ουσίες διαφορετικές από τον καπνό, πληρούν όμως τα άλλα κριτήρια των περ. Α και Δ της παρ. 1.

4.

Τα προϊόντα που δεν περιέχουν καπνό, εφόσον προορίζονται αποκλειστικά για ιατρική χρήση, δεν θεωρούνται βιομηχανοποιημένα καπνά.

Άρθρο 98

Προσδιορισμός του φόρου

1.

Ο Ε.Φ.Κ. των βιομηχανοποιημένων καπνών:

  • α) προκειμένου για τα τσιγάρα, αποτελείται από ένα

πάγιο στοιχείο (πάγιος φόρος) που ορίζεται σε ποσό εκφρασμένο σε ευρώ ανά μονάδα προϊόντος και από ένα αναλογικό στοιχείο (αναλογικός φόρος) που ορίζεται σε ποσοστό επί της κατά μονάδα προϊόντος τιμής λιανικής πώλησης αυτών,

  • β) προκειμένου για τον λεπτοκομμένο καπνό για την

κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων και τα άλλα καπνά για κάπνισμα, ορίζεται σε ποσό εκφρασμένο σε ευρώ ανά χιλιόγραμμο καθαρού βάρους και

  • γ) προκειμένου για τα πούρα και τα πουράκια, σε ποσοστό επί της κατά χιλιόγραμμο τιμής λιανικής πώλησης

αυτών.

2.

Τιμή λιανικής πώλησης για την εφαρμογή του παρόντος Κώδικα είναι η μέγιστη τιμή λιανικής πώλησης κάθε συγκεκριμένου προϊόντος βιομηχανοποιημένων καπνών προς τους καταναλωτές στην οποία περιλαμβάνονται και οι επιβαλλόμενοι δασμοί και φόροι.

Άρθρο 99

Βάση υπολογισμού και συντελεστές του φόρου Ο Ε.Φ.Κ. που επιβάλλεται στα βιομηχανοποιημένα καπνά υπολογίζεται ως εξής:

1.

Στα τσιγάρα και τα προϊόντα που εξομοιώνονται με αυτά ο Ε.Φ.Κ. διαρθρώνεται:

  • α) σε έναν πάγιο φόρο, ο οποίος επιβάλλεται ανά μονάδα προϊόντος, το ποσό του οποίου είναι ογδόντα δύο

ευρώ και πενήντα λεπτά (82,50) ανά χίλια (1.000) τεμάχια τσιγάρων (1 φορολογική μονάδα) και είναι το ίδιο για όλες τις κατηγορίες τσιγάρων, και

  • β) σε έναν αναλογικό φόρο, ο συντελεστής του οποίου

είναι είκοσι έξι τοις εκατό (26%) και υπολογίζεται στην τιμή λιανικής πώλησης χιλίων (1.000) τεμαχίων τσιγάρων (1 φορολογική μονάδα) και είναι ο ίδιος για όλες τις κατηγορίες τσιγάρων. Το συνολικό ποσό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που υπολογίζεται σύμφωνα με τις περ. α’ και β’ δεν μπορεί να είναι κατώτερο των εκατό δεκαεπτά ευρώ και πενήντα λεπτών (117,50) ανά χίλια (1.000) τεμάχια τσιγάρων (1 φορολογική μονάδα).

2.

Στα πούρα ή στα πουράκια ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης ορίζεται σε ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) επί της κατά χιλιόγραμμο τιμής λιανικής πώλησής τους.

3.

Στον λεπτοκομμένο καπνό, ο οποίος προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων, ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης ορίζεται στα εκατόν εβδομήντα (170) ευρώ ανά χιλιόγραμμο καθαρού βάρους.

4.

Στα άλλα καπνά για κάπνισμα, ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης ορίζεται στα εκατόν πενήντα έξι ευρώ και εβδομήντα λεπτά (156,70) ανά χιλιόγραμμο καθαρού βάρους.

5.

Για τα τσιγάρα, τα πούρα και πουράκια που παράγονται κατόπιν ειδικής παραγγελίας και δεν προορίζονται για εμπορία, καθώς και τα όμοια προϊόντα που διατίθενται δωρεάν για σκοπούς έρευνας αγοράς, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, συσκευασμένα σε λευκά πακέτα χωρίς ενδείξεις και τιμή λιανικής πώλησης, ο Ε.Φ.Κ. υπολογίζεται στην ανώτατη τιμή λιανικής πώλησης των ομοειδών προϊόντων της επιχείρησης που τα παράγει ή τα διαθέτει στην αγορά, εκτός αν έχει συμφωνηθεί μεγαλύτερη τιμή.

6.

Για τα τσιγάρα, τα πούρα και πουράκια που αποτελούν αντικείμενο λαθρεμπορίας και δεν έχει καθοριστεί η τιμή λιανικής πώλησης αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 103 ο Ε.Φ.Κ. υπολογίζεται, προκειμένου για τσιγάρα, στη σταθμισμένη μέση τιμή λιανικής πώλησης που καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. 8, προσαυξημένη κατά δέκα τοις εκατό (10%), και για τα πούρα και τα πουράκια στην ανώτατη τιμή λιανικής πώλησης των ομοειδών προϊόντων που κυκλοφορούν στο εσωτερικό της χώρας.

7.

Για τα τσιγάρα, τα πούρα και τα πουράκια που διακινούνται υπό καθεστώς αναστολής και δεν έχει καθοριστεί η τιμή λιανικής πώλησης αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 103, ο Ε.Φ.Κ. υπολογίζεται, για τους σκοπούς της παρ. 6 του άρθρου 121, προκειμένου για τσιγάρα στη σταθμισμένη μέση τιμή λιανικής πώλησης που καθορίζεται σύμφωνα με την παρ. 8 και για τα πούρα και τα πουράκια στην ανώτατη τιμή λιανικής πώλησης των ομοειδών προϊόντων που κυκλοφορούν στο εσωτερικό της χώρας.

8.

Η σταθμισμένη μέση τιμή λιανικής πώλησης των τσιγάρων υπολογίζεται, σύμφωνα με τα στοιχεία φορολογίας που είναι γνωστά κατά την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους, με αναγωγή στη συνολική αξία όλων των τσιγάρων που τίθενται σε ανάλωση, βάσει της λιανικής τιμής πώλησης, περιλαμβανομένων όλων των φόρων, διαιρούμενη δια της συνολικής ποσότητας των τσιγάρων που τίθενται σε ανάλωση.

Άρθρο 100

Βάση υπολογισμού του φόρου μικροποσοτήτων βιομηχανοποιημένων καπνών για ατομική χρήση Τα βιομηχανοποιημένα καπνά, που κατέχονται από ιδιώτες και εισάγονται από τρίτες χώρες, αποκλειστικά για ατομική χρήση του προσώπου που τα κατέχει, σε πο οποία δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από χίλια (1.000) τεμάχια, προκειμένου για τσιγάρα ή πεντακόσια (500) γραμμάρια μικτού βάρους, προκειμένου για τα λοιπά προϊόντα, υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ.. Ο φόρος του πρώτου εδαφίου υπολογίζεται για τα τσιγάρα και τα πούρα και πουράκια με βάση πλασματικές τιμές λιανικής πώλησης.

Άρθρο 101

Λεπτοκομμένος καπνός και άλλα καπνά προοριζόμενα για κάπνισμα Φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Στις περιπτώσεις παράδοσης, ενδοενωσιακής απόκτησης ή εισαγωγής από τρίτες χώρες, προϊόντων λεπτοκομμένου καπνού που προορίζονται για την κατασκευή χειροποίητων (στριφτών) τσιγάρων και άλλων καπνών που προορίζονται για κάπνισμα, όπως αυτά ορίζονται στα άρθρα 96 και 97 και τα οποία:

  • α) αποτελούν αντικείμενο λαθρεμπορίας ή
  • β) κατέχονται από ιδιώτες και εισάγονται από τρίτες

χώρες αποκλειστικά για ατομική χρήση του προσώπου που τα κατέχει, σε ποσότητα μεγαλύτερη από εκείνη που επιτρέπεται ατελώς σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο του άρθρου 100 και η οποία δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη των πεντακοσίων (500) γραμμαρίων μικτού βάρους ή

  • γ) παραλαμβάνονται στο εσωτερικό της χώρας με ταχυδρομικά δέματα, σε ποσότητα μεγαλύτερη από εκείνη

που επιτρέπεται ατελώς, εφόσον προβλέπεται από το πρώτο εδάφιο του άρθρου 100, και όχι πάνω από πεντακόσια (500) γραμμάρια μικτού βάρους και προορίζονται αποκλειστικά για ατομική χρήση ή

  • δ) παράγονται κατόπιν ειδικής παραγγελίας και δεν

προορίζονται για εμπορία ή

  • ε) διατίθενται δωρεάν για σκοπούς έρευνας αγοράς,

ο Φ.Π.Α. υπολογίζεται με βάση τη μέση, κατ’ έτος, σταθμισμένη τιμή λιανικής πώλησης σύμφωνα με τα στοιχεία φορολογίας του προηγούμενου έτους που είναι γνωστά κατά την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους. Ως μέση σταθμισμένη τιμή λιανικής πώλησης νοείται το πηλίκο της συνολικής φορολογητέας αξίας του κατά περίπτωση είδους προς τη συνολική ποσότητα του είδους αυτού σε χιλιόγραμμα καθαρού βάρους που τέθηκε σε ανάλωση το προηγούμενο έτος.

Άρθρο 102

Μήκος τσιγάρων για τον υπολογισμό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Για τον υπολογισμό του Ε.Φ.Κ. καπνού, ανάλογα με το μήκος του τσιγάρου, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη το φίλτρο και το επιστόμιο θεωρείται:

  • α) ως ένα τσιγάρο, όταν έχει μήκος μέχρι οκτώ (8)

εκατοστά,

  • β) ως δύο τσιγάρα, όταν έχει μήκος μεγαλύτερο από

οκτώ (8) εκατοστά και μέχρι έντεκα (11) εκατοστά,

  • γ) ως τρία τσιγάρα, όταν έχει μήκος μεγαλύτερο από

έντεκα (11) εκατοστά και μέχρι δεκατέσσερα (14) εκατοστά και ούτω καθεξής.

Άρθρο 103

Καθορισμός της τιμής λιανικής πώλησης

1.

Οι τιμές λιανικής πώλησης των βιομηχανοποιημένων καπνών, που καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας, καθορίζονται ελεύθερα από τους καπνοβιομηχάνους ή από τους εντολοδόχους των καπνοβιομηχάνων των λοιπών κρατών μελών που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα, καθώς και από τους εισαγωγείς αυτών, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να γράφουν σε ευρώ την τιμή λιανικής πώλησης στα πακέτα ή στη μικρότερη συσκευασία που διατίθεται στη λιανική πώληση ή στις ένσημες φορολογικές ταινίες που επικολλούνται σε αυτά.

2.

Τα πρόσωπα της παρ. 1 υποχρεούνται, δεκαπέντε (15) ημέρες τουλάχιστον πριν από κάθε μεταβολή της τιμής των προϊόντων τους ή την κυκλοφορία νέων τύπων, να δηλώνουν τούτο εγγράφως στην αρμόδια αρχή για τη φορολογία των προϊόντων αυτών.

Άρθρο 104

Άδεια σύστασης καπνοβιομηχανίας ή επαγγελματικού εργαστηρίου παραγωγής προϊόντων καπνού

1.

Για τη σύσταση καπνοβιομηχανίας ή επαγγελματικού εργαστηρίου παραγωγής προϊόντων καπνού, εκδίδεται άδεια με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., μετά από την υποβολή αίτησης του ενδιαφερόμενου προσώπου με τα σχετικά δικαιολογητικά στο τελωνείο τοπικής αρμοδιότητας της εγκατάστασης της καπνοβιομηχανίας ή του επαγγελματικού εργαστηρίου.

2.

Προϋποθέσεις που απαιτούνται σωρευτικά για την έκδοση της άδειας της παρ. 1 είναι ο αιτών:

  • α) να κατέχει άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας

που χορηγείται από την αρμόδια αρχή της παρ. 14 του άρθρου 17 του ν. 3982/2011 (Α’ 143) ή να έχει προβεί σε κάθε άλλη δήλωση ή γνωστοποίηση ή κοινοποίηση προς την εν λόγω αρχή, εφόσον δεν προβλέπεται η έκδοση άδειας, σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, τον ν. 4302/2014 (Α’ 225) και τον ν. 4442/2016 (Α’ 230),

  • β) να κατέχει μηχανικές εγκαταστάσεις ετήσιας παραγωγικής δυναμικότητας τουλάχιστον διακοσίων πενήντα

χιλιάδων (250.000) χιλιόγραμμων επεξεργασμένου καπνού για τη χορήγηση άδειας σύστασης καπνοβιομηχανίας ή τουλάχιστον δύο χιλιάδων (2.000) χιλιόγραμμων επεξεργασμένου καπνού για τη χορήγηση άδειας σύστασης επαγγελματικού εργαστηρίου και

  • γ) να μην έχει καταδικαστεί βάσει τελεσίδικης ποινικής

απόφασης για παραβάσεις περί λαθρεμπορίας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 131 σε συνδυασμό με τα άρθρα 174 έως 177, ή για οποιοδήποτε άλλο αδίκημα που σχετίζεται με την πώληση, διανομή, αποθήκευση, παραλαβή ή αποστολή λαθραίων βιομηχανοποιημένων καπνών, παραποιημένων βιομηχανοποιημένων καπνών, ανωτέρω νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή να μην έχει εκδοθεί σε βάρος του τελεσίδικη απόφαση διοικητικού ή πολιτικού δικαστηρίου περί συμμετοχής σε πώληση, διανομή, αποθήκευση, παραλαβή ή αποστολή λαθραίων βιομηχανοποιημένων καπνών, παραποιημένων βιομηχανοποιημένων καπνών,

3.

Η άδεια της παρ. 1 είναι τριετούς διάρκειας και δύναται να ανανεωθεί με έγκριση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., κατόπιν υποβολής αίτησης ανανέωσης της άδειας, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις των περ. α) έως γ) της παρ. 2.

4.

Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, στο οποίο χορηγείται η άδεια της παρ. 1, πριν από την έναρξη των σχετικών εργασιών λαμβάνει άδεια σύστασης και λειτουργίας φορολογικής αποθήκης και άδεια εγκεκριμένου αποθηκευτή.

5.

Κατ’ εξαίρεση της παρ. 4, το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, στο οποίο χορηγείται άδεια επαγγελματικού εργαστηρίου παραγωγής προϊόντων καπνού δύναται να παράγει προϊόντα καπνού και εκτός καθεστώτος αναστολής του φόρου, σύμφωνα με τα άρθρα 53, 112 και 120 και λαμβάνει έγκριση παραγωγής πριν από την έναρξη των εργασιών του. Το πρόσωπο αυτό παρέχει εγγύηση προς το Δημόσιο για τη διασφάλιση των συμφερόντων του και συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 52 του άρθρου 196.

6.

Για τις ακόλουθες δραστηριότητες εκδίδεται άδεια από την κατά τόπον αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου φυσικού ή νομικού προσώπου:

  • α) για την αποστολή σε άλλο κράτος μέλος, την παραλαβή από άλλο κράτος μέλος, καθώς και για την εισαγωγή, εξαγωγή, μεταποίηση, κατοχή, διαμεσολάβηση και

χονδρική εμπορία καπνού και τσιγαρόχαρτου για την παραγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών,

  • β) για την εισαγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών,
  • γ) για την κατασκευή, αποστολή, παραλαβή, εισαγωγή, εξαγωγή, κατοχή, διαμεσολάβηση και χονδρική

εμπορία εξοπλισμού παραγωγής βιομηχανοποιημένων καπνών. Δεν απαιτείται η έκδοση άδειας για καπνοκαλλιεργητές και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών μεταφοράς.

Άρθρο 105

Ενιαίο κεντρικό μητρώο εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών, ηλεκτρονικών τσιγάρων, ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων και νικοτινούχων ή μη προϊόντων

1.

Για τους σκοπούς του παρόντος ως «εφοδιαστική αλυσίδα», νοείται η αποστολή σε άλλο κράτος μέλος, παραλαβή από άλλο κράτος μέλος, εισαγωγή, εξαγωγή, μεταποίηση, διαμεσολάβηση, κατοχή και χονδρική εμπορία καπνού και τσιγαρόχαρτου για την παραγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών, η παραγωγή, αποθήκευση, μεταποίηση, αποστολή, παραλαβή, εισαγωγή, εξαγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών και προϊόντων των περ. α), στ), ζ) και η) της παρ. 1 του άρθρου 50, η κατασκευή, εισαγωγή, εξαγωγή, αποστολή, παραλαβή, κατοχή, διαμεσολάβηση και χονδρική εμπορία του εξοπλισμού παραγωγής βιομηχανοποιημένων καπνών, καθώς και οι λοιπές δραστηριότητες στο πλαίσιο της εμπορίας καπνού, βιομηχανοποιημένων καπνών και προϊόντων των περ. α), στ), ζ) και η) της παρ. 1 του ως άνω άρθρου, με την εξαίρεση των καπνοκαλλιεργητών, καθώς και των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών μεταφοράς.

2.

Στο πλαίσιο της λειτουργίας του Πληροφορικού Συστήματος Τελωνειακών Ηλεκτρονικών υπηρεσιών ICISnet, για την παρακολούθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας της παρ. 1 λειτουργεί «Ενιαίο Κεντρικό Μητρώο Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού, βιομηχανοποιημένων καπνών, ηλεκτρονικών τσιγάρων, ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων και νικοτινούχων ή μη προϊόντων» (Ε.Κ.Μ.Ε.Α.).

3.

Στο Ε.Κ.Μ.Ε.Α. καταχωρούνται, τηρούνται και παρακολουθούνται όλες οι άδειες ή εγκρίσεις, οι οποίες χορηγούνται από τις τελωνειακές αρχές και τις αρχές της παρ. 14 του άρθρου 17 του ν. 3982/2011 (Α’ 143) σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα και σε νομικές οντότητες, τα οποία δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών, ηλεκτρονικών τσιγάρων, ηλεκτρικά θερμαινόμενων προϊόντων και νικοτινούχων ή μη προϊόντων, καθώς και κάθε άλλη δήλωση ή γνωστοποίηση ή κοινοποίηση που υποβάλλεται στις αρχές της παρ. 14 του άρθρου 17 του ν. 3982/2011 αντί της άδειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου, του ν. 4302/2014 (Α’ 225) και του ν. 4442/2016 (Α’ 230), καθώς και οι συμβάσεις μελλοντικής πώλησης ακατέργαστου καπνού του ν. 4015/2011 (Α’ 210), οι οποίες κατατίθενται στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 238/19130/11.2.2014 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός λεπτομερειών σύναψης των συμβάσεων μελλοντικής πώλησης ακατέργαστου καπνού» (Β’ 380), καθώς και κάθε άλλη κοινοποίηση ή γνωστοποίηση που υποβάλλεται στο Υπουργείο Υγείας, σύμφωνα με το άρθρο 18 του ν. 4419/2016 (Α’ 174). Τα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα της παρ. 1, στα οποία δεν χορηγείται άδεια ή έγκριση ή τα οποία δεν υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης ή γνωστοποίησης ή κοινοποίησης, αντί άδειας, στις αρμόδιες αρχές, υποβάλλουν δήλωση καταχώρησης στο Ε.Κ.Μ.Ε.Α.. Με την καταχώρηση στο Ε.Κ.Μ.Ε.Α. των αδειών, εγκρίσεων ή γνωστοποιήσεων σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο και την υποβολή των δηλώσεων σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο, αποδίδεται σε καθένα από τα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα της παρ. 1 μοναδικός Αριθμός Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (Α.Μ.ΔΙ.ΚΑ.Π.).

4.

Ο Α.Μ.ΔΙ.ΚΑ.Π. του αποστολέα και του παραλήπτη αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διακίνηση στο εσωτερικό της χώρας μέχρι το τελικό σημείο λιανικής πώλησης στα τιμολόγια ή τα παραστατικά στοιχεία διακίνησης των άρθρων 5 και 9 του ν. 4308/2014 (Α’ 251).

5.

Το Ε.Κ.Μ.Ε.Α. διαλειτουργεί και διασυνδέεται με το πληροφοριακό σύστημα του μητρώου ιχνηλασιμότητας καπνικών προϊόντων του άρθρου 113 του παρόντος κατά τους όρους του άρθρου 84 του ν. 4727/2020 (Α’ 184). της εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών

1.

Για τους σκοπούς του παρόντος, οι παρακάτω όροι χρησιμοποιούνται με την εξής σημασία:

  • α) ως «πελάτες» νοούνται τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ημεδαπά ή αλλοδαπά, που προμηθεύονται βιομηχανοποιημένα καπνά από τις αδειοδοτημένες καπνοβιομηχανίες, τα αδειοδοτημένα επαγγελματικά εργαστήρια

παραγωγής προϊόντων καπνού από τους εισαγωγείς από τρίτες χώρες και τους παραλήπτες από άλλα κράτη μέλη με σκοπό τη μεταπώλησή τους,

  • β) ως «προμηθευτές» νοούνται τα φυσικά ή νομικά

πρόσωπα, ημεδαπά ή αλλοδαπά, τα οποία, ενεργώντας στο πλαίσιο της εμπορικής ή επαγγελματικής τους ιδιότητας, παρέχουν συμβατικώς στις αδειοδοτημένες καπνοβιομηχανίες ή στα αδειοδοτημένα επαγγελματικά εργαστήρια παραγωγής προϊόντων καπνού πρώτες ύλες, καθώς και πάσης φύσεως υλικά και υπηρεσίες.

2.

Οι αδειοδοτημένες καπνοβιομηχανίες, οι επιχειρήσεις πρώτης μεταποίησης καπνού, τα αδειοδοτημένα επαγγελματικά εργαστήρια παραγωγής βιομηχανοποιημένων καπνών και οι επιχειρήσεις χονδρικής πώλησης βιομηχανοποιημένων καπνών υποχρεούνται να εφαρμόζουν μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τους πελάτες και τους προμηθευτές τους. Μέτρα δέουσας επιμέλειας υποχρεούνται να εφαρμόζουν και οι εισαγωγείς από τρίτες χώρες και οι παραλήπτες βιομηχανοποιημένων καπνών από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ως προς τους πελάτες τους. Οι καλλιεργητές καπνού εξαιρούνται από την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας.

3.

Τα μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τους πελάτες και τους προμηθευτές περιλαμβάνουν τουλάχιστον: α) την εξακρίβωση και την επαλήθευση της ταυτότητας των πελατών και των προμηθευτών βάσει εγγράφων, δεδομένων ή πληροφοριών από αξιόπιστη και ανεξάρτητη πηγή, β) την τήρηση και καταγραφή αρχείων με όλες τις σχετικές συναλλαγές, γ) την άσκηση συνεχούς εποπτείας της εμπορικής δραστηριότητας στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών, με ενδελεχή εξέταση των συναλλαγών που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια αυτής, ώστε να είναι δυνατός ο εντοπισμός ασυνήθιστων ή ύποπτων συναλλαγών.

4.

Τα πρόσωπα της παρ. 2 υποχρεούνται να αποστέλλουν κάθε εξάμηνο στο Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο (Σ.Ε.Κ.) για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου προϊόντων Ε.Φ.Κ. και φόρου κατανάλωσης, που συστήνεται με το άρθρο 6 του ν. 4410/2016 (Α’ 141), ηλεκτρονική κατάσταση με τις συναλλαγές των προμηθευτών και πελατών τους, καθώς και να παρέχουν άμεσα πληροφορίες για ασυνήθιστες ή ύποπτες συναλλαγές. Οι ηλεκτρονικές καταστάσεις υποβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα, από τον μήνα κατά τον οποίο συμπληρώνονται έξι (6) μήνες από την ημερομηνία της συναλλαγής.

Άρθρο 107

Υπόχρεος καταβολής του φόρου Υπόχρεος για την καταβολή του Ε.Φ.Κ. των βιομηχανοποιημένων καπνών είναι κάθε πρόσωπο στο οποίο γίνεται διάθεση ενσήμων φορολογικών ταινιών, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 112, καθώς και κάθε άλλο πρόσωπο που ορίζεται ως υπόχρεος με άλλες διατάξεις του Κώδικα αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις.

Άρθρο 108

Ειδικές απαλλαγές βιομηχανοποιημένων καπνών Απαλλάσσονται από τον Ε.Φ.Κ. και κάθε ειδική εισφορά υπέρ τρίτων ή τυγχάνουν επιστροφής ή συμψηφισμού των φόρων αυτών, εφόσον έχουν καταβληθεί:

  • α) τα μετουσιωμένα επεξεργασμένα καπνά που προορίζονται να χρησιμοποιηθούν στη βιομηχανία ή στην

καλλιέργεια δενδροκηπευτικών και τα υπολείμματα βιομηχανοποίησης του καπνού, τα οποία χρησιμοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 116,

  • β) τα βιομηχανοποιημένα καπνά που καταστρέφονται,

σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 111,

  • γ) τα βιομηχανοποιημένα καπνά που προορίζονται

αποκλειστικά για επιστημονικές δοκιμές, καθώς και για δοκιμές σχετικές με την ποιότητα αυτών,

  • δ) τα βιομηχανοποιημένα καπνά που επαναχρησιμοποιούνται από τον καπνοβιομήχανο,
  • ε) τα βιομηχανοποιημένα καπνά που διατίθενται στο

εργατοτεχνικό προσωπικό των καπνοβιομηχανιών,

  • στ) τα βιομηχανοποιημένα καπνά που διατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 67.
Άρθρο 109

Αποδόσεις από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης

1.

Από τον Ε.Φ.Κ., που αναλογεί στα τσιγάρα τα οποία παράγονται στο εσωτερικό της χώρας, στον οποίο περιλαμβάνονται και οι κατά τις ισχύουσες διατάξεις εισφορές υπέρ τρίτων, αποδίδονται:

  • α) στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης και Λοιπών Παροχών του e-ΕΦΚΑ, τ. ΟΓΑ, ποσό 0,06 ευρώ ανά χιλιάδα

τεμαχίων,

  • β) στον Εθνικό Οργανισμό Πρόνοιας, στον Κλάδο

Κύριας Ασφάλισης και Λοιπών Παροχών του e-ΕΦΚΑ, πρώην ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, στον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ, πρώην ΕΤΕΑΜ - Ταμείο Εξόδου και Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών Βιομηχανίας Καπνού στον λογαριασμό «Αποθεματικό Κεφάλαιο Προστασίας Καπνοπαραγωγής» και στον λογαριασμό «Αποθεματικό Πρόνοιας» τα ποσά που ορίζονται, κατά περίπτωση με αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν εκείνα που καθορίστηκαν κατά το τελευταίο οικονομικό έτος.

2.

Η απόδοση των ποσών που προβλέπεται από την παρ. 1 γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, στο σκέλος των δαπανών του οποίου εγγράφονται οι σχετικές πιστώσεις, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου του επόμενου της είσπραξης χρόνου.

1.

Στα πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 112, μετά από αίτησή τους, παρέχεται πίστωση του φόρου, διάρκειας τεσσάρων (4) εβδομάδων, εφόσον πρόκειται για βιομηχανοποιημένα καπνά που προορίζονται για εμπορία και παράγονται στο εσωτερικό της χώρας ή παράγονται και προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένων των παρ. 5 και 6 του άρθρου 51. Αφετηρία της πίστωσης είναι η χρονική στιγμή κατά την οποία ο φόρος γίνεται απαιτητός, σύμφωνα με το άρθρο 53.

2.

Τα έγγραφα που συντάσσονται σε εφαρμογή του παρόντος απαλλάσσονται από κάθε δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων, εκτός από τα δικαιώματα των συμβολαιογράφων και φυλάκων μεταγραφών, τα οποία μειώνονται στο μισό, χωρίς να δύναται να υπερβεί καθένα από αυτά το ποσό των πενήντα εννέα (59) ευρώ, κατά περίπτωση. Δεν απαιτείται παράσταση δικηγόρου κατά τη σύνταξη και υπογραφή των συμβολαίων παροχής της πίστωσης.

3.

Η παράβαση οποιουδήποτε από τους όρους με τους οποίους έχει παρασχεθεί η πιο πάνω πίστωση, εφόσον βεβαιώνεται με πράξη της αρμόδιας αρχής, καθιστά απαιτητό ολόκληρο το ποσό των πιστώσεων που έχουν χορηγηθεί και συνεπάγεται περαιτέρω αναστολή χορήγησης στον υπόχρεο άλλων πιστώσεων του φόρου του παρόντος και του φόρου του άρθρου 51 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α’ 162) μέχρι την πλήρη συμμόρφωση του υπόχρεου. Σε περίπτωση υποτροπής, ουδεμία πίστωση παρέχεται. Ως υποτροπή ορίζεται η τέλεση από το ίδιο υπόχρεο πρόσωπο οποιασδήποτε παράβασης, για την οποία προβλέπεται πρόστιμο σύμφωνα με την παρούσα, εντός τριών (3) ετών από την κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης σε αυτό.

Άρθρο 111

Ειδικές περιπτώσεις επιστροφής φόρου

1.

Βιομηχανοποιημένα καπνά, για τα οποία έχουν καταβληθεί οι φόροι που αναλογούν, εφόσον έχουν υποστεί φθορά ή βλάβη που να καθιστά αδύνατη την κατανάλωσή τους, καταστρέφονται έπειτα από αίτηση της ενδιαφερόμενης επιχείρησης ενώπιον Επιτροπής και με τη διαδικασία που καθορίζεται στην απόφαση της παρ. 58 του άρθρου 196. Τα έξοδα καταστροφής και η αποζημίωση των μελών της Επιτροπής βαρύνουν τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.

2.

Οι φόροι και κάθε ειδική εισφορά υπέρ τρίτων, που έχουν καταβληθεί για τα προϊόντα που καταστρέφονται, σύμφωνα με την παρ. 1, συμψηφίζονται ή επιστρέφονται, κατά περίπτωση, εφόσον η αίτηση περί καταστροφής υποβληθεί εντός τριετίας από τη λήξη του έτους υποβολής των Δηλώσεων Ε.Φ.Κ., υπολογισμού και βεβαίωσης των φόρων που αναλογούν και η αίτηση για τον συμψηφισμό ή την επιστροφή υποβληθεί εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία πραγματοποίησης της καταστροφής. Η επιστροφή των φόρων γίνεται μόνο όταν είναι αδύνατος ο συμψηφισμός τους. Για την επιστροφή των φόρων των οποίων δεν είναι δυνατός ο συμψηφισμός, εφαρμόζεται η διαδικασία του άρθρου 28.

Άρθρο 112

Ένσημες ταινίες φορολογίας

1.

Η νόμιμη κυκλοφορία των βιομηχανοποιημένων καπνών που καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας αποδεικνύεται με τις ένσημες ταινίες φορολογίας, που είναι επικολλημένες στα πακέτα ή στη μικρότερη συσκευασία διάθεσής τους στους καταναλωτές. Η επικόλληση της ταινίας γίνεται μέσα στους χώρους παραγωγής τους. Προκειμένου περί μικροποσοτήτων βιομηχανοποιημένων καπνών εμπορικού χαρακτήρα αλλοδαπής προέλευσης που δεν υπερβαίνουν κατά αποστολή τα πέντε χιλιάδες (5.000) τεμάχια σε συσκευασία λιανικής πώλησης, η επικόλληση της ταινίας, εφόσον συντρέχουν δικαιολογητικοί λόγοι, μπορεί να γίνει, ύστερα από έγκριση του προϊσταμένου της αρμόδιας τελωνειακής περιφέρειας, εντός τελωνειακού καταστήματος ή φορολογικής αποθήκης παρουσία τελωνειακού υπαλλήλου. Η διάθεση ενσήμων ταινιών γίνεται στα κατωτέρω πρόσωπα:

  • α) στον εγκεκριμένο αποθηκευτή και στον εγγεγραμμένο παραλήπτη του εσωτερικού, καθώς και στον εγκεκριμένο αποθηκευτή άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
  • β) στον φορολογικό αντιπρόσωπο εγκεκριμένου αποθηκευτή άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
  • γ) στον εισαγωγέα από τρίτες χώρες και
  • δ) στο πρόσωπο που έχει άδεια να παράγει βιομηχανοποιημένα καπνά στο εσωτερικό της χώρας, εκτός

καθεστώτος αναστολής.

2.

Η προμήθεια και διαχείριση των ενσήμων ταινιών γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις και τις διατυπώσεις που ισχύουν για την ταμειακή υπηρεσία των τελωνείων. Η αξία των ενσήμων φορολογικών ταινιών καταβάλλεται από τα πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 112 κατά την παραλαβή τους.

3.

Ένσημες ταινίες που υφίστανται βλάβη ή φθορά κατά την επικόλλησή τους ή καθίσταται αδύνατη η επικόλλησή τους από άλλη αιτία στα προϊόντα για τα οποία προορίζονται, καθώς και αυτές που είναι κακέκτυπες, καταστρέφονται ενώπιον της Επιτροπής του άρθρου 111 και αντικαθίστανται. Αν η παραπάνω βλάβη ή φθορά των ενσήμων ταινιών από άλλη αιτία οφείλεται, κατά την κρίση της Επιτροπής του άρθρου 111, σε υπαιτιότητα του παραλήπτη, η αντικατάστασή τους γίνεται με την καταβολή του αντιτίμου αυτών. Απώλεια ενσήμων ταινιών, πλην της οφειλόμενης σε λόγους ανωτέρας βίας, γεννά υποχρέωση άμεσης καταβολής των προβλεπόμενων φορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στα προϊόντα για τα οποία αυτές προορίζονταν.

Άρθρο 113

Ιχνηλασιμότητα

1.

Για τους σκοπούς του παρόντος, οι παρακάτω όροι χρησιμοποιούνται με την εξής σημασία: διαθέτει το προϊόν αυτό στην αγορά υπό την ονομασία ή το εμπορικό σήμα του.

  • β) Ως «μονάδα συσκευασίας» θεωρείται η μικρότερη

ατομική συσκευασία ενός προϊόντος καπνού ή συναφούς προϊόντος που διατίθεται στην αγορά.

2.

Όλες οι μονάδες συσκευασίας των προϊόντων καπνού επισημαίνονται με μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό, ο οποίος τυπώνεται ή τοποθετείται κατά τρόπον ώστε να μην μπορεί να αφαιρεθεί, είναι ανεξίτηλος και δεν κρύβεται ούτε διακόπτεται με κανένα τρόπο, μεταξύ άλλων από φορολογικά επισήματα ή ετικέτες αναγραφής της τιμής ή από το άνοιγμα της μονάδας συσκευασίας. Στην περίπτωση προϊόντων καπνού που κατασκευάζονται εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι υποχρεώσεις που προβλέπονται στο παρόν άρθρο εφαρμόζονται μόνο στα προϊόντα εκείνα που προορίζονται για την αγορά της Ένωσης ή διατίθενται σε αυτήν.

3.

Ο μοναδικός αναγνωριστικός κωδικός επιτρέπει τον προσδιορισμό των ακολούθων στοιχείων:

  • α) της ημερομηνίας και του τόπου κατασκευής,
  • β) της μονάδας κατασκευής,
  • γ) του μηχανήματος που χρησιμοποιήθηκε για την

κατασκευή των προϊόντων καπνού,

  • δ) της βάρδιας παραγωγής ή του χρόνου κατασκευής,
  • ε) της περιγραφής του προϊόντος,
  • στ) της προβλεπόμενης αγοράς λιανικής πώλησης,
  • ζ) του προβλεπόμενου δρομολογίου της φόρτωσης,
  • η) κατά περίπτωση, του εισαγωγέα στην Ένωση,
  • θ) του πραγματικού δρομολογίου της φόρτωσης από

τη μονάδα κατασκευής έως το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης, συμπεριλαμβανομένων όλων των χρησιμοποιούμενων αποθηκών, καθώς και της ημερομηνίας φόρτωσης, του προορισμού, του σημείου αναχώρησης και του παραλήπτη,

  • ι) της ταυτότητας όλων των αγοραστών από τη μονάδα

κατασκευής έως το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης και

  • ια) του τιμολογίου, του αριθμού παραγγελίας και των

αρχείων πληρωμών όλων των αγοραστών από τη μονάδα κατασκευής έως το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης.

4.

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στις περ. α) έως ζ) και, κατά περίπτωση, η) της παρ. 3 αποτελούν μέρος του μοναδικού αναγνωριστικού κωδικού. Οι πληροφορίες που αναφέρονται στις περ. θ) έως ια) της παρ. 3 είναι προσιτές, ηλεκτρονικά, μέσω συνδέσμου στον μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό.

5.

Όλοι οι οικονομικοί φορείς που συμμετέχουν στο εμπόριο προϊόντων καπνού, από τον κατασκευαστή έως τον τελευταίο οικονομικό φορέα πριν από το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης, καταγράφουν την περιέλευση όλων των μονάδων συσκευασίας στην κατοχή τους, καθώς επίσης όλες τις ενδιάμεσες μετακινήσεις και την τελική έξοδο των μονάδων συσκευασίας από την κατοχή τους. Η υποχρέωση αυτή εκπληρώνεται με τη σήμανση και την καταγραφή της γενικής συσκευασίας όπως της κούτας, του κιβωτίου ή της παλέτας, υπό τον όρο ότι η παρακολούθηση και ο εντοπισμός όλων των μονάδων συσκευασίας παραμένει εφικτός.

6.

Όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην αλυσίδα εφοδιασμού των προϊόντων καπνού τηρούν πλήρη και ακριβή αρχεία με όλες τις σχετικές συναλλαγές.

7.

Οι κατασκευαστές προϊόντων καπνού παρέχουν σε όλους τους οικονομικούς φορείς που συμμετέχουν στο εμπόριο προϊόντων καπνού, από τον κατασκευαστή έως τον τελευταίο οικονομικό φορέα πριν από το πρώτο κατάστημα λιανικής πώλησης, συμπεριλαμβανομένων των εισαγωγέων, των αποθηκών και των μεταφορικών εταιρειών, τον αναγκαίο εξοπλισμό για την καταγραφή των προϊόντων καπνού που αγοράζονται, πωλούνται, αποθηκεύονται, μεταφέρονται ή τυγχάνουν άλλου χειρισμού. Ο εν λόγω εξοπλισμός λαμβάνει και διαβιβάζει ηλεκτρονικά τα καταγεγραμμένα στοιχεία σε μονάδα αποθήκευσης δεδομένων σύμφωνα με την παρ. 8.

8.

Οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς προϊόντων καπνού συνάπτουν συμβάσεις αποθήκευσης δεδομένων με ανεξάρτητο τρίτο μέρος, προκειμένου να αναλάβει τη φιλοξενία της μονάδας αποθήκευσης δεδομένων για όλα τα σχετικά δεδομένα. Η μονάδα αποθήκευσης πρέπει να βρίσκεται στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η καταλληλότητα του τρίτου μέρους του πρώτου εδαφίου και ιδίως η ανεξαρτησία και οι τεχνικές δυνατότητες, καθώς και η σύμβαση αποθήκευσης δεδομένων εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι δραστηριότητες του τρίτου αυτού μέρους παρακολουθούνται από εξωτερικό ελεγκτή, ο οποίος προτείνεται και αμείβεται από τον κατασκευαστή των προϊόντων καπνού και εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο εξωτερικός ελεγκτής έχει την υποχρέωση να υποβάλλει ετήσια έκθεση στην αρμόδια Διεύθυνση της Α.Α.Δ.Ε. και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκτιμώντας ιδίως τυχόν παρατυπίες σχετικά με την πρόσβαση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι αρμόδιες αρχές και ο εξωτερικός ελεγκτής έχουν πλήρη πρόσβαση στη μονάδα αποθήκευσης δεδομένων. Σε δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, μπορεί να επιτραπεί η πρόσβαση στους κατασκευαστές ή στους εισαγωγείς στα αποθηκευμένα δεδομένα, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή από τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., υπό τον όρο ότι οι εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες εξακολουθούν να προστατεύονται επαρκώς σύμφωνα με το σχετικό ενωσιακό και εθνικό δίκαιο.

9.

Τα καταγεγραμμένα δεδομένα δεν τροποποιούνται ούτε διαγράφονται από οποιονδήποτε οικονομικό φορέα που εμπλέκεται στο εμπόριο προϊόντων καπνού.

10.

Η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων γίνεται τηρουμένου του Κανονισμού (EΕ) 2016/679 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και του ν. 4624/2019 (Α’ 137).

11.

Τα συστήματα που χρησιμοποιούνται για τον μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό και οι σχετικές λειτουργίες

12.

Οι παρ. 1 έως και 11 εφαρμόζονται, σύμφωνα με τις προθεσμίες που ορίζονται στην παρ. 13 του άρθρου 15 της Οδηγίας 2014/40/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 «Για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με την κατασκευή, την παρουσίαση και την πώληση προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων και την κατάργηση της οδηγίας 2001/37/ΕΚ» (L 127/1).

Άρθρο 114

Χαρακτηριστικό ασφαλείας

1.

Όλες οι μονάδες συσκευασίας προϊόντων καπνού που διατίθενται στην αγορά, εκτός από τον μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό, που αναφέρεται στο άρθρο 113, φέρουν απαραβίαστο χαρακτηριστικό ασφαλείας, που αποτελείται από ορατά και αόρατα στοιχεία. Το χαρακτηριστικό ασφαλείας τυπώνεται ή επικολλάται κατά τρόπον ώστε να μην μπορεί να αφαιρεθεί, είναι ανεξίτηλο και δεν κρύβεται, ούτε διακόπτεται με κανένα τρόπο, μεταξύ άλλων από φορολογικά επισήματα και ετικέτες αναγραφής της τιμής ή από άλλα στοιχεία που επιβάλλονται από τη νομοθεσία. Τα φορολογικά επισήματα ή εθνικά αναγνωριστικά σήματα που χρησιμοποιούνται για φορολογικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιούνται, ως χαρακτηριστικά ασφαλείας, υπό τον όρο ότι συμμορφώνονται με τα τεχνικά πρότυπα και εκπληρώνουν τις λειτουργίες του παρόντος άρθρου.

2.

Η παρ. 1 εφαρμόζεται σύμφωνα με τις προθεσμίες που ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 16 της Οδηγίας 2014/40/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014.

Άρθρο 115

Ενδείξεις και συσκευασία βιομηχανοποιημένων καπνών

1.

Στα πακέτα ή στη μικρότερη συσκευασία διάθεσης των βιομηχανοποιημένων καπνών που καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους, αναγράφεται λιθογραφικά ή τυπογραφικά η επωνυμία της επιχείρησης που τα παράγει, το σήμα και το είδος αυτών, το βάρος σε γραμμάρια ή ο αριθμός των τεμαχίων που περιέχονται.

2.

Επιτρέπεται να γίνεται μέσα στους χώρους παραγωγής ή μεταποίησης βιομηχανοποιημένων καπνών και η περαιτέρω συσκευασία τους σε κούτες ή δέματα, καθώς και η τοποθέτησή τους σε χαρτοκιβώτια.

Άρθρο 116

Καπνόσκονη και λοιπά υπολείμματα βιομηχανοποίησης καπνού, τσιγαρόχαρτο και σχετικός εξοπλισμός

1.

Η καπνόσκονη και τα λοιπά υπολείμματα από τη βιομηχανοποίηση του καπνού, τα οποία απαλλάσσονται από τον Ε.Φ.Κ., σύμφωνα με την περ. α) του άρθρου 108, επιτρέπεται, είτε να χρησιμοποιούνται στο εσωτερικό της χώρας για γεωπονικούς ή άλλους σκοπούς, κατόπιν αχρήστευσής τους, είτε να αποστέλλονται σε άλλο κράτος μέλος, είτε να εξάγονται, αυτούσια, μετά από έγκριση του κατά τόπο αρμόδιου τελωνείου ελέγχου της καπνοβιομηχανίας ή του επαγγελματικού εργαστηρίου, είτε να καταστρέφονται ενώπιον της Επιτροπής του άρθρου 111. Ενώπιον της ίδιας Επιτροπής δύναται να διενεργείται η καταστροφή της καπνόσκονης και των λοιπών υπολειμμάτων από τη βιομηχανοποίηση του καπνού, τα οποία δεν υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., κάθε κρίσιμης πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται για την παραγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών, ήτοι τσιγαρόχαρτου, επιστόμιου και φίλτρων, καθώς και η αχρήστευση του εξοπλισμού παραγωγής βιομηχανοποιημένων καπνών.

2.

Κατ’ εξαίρεση της παρ. 1, τα υπολείμματα βιομηχανοποίησης του καπνού μπορούν να χρησιμοποιούνται για τη βιομηχανική παραγωγή ομογενοποιημένου ή αναγεννημένου (ανακατεργασμένου) καπνού, μετά από έγκριση του κατά τόπο αρμόδιου τελωνείου ελέγχου της καπνοβιομηχανίας ή του επαγγελματικού εργαστηρίου. ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

ΤΜΗΜΑ Α’

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΦΟΡΟΥ

Άρθρο 117

Βεβαίωση και είσπραξη φόρου

1.

Η βεβαίωση και η είσπραξη του Ε.Φ.Κ., που αναλογεί στα προϊόντα του άρθρου 49, ενεργούνται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή κατά τη θέση των προϊόντων σε ανάλωση, με την επιφύλαξη των παρ. 5, 6, 7, 8 και 9 του παρόντος και των άρθρων 110, 118, 119 και 120.

2.

Για τη βεβαίωση και είσπραξη ή τη χορήγηση απαλλαγής από τον φόρο της παρ. 1 υποβάλλεται, κατά περίπτωση, Δήλωση Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) ή διασάφηση εισαγωγής, στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. Τα τελωνειακά παραστατικά του προηγούμενου εδαφίου καταρτίζονται και υποβάλλονται µε ευθύνη του υπόχρεου προσώπου, ελέγχονται και επαληθεύονται, ως προς το περιεχόμενό τους από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.

3.

Με την είσπραξη του Ε.Φ.Κ. εκδίδεται αποδεικτικό είσπραξης και άδεια παράδοσης των εμπορευμάτων, με την επιφύλαξη των άρθρων 110, 118, 119 και 120.

4.

Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), καθώς και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση. Κατ’ εξαίρεση, προκειμένου για την αιθυλική αλκοόλη, ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) εισπράττεται το αργότερο μέχρι την εικοστή πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα εξόδου αυτής από το καθεστώς αναστολής. Όταν η έξοδος προϊόντων από το καθεστώς αναστολής δεν πραγματοποιείται από επαχθή αιτία, το ποσό του αναλογούντος Φ.Π.Α. που καθίσταται εισπρακτέο είναι αυτό που θα είχε εισπραχθεί εάν τα προϊόντα δεν είχαν τεθεί σε καθεστώς αναστολής. προστιθέμενης αξίας των εισροών τους με την υποβολή της Δήλωσης Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών με βάση τα δικαιολογητικά δαπανών που κατέχουν κατά τον χρόνο υποβολής της. Το δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α., όπως αυτό προβλέπεται ανωτέρω, ασκούν και τα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην παραγωγή, εξόρυξη, εισαγωγή και διάθεση λιθάνθρακα, λιγνίτη και οπτάνθρακα των κωδικών Σ.Ο. 2701, 2702 και 2704.

5.

Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στην ηλεκτρική ενέργεια βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, βάσει των εκδιδόμενων από τον διανομέα ή τον αναδιανομέα παραστατικών πώλησης επί των οποίων προσδιορίζονται η µονάδα µέτρησης και οι ποσότητες που παραδίδονται, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των ανωτέρω σχετικών παραστατικών πώλησης. Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο Φ.Π.Α. και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση. Κατ’ εξαίρεση προκειμένου για την παράδοση ηλεκτρικής ενέργειας στο εσωτερικό της χώρας, ο Φ.Π.Α. υπολογίζεται µε τον οικείο φορολογικό συντελεστή επί του ποσού του Ε.Φ.Κ..

6.

Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στο φυσικό αέριο βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των σχετικών παραστατικών πώλησης φυσικού αερίου. Τα στοιχεία για τον υπολογισμό του Ε.Φ.Κ. καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του ανωτέρω εδαφίου καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 23 του άρθρου 196. Με τον Ε.Φ.Κ. βεβαιώνονται και εισπράττονται κατά την ίδια χρονική στιγμή ο Φ.Π.Α. και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση. Κατ’ εξαίρεση, προκειμένου για την παράδοση φυσικού αερίου στο εσωτερικό της χώρας, ο Φ.Π.Α. υπολογίζεται με τον οικείο φορολογικό συντελεστή επί του ποσού του Ε.Φ.Κ..

7.

Στις περιπτώσεις εφοδιασμού αεροσκαφών με καύσιμα τα οποία εξέρχονται από φορολογικές αποθήκες και δεν παρέχεται απαλλαγή, είτε από Ε.Φ.Κ., είτε από Φ.Π.Α., οι αναλογούντες κατά περίπτωση φόροι βεβαιώνονται και εισπράττονται έως την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα παράδοσης των καυσίμων.

8.

Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στα προϊόντα των παρ. 5, 6 και 7 του άρθρου 71, τα οποία πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ή διατίθενται προς πώληση ή χρησιμοποιούνται, ως καύσιμα θέρμανσης ή κινητήρων, βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που πραγματοποιήθηκε η πώληση ή η ιδιοκατανάλωση αυτών.

9.

Ο Ε.Φ.Κ. που αναλογεί στον λιθάνθρακα, λιγνίτη και οπτάνθρακα βεβαιώνεται και εισπράττεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, το αργότερο μέχρι την εικοστή ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση των σχετικών παραστατικών πώλησης.

Άρθρο 118

Πίστωση καταβολής φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων ενεργειακών προϊόντων Κατ’ εξαίρεση της παρ. 1 του άρθρου 117 και με την επιφύλαξη των οριζόμενων στην παρ. 7 του άρθρου 117, μέχρι και την 20ή Δεκεμβρίου κάθε έτους, παρέχεται πίστωση διάρκειας έως πέντε (5) ημερών, από την ημερομηνία υποβολής της Δήλωσης Ε.Φ.Κ. και λοιπών φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.), στους εγκεκριμένους αποθηκευτές της περ. γ) του άρθρου 52, για την καταβολή στις τελωνειακές αρχές του Ε.Φ.Κ., του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), και των λοιπών συνεισπραττόμενων επιβαρύνσεων, που αναλογούν στα ενεργειακά προϊόντα των περ. α) έως και ιε) της παρ. 1 του άρθρου 71, τα οποία εξέρχονται από το καθεστώς αναστολής και για τα οποία βεβαιώνονται οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις. Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, κατατίθεται εγγύηση, είτε χρηματική είτε τραπεζική είτε ασφαλιστήριο συμβόλαιο, για το σύνολο των οφειλόμενων επιβαρύνσεων. Αν δεν καταβληθεί εμπρόθεσμα το σύνολο της οφειλής, αυτή εισπράττεται με ανάλογη κατάπτωση της εγγύησης υπέρ του Δημοσίου.

Άρθρο 119

Βεβαίωση και είσπραξη του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης αλκοολούχων ποτών

Η ανάγνωση του παρόντος εγγράφου δεν αντικαθιστά την ανάγνωση του αντίστοιχου τεύχους της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη για τυχόν ανακρίβειες που οφείλονται στη μετατροπή του πρωτοτύπου σε αυτή τη μορφή.

Το κείμενο αυτό δημοσιεύεται υπό τους όρους επαναχρησιμοποίησης που ορίζει η ίδια η πηγή ΦΕΚ, όχι υπό άδεια της Legalize ούτε υπό άδεια δημόσιου τομέα. ΦΕΚ
Δημόσιος τομέας (επίσημα κρατικά κείμενα)